מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת בראשית

הפרשה נמצאת בספר בראשית פרק א עד פרק ו פסוק ח

הפרשה מתחילה במילים: בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
takzir150מתוך שם הפרשה אנו יודעים מה הנושא המרכזי שלה… בריאת העולם! שני סיפורים על בריאת העולם קיימים בפרשה. על פי הראשון, נברא העולם בששת ימי הבריאה. בכל יום ויום ברא האל חלק נוסף מן החלקים מהם מורכב העולם שלנו. הסתכלו על הסביבה שלכם, מן השמיים ועד הארץ. סיפור הבריאה מתאר את התהליך שבו נבראו העולם והיצורים החיים בו.

בואו נקרא ונראה מה ברא האל בכל יום מימי הבריאה:

ביום הראשון – נברא האור והופרד מן החושך. בשני – נברא הרקיע, וניתן לו השם "שמים",  בשלישי – נאספו המים, וה' הפריד בין הים והיבשה, ונברא גם עולם הצומח. ברביעי נבראו המאורות: השמש, הירח והכוכבים, בחמישי – עולם החי, ובשישי – הבהמות, והזוג הראשון על במת ההיסטוריה: אדם וחוה. ביום השביעי- שבת מנוחה "וינח אלוקים ביום השביעי ויקדש אותו".

על פי סיפור הבריאה הנוסף, ברא אלוהים את האדם, ואז נטע גן בעדן, והניח שם את האדם כדי לעבוד ולשמור את האדמה. בהמשך הפרשה מסופר לנו על עץ החיים ועץ הדעת, על הנחש, המפתה את חוה לטעום מן הפרי האסור, על חוה, המציעה לאדם לאכול מהפרי האסור, ועל כך, ששלושתם נענשים בחומרה. על הנחש נגזר שיזחל על גחונו כל ימיו, על האדם נגזרים חיים של עבודה קשה ועל האשה- את קשיי הלידה. אדם וחוה מגורשים מגן העדן.

לאחר הגירוש נולדים להם שני בנים, קין והבל,המקריבים מנחה לפני האל. האל מקבל רק את מנחתו של הבל. קין מקנא , ורוצח את אחיו, הבל! קַיִן נענש על כך בנדודים ובנשיאת אוֹת קין על מצחו לכל חייו.

בסיום הפרשה – מסופרים תולדות האדם הראשון, מי הוליד את מי, וכמה זמן הוא חי (הזקן ביותר היה מתושלח שמת בגיל 987 שנה!!). כמו כן אנו פוגשים את נח , עליו נשמע בהרחבה בפרשה הבאה ששמה "נח"!

nosim150ב-מדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

והנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על פרשת בראשית:

בראשית ברא אלוהים- בריאת העולם

הבריאה – בדרשה שלכם תוכלו לכתוב על משמעותה של יצירה ועל תחומים שונים של יצירה שבהם אתם עוסקים או שהם חשובים בעיניכם. ההבדל בין בריאה ליצירה הוא ההבדל בין יצירת יש מאין לעומת יצירה מתוך מה שכבר קיים.

כבוגרים לעתיד – תוכלו לחשוב, מה בכוחכם לעשות, לברוא, לשנות ולהוסיף לעולם שלנו?

שבת מנוחה

 

"שבת מנוחה" - מהי השבת שלכם? מה הערך של יום מנוחה? אפילו האל נח בשבת מכל מלאכתו.

תוכלו להרחיב ולכתוב על חשיבותו של פנאי ושל זמן מנוחה ומה ניתן ליצוק לתוך הזמן הפנוי העומד לרשותכם בשבת.

בצלם אלוהים

 

בריאת האדם בצלם אלוהים – מהו צלם אלוהים שבאדם ולמה הוא מחייב אותנו? בריאה בצלם האל היא לא רק זכות אלא גם חובה. אנו מחוייבים לערכים כמו: דאגה לזכויות האדם, אהבת האדם, כבוד הדדי, שמירת טבע, ועוד. לאילו מן הערכים האלה אתם "מתחברים" במיוחד? האם אתם מיישמים ערכים אלו בכיתתכם, משפחתכם, בקרב חבריכם?

גן העדן

 

 

גן עדן – מהו גן העדן, בעיניכם? איך, לדעתכם, נראה היה גן העדן שברא אלוהים? תוכלו לצייר אותו? לתאר אותו במילים? אולי לפסל אותו בחומר?

