מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת נֹח

הפרשה נמצאת בספר בראשית, פרק ו' פסוק ט' – פרק י"א.
הפרשה מתחילה במילים הבאות: אלה תולדות נֹח. נֹח איש צדיק תמים היה בדורותיו, את האלוקים התהלך נֹח.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותTab titleלוקחים אחריות
תקציר הפרשהעל תיבת נֹחַ בוודאי שמעתם, וגם על כך שבזכותה ניצלו נֹחַ ומשפחתו ובעלי החיים שלקחו איתם מן המבול שירד על הארץ וחיסל את הכל. אך מה הוביל למבול הזה? נתחיל מהתחלה.

העולם נברא ועברו כמה דורות מאז ימי אדם וחוה… האנושות מתרבה, והמעשים של בני-האדם ממש לא מוסריים! אנשים רעים זה לזה ומן הפסוק "ותשחת הארץ לפני האלוהים ותמלא הארץ חמס" אנו מבינים כמה קשה היה המצב.

אלוהים מחליט למחוק את מה שברא ולהתחיל מהתחלה. רגע לפני, הוא בוחר בנח, שהיה איש צדיק ותמים, ומצווה עליו לבנות תיבה ענקית אליה יכניס את כל החיות ( שניים מכל חיה טמאה, זכר ונקבה ו- 7 זוגות מהחיות הטהורות) וכך ינצלו החיות, ונח ומשפחתו יהיו ממשיכי המין האנושי.

נח ממלא אחר הוראותיו של אלוהים, ובונה תיבה, על פי ההוראות המדויקות והמידות שהכתיב לו ה'. מיד לאחר מכן, נכנסים נח, אשתו, שלושת בניו – שם, חם ויפת, ונשותיהם, נסגרים בתיבה יחד עם כל בעלי החיים.

אלוהים ממטיר מבול כבד על הארץ, המים הרבים מכסים את פני האדמה ואפילו את ההרים הגבוהים. התיבה שטה מאה וחמישים יום, עד שהמבול נפסק.

כאשר עוגנת התיבה על הר האררט, עורך  נֹחַ ניסיונות לבדוק האם ירדו המים, וניתן כבר לצאת מהתיבה ולדרוך על האדמה. "לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם" (בראשית, פרק ח' פסוק ח'). לשם כך הוא שולח את היונה ואת העורב. לאחר מספר ניסיונות והמתנה מתוחה, חוזרת היונה ובפיה עלה של זית. ליתר ביטחון היא נשלחת שוב. לאחר שבעה ימים של המתנה, ולאחר שהיונה לא חוזרת, מחליט נֹחַ להציץ ולראות מה קורה בחוץ. אלוהים מורה לו ולכל חבריו למסע לצאת מהתיבה.

כאשר הם יוצאים מהתיבה, בונה נח מזבח לאלוהים ומקריב לו קורבנות. אלוהים מחליט בליבו כי לא יהיה לעולם עוד מבול על פני האדמה. הטבע לעולם לא ישבות יותר, ועונות השנה יבואו כסדרן מבלי שמבול יפריע להן. כאות ברית לדבריו מעניק אלוהים לבני האדם את הקשת בענן.

לאחר מכן מתפצלת האנושות וגדלה – בניו של נֹחַ מולידים ילדים ופונים למקומות שונים.

סיפור נוסף בפרשת נח הוא סיפור מגדל בבל. האנושות גדלה ומתרחבת, ומתפזרת על פני מקומות שונים בעולם. האם דיברו שפות שונות? לא. "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים". באחד המקומות שנקרא בקעת שנער, התאחדו האנשים, והחליטו לבנות בחומר ולבנים עיר ומגדל. הם אמרו לעצמם:  "הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם פן נפוץ על פני כל הארץ" (בראשית יא ד) זהו מגדל בבל!

אלוהים מחליט לסכל את תכניתם על ידי בילבול שפתם, כך שהם לא מבינים איש את רעהו. יש האומרים שמכאן נולדו השפות בעולם. בגלל בלבול השפות, נקרא המקום "בבל". אלוהים מחליט גם להפיץ את האנשים הללו לכל עבר, כדי שלא יישארו יחד.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

נֹחַ והמבול

"נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו" (בראשית, פרק ו' פסוק ט').

