מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת ויצא

הפרשה נמצאת בספר בראשית, פרק כ"ח פסוק י' – פרק ל"ב פסוק ג'.

הפרשה מתחילה במילים הבאות:

וַיֵּצֵא יַעֲקֹב, מִבְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּלֶךְ, חָרָנָה. יא וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם, כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם, וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו; וַיִּשְׁכַּב, בַּמָּקוֹם הַהוּא.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

יעקב חושש מפני עשיו אחיו שנשבע לנקום בו ולהרוג אותו, ובורח מפניו לכיוון חרן. בלילה הוא חולם חלום: "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ" (בראשית, פרק כ"ח, פסוק י"ב). בראש הסולם ניצב אלוהים ומבטיח לזרעו של יעקב את ארץ ישראל. עם בוקר מסמן יעקב את המקום באמצעות אבן שעליה הוא יוצק שמן, וקורא למקום בית אל. הוא נודר נדר: אם אלוהים ישמור עלי בדרך, "וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ. וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי" (בראשית, פרק כ"ח, פסוקים כ'-כ"א). הרי שמקום האבן יהיה לבית אלוהים.

כשמגיע יעקב לחרן הוא נתקל ברועים מסביב לבאר בשדה שעליה אבן גדולה, והם מחכים שיתאספו רועים רבים, כדי להסיר את האבן מהבאר. כשרואה יעקב את רחל (בת דודו) באה עם הצאן לבאר, הוא מצליח בכוחות עצמו להסיר את האבן מעל הבאר ומתאהב ברחל ממבט ראשון. לבן, אביה של רחל, רואה זאת, ומבין שאהבה זו יכולה לשרת אותו: הוא מציע ליעקב עבודה, ויעקב מבקש בתמורה, לאחר שבע שנות עבודה, להינשא לרחל.

השנים עוברות ליעקב במהירות: "וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים; וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים, בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ" (בראשית, פרק כ"ט, פסוק כ'). בתום שבע השנים מוצא את עצמו יעקב הנרגש באוהל עם אהובתו: פני הכלה היו מכוסות והנה – כאשר גילה את פני הכלה, התברר לו שהתחתן עם לאה, אחותה הבכורה של אהובתו. יעקב נרעש כולו מהשקר הנורא, אך לבן אינו מתרגש. ככה זה – אומר לבן – הבכורה מתחתנת ראשונה. אם תרצה את רחל תאלץ לעבוד עוד שבע שנים.

השנים עוברות, יעקב נושא את רחל לאישה, אבל הצרות ממשיכות: לאה ושאר נשותיו של יעקב יולדות לו ילדים, ואילו רחל – עקרה. יעקב ממשיך להעדיף את רחל אך רחל העקרה מקנאה באחותה. לבסוף יולדת רחל במזל טוב את יוסף, וליעקב משפחה גדולה: ללאה נולדים שישה בנים ובת אחת: ראובן, שמעון, לוי, יהודה, יששכר וזבולון ודינה. שני בנים לבלהה (שפחת רחל) דן ונפתלי. שני בנים לזילפה (שפחת לאה) גד ואשר. לרחל נולד בן אחד: יוסף.

הפרשה מסתיימת עם בריחתו של יעקב מלבן, לארץ ישראל.

נושאים מתוך הפרשה

במדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

החלום

בפרשה מסופר על חלום יעקב‏‏ בעת שיעקב בורח מעשיו לחרן. בחלום מופיע סולם המחבר בין שמים לארץ ומלאכים עולים ויורדים בו "סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה, וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ" (בראשית, כ"ח, י"ב). הגישה הרווחת במקרא ובמיוחד בספר בראשית היא שלחלום יש תפקיד חשוב בתקשור עם אלוהים ובגילוי רצונו ואף העתיד לבני האדם.

