מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת קדושים

הפרשה נמצאת בספר ויקרא מפרק יט עד פרק כ.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ  כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

לכל עם יש חזון, יש תכלית. ומה התכלית של עם-ישראל שנבחר על-ידי ה'? "קדושים תהיו כי קדוש אני ה' אלוהיכם". פרשת קדושים פותחת בציווי לבני ישראל: "קדושים תהיו כי קדוש אני"! ה' אומר לעם שלו שהוא מצפה שהם יהיו אנשים קדושים

אך מה זה אומר? האם אנחנו מבינים מה זה אומר להיות קדושים? נראה שה' סומך על בני ישראל שימלאו את שליחותם בעולם, וכמו שהוא עצמו קדוש כך גם עמו ישראל צריך להיות קדושים.

אז מהי קדושה? מה הופך אדם לקדוש? מה מצופה מאתנו בתכל'ס?

הפרשה לא נותנת לנו תשובה ישירה לשאלה הזאת. במקום להגדיר לנו מה הופך אדם ועם לקדושים, מפרטת הפרשה רשימה ארוכה של חוקים ומצוות, שחלקן קשורות לנושאים חברתיים שבין אדם לחברו וחלקן לנושאים שבין אדם לאלוהיו.

בין הנושאים המוזכרים תוכלו למצוא למשל את המצווה לכבד את ההורים, שמירת שבת, איסור עבודה זרה, צדקה – מתנות עניים, איסור גניבה, איסור לשקר, איסור לעשוק שכר, איסור לקלל חרש, איסור להכשיל עיוור, החובה לשפוט בצדק, איסור לרכל, איסור לשנוא, איסור נקמה, כבוד לזקן, חיוב למסחר הוגן, קדושת המשפחה.

התורה אמנם לא הסבירה לנו במפורש איך הופכים לקדושים, אבל אפשר להניח שהכוונה היא שבמילוי מצוות אלה נעשה אדם קדוש יותר, ומתקרב למידותיו של ה'.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

אדם קדוש

אז מה זה להיות אדם קדוש? כאמור, אין הגדרה, אך יש המון חוקים שמפורטים אחרי ההוראה "קדושים תהיו". מה מטרת המצוות והחוקים המופיעים מייד אחרי הציווי להיות קדושים? מה מטרתם?

מהם החוקים שאנו מכירים מחיינו שלנו, ומה מטרתם? האם, בעיניכם, מילוי החוקים באופן מוחלט יהפוך אותנו לקדושים?

לא ברור...

הוראתו של ה' לעם ישראל "קדושים תהיו כי קדוש אני" איננה ברורה. ה' איננו מפרט מה הוא רוצה מהם, איך הם צריכים להיות כדי שייחשבו לקדושים.

מה דעתכם? כאשר אתם מקבלים הוראות, האם אתם זקוקים שההוראה תהיה מדויקת ושתדעו בדיוק מה לעשות, או שמא אתם מעדיפים שההוראה תהיה כללית, כדי שאתם תוכלו להחליט איך לנהוג? מה היתרונות של הוראה ברורה, ומה היתרונות, בעיניכם, להוראה עמומה במקצת? שאיננה ברורה?

מה ידרוש מכם יותר אחריות? למלא הוראות כאשר הן מדויקות, או כאשר הן לא ברורות עד הסוף?

קדושה ומודרניות

יש קשר? מהי קדושה? האם יש מקום למושג זה בעולם מודרני וטכנולוגי? האם יש אנשים קדושים? האם יש מקומות קדושים? האם יש זמנים של חול וזמן שכולו קודש?

הערך/החוק החשובים בעיני

עיינו ברשימת החוקים. בחרו חוק אחד או שניים שהכי חשובים בעיניכם או מעניינים אתכם במיוחד. למה בחרתם דווקא באלה? האם אלו נושאים שאתם נפגשים איתם בחיי היום יום שלכם? ואולי תרצו לבחור דווקא תחומים שחסרים לכם ואתם שואפים לאמץ בחייכם?

יחס לזקן
"מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם, וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן; וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ" (פרק י"ט פסוק ל"ב): מה הקשר בין יראה מאלוהים לבין כיבוד זקנים? איזה פעולות אתם עושים ביומיום כדי לכבד זקנים? טוענים שפעם העריכו זקנים ואילו היום אנו חיים בחברה שסוגדת לצעירים.

מה דעתכם? מה יש ללמוד מזקנים ומה מצעירים? מה אתם למדתם מהסבים והסבתות שלכם? איך אפשר לדעתכם להעמיק את הקשר איתם? תוכלו לספר על סבא או סבתא שהיה לכם קשר מיוחד איתם או שהיו בעלי סיפור חיים מיוחד.

החירש, העיוור ומה שביניהם
"לֹא תְקַלֵּל חֵרֵשׁ וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל" (פרק י"ט פסוק י"ד). לכל אחד יש חסרונות ומגבלות. לעתים אלה מגבלות בולטות כמו חירשות או עיוורון ולעתים חסרונות נסתרים יותר. התורה מצווה אותנו לא לנצל את חולשתו של אדם כדי לפגוע בו. ה' ברא את כולנו שווים גם אם בחיצוניות אנחנו שונים!

האם זו לדעתכם דרישה קלה או קשה? האם נתקלתם בניצול חולשה בחברה שלכם? איך לדעתכם אפשר להיאבק בכך? כבוגרים, אתם נדרשים לגלות מעורבות בסביבתכם. האם יש לכם רעיון לפעילות או מעורבות של עזרה לחלשים?

