מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת משפטים

הפרשה נמצאת בספר שמות מפרק כ"א פסוק א' – פרק כ"ד פסוק י"ח
.
הפרשה מתחילה במילים הבאות: וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם. כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי, שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד; וּבַשְּׁבִעִת–יֵצֵא לַחָפְשִׁי, חִנָּם..

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשהפרשה זו, כפי ששמה רומז, עוסקת בעיקר בחוקים ובמשפטים הנוגעים לסדר החברתי ולצדק שבין אדם לאדם.

הפרשה מתחילה בחוקים הקשורים לעבדים ומורה לנו מה לעשות עם העבד העברי, במצבים שונים. על פי הכתוב בתורה, צריך לשחרר עבד אחרי שש שנים, אלא אם כן הוא מסרב להשתחרר. במקרה כזה, רוצעים את אוזנו. כלומר, מסמנים אותו באופן בלתי הפיך כעבד לכל החיים. לאחר דיני העבדים, מחוקקת התורה חוקים רבים הקשורים באלימות בין בני אדם. למשל, "מכה איש ומת, מות יומת". (שמות כ"א יב'). או, למשל, "עין תחת עין ושן תחת שן" (שמות כ"א כד').

גם דינו של מי שמקלל את אביו ואת אימו הוא מוות. לאחר מכן, עוברת הפרשה לדון במקרים של רשלנות, גניבה או מקרים בהם כוונה רעה הביאו לפגיעה בגוף או ברכוש. לדוגמא, מה קורה אם גנב נטפל דווקא אל הכבש שלכם? מה עושים כאשר אדם מבעיר אש בשדה של איכר תמים, או כאשר מישהו מעמיד פנים ששכנו לא נתן לו לשמור על כלים יקרים, ומחליט לשמור אותם לעצמו, או כאשר מישהו שומר על החמור של חברו ולא שם לב שהחמור מת או נפצע?

לאחר שהפרשה מסיימת לדון בדיני "נזיקין", כאלו שגורמים נזק לרכוש ולנפש, היא מגיעה לטפל בחוקים חברתיים, שגורמים נזק לחברה כולה. למשל, לא להיטפל למי שהוא גר (זר), כי גם אנחנו היינו גרים בארץ מצרים, וצריך לזכור איך התייחסו אלינו שם. לא לקחת שוחד, לא לענות יתומים ואלמנות, ובקיצור, לשמור על המוסר, ועל החלשים בחברה.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

בשביל מה יש חוקים?
כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם
דואגים לכדור הארץ?
החוק שלי
הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

הומה יונה - צרויה להב
מכשפה – נעמי שמר
הדליקו נר - זלדה
פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות
דברי אתי על כסף / מיכה שיטרית (קטע מהשיר)
תורנות מטבח
טוב לדעת
ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

אשכנזים וספרדים: בחלקה הראשון של ההפטרה, תוכחה לשרים, אשר שחררו את עבדיהם, אולם שעבדו אותם מחדש והעונש שיקבלו על כך. בחלקה השני, הלקוח מפרק אחר, הבטחה לישראל, שה' לא יפר את בריתו איתם.

תימנים: בחלקה הראשון של ההפטרה, תוכחה לשרים, אשר שחררו את עבדיהם, אולם שעבדו אותם מחדש והעונש שיקבלו על כך. בחלקה השני, הלקוח מפרק אחר, ישנה תוכחה לעם על כי אינם שומעים אל דברי הנביאים שנשלחו אליהם מאת ה'. התוכחה מודגמת דרך ציון הקפדתם על מסורתם המשפחתית של בני יהונדב בן רכב.

הקשר לפרשה

אשכנזים וספרדים: הקשר לפרשה הוא בשני נושאים: האחד, נושא העבדות. בפרשה – חוקי עבד עברי. בהפטרה – תוכחה על העם אשר לא מקיימים את חוקי העבדים שבתורה, אשר עליהם כרת ה' את בריתו איתם. הפטרה מזכירה את החוק מהתורה: "כֹּה-אָמַר ה', אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: אָנֹכִי, כָּרַתִּי בְרִית אֶת-אֲבוֹתֵיכֶם, בְּיוֹם הוֹצִאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבֵּית עֲבָדִים לֵאמֹר: מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תְּשַׁלְּחוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו הָעִבְרִי אֲשֶׁר-יִמָּכֵר לְךָ, וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים, וְשִׁלַּחְתּוֹ חָפְשִׁי, מֵעִמָּךְ; וְלֹא-שָׁמְעוּ אֲבוֹתֵיכֶם אֵלַי, וְלֹא הִטּוּ אֶת-אָזְנָם" (יג-יד). השני, כריתת הברית בפרשה. הפרת הברית בסוף חלקה הראשון של ההפטרה וההבטחה על שמירת הברית בחלקה השני של ההפטרה.

