מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת וישב

הפרשה נמצאת בספר בראשית מפרק ל"ז פסוק א – פרק מ' פסוק כג..

הפרשה מתחילה במילים הבאות:

וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו–בְּאֶרֶץ כְּנָעַן. אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן, וְהוּא נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי אָבִיו; וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-דִּבָּתָם רָעָה אֶל-אֲבִיהֶם..

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

בפרשה שלפנינו אנו מתוודעים אל יוסף (בנה של רחל) ואל יחסיו עם אחיו. מסתבר שיחסים אלו היו בעייתיים, בלשון המעטה. יוסף היה רועה צאן, כמו שאר אחיו. אביו, יעקב, אהב אותו יותר מכל בניו ותפר לו כתונת פסים מיוחדת. יוסף מספר לאביו יעקב דברים רעים על אחיו, (מוציא דיבתם רעה) ויש להניח שהם יודעים זאת. האחים מקנאים ביוסף ושונאים אותו בגלל היחס המיוחד והמועדף שהוא מקבל מאביהם.

אם לא די בכך, יוסף מספר לאחיו את חלומותיו המשונים. בחלומו הראשון הוא רואה אחת עשרה אלומות שיבולים, המייצגות את אחד עשר אחיו, משתחוות לאלומה שלו. כמובן שהאחים מתרגזים כשהם שומעים שאפילו בחלומותיו הוא החשוב והמועדף, וכל השאר משתחווים לו.

כאילו על מנת להכעיס, הוא מספר להם על חלום נוסף שחלם, ובו השמש והירח ואחד עשר הכוכבים משתחווים לו. בשלב הזה אפילו אביו האוהב כועס עליו ונוזף בו: "וַיִּגְעַר-בּוֹ אָבִיו, וַיֹּאמֶר לוֹ מָה הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתָּ: הֲבוֹא נָבוֹא, אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ, לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְךָ אָרְצָה?!" (בראשית ל"ז, 10). בשלב הזה לאחים כבר ממש נמאס מאחיהם הקטן המפונק והמתנשא.

יום אחד, כשרעו האחים עם צאנם רחוק מהבית, שלח יעקב את יוסף לבדוק בשלומם ובשלום צאנם. כשהאחים רואים את יוסף מגיע, הם אומרים בלגלוג: הנה מגיע בעל החלומות הזה. הם מחליטים שזוהי ההזדמנות לנקום בו- רחוק מהבית ומעיניו של אביהם. התכנית: הם יהרגו אותו, ישליכו גופתו לתוך בור ויגידו לאביהם שהוא נטרף על ידי חיה רעה.

ראובן, בכור האחים, שומע את התכנית ונבהל. הוא מציע תכנית חלופית: בואו נזרוק אותו לבור בלי להרוג אותו, הוא ימות שם לבד (הוא מתכנן להוציא אותו משם אחר כך ולהשיבו לאביו). האחים מפשיטים את יוסף מהכתונת היפה, זורקים אותו לבור ויושבים לאכול. לפתע עוברת שם שיירת סוחרים בדרכה למצריים ויהודה (שמנסה גם הוא להימנע מרציחת יוסף) משכנע את אחיו שבמקום להרוג את אחיהם ימכרו אתו כעבד לסוחרים.

ראובן, שלא היה בסביבה בזמן המכירה, מזדעזע לשמוע שהילד נמכר. הוא קורע את בגדיו ואומר: מה אומר לאבא עכשיו?? האחים טובלים את הכותונת של יוסף בדם של חיה ומביאים אותה אל אביהם יעקב. הוא מזהה את הבגד של בנו וקורע את בגדיו לאות אבל. ילדיו מנסים לנחמו אך הוא מסרב להתנחם ומתאבל על בנו עוד שנים ארוכות (עד הסוף המפתיע בפרשת ויגש!)

כעת יש בפרשה הפסקה קצרה מסיפור יוסף ואחיו ומסופר לנו על היחסים המורכבים בין יהודה לכלתו תמר, סיפור של הפרת אמונים והבטחות שווא.