נח היה איש צדיק ותמים. אך מה זה בדיוק? למה הכוונה?

האם אתם מכירים מישהו שהוא צדיק?

האם אתם מכירים מישהו שהוא תמים? האם תמים זו תכונה שהייתם רוצים לאמץ לעצמכם?

הפרשן רש"י אומר ומסביר:  "לפי דורו היה צדיק, ואילו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום". (רש"י מסתמך על מה שנאמר בתלמוד הבבלי במסכת סנהדרין דף ק'ח).

כלומר, ביחס לדורו הוא היה צדיק. זה כנראה לא היה מאד קשה להיות צדיק, במקום שכולם חוטאים.

כיצד אנו שופטים אדם טוב: האם הטוב הוא ערך בפני עצמו, או שהטוב הוא בהשוואה לאחרים?

מתי קל לכם יותר להיות "טובים"? כאשר אלו שמסביבכם טובים אף הם, ומתנהגים כראוי, או שמסביבכם אנשים מתנהגים שלא כראוי, ואתם בוחרים להתנהג כמו שצריך.

מה הקשר של נושא זה לבגרות ואחריות?

החטא ועונשו

בסיפור הפרשה אלוהים מעניש את האנושות במבול, ואחר כך הוא מבלבל את שפתם של אנשי מגדל בבל, ומפיץ אותם בעולם.

האם בשני המקרים מדובר בעונש? מה דעתכם?

מה דעתכם על עונש? האם זו דרך יעילה לגרום למישהו לשפר את התנהגותו? מה דעתכם על כך? מדוע?

בעניין זה עוד נקודה קטנה למחשבה – לאחר המבול מגיע אלוהים לשתי מסקנות. האחת היא, כי: "כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו" (בראשית, פרק ח' פסוק כ"א).

המסקנה השניה היא, כי אין טעם להעניש את האדם בשל אותו יצר רע, הקבוע בו מלידה

מה דעתכם על כל אחת מהמסקנות הללו של אלוהים? האם אתם מסכימים איתן?

האחריות שלנו על בעלי החיים

אלוהים מזהיר את נוח, האדם היחיד שנושא חן לפניו, מפני מבול צפוי. נפשו קצה ברשע ובחמס שפשטו בקרב בני האדם, עד כדי כך שהוא מתחרט על בריאת כל היצורים החיים. המבול נועד להשמיד את כל הברואים, למעט מתי מספר: נוח, בני משפחתו ובעלי החיים.כל אלה ייאספו לתיבה, אשר נוח יבנה לפי מפרט טכני מדויק שהוא מקבל משמיים.

סיפור המבול מעורר בעייתיות מסוימת. מצד אחד, נוח קיבל הוראה לשמר בעלי חיים וזהו ערך חשוב. לעומת זאת, מה אשמתם של שאר החיות שטבעו במבול שבני האדם שחטאו?
ד"ר אברהם שליו ז"ל כותב בספרו "נפש חיה", כי מפרשת נוח ניתן להסיק, שגורל עולם החי תלוי בהתנהגותו של האדם.

בימינו, יש לכך משמעות כפולה ומכופלת: התנהגותו חסרת המחשבה וחסרת הלב של האדם היא זו שגורמת להשמדת מינים רבים של חיות וצמחים, דרך זיהום האוויר והמים, דלדול שכבת האוזון, כריתת יערות הגשם, ועוד היד הרעה נטויה.

אם אתם מגדלים חיית מחמד תוכלו ודאי להזדהות עם נוח ובני משפחתו. בדרשה שלכם תוכלו להתייחס לקשר ביניכם ובין בעלי החיים, לדאגה ולחשיבות שיש לחיית המחמד בחייכם ועל האחריות שאתם נדרשים לגלות במהלך הטיפול בה. כמו כן אתם יכולים להביע את דעתכם על התנהגותנו כאנשים אל עולם החי והטבע בכלל ואחריותינו כלפיו.