האם זהו רק חלום? האם יש מקום או תחום בחייכם שהוא "גן העדן" שלכם? איך יראה "גן העדן עלי אדמות" שלכם והאם יש דרכים לקדם את הרעיון הזה ולהפוך אותו למעשי?

אתם יכולים לתאר עולם מושלם כפי שהייתם רוצים שיהיה ואיך אתם כבוגרים יכולים לקדם את העולם היום כך שיהיה דומה לחלום…

לעבוד או לשמור?

 

 

תפקיד האדם בעולם – "לעבדה ולשמרה" – האל ממנה את האדם כאחראי על הבריאה. בדרשה תוכלו לתאר את תפקיד האדם בשמירה על הטבע ועל בעלי החיים – האומנם אנו נוהגים כמנהיגי הבריאה?

חטא האדם הראשון- אכילה מעץ הדעת

האיסור על האכילה מעץ הדעת – האל אסר על האדם הראשון לאכול מעץ אחד בכל הגן שהיה מלא בעצים טובים… יצר הסקרנות והפיתוי של הנחש הובילו את האדם לטעום מעץ האסור "עץ הדעת טוב ורע".

מהו לדעתכם "עץ הדעת טוב ורע"? למה לדעתכם גרמה האכילה מן העץ ומדוע זה חטא כ"כ חמור? מה ניתן ללמוד מזה על יצר הסקרנות והתעוזה? האם זהו יצר טוב או רע? ואולי אותו יצר יכול להזיק לפעמים אך להועיל בפעמים אחרות?

"אַיֶּכָּה?" – האל שואל את האדם לאחר האכילה מעץ הדעת – "אַיֶּכָּה?" במילים שלנו "איפה אתם? מי אכל מהעץ האסור?" – אדם וחוה מסתתרים ומתחמקים מאחריות.

מהי אחריות? מה הקשר בין התבגרות ללקיחת אחריות?

גמול על מעשים – כידוע למעשים יש תוצאות. אם עושים מעשה רע, לרוב מגיעות בעקבותיו תוצאות לא טובות. האדם נענש בקללה "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם" (בראשית, פרק ג', פסוק י"ט)

האם זו אכן קללה? מהי משמעותה של קללה זו? האם יש לקללה הקדמונית הזאת קשר לחיים שלנו כאן ועכשיו? האם יש בעיניכם גם השלכות חיוביות לקללה זו (למשל הסיפוק המגיע בעקבות עבודה קשה)?

הרצח הראשון- קין והבל

כוחה של קינאה – סיפור קין והבל ממחיש כמה הרסנית יכולה הקנאה להיות.

במה לדעתכם מקנאים אנשים היום? האם אתם חשים שגם קנאה זו מסוכנת והרסנית? כיצד ניתן לדעתכם להתמודד איתה?

"אות קין" – האם שמעתם על המושג "אות קין"? מה קורה כאשר החברה מצמידה לאדם "תווית" מסוימת (רמאי, גנב) והוא אינו מצליח להשתחרר ממנה גם לאחר שריצה את עונשו? האם גם בחברתכם ישנם אנשים הסובלים מ"תוויות" שהוצמדו אליהם? מה ניתן לעשות לדעתכם לשנות זאת?

אחריותו של האדם על התנהגותו – קין רצח את אחיו. על שום מה? ומה תגובתו של קין כשהאל מחפש אותו, האם לקח אחריות על מעשיו? מהו הקשר בין ההתבגרות שאתם בפתחה לבין לקיחת אחריות?

harhavot150

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

אדם בתוך עצמו - שלום חנוך

השיר "אדם בתוך עצמו" מדבר על כך שכמו שאדם נברא יחידי, כך  "אדם בתוך עצמו הוא גר". כל אדם הוא בריאה בפני עצמה, לפעמים הוא פותח דלת למכר, אבל לרוב, אדם בתוך עצמו נסגר. ואיך אתם? האם אתם פותחים דלת לאחרים? למי כן? למי לא?

בראשית - חיים חפר

האזינו למילות השיר, ודמיינו לעצמכם – איך היה נראה העולם אילו לא היו בו בני אדם? מה דעתכם?

בראשית - אהוד מנור

מה היה שם בראשית הדרך? האם אתם יכולים לצייר/לפסל/לכתוב או לתאר את ראשיתו של העולם בדרך יצירתית כלשהי?