  • האם גם אתם חולמים חלומות? מהם החלומות והשאיפות שלכם לעתיד?
  • חלומו של יעקב מופיע בזמן שיעקב יוצא לדרך חדשה, והוא לבדו. האם גם אתם נוהגים לחלום בלילה, כאשר אתם נמצאים על פרשת דרכים או לקראת אירוע מלחיץ?
אהבת יעקב ורחל

בפרשת השבוע מספרת לנו התורה על פגישת יעקב עם רחל, וניתן לראות כיצד התורה מדגישה את הרגשות האנושיים העזים שהיו קיימים בין יעקב לאהובתו: "ויאהב יעקב את רחל, ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה…ויעבד יעקב ברחל שבע שנים ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אתה";

תיאור זה של יעקב, שבאהבתו העזה את רחל נדמו לו שבע שנות עבודה ארוכות ומפרכות כימים אחדים, הנו אחד מתיאורי האהבה היפים ביותר שנכתבו בספרות בכלל.

מה זאת אהבה, בעיניכם?

איך אתם מסבירים את העובדה שיעקב היה מוכן לעבוד ארבע עשרה שנים תמורת רחל? האם אתם השקעתם מאמצים מיוחדים במשהו שהיה חשוב לכם במיוחד?

בדרשה שלכם תוכלו לספר על המאמצים שעשיתם, ועל תוצאותיהם. מה למדתם מכך על עצמכם?

כח, רצון, או כח רצון

יעקב מגיע לבאר, שעל פיה יש אבן גדולה. כדי להזיז את האבן מעל פי הבאר, דרושים כמה רועים חזקים.

והנה, ברגע שיעקב רואה את רחל, הוא מתמלא כוח, ומגולל את האבן מעל פי הבאר בעצמו.

מה גרם ליעקב לגייס את הכוח הזה? מה "עשה לו" את זה?

האם אתם מכירים את התחושה שפתאום יש לכם כוח לעשות משהו שהרבה זמן חשבתם שלא תצליחו לעשות? מאיפה הכוח הזה? מה גורם לו?

בדרשה שלכם תוכלו לספר על האנשים שנותנים לכם כוח להצליח במשימות הקשות שלכם, ושמעודדים אתכם ברגעים הקשים.

זה הזמן לומר להם תודה.

אכזבה

לבן משיא ליעקב את לאה, במקום את רחל ובכך הוא מרמה את יעקב. בבראשית רבה מפורט כיצד נהג לבן ביעקב: "כל דבר ודבר שהיה מתנה עם אבינו יעקב היה חוזר בו עשרה פעמים למפרע… רבנין אמ' מאה פעמים".

האם קרה לכם שנהגו כלפיכם בחוסר יושר, ואכזבו אתכם? האם קרה שאתם נהגתם כך כלפי מישהו אחר?

בדרשה שלכם תוכלו לכתוב מה למדתם מכך על עצמכם או על מערכות יחסים שלכם עם אחרים.

תוכלו גם לספר, איך אתם מתמודדים עם אכזבה עכשיו, כשאתם בגיל ההתבגרות, בשונה מהתמודדותכם עם אכזבה כשהייתם ילדים.

שמות

שמות בניו של יעקב: לאה ורחל נותנות לבניו של יעקב שמות שמבטאים את הרגשתן ותקוותיהן. לאה קראה לבנה הבכור ראובן :"… כִּי-רָאָה ה' בְּעָנְיִי כִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי" (כ"ט,ל"ב), ולבנה השני שמעון :"כִּי-שָׁמַע ה' כִּי-שְׂנוּאָה אָנֹכִי"(ל"ג) וכך הלאה.

בדרשה שלכם תוכלו לספר מדוע ניתן לכם שמכם, מה משמעותו, ומה חשבו אבא ואמא כאשר החליטו לקרוא לכם כך.

באתר מכון עתים תוכלו למצוא מאגר שמות, ואולי ללמוד גם על השם שלכם.

