מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

קריאה בתורה בשבת שמיני עצרת

שמיני עצרת הוא חג שמחת תורה – היום בו גם מסיימים לקרוא את התורה וגם מתחילים את קריאת התורה מההתחלה – ולכן יש לנו שילוב של שתי פרשות!

הפרשה האחרונה בספר דברים: וזאת הברכה –  נמצאת בספר דברים מפרק ל"ג ועד פרק ל"ד. הפרשה הראשונה בבראשית: בראשית – ספר בראשית פרק א' ועד פרק ב' פסוג ג'.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וְזֹאת הַבְּרָכָה, אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה, אִישׁ הָאֱלֹהִים, אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לִפְנֵי מוֹתוֹ.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

פרשת וזאת הברכה, היא הפרשה האחרונה בספרי התורה, ובה מסתיים למעשה רצף הקריאות בתורה. היא נקראת תמיד בחג 'שמיני עצרת' ולכן חג זה נקרא גם חג 'שמחת תורה'.

בפרשה, מברך משה את שבטי ישראל לפני מותו. לכל שבט מייחד משה ברכה משלו. לאחר הברכות, משה עולה להר נבו והאל מראה לו מרחוק את כל הארץ. שם משה מת ונקבר במקום אשר איש אינו יודע היכן הוא נמצא. בני ישראל בוכים ומתאבלים על משה שלושים יום ויהושע מחליף אותו. התורה מסתיימת באמירה שמשה היה גדול הנביאים של עם ישראל.

בפרקים א' ב' בספר בראשית מסופר סיפור בריאת העולם.

בואו נקרא ונראה מה ברא האל בכל יום מימי הבריאה:
ביום הראשון ברא ה' את האור והחושך,

ביום השני, את הרקיע והשמים,

בשלישי, היום בו נאמר פעמיים כי טוב, ברא ה' את היבשות והימים ואת עולם הצומח.

ביום הרביעי ברא ה' את המאורות: המאור הגדול – השמש, המאור הקטן – הירח, ואת הכוכבים. ביום החמישי ברא ה' את בעלי החיים למיניהם,

וביום השישי את הבהמות, ואת הזוג הראשון על במת ההיסטוריה: אדם וחוה. " וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם". בראשית א' פסוק כז'

ביום השביעי קבע ה' שבת מנוחה "וינח אלוקים ביום השביעי ויקדש אותו".

בפרק ב' מסופר לנו שוב סיפור בריאה, הפעם הוא אחר לגמרי.

על פי סיפור הבריאה בפרק ב', בורא ה' קודם את האדם, ואז את חית השדה, ואדם הוא זה שנותן שמות לחיות. בפרק זה מסופר גם, שחווה נבראה מצלעו של אדם.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על פרשת וזאת הברכה:

ברכות ואיחולים

פרשת וזאת הברכה, היא פרשה של ברכות. כל שבט מקבל את הברכה המיוחדת לו.

האם יש ברכה שאהבתם במיוחד? בדרשה תוכלו לברך את עצמכם וכן תוכלו לבקש ממשפחתכם שתברך אתכם.

יציאה לדרך חדשה

סיום התורה בפרשת וזאת הברכה, הוא למעשה גם סיום מסעות בני ישראל במדבר. תכף הם יתחילו דרך חדשה בחציית הירדן לארץ כנען בהנהגת יהושע.

איך לדעתכם יוצאים לדרך חדשה? בדרשתכם, תוכלו לכתוב על יציאה לדרך חדשה בגיל ההתבגרות למשל. תוכלו לקשר בין דרככם לדרכם של בני ישראל.

מעגליות והמשכיות

פרשת "וזאת הברכה" נקראת בשמחת תורה. תוכלו לקשר בין שמחת התורה לבין שמחת בת או בר המצווה. תוכלו לקשר בין המעגליות של הקריאה בתורה, המתחילה ומסתיימת באופן קבוע, לבין תהליך ההתבגרות וההמשכיות המשפחתית שלכם.

הר נבו

הר נבו, עליו עמד משה וממנו ראה את הארץ המובטחת אליה נאסר עליו להיכנס, הפך לסמל (תוכלו לקרוא על כך בהרחבה בנספח התרבות). "נבו" הוא סמל לדבר שרוצים בו מאד, אך לא משיגים אותו.

