מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת חיי שרה

הפרשה נמצאת בספר בראשית מפרק כג' פסוק א' עד סוף פרק כ"ה פסוק י"ח.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי-שרה.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשהלמרות שמה של הפרשה, "חיי שרה", היא מספרת על פטירתה של שרה אימנו, האם הראשונה של האומה העברית ואשתו של אברהם אבינו. שרה מתה בגיל מאה עשרים ושבע, ואברהם מתאבל עליה ומבכה את מותה. הוא מבקש לקבור את שרה בחברון. עפרון החתי מוכן לתת לאברהם חלקת אדמה במתנה, אבל אברהם מתעקש לשלם: במחיר של 400 שקל כסף קנה אברהם מעפרון את חלקת הקבר לשרה. שרה נקברת במְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה שבחברון, שהופכת לאחוזת הקבר של האבות .

יצחק כבר בן ארבעים והגיע הזמן לדאוג להמשך השושלת המשפחתית: אברהם משביע את עבדו למצוא לבנו יצחק אשה ממשפחתו בארם. העבד נבוך ולא יודע כיצד ימצא נערה מתאימה מבין כל בנות ארם. הוא פונה לאלוהים לעזרה ומקבל רעיון למבחן הכלה המצטיינת: לך עם הגמלים לבאר. הבחורה שתאמר – "שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה" (בראשית, פרק כ"ד פסוק י"ד), זאת שתעמול בחריצות להשקות את כל הגמלים הצמאים ואותך – היא שתזכה להיות כלה ליצחק.

העבד מגיע לארם ופוגש את רבקה ליד באר המים. רבקה מתגלית כאישה נעימה ורגישה, וגם כשואבת מים מצטיינת. היא מביאה את העבד לביתה כאורח, וכאן מתגלה שאביה, לבן בן בתואל, ואברהם הם קרובי משפחה: רבקה ויצחק הם בני דודים. העבד מבקש לשדך את רבקה ויצחק ובני משפחתה אומרים: "נִקְרָא לַנַּעֲרָ וְנִשְׁאֲלָה אֶת-פִּיהָ" (בראשית, פרק כ"ד פסוק נ"ז). הנערה מסכימה, והעבד מחלק מתנות לרבקה ולכל המשפחה. כך מצטרפת רבקה לעבד בדרכה למפגש עם יצחק. רבקה יושבת על הגמל, והיא רואה גבר מרחוק ושואלת את העבד: "מי זה?" כשהוא אומר לה שזהו יצחק, היא נופלת מהגמל! (התרגשות? לחץ?) יצחק אוהב את רבקה ולוקח אותה אל האוהל שהיה אוהלה של אמו, שרה. "אהבה ממבט ראשון" – אולי כך ניתן להגדיר את הקשר בין יצחק לרבקה.

כמה מוזר שדווקא פרשה ששמה "חיי שרה", מרובה במקרי מוות. הפרשה נפתחת במותה של שרה ומסתיימת במותו של אברהם, וקבורתו בידי בניו (יצחק וישמעאל). בסוף-סופה של הפרשה מסופר גם על מותו של ישמעאל.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

מתנות חינם
קבלת החלטות
ברכת דרך
המשכיות
המקום שלי - ארץ ישראל!
הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

אליעזר ורבקה - לוין קיפניס
כאגדת רבקה - עמנואל זמיר
פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות
מדרשים
קִבְרֵי צַדִיקִים

ההפטרה של הפרשהנושא ההפטרה

ההפטרה מספרת על ימיו האחרונים של דוד המלך ועל מאבקי ירושתו. במרכז המאבק עומדים שני בני דוד, אחים אך מאמהות שונות: אדניה בן חגית ושלמה בן בת- שבע. אדניה פועל לקידום מעמדו כיורש, אולם בת-שבע, מזכירה לדוד את שבועתו לה, כי בנה שלמה, ימלוך אחריו. דוד חוזר על שבועתו, כי שלמה יירש אותו.

