מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת בחוקותי

הפרשה נמצאת בספר ויקרא מפרק כו פסוק ג – פרק כז.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: אִם-בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת-מִצְו‍ֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות

תקציר הפרשהזכיתם בפרשה האחרונה של ספר ויקרא!
הפרשה פותחת בתנאים של ה' אל בני- ישראל: ה' מבטיח לעַם ישראל הרבה ברכות: שלום, ניצחון על האויבים, השגחה אלוהית, הצלחה כלכלית. אך כל זה בתנאי אחד- "אם בחוקותי תלכו"- אם יקיימו בני ישראל את החוקים אותם מצווה עליהם ה'.

אם לא, מזהיר ה', ינחתו על בני ישראל צרות צרורות. מעשיהם הרעים יובילו לתוצאות גרועות כמו: מחלות, בַּצוֹרֶת, תבוסה במלחמה, חיות רעות, חורבן וגירוש מן הארץ.

זה די מייאש. איך אפשר לשמור כל הזמן את כל החוקים? האם יש בכלל אפשרות כזו? אחרי קריאת העונשים הצפויים לבני ישראל, נוצרת תחושה שהכל אבוד. אם הכעסנו את ה', אין לנו סיכוי להימלט מן העונשים הכבדים שיבואו! אבל בפרשה מובטח לנו שלמרות המעשים הקשים והחטאים יש דרך להפסיק את הקללות- מהי?

אם ישובו בני ישראל מדרכם הרעה, יחזרו בהם, יתחרטו וישמרו על חוקי התורה, מבטיח לו ה' לזכור את הברית שכרת אתם, ולסלוח להם. "וזכרתי להם ברית ראשונים אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים לעיני הגויים להיות להם לאלוהים אני ה"'.

בחלק השני של הפרשה מפורטים דיני נדרים ותרומות למקדש: אדם יכול להקדיש סכום כסף, בהמה, או שטח קרקע מאדמתו למקדש. בפרשת "בחוקותי" מפורט כיצד מחשבים את התרומה למקדש במקרה שאדם רוצה להקדיש משהו לאל.
במקרים רבים אנשים רוצים לתרום כסף, או בעל חיים לבית המקדש. אבל גם לתרומות יש כללים. צריך לעשות זאת בדרך הנכונה. הפרשה מסבירה איך צריך לעשות זאת.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

למה? ככה!

הפרשה נקראת על שם המילה השנייה בפרשה – "בחוקותי": בפסוק הפותח את הפרשה נאמר -"אם בחוקותי תלכו". מה זו חוקה? ומהו חוק? חכמי ישראל שפירשו את התורה, מסבירים:
חוקה היא מצווה או חוק, שאין להם הסבר הגיוני. צריך לקיים אותם, רק משום שאלוהים ציווה, אפילו אם האדם לא מבין את משמעותם.

מה דעתך על הנושא? האם בחיים אנו עושים דברים גם כשלא מבינים את הסיבה? האם יש לכם דוגמאות מהחיים למעשים כאלו? האם כמתבגר, החוקים מתרבים או מתמעטים?

יש גבול!

מהם גבולותיו של החוק? האם צריך לקיים כל חוק, גם כשהוא מנוגד לצו מצפונך, לאמונתך, לערכיך? והאם אי-הבנת החוק, או אי-הסכמה עם החוק – פוטרות מהחובה לציית לו? האם קרה לך שבחרת שלא לציית לחוק כי נגד את הערכים שלך? מה היו ההשלכות?

וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד

וואו! שלום בארץ…כמה אנחנו מייחלים לזה. ומה לגבי שלום פרטי, בחיים ובחברה שלנו? מהו השלום שלכם? איך אתם יכולים לקדם את בואו? ומה אתם מוכנים לעשות בשביל זה? דברו על הערך החשוב הזה בדרשה.

