מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת השבוע בשבת שבחול המועד סוכות

חג הסוכות נמשך 8 ימים, ולכן תמיד אחד מימי חול המועד יהיה ערב שבת, וקריאת התורה משתנה בהתאם.

הפרשה נמצאת בספר ספר שמות פרק לג פסוק יב ומאילך ועד פרק כו.

הפרשה מתחילה במילים הבאות:
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה רְאֵה אַתָּה אֹמֵר אֵלַי הַעַל אֶת-הָעָם הַזֶּה וְאַתָּה לֹא הוֹדַעְתַּנִי אֵת אֲשֶׁר-תִּשְׁלַח עִמִּי וְאַתָּה אָמַרְתָּ יְדַעְתִּיךָ בְשֵׁם וְגַם-מָצָאתָ חֵן בְּעֵינָי.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

מזל טוב! זכיתם ואתם חוגגים את בר/בת המצווה שלכם בתאריך מיוחד בחג הסוכות, משום כך גם פרשת השבוע שלכם הינה פרשה מיוחדת, העוסקת, בין השאר, גם בנושאים הקשורים לחגים.

מעשה העגל מאחורינו, ובקריאה המיוחדת לכבוד החג, מבקש משה מה' שיסלח לבני ישראל על חטה העגל, ה' סולח. הוא מצווה על משה לקחת שני לוחות אבנים, ולהביא אותם אל ראש ההר. שם, הוא יכתוב על הלוחות את אותם הדברים אשר היו על הלוחות הראשונים. השבת בה אתם חוגגים היא השבת בה חודשה הברית בין ה' לבני ישראל, בה סלח ה' לבני ישראל על חטא העגל, והשבת בה הודיע ה' למשה את שמו.

שם, על הר סיני, "מציג" ה' את עצמו בפני משה, ואומר שהוא אל רחום וחנון, אך גם פוקד עוון אבות על בנים. כלומר, מצד אחד מלא רחמים, ומצד שני, לא ממהר לסלוח.

בהמשך הפרשה, מזכיר ה' את מצוות חג הפסח, את מצוות הבאת הביכורים בחג הביכורים, ואת העליות לרגל שלוש פעמים בשנה. הפרשה מסתיימת במצוות הקשורות לקרבנות הפסח.

איך קשורה הקריאה המיוחדת הזו לחג הסוכות? נסו למצוא את הקשר דרך שני נושאים. האחד, שמו של החג המסיים את שבעת ימי הישיבה בסוכה, השני קשור בחגים הנוספים המוזכרים בפרשה שלכם.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות בהקשר של סוכות ונושאי פרשת השבוע בשבת שבחול  המועד סוכות:

של מי האחריות?

בפרשה שלכם מסופר על משה, המתחנן בפני ה' שיסלח לבני ישראל על חטא העגל. משה לא נכח במעשה, ולא היה שותף לחטא. עם זאת, הוא זה שפונה אל ה' ומבקש סליחה עבור כולם.

מה דעתכם? של מי האחריות לבקש סליחה? האם האחריות היא על אלו שחטאו, או על משה? האם אתם מכירים מקרים דומים בכיתה, בבית או בקרב חבריכם בשכונה בה אתם מתגוררים?

מישהו דואג לי

משה דואג לבני ישראל, למרות התנהגותם. הוא מבקש בשמם סליחה מאלוהים, וכורת בשמם ברית איתו.

התחושה שיש מי שדואג מוכרת לכם? מי דואג לכם כך?

בדרשה שלכם תוכלו לספר על אלו שדואגים לכם כל השנה, כמעט ללא קשר להתנהגותכם, ולומר להם תודה. ספרו על מקרים בהם נוכחתם לראות, שלמרות התנהגויות שלכם, המשיכו הוריכם לדאוג לכם ולטפל בכם.

זה הזמן לומר תודה.

ברית

בפרשה שלכם, ה' כורת ברית עם בני ישראל, וההסכם נכתב על לוחות הברית.

ברית היא הסכם מחייב, ולא תמיד זה מובן מאליו. הברית היא הידיעה שלא משנה מה, תהיו שם אלו עבור אלו.

האם יש לכם בריתות כאלו? אולי עם אחים, אולי להוריכם אתכם? אולי לכם ולחבר/ה הכי טוב/ה שלכם?

בדרשה שלכם תוכלו לספר על הקשרים החזקים שאתם מרגישים שיש לכם עם אלו החשובים לכם.

מי אני ומה שמי?

בפרשה שלכם מציג ה' את עצמו בפני משה, ומכנה את עצמו "אֵל רַחוּם וְחַנּוּן–אֶרֶךְ אַפַּיִם, וְרַב-חֶסֶד וֶאֱמֶת.  ז נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים, נֹשֵׂא עָו‍ֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה; וְנַקֵּה, לֹא יְנַקֶּה–פֹּקֵד עֲו‍ֹן אָבוֹת עַל-בָּנִים וְעַל-בְּנֵי בָנִים, עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים". (שמות לד' ו – ז)

איך אתם נוהגים להציג את עצמכם בפני אחרים? מה הייתם רוצים שידעו עליכם? בדרשה שלכם תוכלו לבחור איך להציג את עצמכם בפני האורחים שבאו להשתתף בשמחתכם, ולספר להם קצת על עצמכם.

