מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת וישלח

הפרשה נמצאת בספר בראשית מפרק לב, פסוק ד – פרק לו, פסוק מג.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל-עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר, שְׂדֵה אֱדוֹם.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

20 שנה לאחר שברח מאחיו עשו, חוזר יעקב לארץ כנען. כעת הוא כבר בעל משפחה גדולה: יש לו ארבע נשים, אחד עשר בנים ובת אחת. יש ליעקב גם רכוש רב, הכולל צאן ובקר. יעקב חושש מאוד מפני הפגישה עם עשו אחיו, אשר לפני 20 שנה, תכנן להורגו על שגזל ממנו את ברכת אביו יצחק.

יעקב רוצה להתפייס עם עשו ולכן הוא שולח אליו מלאכים-שליחים, אשר ילכו ויביאו לו מנחה-מתנה. המנחות האלו כוללות עדרים ענקיים של מאות כבשים, עזים, פרים וגמלים. בלילה לפני הפגישה עם עשו, נאבק יעקב עם איש אלמוני. יעקב גובר עליו ודורש ממנו ברכה. הברכה שהאיש נותן לו היא שינוי שמו של יעקב ל- ישראל. יעקב פוגש את עשו. הם מתחבקים, מתנשקים ובוכים. הם מתפייסים.

לאחר מכן, קונה יעקב חלקת שדה ליד העיר שכם וגר בה. אחד מבני העיר – שכם בן חמור, מתאהב בדינה ואונס אותה. הוא רוצה להתחתן איתה. בני יעקב מרמים את שכם ואומרים לו שאם הוא וכל בני עירו ימולו את ערלתם, הם יכרתו איתם ברית, ושכם יוכל להתחתן עם דינה. לאחר שהם נימולים, ועדיין כואבים מהמילה, באים שמעון ולוי והורגים את כל החיים בעיר. יעקב נוזף בהם.

אלוהים אומר ליעקב לעלות אל בית-אל. שם בונה יעקב מצבה ואלוהים חוזר על שינוי שמו לישראל. בדרך מבית אל, רחל יולדת את בנימין ומתה בלידה. גם יצחק – אביהם של יעקב ועשו – נפטר ונקבר על יד שניהם במערת המכפלה בחברון.

הפרשה מסתיימת בתיאור שושלת עשו.

נושאים מתוך הפרשה

במדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

אחי זה הכי אחי

פרשת וישלח מביאה לנו את סיפור הפיוס הגדול בין שני האחים: יעקב ועשיו. היה זה פיוס גדול, לאחר ריב ארוך מאוד שנמשך עשרים שנה! הפעם עומד להתרחש מפגש בין יעקב השב לביתו, עשיר ומוקף בחמולה גדולה, לבין עשו המולך על הר שעיר והולך לקראתו מלווה בארבע מאות איש. שני ראשי החמולות נערכים למפגש שעד לרגע האחרון לא ברור אם יהיה עקוב דם או יסתיים בשלום.

במערכה הזו איש לא נפגע. לאחר חיבוק ונשיקה מזמין עשו את יעקב להתארח בארצו ויעקב מסרב בדיפלומטיות. מהפרשה אנו למדים על חשיבות השלום שבין אחים.

בדרשתכם, תוכלו לתאר את יחסיכם אם אחיכם/אחיותיכם. האם אתם רבים לפעמים? כיצד אתם מתפייסים? האם אתם רואים חשיבות בקשר שבין אחים?

מי אני ומה שמי?

בפרשת וישלח מוחלף שמו של יעקב לישראל. משמעות השם 'יעקב' לקוחה מסיפור לידתו בפרשת תולדות: "וְאַחֲרֵי-כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב" (בראשית, כה, כו). משמעות השם 'ישראל' מופיעה בפרשתנו: "וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם-יִשְׂרָאֵל כִּי-שָׂרִיתָ (נלחמת, משלת) עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים וַתּוּכָל" (בראשית לב, כט).

מה משמעות שמכם? תוכלו לספר על כך בדרשה. תוכלו גם למצוא את פירוש שמכם במאגר השמות של מכון עתים.

להיות ישראלי

בפרשת וישלח מקבל יעקב את שמו החדש – ישראל. "וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל "(בראשית,לב,י) מכאן ואילך נקראים בניו – בני ישראל ומאוחר יותר נקרא העם – עם ישראל. גם ארץ כנען הפכה להיות – ארץ ישראל וגם מדינת היהודים בחרה בשם זה – מדינת ישראל.

