מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת חֻקַּת

הפרשה נמצאת בספר במדבר מפרק י"ט פסוק א עד פרק כ"א פסוק ל"ה .

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר. זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר-צִוָּה יְהוָה לֵאמֹר….

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות

תקציר הפרשהארבעים שנות נדודים עברו על בני ישראל במדבר סיני, בפרשתנו כבר מתחילים לראות את סוף הנדודים ואנו נכנסים אל שנת הנדודים האחרונה ואל המסע מן המדבר אל עבר ארץ ישראל.

פרשתנו פותחת במצוות פרה אדומה, מצווה שהפכה לסמל לחוקה – מצווה שמקיימים אותה אפילו שאין לה הסבר הגיוני. בעבר בזמן שהייה קיים בית המקדש, לא הורשה כל אדם להיכנס למקדש אלא רק מי שאיננו טמא, רק אדם טהור.

מה זה טמא? כיצד נעשים טהורים? כאן בדיוק נכנסת מצוות פרה אדומה. טמא הינו כל אדם שבא במגע עם מת, למשל: ביקור בבית קברות או הימצאות בבית אחד עם נפטר. ההנחה העומדת בבסיס הטומאה היא שמשהו מן המתים, מחוסר חייהם משפיע על הנמצאים בקרבתם.

שבעה ימים לאחר שאדם נטמא הוא יכול להתחיל תהליך היטהרות הכולל בין השאר הגעה אל הכהן ושימוש באפר של פרה שכל שערותיה היו אדומות. התהליך נמשך שבעה ימים ולאחריו שב הטמא להיות טהור והוא יכול להיכנס שוב לבית המקדש. (פרק יט' א'-כב')

בהמשך הפרשה טומאת המת איננה רק מצווה אלא מציאות ממשית, עת נפרד העם בצער רב ממרים הנביאה, אחותם של משה ואהרון. לאחר מות מרים יורד על העם מחסור גדול במים והם כמובן פונים אל משה ואהרון שימצאו פתרון. האל מורה למשה לקחת את המטה (שליווה אותה מאז יציאת מצרים) לגשת אל הסלע הגדול שלצד מחנה ישראל ולחולל לעיני כל העם נס גדול: "דברו אל הסלע ויצאו ממנו מים לכל העם" אומר האל למשה ואהרון.

משה אהרון וכל העם מתכנסים סביב הסלע, לפתע שולף משה את המטה ובמקום לדבר אל הסלע מכה אותו שתי מכות נמרצות ומן הסלע פורצים מים רבים וכל העם מרווה את צימאונו. העם אולי מרוצה מסוף הסיפור אך האל כועס על משה ואהרון. הוא ביקש לדבר אך הם הימרו את פיו והכו בסלע, ומשום כך מחליט האל שמשה ואהרון לא יזכו להיכנס לארץ ישראל.

הפרשה ממשיכה בתיאור המסע לארץ ישראל, בני ישראל חנו בקדש וכדי להגיע לארץ ישראל בדרך הקצרה ביותר הייה עליהם לעבור בארץ אדום, אך מלך אדום אינו מתיר לבני ישראל לעבור בארצו ועל בני ישראל לצאת לדרך עוקפת, ארוכה וקשה בכדי להגיע אל ארץ ישראל.

טרם צאתם לדרך מתבשרים בני ישראל בעוד בשורה קשה גם אהרון הכהן הולך בדרך אחותו וחייו מגיעים אל סופם. לפני מותו של אחיו מספיק משה למנות את אלעזר בנו של אהרון ליורשו ויחדיו הם עולים לקבור את אהרון בראש ההר. המסע בדרך העוקפת קשה לבני ישראל: אין הרבה מים, פורצות מגפות והכנענים בדרך מתנכלים לבני ישראל.

בני ישראל מתגברים על כל הקשיים ומתקרבים אל ארץ ישראל, אך כמובן שצצה בעיה חדשה: כעת עליהם לעבור בממלכת האמורי בכדי להגיע לארץ ישראל. משה מבקש את רשותו של סיחון מלך האמורי לעבור בארצו וסיחון בתגובה מכריז מלחמה על בני ישראל.

המלחמה מסתיימת בניצחון ישראל וסוף סוף לאחר ארבעים שנות נדודים מחנה בני ישראל חונה בצידו המזרחי של הירדן מוכן לכניסה לארץ ישראל.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על פרשת בראשית:

עונשים

משה ואהרון מקבלים בפרשתנו עונש חמור ביותר, הם ממרים את פי האל שציווה אותם לדבר אל הסלע ומכים בו פעמיים.

מה דעתכם על העונש? האם זהו עונש ראוי?

בדרשתכם תוכלו לעסוק בעונשים, נושא שלצערנו כולנו נתקלים בו לעתים קרובות. מדוע ישנם עונשים בעולם? מה התועלת שבהם? האם הם משיגים את מטרתם? התייחסו הן לסיפור משה ואהרון והן לניסיונכם האישי.

יש דברים נסתרים

מצוות פרה אדומה מהווה סמל לכל החוקים שאנו עושים אף על פי שאיננו מבינים כיוון שלא ברור איך אפר של פרה שחייבת להיות בעלת שערות אדומות מטהרת אדם מטומאת מת.

האם אתם מוכנים לקיים חוק שאינכם מבינים? האם את מכירים עוד חוקים שאינכם מבינים את ההיגיון שלהם?