מגדל בבל - הכל דיבורים

שפות רבות ושונות יש בעולם וגם בעם שלנו יש עולים מכל מיני ארצות. לפעמים, התקשורת בין העולים השונים קשה בגלל קשיי הבנת השפה. האם אתם או הוריכם עליתם לארץ? תוכלו לתאר בדרשה שלכם את דרכי ההתמודדות עם רכישת השפה החדשה ועל הייחוד שבשמירה על שפת האם שלכם.

מגדל בבל - צמיחת השפות בעולם

כדי לעצור את בניית מגדל בבל, מבלבל אלוהים את שפת בני האדם. עתה, הם אינם יכולים להבין זה את זה ולשתף פעולה כל כך טוב כדי להקים מגדל שמגיע עד ללב השמיים.

מדוע בלבול השפות ויצירת כל כך הרבה שפות שונות זה עונש?

בלבול שפות – יוצר חוסר תקשורת. למה עלול לגרום חוסר תקשורת בין אנשים ומה הפתרונות לקושי כזה בעיניכם?

מה דעתכם – האם באמת קשה ליצור שיתוף פעולה בין אנשים? חשבו על דוגמאות מהחיים שלכם.

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

נֹחַ – יורם טהר לב

החיות שבתיבה לא מפסיקות להתלונן. על כך כתב יורם טהר לב את השיר נח (כנסו לכאן להציץ אל "מאחורי הקלעים" של השיר).

מכירים את זה? מה אפשר לעשות במקום להתלונן על כל מני דברים?

האם זה קשור להתבגרות וללקיחת אחריות? תוכלו לכתוב בדרשה שלכם, איזו אחריות אתם לוקחים על עצמכם בנושא זה.

היונה הלבנה כבר זקנה – יהונתן גפן

קשה לקחת אחריות ולשאת בתפקיד כל כך הרבה זמן. האם הגיע הזמן לשחרר את היונה? מאיזה תפקיד הגיע הזמן שתשתחררו אתם?

נֹחַ נֹחַ - אבנר שטראוס

נח דאג לכל החיות בתיבה. הוא האכיל אותן, שמר שלא תטרופנה זו את זו, ובעיקר, דאג להביאן בשלום לחוף מבטחים כשהמבול פסק והמים ירדו.

בדיוק על כך כתב אבנר שטראוס את שירו – "נח, נח". כאן תמצאו את המילים של השיר.

האם גם לכם מישהו דואג כך, כמו שנח דאג לחיות? בדרשה שלכם תוכלו להודות לכל מי שדואג לכם בכל יום.

שם חם ויפת - נעמי שמר

נעמי שמר משתעשעת במילים, בשיר שם חם ויפת  והופכת את שמותיהם של בני נח למשחק מילים משעשע.

האם גם שמכם יכול להפוך למשחק מילים משעשע? האם היכולת לצחוק על עצמנו מעידה כי התבגרנו? חשבו על זה.

יונה עם עלה של זית – תלמה אליגון

הדואט של אדי ושלמה מתוך "בית הספר למוזיקה" הוא דוגמא יפה לשיתוף פעולה בין שני זמרים, ילד ערבי וילד יהודי.

האזינו לשיר יונה עם עלה של זית. חשבו האם גם אתם משתפים פעולה עם ילדים אחרים בנושאים הקשורים לשאיפה לשלום?

ענה לי – אהוד בנאי

השיר ענה לי מתאר את חוסר ההבנה בין אנשים, שאינם מבינים אלו את אלו, ואינם מסוגלים לתקשר. גם אנשי מגדל בבל חשו כך, כשבלבל השם את שפתם.

בדרשה שלכם תוכלו לספר, האם גם בביתכם, לפעמים, יש תחושה שלא מבינים אתכם?

איך אתם מתמודדים עם זה? האם, ככל שאתם מתבגרים, מבינים אתכם יותר או פחות?

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות
הפרשה מספרת לנו את העובדה, שכל הארץ הייתה שפה אחת ודברים אחדים

וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים. וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם; וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים, וְנִשְׂרְפָה, לִשְׂרֵפָה; וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה, לְאָבֶן, וְהַחֵמָר, הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר. וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ.