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

 

אני אוהב אותך לאה - אהוד מנור

אהוד מנור ממשיך את פרשת השבוע ומדמיין את המשך היחסים בין יעקב ללאה, האחות אותה נשא באין ברירה. בדרשה שלכם תוכלו גם אתם לדמיין את המשך חייכם, ולספר על שאיפותיכם, חלומותיכם ורצונותיכם בעתיד.

מלאך מסולם יעקב - יורם טהר לב
סולם יעקב  צייר: יהושע אקפו (ג'סי) (ז''ל) 1937 - 2001  © כל הזכויות שמורות למגי אקפו-פרז (בתו של האמן)

סולם יעקב. צייר: יהושע אקפו (ג'סי) (ז"ל) 1937 – 2001 © כל הזכויות שמורות למגי אקפו-פרז (בתו של האמן)

בתחילת הפרשה יעקב חולם חלום, ובו סולם העולה אל השמים, ומלאכים עולים ויורדים בו. גם לכם יש חלומות? ספרו עליהם בדרשה שלכם.

יורם טהר לב כותב בעצמו על החלום של יעקב כאן באתר שלו.

 

ראו את התמונה משמאל – התמונה מתארת את חלום יעקב, ואת הסולם. האם התמונה דומה, בתיאוריה לשיר של יורם טהר לב? כיצד אתם הייתם מציירים את הסולם?

כימים אחדים - מאת מאיר שלו

הסופר הישראלי מאיר שלו כתב רומן בשם כימים אחדים – הרומן מתאר כפר בעמק יזרעאל בשנים שלפני הקמת המדינה ומיד לאחריה.

במרכז סיפור העלילה מתואר סיפור אהבה, ממש כמו אצלנו, בפרשת ויצא. אלא שמאיר שלו הופך את התמונה: במקום שתי נשים וגבר, ברומן שלו שלושה גברים אוהבים את אותה האישה, ששמה יהודית. במקום משפחה ענפה והרבה ילדים, ישנו ילד אחד, שגם מספר את הסיפור ושמו – זיידע.

 

התנ"ך היווה השראה לאינסוף ספרים, שירים, מחזות, פזמונים, פסלים ותמונות – הרומן כימים אחדים הוא אחד מהם.

בדרשה שלכם תוכלו לספר, כיצד פרשת השבוע שלכם נתנה לכם השראה לכתוב משהו אישי משלכם על הפרשה. תוכלו גם לצייר או ליצור יצירת אמנות כלשהי בהשראת הפרשה, ולספר על כך בדרשתכם.

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות

בפרשה שלנו מסופר, כי יעקב מתאהב ברחל, ומבקש מלבן את ידה.

כתוב בפרשה: "אעבדה שבע שנים ברחל בתך הקטנה" (בראשית כט' יח').

שואלים פרשנים, ושואלים גם אנחנו. מדוע היה צורך לפרט כל כך? מדוע לא להסתפק בשמה, רחל, הרי ללבן רק בת אחת ששמה רחל. מדוע צריך לציין שהיא ביתו, והיא הקטנה?
זה מזכיר לנו פירוט שמו של יצחק, כאשר ה' אומר לאברהם: "קח נא את בנך, את יחידך, אשר אהבת, את יצחק" (בראשית כב' ב). מדוע לא: "קח את יצחק"?
בשני המקרים, הפירוט איננו מיותר, וככל הנראה יש לו סיבות.

  • מה דעתכם? מדוע הפירוט הזה בשני המקרים? כתבו פיסקה המתארת מדוע החליט יעקב לפנות ללבן באופן זה.

בואו נראה מה אומרים חכמים על כך:

אמר לו (יעקב): מכיוון שאני יודע שאנשי מקומך רמאים, לפיכך אני מברר עיסקי עמך. ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה: 'ברחל' – ולא בלאה; 'בתך' – שלא תביא אחרת מן השוק ושמה רחל; 'הקטנה' – שלא תחליף שמותן זו בזו . (בראשית רבה, מהדורת תיאודור-אלבק, פרשה ע).

