פרשת שלח
הפרשה נמצאת בספר במדבר מפרק יג פסוק א – פרק טו, פסוק מא.
הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר: שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים, וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל.
בני ישראל המגיעים לסוף מסעם במדבר, עומדים לפני הרגע המרגש לו חיכו מאז יציאתם ממצרים – הכניסה לארץ ישראל. אך שאלות רבות מנקרות במוחם של בני ישראל: איזו ארץ היא ארץ ישראל? האם היא דומה למצרים המוכרת או שמא חלילה דומה היא למדבר? מי הם האנשים החיים בה? הם נחמדים או מפחידים?
כדי להתמודד עם שאלות אלו נשלחים 12 אנשים (נציג מכל שבט) למשימת ריגול בארץ ישראל. הם יוצאים למשימת ריגול ארוכה הנמשכת 40 יום, ומסיירים בכל חלקי הארץ. בארץ הם נפגשים בכל מיני תופעות מעניינות: הם פוגשים ענקים (בחברון) ומוצאים אשכול ענבים ענק שיש צורך בשני בני אדם כדי להרים אותו (במדבר פרק יג' פס' א' –כה').
לאחר 40 הימים חוזרים המרגלים וכל העם שחיכה בקוצר רוח מתכנס כדי לשמוע את תוצאות הביקור הראשון בארץ. המרגלים מספרים על התופעות המדהימות שפגשו, מראים את אשכול הענבים הענק ומתארים את ארץ ישראל כארץ נפלאה. אולם לאחר הצגת כל הפרטים מוסיפים המרגלים פרשנות משלהם, הם טוענים שאין סיכוי שבני ישראל יצליחו לכבוש את הארץ. העם היושב בארץ זו הוא עם חזק ביותר ובני ישראל לא יצליחו לרשת את ארצו (יג' כה'-לג').
במחנה בני ישראל מתחילה מהומה גדולה, כולם מפוחדים. עברנו את כל המסע הגדול רק כדי להגיע לארץ שלא ניתן להיכנס לתוכה? חלק מהעם בוחר להתלונן ולתקוף את משה ואהרון, אחרים תוקפים את ה' ויש מבני ישראל שכבר מתחילים לתכנן את החזרה למצרים (פרק יד' א'-י'). שניים מן המרגלים מציגים גישה שונה (יהושע בן נון – יורשו של משה עוד כמה שנים, וכלב בן יפונה) הם מסכימים לעובדות אך אומרים שאם ה' רוצה להכניס אותנו לארץ זה אפשרי שהרי הוא כל יכול והוא מסוגל להתגבר על ענקים.
ה' עצמו כמובן מסכים עם שניים אלו וכועס מאוד על בני ישראל על שאינם מאמינים בכוחו למרות כל הניסים הגדולים שעשה להם ביציאה ממצרים. הוא מחליט להעניש את בני ישראל: אם אינם רוצים להיכנס לארץ כך יהיה, 40 שנה תנדדו במדבר ובו תמותו ותקברו, צאצאיכם הם אלו שיכנסו לארץ. רק שני המרגלים "הטובים" ניצלים מהעונש ובתום 40 השנים זוכים להיכנס לארץ המובטחת.
הפרשה מסתיימת עם מצוות ציצית, אותם שמונת פתילים (חוטים) הקשורים לכל בגד בן ארבע כנפות (פינות) וכמובן לטלית בה מתעטפים בבית הכנסת. הציצית שבעבר חלק מהחוטים שלה היו בצבע תכלת אמורה להזכיר ללובש אותה את מצוות ה'.
במדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.
בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:
בפרשה נחלקים המרגלים ביניהם בשאלה כיצד להתמודד עם הבעיה של העם החזק היושב בארץ. עשרה מהם טוענים שזוהי משימה קשה מדי ושניים טוענים שזו משימה קשה אך ניתן להתמודד איתה.
האם גם אתם נתקלים לפעמים בקשיים גדולים? מתי מחליטים לוותר ומתי ממשיכים למרות הקושי? מה עושים כדי להתמודד עם הקושי?
בדרשה שלכם תוכלו לספר על קושי גדול שהצלחתם להתגבר עליו. אם עזר לכם מישהו בכך, תוכלו לנצל את ההזדמנות ולהודות לו/לה על עזרתם.
בני ישראל נענשים בפרשה בעונש חמור ביותר: נגזר עליהם לא להשלים את המסע ולא להיכנס לארץ ישראל. בני ישראל שמעו את דברי המרגלים ולא רצו להיכנס לארץ והאל נותן להם עונש המתאים למעשיהם – לא רוצים להיכנס? אם כך לא תיכנסו ותסתובבו ארבעים שנה במדבר.
גם אתם נפגשים לעתים בעונשים שונים המוטלים עליכם או על חבריכם. מה דעתכם על יעילותה של ענישה? מדוע בכלל ישנם עונשים? איך קובעים מהו עונש ראוי? האם נתקלתם במצב בו נמצא פיתרון אחר, במקום עונש, למעשה שלילי?
בפרשה בני ישראל מתלוננים (על האל ועל משה ואהרון) בעקבות האכזבה מדברי המרגלים על ארץ ישראל, ולבסוף נענשים.
