מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת תזריע

הפרשה נמצאת בספר ויקרא מפרק יב עד פרק יג.
הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

הפרשה עוסקת במושגים ובדברים שרחוקים מהעולם המודרני שלנו, הרחוק אלפי שנים מהמדבר ומתן התורה. בכל זאת ננסה ללמוד מהסיפורים והציוויים המופיעים בה קצת על החיים שלנו.

טיהור הדם, עבודת צילום של ענבל מאוריציו פז. (C)

טיהור הדם,
עבודת צילום של ענבל מאוריציו פז. (C)

בפרשת תזריע מופיעים שני נושאים: דין האישה היולדת, ודיני צרעת (מחלה שהייתה שכיחה בעבר הרחוק).
אשה יולדת- על פי הפרשה, אשה נחשבת "טמאה" לאחר הלידה. ליולדת שנחשבת טמאה (הטומאה נגרמת מדם הלידה ומן הלידה עצמה) אסור להיכנס למקדש ולגעת בדברים הנחשבים קודש.

קיים הבדל בתקופת הטומאה שלה, לפי מין היילוד: אשה היולדת בן זכר נחשבת טמאה למשך שבעה ימים, וביום השמיני עורכים ברית מילה לתינוק הרך. בפסוק כתוב: "וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ" (ספר ויקרא, פרק י"ב פסוק ג'). גם לאחר הברית היא טמאה, סה"כ למשך 33 יום. יולדת שילדה בת נחשבה טמאה למשך 66 ימים. לאחר שחלף הזמן הזה הקריבה היולדת קורבן חטָאת- המסמל תודה על נס הלידה שעברה בשלום ועל שזכתה ללדת בן/בת בריאים ושלמים.

מחלת הצרעת- האם ידעתם שאחד האיסורים החשובים בתורה הוא האיסור לרכל ולהגיד לשון הרע על אנשים אחרים? לדבר רע על אנשים בין אם הם בני משפחה ובין אם אלה סתם אנשים ברחוב, זו החטאה של מטרה חשובה: יצירת חברה חזקה, יציבה ואכפתית. לכן ה' מעניש בחומרה את מי שאומר לשון הרע. ומה העונש ? מחלת צרעת בגוף, בבגד ובבית!

בפרשה מסופר על מחלת הצָרָעַת, אשר איננה כה נפוצה בימינו ולכן אין היא מוּכֶּרֶת. כאשר לָקָה אדם בצרעת היה עליו לבוא אל הכוהן, לקבל את הוראותיו, לצאת אל מחוץ למחנה ולהִיטַהֵר.

גם הבגד יכול "להידבק" בצרעת – צרעת הבגד – שהיא נְגָעִים על הבגד עצמו. גם לעניין זה יש לפנות אל הכוהן, והוא יטפל בטהרה לפי הצורך: יורֶה על שְׂרֵיפַת הבגד, או על כיבוס במים של חֵלֶק שנחתך ממנו.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

תעשה אאאאאה....
פעמון מצורעים מימי הביניים (דנמרק)

פעמון מצורעים מימי הביניים (דנמרק)

האם לדעתכם הצרעת הינה מחלה? אם כן, מדוע לדעתכם התורה דורשת מן האדם ללכת לכהן, ולא שולחת אותו אל הרופא? (נסו לחשוב גם: באיזה עוד תפקידים שימש הכהן פעם? מדוע?)

 

לשון הרע? לא מדבר אלי

לשון הרע הוא ביטוי המתאר דיבור לא ראוי על אדם אחר. על חבר לכיתה, על שכן או שכנה, או על אנשים אשר אנחנו כועסים עליהם.

על פי חז"ל, העונש על לשון הרע הוא מחלת הצרעת.

מה אתם לומדים מחומרת העונש שניתן, לפי דעת חז"ל, לאדם שדיבר לשון הרע על האחר?

האם גם בעיניכם רכילות ולשון הרע הם מעשים בעייתיים? האם אלו תופעות המוכרות לכם מבית הספר? ומה לדעתכם ניתן לעשות כדי לצמצם את התופעה?

שכר ועונש
פינוקיו באיור המקורי של הספר (1883)

פינוקיו באיור המקורי של הספר (1883)

עשיתי מעשה לא טוב – וגופי התמלא פצעים! התחצפתי למורה והאוזן שלי הפכה לאדומה! שיקרתי והאף שלי התארך!

כך היו נראים חיינו אם היינו מקבלים עונש ישיר על התנהגות שלילית. הצרעת היתה עונש כזה- עונש שראו אותו כולם…מה דעתכם על עונש ישיר כזה? מה טוב בזה מה לא? האם בכלל יש שכר ועונש?