  • מה אומר הכתוב לגבי סיבותיו של יעקב?
  • האם זה דומה למה שאתם חשבתם? במה כן ובמה לא?

בעקבות בראשית רבה, אומר רש"י:

"ברחל בתך הקטנה" – כל הסימנים הללו למה? לפי שיודע בו שהוא רמאי, אמר לו: "אעבדך ברחל". ושמא תאמר: רחל אחרת מן השוק? תלמוד לומר: "בתך". ושמא תאמר: אחליף ללאה (את) שמה ואקרא שמה רחל?

תלמוד לומר: "הקטנה". (לאה הייתה הבכורה) ואף על פי כן לא הועיל לו, שהרי רימהו. (ובכל זאת רימה אותו לבן).

שאלות וכיוונים למחשבה

  • בביטוי "ברחל בתך הקטנה" אנו משתמשים לעתים עד היום. נסו לברר מהי משמעות הביטוי, וכיצד הוא קשור לסיפור בפרשת ויצא.
  • פתחנו ושאלנו, מדוע היה צריך לפרט גם בעקדת יצחק ולומר: "את בנך, את יחידך, אשר אהבת, את יצחק". מהם ההבדלים בין הסיבות לפירוט בשני המקרים?
  • מתי אתם נוהגים לפרט בדיוק רב את רצונכם?
ביטויים ופתגמים - לא כתמול שלשום

"לא כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם" הוא ביטוי שמופיע לראשונה בפרשת "ויצא": " וַיַּרְא יַעֲקֹב אֶת פְּנֵי לָבָן, וְהִנֵּה אֵינֶנּוּ עִמּוֹ כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם" (בְּרֵאשִׁית פרק ל"א פסוק ב).

כשאומרים על אדם שהוא לא נראה כתמול שלשום, רוצים לומר שמשהו השתנה בו, שההבעה שלו אינה ההבעה הקבועה שלו.

לרוב משתמשים בביטוי להצביע על דבר-מה קשה שארע לאדם: "מאז שיעקב גילה שחתנו אותו עם לאה במקום עם רחל, פניו אינם כתמול שלום".

טבע הדברים - דודאים

בפרשה מוזכר צמח הדודאים, אותו מבקשת רחל מלאה.

"וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן בִּימֵי קְצִיר-חִטִּים, וַיִּמְצָא דוּדָאִים בַּשָּׂדֶה, וַיָּבֵא אֹתָם, אֶל-לֵאָה אִמּוֹ; וַתֹּאמֶר רָחֵל, אֶל-לֵאָה, תְּנִי-נָא לִי, מִדּוּדָאֵי בְּנֵךְ"(בראשית, פרק ל, פסוק יד).

מה ידוע לנו על צמח זה, ומהם הסגולות הרפואיות שיחסו לו בעבר?

על כך תוכלו לקרוא באתר 'צמח השדה' בערך דודא רפואי.

ההפטרה של הפרשהנושא ההפטרה

אשכנזים: אפרים (מלכות ישראל) נהג בכפיות טובה כלפי ה' וה' יענישן על כך, מידה תחת מידה. הנבואה מתארת את חטאי אפרים, תוהה מדוע חטא ומתארת את עונשו הקשה. לאחר התוכחה, ישנה קריאה לישראל לשוב אל ה' ולדבוק בו.

ספרדים ותימנים: תחילת הנבואה אומרת כי מידת הרחמים של ה' תיגבר על מידת הדין והוא לא ישחית את אפרים-שבטי מלכות ישראל. אפרים ישוב אל ה'. המשך הנבואה בתוכחה למלכויות ישראל ויהודה על המרמה בה הם נוהגים בין אדם לחברו, תוך שהיא מתארת סיפורים מחיי יעקב, כמשל וכ"מעשה אבות סימן לבנים".