• נסו לשער, מה משמעות הביטוי: "שפה אחת ודברים אחדים". מה זה אומר?
• רש"י אומר: שפה אחת היא שפת הקודש. השפה בה נברא העולם. לא השפה כפי שאנחנו מכירים אותה היום, העברית המדוברת, אלא שפה עברית גבוהה מאד.
• חזקוני אומר שלא יכול להיות שהייתה שפה אחת, שכן כל השפות נבראו ביחד, וכולם הבינו את כל השפות. רק כשבלל אלוהים את השפה, נשכחו השפות מבני האדם, וכל אחד זכר רק שפה אחת.
• אם מי אתם מסכימים יותר? האם יש לכם הצעה אחרת לפרשנות?

* רבי חזקיה בן מנוח המכונה חזקוני, נולד בערך בשנת 1250 בצרפת או בפרובנס, ונפטר ככל הנראה בצרפת, בשנת 1310. פרטים מדויקים על שנת לידתו ופטירתו ומיקומם אינם ידועים.
* רש"י: רבי שלמה בן יצחק רבי שלמה יצחקי. נולד ב 13 ביולי 1105 ונפטר בין השנים 1040/1041 – היה תלמיד חכם צרפתי נודע. נחשב לגדול מפרשי התנ"ך והתלמוד, והראשון שעשה זאת באופן כמעט מקיף.

דף עזר למורה
טקסטים אלו מזמנים לנו שיח חברתי בשאלה, מתי אנו מדברים בשפה אחת, ומתי לא. כיצד נוצרות אי הבנות, מה המחיר שמשלמים עליהן, וכיצד ניתן להפחית את כמות אי ההבנות בין חברים בכיתה.
פרשנות אפשרית לשאלה הראשונה היא ששפה אחת היא השפה המדוברת, זו המובנת לכל דוברי השפה באופן אוטומטי.
דברים אחדים הם המקומות הרגשיים, אוסף האסוציאציות, השוני התרבותי בין דוברי אותה השפה, ומכלול ניסיון החיים השונה בין אדם לרעהו. זוהי היכולת לשמוע את אותה השפה, אך להבין אחרת את הנאמר. לפרש באופן עצמאי ואישי את השיר/הסיפור/החוויה הנשמעת ומכאן, להעשיר את העולם. מאידך, זוהי גם האפשרות הטומנת בחובה את הפגיעות, הרגישות ואי ההבנות הקיימות בעולמנו.
המסקנה: ככל שנדבר בשפה אחת – רגשית, לא רק מילולית, כך ניפגע פחות, אך לא נפגע ביכולתנו להעשיר את העולם ברעיונותינו, המביעים את עושרנו הרוחני.

טבע הדברים
אם מישהו מכם אוהב טבע, פרשת "נֹחַ" היא פרשה מתאימה לו במיוחד:
• בעלי חיים, שמירה על בעלי החיים בסכנת הכחדה.
• עונות השנה: "זֶרַע וְקָצִיר וְקֹר וָחֹם וְקַיִץ וָחֹרֶף וְיוֹם וָלַיְלָה לֹא יִשְׁבֹּתו" (בראשית, פרק ח' פסוק כ"ב).
• קשת בענן.
• מדוע לא מצאה היונה מנוח לכף רגלה? האם סביר שיונה תחזור לתיבה? תוכלו למצוא את התשובות אם תצפו בחיים כהן, מגן החיות התנכ"י בירושלים.

כל אלה נושאים שתוכלו לחקור ולהתמקד בהם כשתכתבו דרשה.

מדרשים
מגדל בבל- מה החטא?

גם חכמים שאלו את עצמם מה היה חטאם של אנשי דור הפלגה (הכוונה לאנשי מגדל בבל שהתפלגו לשפות שונות).
במדרש בראשית רבא מובא ההסבר הבא:

כשהחלו לא להבין זה את זה, היה אחד הבנאים מבקש מחברו מים, וחברו, שכבר לא הבין את שפתו, היה מביא לו עפר. בתגובה, מבקש המים הכה את חברו ופצע את ראשו. כשביקש אחד העובדים קרדום וחברו הושיט לו מגרפה, משום שלא הבין את דבריו ואת שפתו, הבנאי הכה את חברו ופצע את ראשו.
על -פי מדרש בראשית רבא, ל"ח

זוגות זוגות, נצא זוגות זוגות- מדוע הכל בזוגות בעולם?