האם בחייכם ישנם "הרי נבו"? האם היה משהו בחייכם שהיה "הר נבו" והפך למשהו מושג?

יצירה ובריאה

בשני הסיפורים, ה' יוצר ובורא את העולם. האם גם אנחנו, כבני אדם, בוראים? מה ההבדל בין ליצור לבין לברוא? מה דעתכם?

בני אדם יוצרים, וה' בורא.

האם גם אתם יוצרים? אם כן, תוכלו לספר בדרשה שלכם על היצירה שלכם. בין אם זה בנגינה, בכתיבה, בציור, בפיסול או בכל דרך אחרת.

שבת

ביום השביעי בורא ה' את השבת, כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא.

מהי השבת שלכם? מהם המנהגים המשפחתיים שלכם בשבת? האם יש כאלו? האם אתם נוהגים לשחק עם חברים או עם אחיכם ואחיותיכם?

תוכלו להרחיב ולכתוב על חשיבותו של פנאי ושל זמן מנוחה ומה ניתן ליצוק לתוך הזמן הפנוי העומד לרשותכם בשבת.

צלם אלוהים

כיצד אתם מבינים את הביטוי "צלם אלוהים"? למה, לדעתכם, זה מחייב אותנו?

האם, לדעתכם, היותנו בריאה בצלם האל מחייבת אותנו לערכים כמו: דאגה לזכויות האדם, אהבת האדם, כבוד הדדי, שמירת טבע, ועוד? לאילו מן הערכים האלה אתם "מתחברים" במיוחד? האם חשוב לכם ליישם חלק מערכים אלו בכיתתכם, משפחתכם, בקרב חבריכם?

שני סיפורים

כמו שכבר אמרנו, בתורה שני סיפורים על בריאת העולם. איך זה יכול להיות? מה זה אומר? כיצד אתם מבינים זאת? נסו לשער, איך יכול להיות, שהתורה בחרה לספר לנו שני סיפורי בריאה שונים זה מזה. מה אתם לומדים מזה על התורה? על עצמכם? האם גם לכם קורה, שאתם מספרים סיפור בדרך אחת, וכעבור זמן, בדרך אחרת?

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

להביט מרחוק

משה מביט אל כנען מעל הר נבו. הוא קרוב להיכנס, אבל זה לא יקרה. אלוהים מעניש אותו על-כך שהכה בסלע במקום לדבר אליו,  ומשה לא יגיע. רק מנגד יראה את הארץ ואליה לא יבוא.

שנים רבות לאחר מותו, תיזכר בהר נבו משוררת צעירה וחולה, שיכלה להביט על הבית החדש שבחרה לה אבל נאסר עליה להתקרב אליו שוב.

הייתה זו רחל בלובשטיין, הידועה כמשוררת רחל (1890–1931). רחל עלתה לארץ ישראל בגיל צעיר מרוסיה, חיה בקבוצת דגניה א' ואהבה את המקום מאוד. כשהתגלה שהיא חולה במחלת השחפת המסוכנת, הוחלט שעליה לעזוב את המקום.

רחל חשה בודדה, נבגדת ועזובה. געגועיה לכנרת ולדגניה הביאו אותה לכתוב קובץ שירים ששמו נבו – אפשר להביט על המקום, אך אסור להיכנס אליו. קובץ שירים נוסף שכתבה רחל נקרא מנגד מתוך הזדהות עם משה שראה את הארץ מנגד אבל לא בא אליה.

 מִנֶּגֶד / רחל

קַשּׁוּב הַלֵּב. הָאֹזֶן קַשֶּׁבֶת:
הֲבָא? הֲיָבוֹא?
בְּכָל צִפִּיָּה
יֵשׁ עֶצֶב נְבוֹ.

זֶה מוּל זֶה – הַחוֹפִים הַשְּׁנַיִם
שֶׁל נַחַל אֶחָד.
צוּר הַגְּזֵרָה:
רְחוֹקִים לָעַד.

פָּרֹשׂ כַּפַּיִם. רָאֹה מִנֶּגֶד
שָׁמָּה – אֵין בָּא,
אִישׁ וּנְבוֹ לוֹ
עַל אֶרֶץ רַבָּה.

