מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת מטות

הפרשה נמצאת בספר במדבר מפרק ל' פסוק ב' עד פרק ל"ב פסוק מ.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל-רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה'.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות

תקציר הפרשהאנו לקראת סופו של ספר במדבר, אנו בסופם של ארבעים שנות נדודים ארוכות וקשות והארץ המובטחת כבר נראית באופק.

הפרשה פותחת בנדרים ושבועות – או במילים אחרות ההתחייבויות שאנחנו לוקחים על עצמנו. משה מלמד את העם הלכות נדרים, הוא מדגיש כי יש משמעות לכל מלה שאנו מדברים, וכל התחייבות או שבועה שלנו עלינו לקיים. (פרק ל' פסוקים ב' – י"ז)

בפרשות הקודמות ניסו המדיינים לפגוע בבני ישראל בדרכים שונות, כעת בטרם ייפרד משה מבני ישראל מצווה אותו האל לצאת למלחמת נקמה בהם. למלחמה זו מחליט משה לא לשלוח את כל הצבא אלא רק המובחרים שבלוחמים 12,000 לוחמים (אלף לכל שבט). המלחמה מסתיימת בניצחון בני ישראל ושלל רב נופל בחלקם של בני ישראל בעקבות המלחמה. (פרק ל"א פסוקים א'- נ"ד)

הפרשה מסתיימת בסיפורם המרתק של שבטי ראובן גד וחצי משבט מנשה. לשבטים אלו היה מקנה רב, הם התפרנסו בעיקר מרעיית צאן ולכן בכל מסע חיפשו את השטחים הראויים לגידול צאנם. והנה לאחר המלחמות עם מדיין בפרשה זו ועם האמורים בפרשה קודמת הם הראשונים לשים לב שכל האזורים שנכבשו במלחמות מעולים לגידול צאן, אלו שטחים נרחבים ירוקים ופוריים. לכן הם באים אל משה בבקשה מפתיעה: איננו רוצים להיכנס לארץ ישראל, תן לנו להישאר בארץ הירוקה הזו (ירדן של היום)!

משה מגיב בכעס, בקשתם מזכירה לו את סיפור המרגלים מלפני 38 שנים (אותם 12 איש שנשלחו לבדוק את ארץ ישראל ולבסוף שכנעו את העם לא להיכנס לארץ), בעיקר מפריעה לו העובדה ששאר שבטי ישראל עומדים לפני מלחמה קשה וששניים וחצי שבטים אלו רוצים לשבט בשקט ושלווה עם משפחתם וצאנם ולא לעזור לאחיהם.

השבטים מבינים את כעסו של משה ומציעים פשרה אמיצה – אנחנו שבטי ראובן, גד וחצי משבט מנשה, בוחרים להתיישב בעבר הירדן המזרחי, אך לא ניתן לאחינו להלחם לבד, נשאיר את משפחתנו וצאננו בעבר הירדן ונצא בראש הצבא למלחמת כיבוש הארץ.

משה מקבל את הפשרה והפרשה מסתיימת בסיפור התנחלותם של שניים וחצי השבטים בעבר הירדן. (פרק ל"ב פסוקים א' – מ"ב)

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על פרשת בראשית:

שבועות והתחייבויות

אחד ההבדלים שבין ילדים לבוגרים הוא היחס להתחייבויות: להתחייבות של מבוגר מתייחסים הרבה יותר ברצינות.

בדרשה שלכם אתם יכולים להתייחס לחובות החדשות שנוספו לכם עם הגיעכם לבגרות, וגם לזכויות שאולי נוספו לכם:

  • אלו חובות נוספו לכם?
  • האם אתם שמחים לקראת חובות אלו? האם אתם מרגישים שתוכלו לעמוד בהם לאורך זמן?
  • אילו זכויות נוספו לכם?
  • האם אתם שמחים עם זכויות אלו?
נקמה

בפרשה נוקמים בני ישראל במדיין, המדיינים גרמו לבני ישראל צרות גדולות, ואלוהים מצווה על בני ישראל לנקום בהם. אך לא רק מלחמות בין מדינות קשורות לנקמה, גם לנו יוצא מדי פעם לרצות לנקום במישהו שפגע בנו. מה דעתכם? האם ומתי ראוי לנקום, ומתי עדיף להשתמש בפתרונות אחרים?