בעולם המבוגרים על התנהלות אסורה "חוטפים" לפעמים קנס, דו"ח וכדומה…מה מטרת העונשים האלה? האם הם מחנכים אותנו להיות טובים יותר?

הרחבות על הפרשהלפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

שיר השירים: רחמו עלי - אבי ביטר

אבי ביטר שר על הרגשתו הרעה. הוא מרגיש מנודה מהחברה, מצורע. הלב בתוכו כבר מזמן נקרע. פרשת תזריע מזמנת לנו את ההתמודדות עם הקשיים שיש לחלק מהילדים בחברה.

הפרשה עצמה דנה בסימנים של מחלת הצרעת, ועל תפקידו של הכהן הגדול לזהות את הנגע, הפצע, ולדעת אם הוא שייך למחלה או לא.

בדרשה שלכם תוכלו לספר, מה אתם הייתם עושים, אילו ראיתם ילדים שאינם משתלבים בחברה, שמרגישים דחויים.

טהרת המשפחה באמנות
פרויקט על בסיס חוברת של הרבנות הראשית המפרטת את כללי ההתנהגות לאישה בזמן נידה. הסטודנטית יצרה 9 מוצרים ל-9 כללים, המעבירים באופן ציני את האיסור. החפצים הם כלי בית נפוצים כמו כרית, מאפרה, כסא וכדומה.

יעל זייד (2011) – טהרת המשפחה.

לפני יצירת אמנות של יעל זייד בנושא טהרת המשפחה. בעבודתה היא מציגה 9 כללים לשמירת הטהרה במשפחה בהתאם לנאמר בפרשה.

נסו לחשוב – למה מתייחס כל אחד מהכללים? כיצד הוא תורם, או שדווקא לדעתכם הוא לא תורם למשפחה?

חשבו בעצמכם על כללים שיכולים לשמור על היחסים במשפחה. כתבו על כך בדרשה שלכם.

פרשנות על הפרשה

כאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מהי צרעת?

צרעת- מחלת עור, נגעים נגעים שמתגלים על עור הגוף או הבגד או הבית. מחלה מדבקת ולא נעימה כלל.

תופעת הצרעת הייחודית, הביאה לכך שנעשו ניסיונות רבים כדי להסביר מה המשמעות שלה, בגלל מה האדם לוקה בה, ועוד. אחד ההסברים המקובלים נוסח על ידי חכם ארץ ישראלי מתקופת הגמרא, ששמו היה רֵישׁ-לָקִישׁ. לפי ריש לקיש, המילה מצורע מקפלת בתוכה את המילים "מוציא שם רע" – דבר שמבטא את העבודה שצרעת הינה עונש על הוצאת לשון הרע, רכילות, ושימוש לא ראוי ביכולת הדיבור של האדם.

דבריו של ריש-לקיש נתמכים בשני סיפורים מפורסמים המופיעים בתורה – אשר כוללים בתוכם את עניין הצרעת. הסיפור הראשון מופיע כאשר האל מתגלה למשה ודורש ממנו להנהיג את בני ישראל. בתגובה לטענתו הנגדית של משה, ולפיה בני ישראל לא יאמינו לו ("וַיַּעַן מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא-יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא-נִרְאָה אֵלֶיךָ ה' " ספר שמות, פרק ד' פסוק א') – מעניק לו הקדוש ברוך הוא אותות שבאמצעותם בני ישראל אמורים להשתכנע שהאל אכן נגלה אליו.

האות השני כולל בתוכו את הצרעת ("וַיֹּאמֶר ה' לוֹ עוֹד הָבֵא-נָא יָדְךָ בְּחֵיקֶךָ וַיָּבֵא יָדוֹ בְּחֵיקוֹ וַיּוֹצִאָהּ וְהִנֵּה יָדוֹ מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג" ספר שמות, פרק ד' פסוק ו' ) – ולפי מפרשים שונים, מדובר למעשה במעין עונש למשה, על כך שדיבר לשון הרע על בני ישראל, וטען שהם לא יאמינו לו.

הסיפור השני מופיע במהלך נדודי בני ישראל במדבר, ובו מתואר כי מרים מדברת אודות משה (זה שקודם לכן ראינו שהוא עצמו נהיה מצורע בעקבות דבריו על בני ישראל..): "וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל-אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי-אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח: וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ-בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם-בָּנוּ דִבֵּר וַיִּשְׁמַע ה' " (ספר במדבר, פרק י"ב, פסוקים -א'-ב'). מרים (ועימה גם אהרן) גם מדברת על מצבו המשפחתי של משה ועל האישה שהוא לקח, וגם מתמרמרת על מעמדו המיוחד של משה. לדבריהם, האל מדבר גם איתם – ולא רק עם משה. תגובתו של הקדוש ברוך הוא מהירה וחריפה: ראשית הוא גוער בהם על דבריהם, ומבהיר שאין שום נביא שיגיע למדרגתו המיוחדת של משה.

