מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת קרח

הפרשה נמצאת בספר במדבר מפרק טז' פסוק א' עד פרק יח' פסוק לב' .

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

ארבעים שנה נדדו בני ישראל במדבר, חוויות רבות עברו על עם ישראל באותן שנים, וסיפור עלילות שנים אלו ממלא לנו ארבעה מחמשת חומשי התורה. אולם מעקב אחר ארבעים השנה מגלה תופעה מוזרה: שנת הנדודים הראשונה פרוסה על פני שניים וחצי חומשים, לשנת הנדודים האחרונה מוקדשים מחצית מספר במדבר וכל ספר דברים ואילו ל- 38 השנים האמצעיות מוקדשת רק פרשה אחת, פרשת קרח!

איננו יודעים אם סיפור פרשתנו התרחש בתחילת 38 השנים או בסוף התקופה, כל שידוע לנו הוא שסיפור זה הוא היחידי המתאר את 38 השנים. בפרשתנו מתואר מאבק על הנהגת העם. קבוצות שונות חברו יחדיו וניסו להדיח את משה מהנהגת העם ולתפוס את השלטון תחתיו.

מי ומי במורדים? לשלוש קבוצות השתייכו משתתפי המרד:

  • מנהיג המרד, בן לשבט לוי – קרח.
  • כמה ממנהיגי שבט ראובן – דתן, אבירם ואון בן פלת.
  • 250 איש מחשובי בני ישראל.

ומה הם רצו ממשה? מדוע החליטו למרוד במנהיג שהוציא את העם ממצרים? "כל העדה כולם קדושים" הם הטיחו במשה, כולנו יהודים כולנו קדושים אז מדוע נבחרו לווים וכהנים מקרב שבט לוי לעסוק בעבודות המשכן ולהיות מובדלים משאר העם? כל העם יכולים להיות במעמד של כוהנים!
"משה, נכשלת בתפקידך!" המשיכו בטענותיהם כלפיו, "הבטחת לקחת אותנו לארץ זבת חלב ודבש ובמקום זה אנחנו תקועים פה במדבר החם! לכן, הגיע הזמן שתתפטר מתפקידך".

משה מגיב לטענה הראשונה ומבקש לערוך ניסוי שיוכיח עם מי הצדק, כל אחד מחבורתו של קרח יביא את המחתה שלו (כלי מתכת להוצאת פחמים ולטיפול באש) וכך יעשו גם משה ואהרון. בבוקר, יסמן ה' באיזו מחתה הוא בחר וכך יוכיח את מי הוא מעדיף. הבוקר הגדול מגיע ועדת קרח ומחתות בידיה מתייצבים בפתח אוהל מועד. מולם מתייצבים משה ואהרון, וכל עם ישראל עומד וצופה.

אלא שה' משנה את חוקי המשחק ובמקום להצביע מיהו הנבחר מודיע למשה שהוא רוצה להעלים את בני ישראל כולם ולהשאיר רק את משה ואהרון. משה ואהרון יוצאים נגד העונש מפני שהוא מכוון כלפי העם כולו במקום קבוצת המורדים הקטנה וה' מקבל את דעתם.
פתאום פותחת האדמה את פיה ובולעת את קרח, הקבוצה שהצטרפה אליו, בני משפחותיהם ורכושם. הצופים במחזה נבהלים ובורחים מפחד שהאדמה תבלע גם אותם.

כך מסתיים לו מרד עדת קרח, אך משה ואהרון אינם יכולים להיות בטוחים בהנהגתם. תוצאותיו הקשות של המרד – הריגת כל מתנגדי משה ואהרון מעלה זעם רב בקרב העם, אותו הם מפנים כלפי משה ואהרון.

בשלב זה שוב מתערב ה' והפעם הוא מחליט לסיים באופן סופי את תלונות בני ישראל על בחירת משה ואהרון למנהיגים ועורך ניסוי מסוג חדש: כל שבט מתבקש להביא מקל המכונה "מטה". שנים עשר המטות יונחו במשכן למשך לילה שלם ובבוקר יפרח אחד המקלות ויסמן מיהו השבט הנבחר. בבוקר מתגלה המטה של שבט לוי כשהוא פורח והמסקנה גלויה וברורה.

פרשתנו מסתיימת בפירוט מתנות הכוהנים, המתנות שבני ישראל מצווים להעלות לכוהנים והלויים מן הקרבנות ומהתוצרת החקלאית.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על פרשת בראשית:

קנאה
מי רוצה להיות מנהיג?
שתבלע אותי האדמה?
על קסמים וויכוחים
הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

קנאה - ארקדי דוכין וז'ק דוייב
אברא קדברא

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

רגע של עברית

ההפטרה של הפרשהנושא ההפטרה

עיקר סיפור ההפטרה הוא תוכחת שמואל לעם על בקשתם להמליך על עצמם מלך.

הקשר לפרשה

הקשר לפרשה הוא העיסוק המשותף בערעור על ההנהגה הקיימת: בפרשה-קורח ועדתו על משה ואהרן. בהפטרה- העם על שמואל ובניו. בהפטרה, עושה שמואל שימוש בלשון דומה לזו של משה.

משה: "וַיִּחַר לְמֹשֶׁה, מְאֹד, וַיֹּאמֶר אֶל-ה', אַל-תֵּפֶן אֶל-מִנְחָתָם; לֹא חֲמוֹר אֶחָד מֵהֶם, נָשָׂאתִי, וְלֹא הֲרֵעֹתִי, אֶת-אַחַד מֵהֶם"

שמואל: "הִנְנִי עֲנוּ בִי נֶגֶד ה' וְנֶגֶד מְשִׁיחוֹ, אֶת-שׁוֹר מִי לָקַחְתִּי וַחֲמוֹר מִי לָקַחְתִּי וְאֶת-מִי עָשַׁקְתִּי אֶת-מִי רַצּוֹתִי, וּמִיַּד-מִי לָקַחְתִּי כֹפֶר, וְאַעְלִים עֵינַי בּוֹ; וְאָשִׁיב לָכֶם".

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

יורים מהמותן?

קורח עמד מול משה, וערער על סמכותו. הוא שאל אותו מי שם אותו מנהיג עליהם.

המנהיגות של משה הועמדה במבחן, ומשה הוכיח את מנהיגותו בתגובותיו, שהיו שקולות וסובלניות.

תוכלו ללמוד מכך, שלפעמים מה שחשוב הוא האופן בו מגיבים לאירועים.

חשבו לעצמכם, האם גם אתם מגיבים באופן ראוי כאשר אתם מרגישים מותקפים? ספרו על מקרה בו הגבתם באופן בוגר, ובדקו, מה תרמה התגובה שלכם להרגשה שלכם, ליחסים שלכם עם מי שהרגשתם שתוקף אתכם, וקחו אחריות. תגובה בוגרת יכולה להיות הדרך שלכם להרגיש הרבה יותר טוב עם עצמכם. לא תמיד זה קל, לא תמיד זה עובד, אבל זה תמיד מרגיש שעשיתם את הדבר הנכון. ולכך, אין מחיר.

בהצלחה.

בראשית
שמות
ויקרא
במדבר
דברים