  • האם נקמתם פעם במישהו על משהו שעשה לכם?
  • האם רציתם פעם לנקום במישהו, אך מצאתם פתרון אחר?
  • ואיך כל זה קשור להתבגרות שלכם?
אחריות חברתית

בני גד וראובן עוזבים את משפחתם לכמה שנים כדי לעזור לאחיהם בלחימה- זוהי הקרבה עצומה ומרשימה.

מה דעתכם על מעשה זה? האם נהגו כראוי או שמא זו הקרבה מוגזמת למען שאר עם ישראל? בדרשתכם אתם יכולים להתייחס לנושא ההקרבה למען הזולת. הביאו סיפורים של הקרבה ששמעתם, או שהזדמן לכם להיפגש במקרה של הקרבה מקרוב.

אולי אתם לא צריכים לצאת ולהילחם למען הקרובים לכם, אבל האם יש לכם תרומה שאתם יכולים להציע לסביבתכם? סוג של הקרבה? מהזמן שלכם, מהמאמצים שלכם, מהרצון הטוב שלכם?

קבלת ביקורת

משה כועס על בני ראובן גד וחצי המנשה , והם מיד מקבלים את ביקורתו ומציעים פשרה. קבלת ביקורת אינה דבר פשוט הרבה פעמים קשה לנו לקבל ביקורת. היא יכולה להיחוות לנו כביקורת קשה, מעליבה, מרגיזה.  מה אנחנו יכולים ללמוד משניים וחצי השבטים?

  • מתי נוח לקבל ביקורת?
  • ולהעביר ביקורת זה יותר קל?
  • איך ההתבגרות שלנו קשורה לקבלת ביקורת?
הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

כל נדריי- לאה לופנפלד

השיר מספר על נדר האהבה שהופר. הפרשה פותחת בהלכות נדרים, על חשיבותן של הבטחות. בדרשה שלכם תוכלו לכתוב על משמעותן של הבטחות עבורכם.

כל נדרי – מתוך סידור התפילה

כל נדרי היא תפילה שנאמרת ביום כיפור, ובאה להתיר את הנדרים שנדרנו במהלך השנה.

הפרשה מספרת על נדרים וחשיבותם, על הבטחות ומשמעותן. בדרשה שלכם תוכלו לספר עד כמה אתם עומדים מאחורי המילים שאתם אומרים כהבטחות לאנשים אחרים.

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

טיול בפרשה

בפרשת מטות נזכרים שמות של מקומות, וכהכנה לטקס אין צורך לצאת לחו"ל: חלק מן המקומות נמצאים בארצנו, למשל רמת הגולן. רמת הגולן המוכרת לנו היום סמוכה למיקומו של אזור הבשן המקראי.

תוכלו להדריך את המשפחה והחברים באזור זה ולספר להם על הקשר של המקום לפרשה. אומנם חלק מן המקומות המוזכרים בה נמצאים בממלכת ירדן, מעבר לנהר הירדן, ובכל זאת, באזור הגולן תוכלו לראות במו עיניכם את הסיבות שבגללן רצו שניים וחצי השבטים לגור באזור זה: בטיול לגולן נוכל לראות אזורי מרעה רבים, לבקר באתרי עתיקות של התיישבות יהודית קדומה, לראות שפע של פעילות חקלאית מתקדמת וליהנות מטבע נפלא.

רגע של עברית

מטות- למילה "מטה", שני מובנים:

  1. מקל, לדוגמא: 'מטה אהרן'.
  2. שבט, או קבוצה מסוימת של אנשים, לדוגמא: המטה הכללי של צה"ל (המטכ"ל).