תימנים: הקשר לפרשה הוא בשני נושאים: האחד, נושא העבדות. בפרשה – חוקי עבד עברי. בהפטרה – תוכחה על העם אשר לא מקיימים את חוקי העבדים שבתורה, אשר עליהם כרת ה' את בריתו איתם. הפטרה מזכירה את החוק מהתורה: "כֹּה-אָמַר ה', אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: אָנֹכִי, כָּרַתִּי בְרִית אֶת-אֲבוֹתֵיכֶם, בְּיוֹם הוֹצִאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבֵּית עֲבָדִים לֵאמֹר: מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תְּשַׁלְּחוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו הָעִבְרִי אֲשֶׁר-יִמָּכֵר לְךָ, וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים, וְשִׁלַּחְתּוֹ חָפְשִׁי, מֵעִמָּךְ; וְלֹא-שָׁמְעוּ אֲבוֹתֵיכֶם אֵלַי, וְלֹא הִטּוּ אֶת-אָזְנָם" (יג-יד). השני, ההפטרה מזכירה את עניין שליחותם של הנביאים וסופה של הפרשה עוסקת גם כן בתפקיד הנביא הראשון-משה.

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

באחריותי: אדם עבר על החוק, מה קשור אלי?

בפרשת משפטים מופיעים הרבה חוקים ואסורים כדי שנוכל לקיים חברה צודקת שנתן לחיות בה אחד עם השני בלי לפגוע באף אדם, לא ברכוש ולא בבע"ח ואף לא לפגוע בסביבה…

אילו חוקים אתם בגיל 12,13 צריכים לקיים? הרי אתם לא נוהגים, לא משלמים מס למדינה ועוד… אילו חוקים חלים עליכם למשל? מי אוכף את החוקים שאתם צריכים לעמוד בהם? איפה בעיקר חלים החוקים?

ככל שגדלים הזכויות מתרבות ואיתם החובות והחוקים.

חישבו טוב טוב על חוק "חדש" בבית או בבי"הס שחל עליכם מכיתה ו' ואיתך ושלא הייתם חייבים לקיימו עד היום.

כיתבו- מהו החוק/הכלל החדש שחל עליכם מגיל ההתבגרות:_________________________

מה דעתכם עליו:______________________________________________________

האם אתם מוכנים ורוצים לקיים אותו:________________________________________

מה נדרש מכם כדי לקיים אותו ומה יקרה אם תפרו חוק זה:__________________________

חבר/ה או אח/ות עבר על חוק מסויים והזיק לסביבה או לרכוש,איך תגיבו? האם יש לכם אחריות גם על שמירת חוקים של אדם אחר? למשטרה יש אחריות על אכיפת חוקים ומה אתכם?? _________________________________________________________________

מחובתי: משימה יישומית בהקשר לשמירה על אכות הסביבה

כנסו לאתר של המשרד לאכות הסביבה לילדים וערכו רשימה של 5 נזקים סביבתיים שאתם רואים סביבכם (באתר תחשפו למספר רב של נזקי סביבה הנכללים בפגיעה באיכות הסביבה). הנזקים יכולים להגרם על ידכם, משפחה, חברים, קהילה, אנשים בסביבת מגוריכם ועוד.

המשימה שלכם כבוגרים הלוקחים אחריות ומתחייבים לשמירת הסביבה:

בחרו נזק אחד סביבתי (למשל: השלכת בקבוקי פלסטיק וזכוכית לפחים רגילים בבית- הספר ובביתכם) וחישבו על דרכי פעולה למניעת הנזק.

תוך חודש ממילוי משימה זאת אתם מתחייבים לפעול למיגור הנזק. ההשפעה שלכם נראית לכם קטנה אך יכולה לגרור לשינוי חיובי מקיף יותר.

כמובן שלמגדילי הראש נתן לפנות עם "תכנית פעולה" למורה ולפעול באופן כתתי או שכבתי…

בהצלחה!

בראשית
שמות
ויקרא
במדבר
דברים