אָמַר הקב"ה לְיִשְׂרָאֵל: בָּנַי, רְאוּ!
כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתִי – בָּרָאתִי זוּגוֹת:
שָׁמַיִם וָאָרֶץ – זוּגוֹת,
חַמָּה וּלְבָנָה – זוּגוֹת,
אָדָם וְחַוָּה – זוּגוֹת,
הָעוֹלָם הַזֶּה וְהָעוֹלָם הַבָּא – זוּגוֹת.
אֲבָל אֲנִי, יָחִיד וּמְיֻחָד בָּעוֹלָם.

דברים רבה ב'

מדוע לפי המדרש הזה ברא אלוהים את העולם בזוגות?

שפה אחת

וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים…
וַיֹּאמֶר אלוהים הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם
וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת
הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ
וַיָּפֶץ אלוהים אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר.

באמת כולם דברו בשפה אחת? באיזו שפה?
פרשנים רבים עסקו בשאלה. נביא שתי דעות:

רש"י- שפה אחת והיא שפת הקודש- עברית. (לא של ימינו)
חזקוני- לא ייתכן שכולם דיברו באותה שפה. הרי כל השפות נבראו עִם בריאת העולם! בהתחלה, הבינו ודיברו כולם שבעים שפות. רק כְּשֶׁבָּלַל אלוהים את שְׂפָתָם – שכח כל אדם את כל הַלְשׁוֹנוֹת, חוץ מאחת.

ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

הנבואה מבטיחה לישראל ולירושלים, נחמה, תפארת, שלום. גבולות הארץ יתרחבו וישראל יישבו ערים שוממות. ירושלים תיבנה בפאר ואבנים יקרות וגם בצדק ובשלום. הברית בין ישראל לאלוהים תחודש ותתקיים לעד, כמו הברית שכרת אלוהים עם נֹחַ לאחר המבול.

הקשר לפרשה

פסוק ט' בנבואה, מזכיר את נֹחַ והמבול: "כִּי-מֵי נֹחַ, זֹאת לִי, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי-נֹחַ עוֹד, עַל-הָאָרֶץ–כֵּן נִשְׁבַּעְתִּי מִקְּצֹף עָלַיִךְ, וּמִגְּעָר-בָּךְ". הברית בין אלוהים לישראל, תהיה חזקה כמו הברית בין אלוהים נלֹחַ.

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

באחריותי ומחובתי: דאגה לבעלי החיים

נוח בונה תיבה ומציל איתה את כל סוגי בעלי החיים שחיו בתקופתו. זוגות זוגות מכניס לתיבה וכך דואג להמשכיות המינים.

האם שמעת על התופעה בעולם: הכחדת חיות ומינים נדירים?

קיימים בעולם וגם בארצנו מינים רבים של חיות שעומדות להכחד מהעולם מסיבות שונות (צייד של אנשים, אסונות טבע, הדלדלות הגזע בדרך טבעית) החברה להגנת הטבע בארצנו עושה מאמצים רבים לשמר חיות אלה.

  1. אילו דרכים נתן לשמר ולשמור על מיני חיות שהולכים ונכחדים?
  2. באחריות שלי – בחרו סוג של חיה כזאת וחפשו עליה אינפורמציה באנטרנט וחשבו איך אתם יכולים לסייע בשמור ואי-הכחדת חייה זו מהעולם? לא תמיד צריך לגדל חייה בבית כדי לסייע , יש עוד דרכים למשל: לתלות ולפרסם מודעות בלוח ביה"ס להגברת מודעות של הסביבה, לדבר על החיה הזאת, לתרום לחברה להגנת הטבע, להתנדב בגן חיות…בחרו חיה אחת ומשימה אחת!!
  3. משימה נוספת: בניית מודל ענק של תיבת נוח והנחתו במסדרון בי"הס כדי לעורר שמירה על בע"ח והעולם…
Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