לאחר מכן, מופיעים הפסוקים הבאים: "וַיִּחַר-אַף ה' בָּם וַיֵּלַךְ: וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל-מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת" (ספר במדבר, פרק י"ב, פסוקים ט'-י'). גם במקרה הזה, ניתן לקשור בבירור בין דיבור לשון הרע לבין צרעת!

רפואה שלמה
מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי יִשְׁמָעֵאל וְרַבִּי עֲקִיבָא
שֶׁהָיוּ מְהַלְּכִים בְּחוּצוֹת יְרוּשָׁלַיִם
וְהָיָה עִמָּהֶם אָדָם אֶחָד.
פָּגַש אוֹתָם אָדָם חוֹלֶה.
אָמַר לָהֶם: אִמְרוּ לִי, בְּמָה אֶתְרַפֵּא?
אָמְרוּ לוֹ: קַח לְךָ כָּךְ וְכָךְ עַד שֶׁתִּתְרַפֵּא.
אָמַר לָהֶם אוֹתוֹ הָאִישׁ שֶׁהָיָה עִמָּהֶם: וּמִי גָּרַם לוֹ לִהְיוֹת חוֹלֶה?
אָמְרוּ לוֹ: הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
אָמַר לָהֶם: וְלָמָּה אַתֶּם מִתְעָרְבִים בְּדָבָר שֶׁאֵינוֹ שֶׁלָּכֶם – הוּא הִכָּה וְאַתֶּם מְרַפְּאִים?!
אָמְרוּ לוֹ: מָה מְלַאכְתְּךָ?
אָמַר לָהֶם: עוֹבֵד אֲדָמָה אֲנִי.
אָמְרוּ לוֹ: מִי בָּרָא אֶת הַכֶּרֶם?
אָמַר לָהֶם: הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
אָמְרוּ לוֹ: וְאַתָּה מַכְנִיס עַצְמְךָ בְּדָבָר שֶׁאֵינוֹ שֶׁלָּךְ –
הוּא בָּרָא אֶת הָאֲדָמָה וְאֶת הַכֶּרֶם וְאַתָּה מְעַבֵּד אוֹתָם?
אָמַר לָהֶם: אִם לֹא אֵצֵא וְאֶחְרֹשׁ וַאֲכַסֵּחַ וַאֲזַבֵּל – לֹא יִצְמַח בּוֹ דָּבָר.
אָמְרוּ לוֹ: כְּשֵׁם שֶׁהָעֵץ, אִם לֹא נְזַבֵּל אוֹתוֹ – לֹא יִגְדַּל,
וְאִם יִגְדַּל וְלֹא יִשְׁתֶּה מַיִם הוּא מֵת –
כָּךְ
הַגּוּף הוּא הָעֵץ,
הַזֶּבֶל [שֶׁנּוֹתְנִים לָעֵץ] הוּא הַתְּרוּפָה,
אִישׁ הָאֲדָמָה הוּא הָרוֹפֵא!

עַל פִּי מִדְרַשׁ שְׁמוּאֵל, פָּרָשָׁה ד'

ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

סיפור ההפטרה מספר על אלישע הנביא, המרפא את נעמן – שר צבא ארם – מצרעתו, בעזרת טבילה בירדן.

הקשר לפרשה

הקשר לפרשה הוא העיסוק המשותף בנגע הצרעת.

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

אחד הנושאים הבולטים בפרשה היא העיסוק במחלת הצרעת, והבדיקה של הכהן, האם הנגע, הפצע, שיש בעור, הוא אכן צרעת. אם כן, האדם החולה מוצא אל מחוץ למחנה, כדי שלא ידביק את שכניו, משפחתו ואת הקרובים לו.

הביטוי "מצורע" מתייחס היום למישהו שאף אחד לא רוצה להתקרב אליו. מישהו שמנודה מהחברה, מורחק ממנה, ממש כפי שבתקופת המקרא היו מרחיקים את חולי הצרעת אל מחוץ למחנה.

היום, כאשר אתם על סף גיל ההתבגרות, אתם יכולים להבין את הסבל של מי שמורחק מהחברה. אנו מזמינים אתכם לקחת אחריות, ולבדוק, האם יש בקרבתכם ילד כזה, שהחברה מרחיקה אותו ממנה. בדקו, מה יש ביכולתכם לעשות כדי לעזור. שוחחו על כך עם חבריכם, שכנעו אותם לעזור לכם לשנות ולשפר את החברה בה אנחנו חיים.

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