מה זה בעיניכם להיות ישראלי?

נסו לברר עם חברים, הורים ואנשים שאתם מעריכים את דעתם, מה זה בעיניהם להיות ישראלי. האם כולם רואים "ישראלי" באותה הצורה? האם נוסף משהו לתשובה שלכם בעקבות השאלות ששאלתם אחרים?

תחבולות

בני יעקב נוקטים בתחבולה נגד שכם. הם מבטיחים לו שאם הוא וכל בני עירו יעברו ברית מילה, הם יתנו לו להתחתן עם דינה, אותה הוא אוהב. ברגעים הקשים שלהם, כאשר שכם ובני עירו נאנקים מכאבים אחרי שעשו ברית מילה, מתנפלים עליהם בני יעקב והורגים אותם.

מה דעתכם על התחבולה בה נקטו בני יעקב?

מה דעתכם על תחבולות? האם הן דבר הוגן? האם קרה לכם שנקטו נגדכם בתחבולה שהרגשתם שאיננה הוגנת?

האם, לדעתכם, יש מצבים המחייבים תחבולות? אם כן, מהם אותם מצבים? האם אתם נוקטים בתחבולות כלפי חבריכם או אחיכם? מה דעתכם על התחבולות שלכם?

 

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

רחל - אביהו מדינה

האזינו לשיר. בפרשה, רחל מתה, ויעקב קובר אותה. בדרשה שלכם תוכלו לספר על אנשים יקרים לכם, שנפטרו, ולא זכו להיות אתכם ביום חגכם.

יעקב ועשיו מתפייסים

בציור שלפניכם, עשיו ויעקב מתפייסים אחרי שנים רבות, בהן ברח יעקב והסתתר מפני עשיו.

איך אתם נוהגים להתפייס עם אחיכם/אחיותיכם? בדרשה שלכם תוכלו לספר על אחיכם ואחיותיכם, ועל האופן בו אתם נוהגים לשתף פעולה ביניכם.

בחלוף שנים רבות. ציירת: תמר מסר

וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל-צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ בחלוף שנים רבות. ציירת: תמר מסר

'הַצִּילֵנִי נָא' - יונתן רזאל
יא קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים, וּמִכָּל-הָאֱמֶת, אֲשֶׁר עָשִׂיתָ, אֶת-עַבְדֶּךָ:  כִּי בְמַקְלִי, עָבַרְתִּי אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, וְעַתָּה הָיִיתִי, לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. יב הַצִּילֵנִי נָא…

בפרשה שלכם מופיע הפסוק, בו מבקש יעקב מה' שיציל אותו מידי עשיו, אחיו. את הפסוק הזה הלחין יונתן רזאל, והפך אותו לשיר מפורסם.

האם מצאתם בפרשה פסוק שמדבר אליכם, שמרגש אתכם או גורם לכם לעשות איתו משהו? לצייר אותו, לפסל אותו או להעתיק אותו אל תוך הדרשה שלכם, ולומר עליו משהו?

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות

פרשת וישלח מזמנת לנו דיון מעניין בשאלת השמות.

יעקב נלחם כל הלילה עם מלאך האלוהים, והצליח לשרוד את המלחמה הזו. לקראת בוקר, מבקש יעקב מהמלאך שיברך אותו, והמלאך אומר לו שמעתה שמו יהיה ישראל, ולא יעקב.

האם זוהי הברכה? אם כן, מדוע, לאחר שינוי השם, כתוב, "ויברך אותו שם"?

"וַיֹּאמֶר אֵלָיו, מַה-שְּׁמֶךָ; וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב. כט וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ–כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל: כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל. ל וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב, וַיֹּאמֶר הַגִּידָה-נָּא שְׁמֶךָ, וַיֹּאמֶר, לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי; וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ, שָׁם." (בראשית לב' כח' – לא')

  • מדוע שינה המלאך את שמו של יעקב? למי עוד השתנה השם במהלך חייו בתורה? מדוע?
  • מהי הברכה שמברך המלאך את ה'? האם היא מוזכרת בפסוקים המצוטטים?
  • מה הייתם אתם מברכים את יעקב, אילו הייתם אתם המלאך?

הבה נראה מה אומרים המפרשים על הברכה, ועל שינוי שמו של יעקב.

רש"י אומר, שבניגוד לפעם הקודמת שבה יעקב גנב את הברכה מעשיו, הפעם הוא מקבל את הברכה אחרי מאבק ארוך ומתיש, וממש מגיע לו לקבל את הברכה.