איזה חג לי

בסוף הפרשה שלכם מוזכרים החגים השונים.

אתם חוגגים את בר/בת המצווה שלכם בשבת של סוכות. כיצד נראה החג שלכם כל שנה?האם אתם מציינים את יום הולדתכם שחל בסוכות בכל שנה בדרך דומה?אם כן כיצד? בדרשה שלכם תוכלו לספר, האם לחג הסוכות, בו נולדתם, משמעות מיוחדת עבורכם.

הרחבות על הפרשהלפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

מדליית לוחות הברית
מטבע משה ולוחות הברית, התשס"ה 2005 החברה‭ ‬הישראלית‭ ‬למדליות‭ ‬ולמטבעות

מטבע משה ולוחות הברית, התשס"ה 2005
החברה‭ ‬הישראלית‭ ‬למדליות‭ ‬ולמטבעות

לוחות הברית על מדליה מכסף, 2005.

בקריאה שלכם, משה מכין לוחות חדשים, אחרי ששבר את הראשונים. איך נראו הלוחות? האם באמת,כפי שכולנו חונכנו לחשוב? בפריט המידע שלפניכם, תוכלו לקרוא קצת על הלוחות, ולדעת אולי יותר, על קורותיהם, צורתם, ולהיכן נעלמו.

ברית אחים - נעמי אמזלג

בפרשה שלכם מוזכרת הברית שכורת ה' עם בני ישראל, בעקבות מעשה העגל.

בשני השירים מדגישים היוצרים את הברית, שהיא הקשר החזק שהם מרגישים אל מי שאיתו נכרתת הברית.

בדרשה שלכם תוכלו לספר, על אלו שאתם מרגישים את הברית החזקה הזו.

תוכלו גם לספר, איזו אחריות אתם לוקחים על הברית הזו,כדי שתישמר לאורך זמן.

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

בפרשה שלכם מסופר כי כשירד משה מהר סיני בפעם השנייה, ובידיו לוחות הברית השניים, הוא לא ידע כי "קרן עור פניו" כשדיבר עם ה'.

"וּמֹשֶׁה לֹא-יָדַע, כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ". (שמות לד' פסוק כט')

מהי המשמעות של המילים "קרן עור פניו? ומדוע זה כתוב? האם זו הפעם היחידה שעור פניו של משה קרן? מה קרה שם, למעלה, שגרם לכך?

מה דעתכם? האם אתם יכולים לחשוב על תשובה או תשובות אפשריות?

פרשנים רבים שאלו את עצמם שאלות אלו.

פירוש אחד הוא זה של האמן מכאל אנג'לו, שפיסל את משה, כשלראשו שתי קרניים. ככל הנראה, הוא התבסס על הפרשן העתיק הירונימוס, אשר טען כי בתרבויות העתיקות, קרניים מסמלות כוח וגבורה, ולכן מדובר פה בקרניים אמיתיות.

לעומת זאת, פרשן אחר טוען כי לאחר שמשה לא אכל ולא שתה ארבעים יום, עור פניו היה מיובש ומצומק, כמו קרן של בעל חיים, ואנשים פחדו לגשת אליו.

הרבה פרשנים אחרים מציינים כי המילה "קרן" קשורה לקרני השמש המאירות, ולכן, ככל הנראה, פניו של משה קרנו אור, לאחר ששהה במחיצתו של ה'. יש כאלו שאומרים שהאור הקורן הוא תוצאה של השכינה, שבקרבתה שהה משה בהר סיני.

בכל מקרה, פנים קורנות הן פנים מאירות, נעימות, שופעות חום ותחושת קירבה.

האם גם אתם מרגישים, לפעמים, שפניכם קורנות? מתי זה קורה לכם? נסו להיזכר במקרה בו הרגשתם ממש, או שאמרו לכם, שפניכם קורנות משמחה.

[/su_spoiler]

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

מחדשים את הברית

בפרשה שלכם עולה משה שוב אל הר סיני, וכותב בשנית את הדברים אשר ה' אומר לו לכתוב. הברית בין ה' לבני ישראל מתחדשת, וממשיכה לדורות.

גם אתם יכולים לחדש את הברית עם מישהי/ו שקרוב אליכם. חישבו על חבר/ה שהיה לכם, ואשר התרחקתם ממנו. האם יש עדיין סיבה לריחוק? האם תרצו לחדש איתו או איתה את ברית החברות? מה זה דורש מכם? האם תוכלו לקחת על כך אחריות? מה בין זה לבין בגרות?

בהצלחה.

 

 

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