בתנ"ך ישנם סיפורים אחדים על מטות/מקלות מפורסמים של אנשים מפורסמים. חכמי ישראל בדורות קודמים, קשרו למקלות אלו אגדות יפות. לדוגמא: על המטה של משה שעל ידו נעשו חלק ממכות מצרים, ישנן אגדות רבות כיצד הגיע לידיו של משה מחצרו של יתרו (ראו ספר האגדה).

בפרשה שלנו, פרשת מטות, הכוונה של המילה מטות, היא שבטים. ראשי המטות הם ראשי השבטים. לכל שבט מ-12 שבטי ישראל, היה דגל משלו, ואבן מיוחדת (אבן יקרה) בחושן שענד הכהן הגדול על חזהו, אבן עם צבע מיוחד שסימלה את אותו שבט.

טוב לדעת

תפילת "כל נִדְריי": אחת התפילות הידועות והמפורסמות ביותר היא "תפילת כל נדריי", התפילה שפותחת את תפילות יום כיפור בעדות אשכנז. אנשים רבים מגיעים לבתי הכנסת ביום כיפור, כדי להיות נוכחים בתפילה זו. בתפילת "כֹּל נִדְריי" מתיר ציבור המתפללים את כל הנדרים שנדרו במשך כל השנה, ובאווירה מפויסת זו נכנסים ליום הכיפורים בלב נקי ובשפתיים טהורות.

ההפטרה של הפרשהנושא ההפטרה

ההפטרה עוסקת בסיפור הקדשתו של ירמיהו לנביא ודבר שליחותו – נבואות על חורבן ירושלים ויהודה

הקשר להפטרה

תקופת הקריאה המתחילה בפרשת מטות בספר במדבר ומסתיימת בפרשת נצבים בספר דברים, סמוכה לתקופה המתחילה בתענית י"ז בתמוז (על פריצת חומות ירושלים, בזמן המצור הבבלי, ימי בית המקדש הראשון).

הימים שבין י"ז בתמוז לתענית ט' באב (על חורבן בתי המקדש הראשון והשני), נקראים ימי 'בין המיצרים', או 'שלושת השבועות'. בימים אלו נוהגים מנהגי אבלות. לכן בשבתות של תקופה זו, נקראות הפטרות שאינן קשורות לנושא הפרשה, אלא לנושא החורבן. הפטרות אלו מכונות: 'תלתא דפורענותא' (שלוש של פורענות). כלומר, שלוש הפטרות (לפרשות:מטות, מסעי ודברים) המדברות על פורענות, כלומר על חורבן.

מַטֶּה עלינו

למילה מַטֶּה, כאמור, יש לה משמעויות רבות,

משמעות אחת היא מקל, משמעות אחרת היא שבט, ומשמעות שלישית היא בכלל פועל, שמשמעותו היא מזיז, מכוון. כמו "מטה את הכף לטובת…"

לפעמים במעשים שלנו אנחנו מטים את הכף לטובת הכרעה חברתית כזו או אחרת. גם אתם יכולים להטות את הכף, ולהשפיע על החברה שמסביבכם. נסו לברר לעצמכם, איזה מצב חברתי אתם מזהים, שהייתם רוצים לשנות, להטות את הכף לגביו. מה אתם יכולים לעשות לגבי המצב בו בחרתם? האם אתם יכולים לעשות זאת לבד? האם אתם יכולים לגייס חברים. להתייעץ עם מבוגרים שאתם סומכים עליהם? אחים בוגרים? הורים? מורים? איך מטים את הכף? איך משנים מציאות, ממצב שאיננו רצוי למצב רצוי ונכון? זו עבודה לא פשוטה.

שניים וחצי השבטים עשו זאת. הם הטו את הכף מכעס וביקורת שהוטחה בהם, למצב שבו הם זכו להערכה רבה. מתחושה שהם אנוכיים, וחושבים רק על טובת עצמם, למצב שהם נחלצים לתמוך ולעזור לאחיהם בעת מלחמה.

במה אתם יכולים לעזור ולשנות את המציאות שסביבכם?
אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