אסור לרכל! איך זה יתכן?!
"לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ" (פרק י"ט פסוק ט"ז). מדוע כ"כ חשוב לא לרכל? מה נקרא ריכול ומה סתם דיבור על האחר-האם יש הבדל?

מהן הסכנות הטמונות ברכילות? האם לדעתכם אמצעי התקשורת מחויבים לציווי הזה? האם יכולה להתקיים תקשורת (טלוויזיה, אינטרנט וכד') שמצייתת לכלל שלא לרכל?

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

שירת הסטיקר

שירת הסטיקר-הדג נחש ואהובה עוזרי

הפרשה שלכם מכילה הרבה מצוות שבין אדם לחברו.

שיר הסטיקר מתאר את המציאות שאיננה דומה לכתוב בפרשה. בדרשה שלכם תוכלו לתאר, כיצד אתם יכולים, כמתבגרים, לעזור לצמצם מעט את הפער בין מה שהפרשה מבקשת מאתנו להיות, לבין המציאות.

אנא אלי – שולי נתן

שולי נתן, בשירה, מבקשת את הכוח להיות כלי בידיו של האל, לעשות טוב בעולם.

צדק צדק תרדוף

שני השירים הבאים מדברים על צדק. בפרשה שלכם יש התייחסות לשאלה איך לעשות צדק חברתי. איך להתייחס לחלשים בחברה.

בדרשה שלכם תוכלו לתאר, מה אתם לוקחים על עצמכם כמתבגרים, כדי לעשות קצת יותר צדק בעולם הזה.

 

צדק צדק תרדוף-מאיר אריאל

 

אין צדק בעולם-מילים: דוד זיגמן לחן: אורחן טורק

פרשנות על הפרשה

כאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

שינוי חברתי

פרשתנו עוסקת רבות בעניינים שבין אדם לחברו. לפניכם רשימה קצרה של גופים ועמותות העוסקים בשינוי חברתי. אתם מוזמנים לגלוש באתרים שלהם, לקרוא וללמוד על הנעשה בישראל בתחום זה:

רוח טובה – מאגר התנדבויות לפי היכולות והצרכים שלך
שמחה לילד
 – סיוע לילדים חולים במחלות ממושכות או כרוניות
קו לחיים – תנועה חברתית לשיפור והצלת חיים בישראל.
חיים – למען ילדים חולי סרטן
כוח לתת – ריהוט ומזון לנזקקים
עמותת לתת  – עזרה במזון, חינוך להתנדבות ועוד

ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

אשכנזים: ההפטרה מנבאת חורבן על מלכות ישראל, אבל מנחמת בכך שהעם יוסיף להתקיים. מלכות דוד תקום וישראל יירשו את ארצם מחדש ויבנו אותה.

ספרדים ותימנים: הנבואה מוכיחה את ישראל על אשר עזבו את דרך ה', מתארת את עונשם הראוי אך גם את מחילת ה' להם.

הקשר לפרשה

אשכנזים: הן הפרשה והן ההפטרה מנבאות לישראל לרשת את ארצם מידי העמים. בפרשה: "וָאֹמַר לָכֶם, אַתֶּם תִּירְשׁוּ אֶת-אַדְמָתָם, וַאֲנִי אֶתְּנֶנָּה לָכֶם לָרֶשֶׁת אֹתָהּ, אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ: אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר-הִבְדַּלְתִּי אֶתְכֶם מִן-הָעַמִּים". בהפטרה: "לְמַעַן יִירְשׁוּ אֶת-שְׁאֵרִית אֱדוֹם, וְכָל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר-נִקְרָא שְׁמִי עֲלֵיהֶם: נְאֻם-ה', עֹשֶׂה זֹּאת".

ספרדים ותימנים: ההפטרה מזכירה חוקים אשר ניתנו בפרשה, בעיקר את חוק השבת. בפרשה: "אֶת-שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ וּמִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ: אֲנִי, ה'" (יט,ל). בהפטרה: "יַעַן בְּמִשְׁפָּטַי מָאָסוּ, וְאֶת-חֻקּוֹתַי לֹא-הָלְכוּ בָהֶם, וְאֶת-שַׁבְּתוֹתַי, חִלֵּלוּ" (כ,טז).

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

כנראה שלעולם לא נהיה קדושים. ככל הנראה זה בלתי אפשרי למלא כל הזמן אחר כל החוקים,  ולעולם לא לחטוא.

אך מה זה אומר ? האם זה אומר שצריך לוותר על הכל? האם זה אומר שצריך להשתדל להתקרב כמה שיותר למעלה הזו?

עכשיו, שאתם על סף גיל ההתבגרות, אנחנו מזמינים אתכם לקחת אחריות על תחום אחד בחייכם, שבו אתם יכולים להשתדל יותר לשמור על החוקים ולעמוד בהם. חשבו, מהו הדבר שאתם רוצים ויכולים לשפר בו את התנהלותכם. האם אלו חוקי בית הספר? האם חוקי הבית?

האם בתחום אותו בחרתם, אתם עושים את כל מה שביכולתכם? מה עוד אתם יכולים לעשות ועדיין לא עשיתם?

בדרשה שלכם תוכלו לספר, האם עמדתם בציפיות של עצמכם, ומה עליכם לעשות, כדי להמשיך ולהצליח.

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