ספורנו מחזק את דברי רש"י, ומוסיף עוד שהוספת שם האלוהים לשמו של יעקב, (ישראל) מעידה על כך שיעקב יהיה אחד האבות של העם היהודי.

* רבי שלמה בן יצחק (רש"י:‏ 1040/1041 – 1105) היה תלמיד חכם צרפתי נודע. נחשב לגדול מפרשי התנ"ך והתלמוד.

* רבי עובדיה ספורנו (1475 לערך – 1550 לערך) היה מחכמי איטליה במאה ה-16, רופא, גדול בתורה ובמדעים, מפרשני המקרא.

דף עזר למורה

הדיון בשינוי שמו של יעקב מזמן דיון בשמותיהם של הילדים, גם באלו שניתנו להם על ידי הוריהם, וגם באלו שניתנים להם על ידי חבריהם, ועוד. ניתן לבדוק, האם גם בקרב הילדים יש כאלה ששמם שונה, או שיש להם שם נוסף בתעודת הזהות, ואם כן, מהו.

כמו כן, קיים בטקסט פער, אותו ציינו בפתיחת הדברים.

האם שינוי השם הוא הברכה? אם כן, מדוע כתוב לאחר שינוי השם, "ויברך אותו שם". ואם לא, מהי הברכה? היא לא כתובה בטקסט, ואיננה מוזכרת. כאן, ניתן לספר לתלמידים את סיפור חייו של יעקב עד לרגע המכריע, בו הוא עומד להיפגש עם עשיו, פוחד מאד מהמפגש, ואיננו יודע מה יהיה טיבו.

לאור זאת, מה יכולה להיות הברכה אותה בירך המלאך את יעקב? התלמידים יכולים לכתוב ברכה ליעקב, ולכלול בה את המענה לחששותיו של יעקב.

הטיילת

בפרשה נזכרים מקומות רבים בארץ ישראל ובעבר הירדן. אתרו אותם באמצעות האינטרנט (חיפוש פשוט ב-GOOGLE). אילו מקומות נמצאים בישראל של ימינו? תוכלו לבקר בהם בעקבות יעקב אבינו.

המקומות אשר נזכרים בפרשה: פנואל, סוכות, שכם, בית אל, דרך אפרתה, בית לחם ומגדל עדר.

ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

הנבואה מדברת על מלחמה של ישראל באדום. ישראל ישיבו לאדום כגמולו, ינצחו אותו ויכבשו את ארצו.

הקשר לפרשה

יחסיהם המורכבים של יעקב, אבי ישראל ועשו, אבי אדום, המוזכרים בפסוקים שונים בנבואה:

"הֲלוֹא בַּיּוֹם הַהוּא, נְאֻם-ה', וְהַאֲבַדְתִּי חֲכָמִים מֵאֱדוֹם, וּתְבוּנָה מֵהַר עֵשָׂו וְחַתּוּ גִבּוֹרֶיךָ, תֵּימָן, לְמַעַן יִכָּרֶת-אִישׁ מֵהַר עֵשָׂו, מִקָּטֶל. מֵחֲמַס אָחִיךָ יַעֲקֹב, תְּכַסְּךָ בוּשָׁה; וְנִכְרַתָּ, לְעוֹלָם" (ח-י), "וְהָיָה בֵית-יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה, וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ, וְדָלְקוּ בָהֶם, וַאֲכָלוּם; וְלֹא-יִהְיֶה שָׂרִיד לְבֵית עֵשָׂו, כִּי ה' דִּבֵּר" (יח).
אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

באחריותי: לעשות סולחה עם אדם קרוב

לאחר 20 שנה שני האחים נפגשים! יעקב ועשיו…במפגש בינהם הם מתנשקים ומתחבקים למרות שיעקב מאוד חושש מפני המפגש עם עשיו ששונא לו. האם יש סכנה שגם לכם יקרה שלא תדברו עם אדם קרוב כ"כ הרבה זמן??

לפעמים רבים ושוכחים על מה רבים אך ממשיכים לא לדבר וכך מאבדים אדם קרוב (חברה, אח/ות, קרוב משפחה). אל תתנו לזה לקרות- חבל! הכעס והטינה לא נותנים כלום.

באחריותי להשלים עם _____________ איך אעשה זאת?

למה האדם שאיתו רבתי חשוב לי ולכן אעשה מאמץ להשלים איתו?

בהצלחה!

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