שלא על מנת לקבל פרס

קרה לכם פעם שעזרתם להורים כדי לקבל משהו בתמורה, או להיפך, רק כדי שלא יכעסו שלא עזרתם?
לפי הכתוב בפרשה, ניתן למצוא סיבות שונות לקיום דברי ה': כדי לזכות בשכר (רווחה כלכלית וביטחון), מתוך פחד מעונש (מחלות ומלחמות).
ואולי בני ישראל אמורים לקיים את חוקי התורה פשוט כי כך ציווה אלוהים?

מה נחשב בעיניכם יותר? מה אתם מעריכים יותר? כאשר אדם מצפה לשכר על מעשיו? או כאשר איננו מצפה לשכר?
האם הסיבה שבגללה עושים טוב חשובה בעיניכם?
ומהי האחריות אותה אתם לוקחים על עצמכם בעניין זה, לקראת גיל הבגרות? בדרשה שלכם תוכלו לספר על מקרה שבו עשיתם מעשה טוב, ללא ציפייה לשכר.

מה מצופה מאיתנו לעשות כדי שיהיה טוב?

בחרו חוקים או ערכים שאתם מתחברים אליהם ושאתם רואים בהם את הבסיס לעשיית טוב בעולם, וכתבו על הדרך שבה אתם מנסים לשלב אותם בחייכם (עיינו בחלק הראשון של הפרשה – הברכות).

קוממיות

המילה "קוממיות" שנזכרת בפרשה "ואולך אותכם קוממיות" (ספר ויקרא, פרק כ"ו, פסוק י"ג), מזכירה את השם "מלחמת הקוממיות", שניתן למלחמת השחרור (מלחמת העצמאות), המלחמה שפרצה בשנת 1948 (תש"ח), בזמן הכרזת המדינה.

מה פירוש המילה קוממיות? מה ידוע לך על מלחמת הקוממיות? מתי היא פרצה? ומתי הסתיימה? מי ניצח ומי הפסיד? מי היו הצבאות שלחמו? ובאילו חזיתות?

בדרשה תוכל לערוך סקירה של קרב מפורסם וחשוב שאירע במלחמה זו (מורשת קרב), ולהדריך סיור לחברים ולמשפחה באחד מאתרי הקרב.

הרחבות על הפרשהלפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

שיר השירים - הבאנו שלום עליכם

הפרשה מצווה על בני ישראל ללכת על פי חוקי האל. אם ילכו בדרך זו, יגמול ה' לעם ישראל בשלום שיביא עליהם.

בדרשה שלכם תוכלו להתייחס אל השלום, לומר מה דעתכם עליו, ולבדוק, האם יש משהו שאתם יכולים לעשות כדי לקרב אנשים אליכם, ולעשות שלום בין חבריכם, ביניכם לבין אחיכם ואחיותיכם, וגם בעם ישראל.

 

עוד יבוא שלום עלינו – שבע

 

עושה שלום במרומיו (מן התפילה)

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

ועכשיו לתחזית

אחת הברכות שמבטיח ה' לעם ישראל היא: "ונתתי גשמיכם בעיתם" (=שהגשמים ירדו בזמן). אם את/אתה חובבי מטרולוגיה (תורת מזג האוויר), ונהנים להסתכל על העננים, הפרשה מזמינה אתכם לעסוק בשאלות כמו מתי יורד היורה? ומתי יורד המלקוש? באיזו שנה ירדו הכי הרבה גשמים בארץ? היכן בעולם יורדים גשמי קיץ? באיזה מקום בישראל יורד הכי מעט גשם?

האם אתם מכירים את הסיפור על חוני המעגל? ומהן השיטות המודרניות להורדת גשמים? מתי השנה נחשבת לשנת בצורת? וכיצד מודדים את מפלס הכינרת?

"לבריאות!" או "שתהיו לי בריאים!"

אם חלומה של אמא שלך היא שתהיה רופא, או שזהו החלום שלך, פרשת "בחוקותי" היא פרשה בדיוק בשבילך: הפרשה מזמינה אותך לעסוק בנושא הבריאות. בין כל הקללות שנזכרות בפרשה, נזכרות מחלות שונות: בהלה, שחפת, קדחת (ספר ויקרא, פרק כ"ו,פסוק ט"ז).