פעמיים כי טוב - ירון לונדון

מוזמנים לקרוא את המילים כאן באתר שירונט.

על מה אתם רוצים לומר "פעמיים כי טוב"? אילו שני דברים טובים קרו לכם בשנה הזו?

לדרשה שלכם, אתם יכולים להוסיף את השיר, עם הדברים הטובים שקרו לכם, לדרשה שלכם.

כשאלוהים אמר בפעם הראשונה - נתן זך

גם לכם נדמה, לפעמים, שהתכוונתם לדבר אחד, וקרה משהו אחר? וכשזה קורה, איך אתם מגיבים?

עורה אדם - אביהו מדינה

האזינו למילות השיר, ונסו לחשוב. האם יש לשיר הזה קשר ללקיחת אחריות? אם כן, מהו הקשר? ואיך זה קשור אליכם? האם אתם לוקחים אחריות על מעשיכם? השתמשו בשיר כדי לעשות חשבון נפש בנושא האחריות. האם יש מי שקורא לכם "עורה אדם"?

parshanut150כאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות
בפרשה מסופר על בריאת האדם, ועל תפקידו המיוחד על פני האדמה.
כתוב בפרשה: "וַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרה" (בראשית פרק ב' פסוק טו')

  • כיצד אתם מבינים את המושגים "לעבדה ולשמרה"? תנו דוגמאות אשר ימחישו את הביטויים הללו.

    "בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן, ואמר לו:
    ראה מעשיי כמה נאים ומשובחים הם, וכל מה שבראתי בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם תקלקל אין מי שיתקן אחריך."

    (קהלת רבתי, ז, כח)
  • הסבירו את הטקסט במילים שלכם.
  • לאיזו מילה, לדעתכם, מתייחס הטקסט בספר בראשית , האם למילה "לעבדה" או למילה "לשמרה"? מדוע?

שיר בוקר / נתן אלתרמן

בהרים כבר השמש מלהטת
ובעמק עוד נוצץ הטל,
אנו אוהבים אותך, מולדת,
בשמחה, בשיר ובעמל.

ממורדות הלבנון עד ים המלח
נעבור אותך במחרשות,
אנו עוד ניטע לך ונבנה לך,
אנו ניפה אותך מאד.

נלבישך שלמת בטון ומלט
ונפרוש לך מרבדי גנים,
על אדמת שדותיך הנגאלת
הדגן ירנין פעמונים.

  • מהו תפקידו של האדם בארץ ישראל על פי השיר של נתן אלתרמן?
  • האם, לדעתכם, מי שנוהג כפי שאומר השיר מקיים את הפסוק, או שמא דווקא מקלקל? תנו דוגמאות המתייחסות לשני המקרים.

שיח פרשני…
לאיזה מבין הפרשנויות למילים "לעבדה ולשמרה" אתם מסכימים יותר. האם לפרשנות של ספר קהלת, או לשירו של נתן אלתרמן.

דף עזר למורה

השיח הפרשני במקורות שלפנינו מורכב.
הוא דורש התייחסות לשני מושגים קונפליקטואליים מחד, ומשלימים מאידך.
המושגים "לעבדה ולשמרה" מעידים על אקטיביות, עיבוד האדמה, גידול בעלי חיים ודאגה פעילה ליקום, אך גם על שימור הקיים. הימנעות מהרס. ספר קהלת איננו מדריך אותנו כיצד לשמר ולא לקלקל. האם כוונתו היא להיות פסיבי ולתת לעולם להתקיים כמות שהוא? ואז, מה יהיה על הקידמה? ובמילים אחרות, האם כשאנו משמרים, אנחנו מקדמים או מעכבים?
האם כל פיתוח הוא קידום, או שמא יש במילים "נלבישך שלמת בטון ומלט" גם השחתה של הסביבה במושגים "ירוקים".
ניתן לבדוק עם התלמידים דילמות בנושאים של איכות סביבה, כגון מיחזור, שימור אתרי טבע ודאגה לקיומם, מול בנייה והתפתחות טכנולוגית העלולה ליצור זיהום.