הפרשה מסתיימת בכך שיוסף נמכר לעבד לשר הטבחים של פרעה, פוטיפר, שם הוא מצליח מאד. כאשר הוא לא מוכן להיכנע לרצונותיה של אשת פוטיפר, היא מעלילה עליו עלילת שקר לבעלה, שר הטבחים, והוא מושלך לכלא. בינתיים גם שר הטבחים ושר המשקים מושלכים לכלא ושם פותר עבורם יוסף את חלומותיהם, דבר שבפרשה הבאה יביא לשחרורו מהכלא.

נושאים מתוך הפרשה

במדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

רועה צאן
הוצאת דיבה
יוסף בעל החלומות
יחסים בין אחים
הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

יוסף וכתונת הפסים המשגעת - יהודה לוי ועינת ארליך
בן פורת יוסף - יהורם גאון
פרשנות על הפרשה

כאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות
מושגים
ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

תחילת הנבואה בתוכחה לממלכת ישראל, על אשר לא הלכו בדרך ה', למרות שה' השמיד את אויביהם. הנבואה מתארת את עונשם שיפלו במלחמה. המשך ההפטרה עוסק במעמד הנביא ונבואתו. הנביא מוכיח את אלו שאינם מאמינים בשליחותו מאת ה'.

הקשר לפרשה

בתחילת הנבואה מופיע פסוק, בו ראו חז"ל רמז למכירת יוסף על ידי אחיו: "כֹּה, אָמַר ה', עַל-שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל, וְעַל-אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ: עַל-מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק, וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם".

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

באחריותי: יחסים בין אחים

הפרשה מתחילה לחשוף אותנו ליחסים בתוך המשפחה של יעקב, בני-ישראל. הם 12 אחים וכמו תמיד יש גם מתחים…אך המתח בין יוסף-הבן האהוב על יעקב לבין שאר אחיו הופך למעשה קשה של האחים נגד יוסף. (פרוט בתקציר הפרשה)

כמתבגרים אנו אמורים לקחת יותר אחריות על היחסים שלנו בתוך משפחתנו…אי אפשר כבר לרוץ לאבא ואמא על כל ריב עם אחים שלנו או בני משפחה אחרים. אנו כבר יכולים לפתור קונפליקטים לבד ואפילו להמנע מהם…מתח ויריבות יכולים להוביל למעשים קשים ביותר.

המשימה שלי: לשפר יחסים מקולקלים שיש לי עם אחד/אחת מבני משפחתי…(מי שאין אחים/אחיות אפשר בני דודים או הורים…) וחשבו איך תשפרו את יחסיכם איתם? מדוע בחרתם דוקא לתקן יחסים אלה? איך היחס השונה שלכם ישפיע על יחסיכם…קחו את זה ברצינות וככל שתרבו אהבה מעצמכם בטוחים אנו שהצד השני ישמח ויתקרב גם הוא אליכם.

מחובתי: חוק הוצאת דיבה

בפרשה האחים מוציאים דיבה על יוסף ולהפך. הידעתם? ב-1965 חוקקה הכנסת את "חוק הוצאת דיבה".

חיקרו- מהו החוק ומה הוא אומר? מהי הסכנה שבהוצאת דיבה?

אני ולשון הרע- קרה לכם שדיברו עליכם לשון הרע?_____________ איך הרגשתם..מה קרה בעקבות זה?

ולהיפך- האם קרה לכם שהוצאתם אתם דיבה על משהו אחר?____________ מה דעתכם על מעשה זה? למה הוא הוביל?

לקראת ההתבגרות- במה אני יכול להשתפר בעניין הוצאת דיבה ולשון הרע על חברים/ות…אפילו לדבר רע על מורים והורים זה הוצאת דיבה- במה אתם יכולים להשתפר בתחום זה?!
זכרו! "חיים ומוות ביד הלשון"

בראשית
שמות
ויקרא
במדבר
דברים