הקשר לפרשה

אשכנזים: תחילת הנבואה, מזכירה את סיפור בריחתו של יעקב מעשו ועבודתו למען נישואיו עם רחל: "וַיִּבְרַח יַעֲקֹב, שְׂדֵה אֲרָם; וַיַּעֲבֹד יִשְׂרָאֵל בְּאִשָּׁה, וּבְאִשָּׁה שָׁמָר"(יב,יג).

ספרדים ותימנים: הנבואה עושה שימוש בסיפורי יעקב כמשל תוכחה לבניו; אפרים (שבטי מלכות ישראל) ויהודה (מלכות יהודה): "בַּבֶּטֶן, עָקַב אֶת-אָחִיו; וּבְאוֹנוֹ, שָׂרָה אֶת-אֱלֹהִים. וַיָּשַׂר אֶל-מַלְאָךְ וַיֻּכָל, בָּכָה וַיִּתְחַנֶּן-לוֹ; בֵּית-אֵל יִמְצָאֶנּוּ, וְשָׁם יְדַבֵּר עִמָּנו" (יב,ד-ה). לתימנים: "וַיִּבְרַח יַעֲקֹב, שְׂדֵה אֲרָם; וַיַּעֲבֹד יִשְׂרָאֵל בְּאִשָּׁה, וּבְאִשָּׁה שָׁמָר"(יב,יג).

אחריות ומחויבות מתוך הפרשהבאחריותי: הגשמת חלומות

מכירים את תאור חלומו של יעקב "סולם יעקב"? (אם לא חזרו למעלה קראו את הפרשה או התקציר)

בעצם, מה התפקיד של חלומות בלילה? מה זה בכלל חלום? ויש סוג אחר של חלומות- חלום שאני רוצה להגשים בחיי!

מה החלום שלך? אתם יודעים שיש מחקר שהוכיח שככל שאנשים ידעו מה החלום שלהם בגיל צעיר ופרטו את החלום לפרטי פרטים בגיל מבוגר יותר ראו שהם אכן הגשימו את חלומם…

טוב-המשימה לכם: ליצור חלום…

תארו בדיוק איך הוא נראה בהתגשמותו…מתי אתם רוצים להגשימו? איך תראו ותהיה המציאות שלכם כשתגשימו את חלומכם? באיזה תחום הוא נוגע?

תחשבו מעבר למציאות אך גם תהיו מחוברים לקרקע למרות ש"אין דבר העומד בפני הרצון" אבל תחשבו על משהו שאתם מוכנים להשקיע כדי להגשימו.

למשל: אני חולם להגיע לירח…אחלה חלום אך מה אתה מוכן ורוצה לעשות כדי שזה יקרה?!

מחובתי: הכרת אבות ואמהות המשפחה

בפרשה שלכם מסופר על לידתם של בני יעקב, שמהם נוצר והתגלגל כל עם ישראל. כולנו, כחלק מהשושלת הארוכה של עם-ישראל, מחויבים לדעת מעט על המקורות מהם נוצרנו כעם. גם אתם תוכלו לקחת אחריות ולברר, כמה אחורה אתם יכולים להגיע בשושלת המשפחתית שלכם.

שאלו את אבא ואמא, שאלו את סבא וסבתא, בדקו איתם כמה הם זוכרים או יודעים לספר לכם על הוריהם, סביהם וסבותיהם, ואולי אף קחו את ההורים לבית התפוצות, שם תוכלו ללמוד עוד על משפחתכם לאורך הדורות.

תוכלו גם לחקור את השבטים השונים, מה שמותיהם, מה המאפיינים על כל שבט, אילו תכונות היו לכל אחד מהם, או מה היה הכשרון המיוחד להם.

האם אתם "דומים" לאיזשהו שבט? האם מצאתם תכונות משותפות לכם ולאחד מהשבטים? אולי אתם יודעים מאיזה שבט אתם…זה זמן להתחיל לחקור את השורשים, שמהווים חלק מעץ החיים שלכם…

בהצלחה.

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