הקשר לפרשה

סיפור ההפטרה קשור לסיפור השני שבפרשה (בראשית כד) בארבעה דברים: הראשון-העיקרי, פתיחת סיפור ההפטרה במילים: "וְהַמֶּלֶךְ דָּוִד זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים", בדומה לפתיחת הסיפור בפרשה: "וְאַבְרָהָם זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים". השני, סיפור ימיהם האחרונים של שניים מגדולי ישראל: אברהם-אבי האומה ודוד-אבי המלכות. השלישי, הדאגה להמשך השושלת. הרביעי, מתח או מאבק על ירושת האב, בין שני אחים שלא מאותה אם.

אחריות ומחויבות מתוך הפרשהבאחריותי: המשכיות הדורות

מה זו המשכיות? במדרש בראשית רבא מופיע ההסבר הבא:

כששרה הייתה בחיים היה ענן קשור בפתח האוהל, כשמתה הסתלק הענן וכשבאה רבקה חזר הענן.
כל זמן שחיה שרה היו דלתות אוהלה פתוחים לרווחה. כשמתה פסקו הדלתות מלהיות פתוחות לאורחים, כשהגיעה רבקה חזרו הדלתות להיות פתוחות. כשהייתה שרה בחיים הייתה בְּרָכָה בבצק, כשמתה פסקה הברכה ומשבאה רבקה חזרה הברכה לבצק שהכינה רבקה. בימי שרה היה נר דלוק באוהל מליל שבת לליל שבת הבא, כשמתה שרה פסק הנר והוא חזר כשהבאה רבקה. כיוון שראה יצחק שהיא נוהגת כפי שנהגה אמו, מיד הביא אותה לאוהל אמו.
(על פי מדרש בראשית רבא ס)

על פי המדרש הזה התרגש יצחק כשגילה שכל הדברים שקרו כשאמו היתה בחיים- קורים שוב עכשיו, עם בואה של רבקה. תחושת ההמשכיות העניקה לו שמחה ושלווה והוא הבין שמקומה של רבקה באוהל של אמו.

  1. כתבו בקצרה אילן שורשים שלכם (שלוש דורות מעליכם-לעזרה שאלו את ההורים)
  2. במה אתם דומים וומה אתם שונים מהוריכם?
  3. מה זה אומר "להמשיך את המשפחה שלי" "לשמור מסורת"? האם זה חשוב בעינכם?
  4. ככל שמתבגרים וגדלים הרצון והאחריות לשמור על מסורות והמשכיות במשפחה הופכים לחשובים. חישבו- מה אתם כמבגרים יכולים לשמר כהמשכיות למשפחה? (מנהג שיש במשפחה , תכונה, מעשה או פעולה שמישהו מבוגר במשפחתכם מקיים ואתם רוצים להמשיך אותו…)

מחובתי: לסייע לתלמיד חדש להקלט בסביבתי

בפרשה יש הרבה מעברים של אנשים ממקום מגורים אחד לשני… אברהם ומשפחתו, רבקה עוברת לארץ חדשה עוזבת את ביתה והוריה…וגם בארץ ישראל של היום יש הרבה קליטת עלייה ועולים חדשים מגיעים.

מחובתי כבוגר לסייע לחבר/ה להקלט יותר טוב, איך?

משימת קליטה: בחרו חבר/ה מהגיל שלכם (בבי"ס או בשכונה) וחישבו איך אתם יכולים לסייע לו , שיהיה לו יותר קל להתגל לארץ שלנו, החדשה עבורו…

קיימים הרבה קשיים במעבר למקום חדש. חלקם חברתיים, חלקם קשורים לשפה ולימודים ועוד…

הציעו את עזרתכם והכי חשוב את החברות אתכם! כולם אוהבים חברים לא משנה מאיזה ארץ/עיר באנו.

בראשית
שמות
ויקרא
במדבר
דברים