מדרשים
קין והבל – ערכם של החיים

"קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה" – המילה דם מופיעה ברבים כדי ללמד שקול דמי הבל וצאצאיו עד עולם זועקים מן האדמה.
הרעיון מופיע במשנה מסכת סנהדרין, פרק ד', ה':
דיני ממונות (משפט שקשור לרכוש או כסף)-, אדם נותן פיצוי כספי ונסלח לו; ודיני נפשות (משפט שקשור לחיי אדם, כמו רצח)- דמו של הנרצח ודם צאצאיו תלויים בו עד סוף העולם -כך למדנו מקין, שנאמר "קול דמי אחיך, צועקים אליי מן האדמה" (בראשית ד,י), אינו אומר קול דם אחיך בלשון יחיד, אלא "דמי אחיך" ברבים, והכוונה לדמו ולדם צאצאיו.

המשנה טוענת כי כאשר השופטים דנים במקרה שבו הנזק הוא כספי, ניתן לפצות על הנזק בתשלום. אך כאשר דנים בחייו של אדם, אין יכולת לפצות על מוות: שכן, לא רק האדם עצמו נפטר, אלא יחד עמו נכחדים כל הצאצאים שיכלו להיות לו. הדברים נלמדים מהפסוק "קול דמי אחיך צועקים…" – הדם מופיע ברבים כדי לרמוז גם על הצאצאים שיכלו להיות להבל.

שְלֹשָה שֵׁמוֹת נִקְרְאוּ לוֹ לָאָדָם,
אֶחָד שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ,
וְאֶחָד שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ בְּנֵי אָדָם,
וְאֶחָד שֶׁקּוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ.
טוֹב מִכֻּלָּן מַה שֶּׁקּוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ.

מִדְרָש תַּנְחוּמָא, פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל א'

ניתן להרחיב על הקשר שבין שם שניתן על ידי ההורים ל"שם" (מוניטין) שאדם יוצר בעצמו. אפשר גם להקריא את השיר לכל איש יש שם של זלדה. (לעשות קשור בשיר הזה)

יוצר ויצירה

מַעֲשֶׂה בְּכוֹפֵר שֶׁאָמַר לְרַבִּי עֲקִיבָא: הָעוֹלָם הַזֶּה מִי בְּרָאוֹ?
עָנָה עֲקִיבָא: הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
אָמַר לוֹ: הַרְאֵה לִי הוֹכָחָה בְּרוּרָה.
אָמַר לוֹ: מָחָר תָּבוֹא אֵלַי.
לְמָחֳרַת בָּא אֶצְלוֹ.
אָמַר לוֹ רַבִּי עֲקִיבָא: מָה אַתָּה לוֹבֵשׁ?
עָנָה לוֹ: בֶּגֶד.
אָמַר לוֹ: מִי עֲשָׂאוֹ?
אָמַר לוֹ: הָאוֹרֵג.
אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא: אֵינִי מַאֲמִין לְךָ, הַרְאֵה לִי הוֹכָחָה בְּרוּרָה!
אָמַר לוֹ: וּמָה אַרְאֶךָ וְאֵין אַתָּה יוֹדֵעַ שֶׁהָאוֹרֵג עֲשָׂאוֹ?
אָמַר לוֹ: וְאַתָּה אֵינְךָ יוֹדֵעַ, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּרָא אֶת עוֹלָמוֹ?
הָלַךְ אוֹתוֹ הַכּוֹפֵר.
אָמְרוּ לוֹ תַּלְמִידָיו: מַהִי הַהוֹכָחָה הַבְּרוּרָה?
אָמַר לָהֶם: בָּנַי, כְּשֵׁם שֶׁהַבַּיִת מוֹדִיעַ עַל הַבַּנַּאי, וְהַבֶּגֶד מוֹדִיעַ עַל הָאוֹרֵג, וְהַדֶּלֶת עַל הַנַּגָּר. כָּךְ הָעוֹלָם מוֹדִיעַ עַל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁהוּא בְּרָאוֹ.

ע"פ מִדְרַשׁ תְּמוּרָה בְּתוֹךְ בֵּית הַמִּדְרָשׁ שֶׁל לִינְק, חֵלֶק ב' עמ' כ"ו

מושגים
קידוש השבת

כולם יודעים שהעולם נברא בשישה ימים, וביום השביעי אלוהים נָח מכל מלאכת הבריאה. מכיוון שכך, גם אנחנו, בני האדם, מצוּוִים לנוח ביום השביעי של כל שבוע – יום השבת. אך כיצד אנו מציינים את מהותו של היום החשוב הזה? אחת הדרכים היא באמצעות מנהג הקידוש. הקידוש הוא תפילה הנאמרת בשבת ובחג, על כוס יין.