האם שמעת על מחלות אלו? האם הם קיימות עדיין בימינו? כיצד נדבקים במחלות אלו? וכיצד מתרפאים?

עושים חשבון - פינת המתמטיקה

אם אתם מדברים במספרים, סופרים כבשים, מעלים בחזקה ומוציאים שורש תוך כדי שינה, אז הפרשה מזמינה אתכם לעסוק בדרשה שלכם בבעיה מתמטית הקשורה בטור גיאומטרי עולה: בתחילת הפרשה (ספר ויקרא, פרק כ"ו, פסוק ח') נאמר: "ורדפו מכם חמשה מאה, ומאה מכם רבבה ירדפו ונפלו אויביכם לפניכם לחרב".

פירוש הפסוק: חמשה חיילים של ישראל ירדפו מאה חיילים של האויב. ומאה חיילים של ישראל ירדפו עשרת אלפים של האויב. אם חמישה חיילי ישראל מצליחים לרדוף אחרי 100 חיילי אויב ( 5 כפול 20), אז 100 חיילי ישראל אמורים לרדוף אחרי 2000 (100 כפול 20 = 2000).

אם כך, למה כתוב בפסוק "רבבה" (10,000)? האם יש לכם הצעות לפיתרון בעיה זו?

אחד מחכמי ישראל, רש"י, שהיה גדול מפרשי המקרא, נתן הסבר משלו והצעה לחשבון המתמטי המוזר שבפסוק:"חמשה – מאה, ומאה – רבבה, וכי כך הוא החשבון? והלא היה צריך לומר: 'מאה מכם שני אלפים (2000) ירדפו', אלא, אינו דומה מועטין העושין את התורה, למרובין העושין את התורה".

לפי פירושו של רש"י, יש הבדל בין כמות לאיכות! בגלל שהרודפים הם אנשים המקיימים את חוקי האל, ניתן להם כח רב יותר מזה שמגיע להם מבחינה מתמטית…

מה דעתכם על הפירוש של רש"י? האם נתקלתם בחייכם בשאלת הכמות מול האיכות? ומה לדעתכם חשוב יותר?

מדרשים

משאלה – איזו משאלה אתם הייתם מבקשים?

לַיְלָה אֶחָד נִגְלָה ה' אֶל שְׁלֹמֹה בַּחֲלוֹמוֹ.
אָמַר הָאֵל לִשְׁלֹמֹה:
רוֹצֶה אֲנִי לְמַלֵּא בַּקָּשָׁה אַחַת שֶׁלְּךָ.
יָכוֹל אַתָּה לְבַקֵּשׁ מִמֶּנִּי כָּל דָּבָר שֶׁתִּרְצֶה!
חָשַׁב שְׁלֹמֹה בְּלִבּוֹ: מָה אוּכַל לְבַקֵּשׁ?
אִם אֲבַקֵּשׁ כֶּסֶף וְזָהָב, אֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת – כָּל אֵלּוּ יִתֵּן לִי ה'.
אַךְ יֵשׁ לִי רַעְיוֹן יוֹתֵר טוֹב:
אֲבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ חָכְמָה – וּבְעֶזְרַת הַחָכְמָה אוּכַל לִזְכּוֹת בְּכָל הַשְּׁאָר.
וְכָךְ בִּקֵּשׁ.
אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: שְׁלֹמֹה , אַתָּה בִּקַּשְׁתָּ אֶת הַחָכְמָה,
וְלֹא בִּקַּשְׁתָּ דְּבָרִים אֲחֵרִים שֶׁאֲנָשִׁים רוֹצִים בָּהֶם
כְּמוֹ עֹשֶׁר וּנְכָסִים וְנִצָּחוֹן עַל אוֹיְבֶיךָ.
לָכֵן אֶתֵּן לְךָ אֶת הַחָכְמָה וְהַיְּדִיעָה כְּפִי שֶׁבִּקַּשְׁתָּ –
וְעַל יְדֵי כָּךְ יִהְיוּ לְךָ עֹשֶׁר וּנְכָסִים.