חורף, תר"ץ

אדם בתוך עצמו - שלום חנוך

השיר "אדם בתוך עצמו" מדבר על כך שכמו שאדם נברא יחידי, כך  "אדם בתוך עצמו הוא גר". כל אדם הוא בריאה בפני עצמה, לפעמים הוא פותח דלת למכר, אבל לרוב, אדם בתוך עצמו נסגר. ואיך אתם? האם אתם פותחים דלת לאחרים? למי כן? למי לא?

בראשית - חיים חפר

האזינו למילות השיר, ודמיינו לעצמכם – איך היה נראה העולם אילו לא היו בו בני אדם? מה דעתכם?

בראשית - אהוד מנור

מה היה שם בראשית הדרך? האם אתם יכולים לצייר/לפסל/לכתוב או לתאר את ראשיתו של העולם בדרך יצירתית כלשהי?

פעמיים כי טוב - ירון לונדון

מוזמנים לקרוא את המילים כאן באתר שירונט.

על מה אתם רוצים לומר "פעמיים כי טוב"? אילו שני דברים טובים קרו לכם בשנה הזו?

לדרשה שלכם, אתם יכולים להוסיף את השיר, עם הדברים הטובים שקרו לכם, לדרשה שלכם.

כשאלוהים אמר בפעם הראשונה - נתן זך

גם לכם נדמה, לפעמים, שהתכוונתם לדבר אחד, וקרה משהו אחר? וכשזה קורה, איך אתם מגיבים?

עורה אדם - אביהו מדינה

האזינו למילות השיר, ונסו לחשוב. האם יש לשיר הזה קשר ללקיחת אחריות? אם כן, מהו הקשר? ואיך זה קשור אליכם? האם אתם לוקחים אחריות על מעשיכם? השתמשו בשיר כדי לעשות חשבון נפש בנושא האחריות. האם יש מי שקורא לכם "עורה אדם"?

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

עד 120!!!

כולנו מאחלים לעצמנו שנות חיים ארוכות, טובות ובריאות. משה שנפטר בגיל מאה ועשרים, ראה היטב והיה מלא מרץ.
לכן, כשאנו מאחלים איחולים ליום הולדת, מקובל לברך ב-"עד 120!!!!", כמו משה רבנו.

וכשמברכים אדם מבוגר, או מזכירים משיהו מבוגר שנפטר, אומרים לפעמים ש-"לֹא כָהֲתָה עֵינו, וְלֹא נָס לֵחֹה" (ספר דברים, פרק ל"ד, פסוק ח') – כמו משה רבנו, גם הוא נפטר בבריאות וכשהוא צלול וערני. הלוואי על כולנו.

ההפטרה של הפרשהנושא ההפטרה

הפרק הפותח את ספר יהושע: חיזוק יהושע, ממשיכו של משה, קריאה להתכונן למעבר הירדן וקריאה לשבטי ראובן גד וחצי המנשה, לעמוד בהתחייבותם לעזור לאחיהם בכיבוש הארץ, לפני שינחלו בעבר הירדן המזרחי.

הקשר לפרשה

המשך ישיר לסוף ספר דברים והתורה: בסוף הפרשה מת משה וההפטרה ממשיכה לספר את שקרה לאחר מותו – החלפתו על ידי יהושע וההכנה לכניסה לארץ.

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

שמחת תורה הוא חג המאגד בתוכו סוף והתחלה.

סוף הקריאה בתורה, ותחילת הקריאה מחדש.

קל לנו לקחת להחליט לקחת אחריות על התחלה. אנו מחליטים להתחיל חוג, משחק, שנה, או כל דבר אחר, ולוקחים אחריות על ההחלטה שלנו.

אך האם אתם חושבי שצריך לקחת אחריות גם על סיום? האם, בעיניכם, חשוב לסיים דברים באופן אחראי? למשל, כשעוברים דירה לעיר אחרת או לשכונה חדשה, להיפרד מהשכנים ומהחברים באופן מסודר, כשמסיימים חוג, לומר תודה למדריכים, למשתתפים האחרים שליוו ואתנו, ועוד. מה דעתכם? אולי זה מיותר, כי לא תיפגשו שוב, אז למה צריך להיפרד? אולי זה חשוב, כי זה סוגר מעגל ומשאיר תחושה טובה יותר?

איך זה אצלכם?

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