מעניין לדעת ש:

  1. את הקידוש עורכים ביום שישי בשעות הערב, ובשבת בבוקר. מוזגים גביע של יין, ומברכים את ברכות הקידוש.
  2. נוסח הקידוש של ערב שבת נפתח בפסוקים מתוך פרשת השבוע שלנו, פרשת בראשית: "וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם, וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה…"
  3. גְביע הקידוש יכול להיות עשוי מכל חומר; ישנם גביעים רבים מכסף, אך יש גם גביעי זכוכית, או גביעים ממתכות שונות. הגביע מְעוּטָר, על פי רוב, ולפעמים חרוטות עליו גם מילים.
טבע הדברים
הנחש

בעל החיים היחיד שנזכר במפורש בפרשה הוא הנחש. תוכלו לצאת למסע של חקר בעקבות הנחשים. אילו סוגי נחשים אתם מכירים? ממה ניזון הנחש? מה ההבדל בין החש ארסי לנחש רגיל? היכן נמצאים נחשים? ומהו אורכו של הנחש הארוך ביותר בעולם?

על שאלות אלו ואחרות תוכלו לענות במסגרת הדרשה שלכם. אז צאו לשדה, וזהירות מנחששששים!!!

כדי לקבל מושג על נחשים אתם מוזמנים לצפות ביונתן, מאנשי גן החיות התנ"כי בירושלים, שמספר על ידידו הנחש

haftara150

נושא ההפטרה

ה' בחר בישראל לעבדו ונתן לו את רוחו כדי לשפוט את הגוים, שלא קיבלו מרוח ה'. ה' הוא בורא העולם כלו וכל בני האדם. אבל ביחוד בחר בישראל ונתן לו את תורתו. מפני שלא שמעו ישראל אל תורת ה', הוא הגלה אותם וייסר אותם ביסורים קשים. אבל הוא עתיד לגאלם ובכך גם יתאמתו דברי נביאיו.

הקשר לפרשה

פתיחת הנבואה מזכירה את בריאת העולם על ידי ה': "כה אמר האל ה', בורא השמים ונוטיהם, רקע הארץ וצאצאיה, נתן נשמה לעם עליה ורוח להלכים בה". בפיסקת הפתיחה (ה-ט), מופיעים חמישה דברים שנבראו בבריאת העולם בבראשית: שמים, ארץ, רוח, אור, חשך.

achrayut150

באחריותי: "לעובדה ולשמרה"...

שמירה על איכות הסביבה...נושא זה בוער בעולמנו כי מחובתנו לשמור על הסביבה כדי שנחיה כאן באיכות טובה יותר ונשמור על העולם למען הדורות הבאים. כן, כן כבר את/ה נכנסים לעולם הבוגרים ובאחריותכם לקחת אחריות כדי לשמור על סביבתכם.

  1. חשבו על תחומי חיים, מקומות ומקרים בחיי היומיום שלכם בהם אתם רואים ואולי גם גורמים בעצמכם לזהום ולכלוך הסביבה...
  2. מה אני יכול לשנות? קחו מקרה/מצב/ ארוע שחוזר על עצמו ושפרו את המצב על-ידי פעולה שלכם.
    למשל: מחזור בקבוקים ונייר בבית...נקיון החצר בבית-הספר...מחזור פחיות...שמוש בחומרים מתכלים ועוד.

מחובתי: שיפור היחסים שלי עם אחד מבני משפחתי

בפרשת בראשית מסופר על המשפחה הראשונה בעולם...אדם וחוה ההורים וקין והבל הילדים...לא תמי דהיחסים בינהם טובים...ואכן,בפרשה מופיע רצח ראשון בהסטורית האנושות, קין רוצח את אחיו בגלל...קנאה!!חוסר פרגון, חוסר אהבה וקבלה.
מה אתם רוצים לשפר ביחסים שלכם עם בני משפחתכם לקראת המעבר לבגרות.
חשבו על מעשה ספציפי מול משהו קרוב במשפחה שאת היחסים איתו תרצו לשפר...אל תלכו על כל הקופה, תתחילו במעשה טוב קטן . (למשל: להפסיק להציק לאחותי הקטנה כשהיא משחקת במחשב, לסייע לאמא בהורדה/שטיפת כלים אחרי ארוחה...יש עוד המון דוגמאות.
אוירה בבית ובמשפחה של אהבה, אכפתיות ועזרה עושים פלאים לכם ולסביבכם.

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