מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת כי תשא

הפרשה נמצאת בספר שמות מפרק ל' פסוק י"א – פרק ל"ד פסוק ל"ה.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר: כִּי תִשָּׂא אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לִפְקֻדֵיהֶם, וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַיהוָה, בִּפְקֹד אֹתָם; וְלֹא-יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף, בִּפְקֹד אֹתָם..

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

פרשת "כי תשא" נפתחת בהוראת ה' לספור את העם. הספירה נעשית על ידי איסוף תרומה בת חצי שקל מכל אדם שהוא מעל לגיל עשרים. ההוראה ברורה: "הֶעָשִׁיר לֹא יַרְבֶּה וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט" (ספר שמות, פרק ל' פסוק ט"ו). ה' מורה למשה: קח את הכסף שנאסף במפקד, "וְנָתַתָּ אֹתוֹ עַל עֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד" (ל', ט"ז) . מטרת הכסף שייאסף היא בניית אהל מועד.

בהמשך הפרשה מורה ה' למשה לקדש את כלי המקדש והחומרים שבהם משתמשים הכהנים, ביניהם, "כִּיּוֹר נְחֹשֶׁת וְכַנּוֹ נְחֹשֶׁת לְרָחְצָה" (ל', י"ח) וגם בְּשָׂמִים, קְטֹרֶת, סַמִּים (לא מה שאתם חושבים…) ושֶׁמֶן זַיִת, שבו משתמשים הכהנים לעבודה במשכן (בית המקדש הנייד שנדד עם בני ישראל במדבר).

לאחר מכן, אנו פוגשים את בְּצַלְאֵל בֶּן-אוּרִי, האמן שיעצב ויכין את כלי המקדש (מנורה, כיור ועוד), עליו אומר ה': "ואמלא אותו רוּחַ אֱלֹהִים, בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת, וּבְכָל מְלָאכָה" (ל"'א, ג') . יחד איתו עובד אומן נוסף בשם אָהֳלִיאָב. אחד הדברים שהאומנים צריכים להכין הוא "בִּגְדֵי הַשְּׂרָד… בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ לְאַהֲרֹן הַכֹּהֵן, וְאֶת בִּגְדֵי בָנָיו לְכַהֵן" (ל"'א, י') .

פרשת כי תשא מתארת את אחד הרגעים הידועים והחשובים והמפורסמים ביותר בתולדות עמנו, פרשת חטא העגל. משה נמצא על הר סיני מזה ארבעים יום, והעם מחכה לו למטה. הציפייה קשה לבני ישראל. כאשר ראו כִּי "בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר" (ל"ב, א') פנו אל אהרן, ואמרו לו "קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים" (ל"ב , א'). אהרון הורה להם לפרוק מעליהם את תכשיטיהם ואת כל הזהב אשר להם, התיך את הזהב, "וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה – עגל הזהב" (ל"ב, ד'). ואז פנו בני ישראל אל העגל ואמרו לו: "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (ל"ב, ד').

ה' ראה את המתרחש ומרוב זעם, רצה להשמיד את החוגגים. משה הרגיע אותו והזכיר לו את ההבטחה שלו לעם ישראל וה' חזר בו. משה ירד מההר, ראה את חגיגת העגל הגדולה "וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדָו אֶת הַלֻּחֹת, וַיְשַׁבֵּר אֹתָם תַּחַת הָהָר. וַיִּקַּח אֶת הָעֵגֶל אֲשֶׁר עָשׂוּ, וַיִּשְׂרֹף בָּאֵשׁ, וַיִּטְחַן עַד אֲשֶׁר דָּק" (ל"ב, י"ט). את האבקה השליך משה למים ובמים אלו השקה את בני ישראל.

הנקמה הייתה קשה. משה הורה לאנשיו להרוג את האחראים למעשה, ובאותו היום נהרגו שלושת אלפים איש. לאחר מכן בקש משה מחילה מה'. גם הפעם סלח ה' לבני ישראל, הבטיח להם את ארץ כנען, היא ארץ זבת חלב ודבש, וכרת ברית עם העם.

נושאים מתוך הפרשה

במדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

מפקד
שוויון
יש לך חצי שקל?
אמנות לעם
בדיוק בדיוק
עגל הזהב
הברית
הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

עגל הזהב - אהוד בנאי
שברו את הכלים - דן אלמגור
ענה לי - אהוד בנאי
פרשנות על הפרשה

כאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות
פינת התקשורת
ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

במרכז ההפטרה, סיפור 'מעמד הר הכרמל' – מלחמתו של אליהו הנביא בעבודה הזרה. אליהו, עושה מבחן פומבי, בינו כנביא ה' לבין נביאי האל-בעל (נביאי שקר של עבודה זרה). במבחן עונה ה' לאליהו, באכילת קרבנו באש מן השמים ואילו נביאי הבעל לא נענים. העם מצהיר על אמונתו בה' ואליהו והעם הורגים את נביאי הבעל.

הקשר לפרשה

המשותף לפרשה ולהפטרה, הוא מאבק נביא ה' בעבודה הזרה: בפרשה – הריסת העגל בידי משה והריגת החוטאים. בהפטרה – נצחון אליהו את נביאי הבעל.

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

באחריותי: לבקש סליחה

בני ישראל חטאו. הם לא עמדו במתח של הציפייה לחזרתו של משה מהר סיני, וביקשו מאהרן שיבנה להם עגל זהב, כדי שיסגדו לו. החטא היה כבד בעיני משה וה', והעונש היה בהתאם.

כל אחד מאיתנו חטא בחייו. ולא פעם אחת. פעמים רבות קשה לקחת אחריות על מעשה שעשינו, או להודות בו ולהסכים לשלם את מחירו, גם אם המחיר איננו נעים. כעת, כאשר אתם על סף גיל ההתבגרות, תוכלו לחשוב על מעשה שעשיתם אותו, ואשר אתם מוכנים היום לקחת עליו אחריות. להתנצל בפני מי שצריך, או לתקן, אם אפשר, את מה שצריך תיקון.

 

 

בראשית
שמות
ויקרא
במדבר
דברים