בדרשתכם אתם יכולים להתייחס לתלונות. האם תלונה היא תמיד פעולה שלילית? מתי לדעתכם דווקא חשוב להתלונן? אולי השאלה היא בכלל לא מתי, אלא איך מתלוננים? וכמובן: איך כל זה קשור להתבגרות? ( רמז: השוו תלונות ילד קטן לתלונת מבוגר)
לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.
שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.
דרך ארוכה עברו בני ישראל במדבר. במקומות רבים הם חנו, והמשיכו משם הלאה. בדרשה שלכם תוכלו לספר על הדרך שעברתם עד שהגעתם לגיל מצוות.
צמד דרום הוותיק שר שיר של עמוס אטינגר ודוד קריבושיי, שנקרא בחצי הלילה ומתאר את ירידתם של משפחת יעקב למצרים.
קראו כאן את מילות השיר, ולאחר מכן לחצו באותו עמוד על-מנת להאזין לפיוט.
איזו אווירה מתוארת בשיר? האם יש פה יציאה שקולה, חפוזה, מאורגנת, בלחץ? מה דעתכם? איך נראתה יציאת מצרים?
קראו את מילות השיר "יציאת מצריים" והקשיבו ללחנים של השיר.
איזו יציאת מצרים מתוארת בשיר הזה? האם היא דומה לשיר הקודם? מהי האווירה בשיר הזה? איזה מן השירים מדבר אליכם יותר?
חציית ים סוף עוררה את דמיונם של ציירים רבים. בדף שלפניכם אסופה של ציורים המתארים את חציית ים סוף בתקופות שונות, על ידי אמנים שונים.
כנסו לכאן ובחרו מספר תמונות. הביטו בתמונות וחשבו: במה התמקד כל אחד מהציירים? מה עניין אותו? מי הם הגיבורים הראשיים בציור שלו, ומדוע?
כיצד הייתם אתם מתארים את יציאת מצרים? מה היה שם?
אילו הייתם צריכים לדרג את יציאת מצרים בתוך שפע האירועים שקרו לעם ישראל לאורך הדורות, האם הייתם נותנים לאירוע זה דירוג נמוך או גבוה?
בדרשה שלכם תוכלו לכתוב על אירוע שהוא משמעותי בחייכם, ואתם נותנים לו דירוג גבוה בסדר אירועי חייכם.
כאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.
מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.
הלוגו (סמל) של משרד התיירות ישראלי עוצב בהשראת פרשתנו.
מדוע לדעתכם נבחר דווקא הסמל הזה כסמלו של משרד התיירות?
ארץ אוכלת יושביה
כמובן שארץ לא יכולה לאכול אנשים (למעט בפרשת קורח אז פערה האדמה את פיה וקורח ועדתו נפלו לתוכה ). אז מה משמעות ביטויי זה של המרגלים? הם התכוונו שזו ארץ שמסוכן לחיות בה, שאם נעיז להיכנס לתוכה לא יהיו לנו בה חיים טובים ובטוחים.
בימינו משמש ניב זה לתיאור כל מקום שהחיים בו קשים וכן לתיאור המקרים הקשים בהם חיילינו נופלים בהגנתם על המולדת.
נושא ההפטרה
סיפור ההפטרה עוסק בשליחת 2 מרגלים על ידי יהושע לרגל את יריחו: הגעתם לבית רחב, הסתתרותם, שיחתם עם רחב והבטחתם לאל.
הקשר להפטרה
הקשר להפטרה הוא העיסוק המשותף בשליחת אנשים לרגל את הארץ, לפני כניסת ישראל אליה: בפרשה – 12 אנשים, נשיאי השבטים התרים את הארץ כולה ובהפטרה – 2 המרגלים הנשלחים ליריחו.
אופטימי זה אני?
בפרשה מסופר על המרגלים ששלח משה לתור את הארץ. הם חוזרים מארץ ישראל ומספרים על מה שראו. חלקם פסימיים מאד, ואומרים שאין שום סיכוי שבני ישראל יוכלו לכבוש את ארץ ישראל, שיש שבה ענקים ועמים חזקים, ורק שניים אומרים שאם ה' החליט להביא את בני ישראל לארץ ישראל, הרי שבור שהוא יממש את הבטחתו, ויעזור להם לנצח את עמי הארץ ולכבוש אותה.
ומה אתכם? האם, כאשר יש לכם משימה שהיא קשה לכם, אתם נוטים להיות פסימיים, לחשוב שאין סיכוי שתצליחו, או שאתם אופטימיים, ומאמינים שתוכלו להצליח? האם התכונה של אופטימיות או פסימיות היא תכונה נשלטת, בעיניכם?
חשבו על משימה שנראית לכם קשה, אולי בעזרה קבועה בבית, אולי בשיפור ציון במשהו שהתקשיתם בו בעבר, ובדקו. האם יש מקום לאופטימיות? עכשיו שאתם בגיל ההתבגרות, תוכלו לקחת אחריות, לבקש עזרה, אם אתם חושבים שאתם זקוקים לה, ולא לוותר לעצמכם. אחרי שתצליחו, נסו לחשוב, מה הרווחתם בהחלטה שלכם, לא לוותר לעצמכם.