בדרשתכם תוכלו לעסוק בציות לחוק, בחשיבות השמירה על החוק ובשאלה מתי חשוב גם להפעיל את הראש ולחשוב לבד ולא לסמוך רק על החוק.

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

ומשה הכה בסלע

משה הכה בסלע ויצאו ממנו מים.  הביטוי "להוציא מים מן הסלע" הפך להיות ביטוי למשהו שקשה מאד לעשות. מהו הדבר שעבורכם הוא הוצאת מים מן הסלע? איך אתם מתגברים על הקשיים שלכם? מי עוזר לכם?

טאסל , ז`ן – משה מכה בסלע [מתוך אסופת מדרש תמונה, קרן תל"י]

הַפְלֵא וָפֶלֶא

וּמֹשֶׁה הִכָּה עַל צוּר
בַּמַּטֶּה הִכָּה עַל סֶלַע (סֶלַע).
בַּמַּטֶּה הִכָּה עַל סֶלַע
וַיֵּצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם (מַיִם).

הַפְלֵא וָפֶלֶא
הַפְלֵא וָפֶלֶא! (פֶּלֶא!)
הַפְלֵא וָפֶלֶא
אָמֵן סֶלָה.

וּמֹשֶׁה הֵבִיא גְּדִי
וַיֵּנִקֵהוּ דְבַשׁ מִסֶּלַע (סֶלַע).
וַיְהִי קוֹלוֹ כַּמַּעְיָן
זַךְ וְצָלוּל כַּמַּיִם (מַיִם).

הַפְלֵא וָפֶלֶא…

וְקַרְנַיִם צָמְחוּ לַגְּדִי
קַרְנֵי צוּר, קַרְנֵי סֶלַע (סֶלַע).
וּזְאֵבִים שִׁבְעִים נָגַח בָּן
וְעָבַר בָּאֵשׁ, בַּמַּיִם (מַיִם).

הַפְלֵא וָפֶלֶא…

מקור: אתר זמרשת

 

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום בפרשה

קבר אהרון

הר צין – האם כאן קבור אהרון?

מקום קבורת אהרון – "הר ההר" אינו ידוע, אך למרות זאת נעשו ניסיונות לזהות מספר הרים כמקום קבורתו. היו שטענו שהר צין במערב הנגב הוא מקום קבורתו של אהרון. לעומת זאת מסורת מוסלמית מזהה את הר ההר עם ג'בל הארון, הר המתנשא לגובה 1300 מ' ונמצא לא רחוק מפטרה. בראש ההר אף מצויה מערה קטנה אשר לפי המסורת המוסלמית בה נקבר אהרון.

רגע של עברית

פרה אדומה

האם ראיתם פעם פרה אדומה? כנראה שלא, כיוון גם אם תחפשו בכל העולם לא תמצאו פרה בצבע אדום. אם כך אז על איזו פרה מדברת פרשתנו? האם יתכן שבעבר הייה זן של פרות אדומות אולם הוא נכחד? יתכן, אך כנראה שהתורה התכוונה לפרה אחרת.

פרה אדומה היא ככל הנראה פרה בצבע חום אדמדם, בלשון התורה אין מילה המקבילה למילה חום בעברית שלנו. (המילה חום מופיעה בתנ"ך ארבע פעמים, אך כולן מדברות הכתמים על הכבשים של לבן) וכנראה שהצבע החום שלנו קיבל שלושה כינויים בעברית הקדומה: חום כהה הדומה לשחור היה נקרא שחור, חום בהיר מאד – נקרא לבן, וחום בינוני – אדום. אם כן פרה אדומה היא פרה חומה.

ההפטרה של הפרשהנושא ההפטרה

ההפטרה מספרת את סיפורו של יפתח השופט ומלחמתו בעמון. עיקר ההפטרה הוא נאומו של יפתח כלפי מלך עמון וטיעוניו לבעלות על הארץ.

הקשר לפרשה

הקשר לפרשה הוא הזכרת יפתח בנאומו את מלחמת ישראל בסיחון האמורי ואת הורשת ארצו (אשר היתה קודם בידי עמון) המובאת בפרשה.

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

טוהר המידות

הפרשה עוסקת רבות בדינים של טומאה וטהרה, דינים שרחוקים מאתנו ואנחנו לא ממש מבינים אותם.

אבל אנחנו כן מבינים את המושג "טוהר", כאשר מדובר במידות של אדם, בתכונות ובאופיו של אדם.

אף אחד מאיתנו איננו חף מחטאים. אבל אנחנו יכולים לקחת אחריות על מידת המוסר שלנו, ולהחליט על ערכים שיעזרו לנו לראות את עצמנו כבעלי מידות טהורות. כבעלי כוונות טהורות, וכבעלי נכונות לחיות חיים של מוסר.

חשבו על ערך אחד שאתם יכולים לומר בוודאות שהוא חשוב לכם מאד, והחליטו, כיצד אתם מיישמים אותו בחייכם כנערים ונערות בגיל ההתבגרות. האם זה הערך של כבוד האדם? איך תוכלו ליישמו בכיתה, בחברה או במשפחה שלכם?

האם זה ערך הסובלנות? כיצד תוכלו ליישם אותו בכיתה או בחברה?

שתפו חברים במחשבות שלכם, אולי הם ירצו להצטרף אליכם.

בהצלחה.

 

 

 

 

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