עַל פִּי שִׁיר הַשִּׁירִים רַבָּה [וִילְנָא], פָּרָשָׁה א'

גשם בעתו

"יִשְּׂאוּ הָרִים שָׁלוֹם לָעָם וּגְבָעוֹת בִּצְדָקָה" (תהלים ע"ב, ג')
וְכִי הָרִים נוֹשְׂאִים שָׁלוֹם וּגְבָעוֹת צְדָקָה?
אֶלָּא,בִּזְמַן שֶׁאֵין גְּשָׁמִים וְהַפֵּרוֹת מוּעָטִים – מְרִיבָה בָּעוֹלָם!
כֵּיצַד?
נִכְנַס אָדָם לְכַרְמוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ, כְּדֵי לְהַשְׂבִּיעַ אֶת רַעֲבוֹנוֹ.
אוֹמֵר לוֹ הֶחָבֵר: "מָה אַתָּה עוֹשֶׂה בְּתוֹךְ כַּרְמִי?"וּמֵרִיבִים זֶה עִם זֶה.
וּבִזְמַן שֶׁיֵּשׁ גְּשָׁמִים וְהַפֵּרוֹת מְרֻבִּים בָּעוֹלָם עַיִן טוֹבָה בְּעוֹלָם וְשָׁלוֹם בָּעוֹלָם.
וְלָכֵן הַהַבְטָחָה "וְנָתַתִּי גִּשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם" הִיא הַבְטָחָה לְשָׁלוֹם בָּעוֹלָם.

עַל פִּי מִדְרַשׁ תְּהִלִּים מִזְמוֹר ע"ב [ג]

ההפטרה של הפרשהנושא ההפטרה

אשכנזים וספרדים: ירמיהו מנבא שהגוים יכפרו בעבודה הזרה וישובו אל ה' אולם יהודה דבקים בעבודה זרה. לכן הם יענשו ויישמטו מאדמתם כיוון שלא שמרו את מצוות השמיטה. הם יגלו מארצם אל ארץ זרה ויעבדו את אויביהם כיוון שלא עבדו את ה'. ההפטרה ממשיכה בקללה לאשר לא בוטח בה ובברכה לאשר בוטח בו.

תימנים: הנבואה ממשילה את מנהיגי ישראל לרועים ואת העם לצאן. הרועים לא ביצעו את תפקידם כראוי ומעלו בתפקידם. לכן יציל ה' את הצאן מהרועים. הוא יבדוק את הצאן וישפוט בין שה לשה (בין איש לאיש). ה' יקים לצאן (לעם) רועה אחד (מלך מבית דוד) שיהיה עבדו של ה' ושליחו.

הקשר לפרשה

אשכנזים וספרדים: הקשר לפרשה הוא האיזכור בהפטרה את מצוות השמיטה המופיעה בפרשה ואת עונש הגלות על אי קיום מצוותה.

תימנים: ההפטרה מעדנת את הקללות שבפרשה. בעוד שהקללות מדברות בין השאר על הפצת עם ישראל בין העמים, מדברת הפרשה על קיבוצם והבאתם אל הארץ.

תרמתי כבר בבית

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

 

בחלקה השני של הפרשה מוזכרים חוקים רבים העוסקים בדרך הנכונה לתרום תרומה לבית המקדש.

האם גם לכם יש תרומה שאתם תורמים בבית? אולי בכיתה, או בין החברים? מהי תרומתכם המיוחדת?

בדרשה שלכם תוכלו לספר על תרומתכם לבית או לחברה.

תוכלו לספר מה ואיך הייתם רוצים לתרום למען אחרים. בין אם זה בפעילות שתעשו, ובין אם זה בעזרה בבית או לחברים.

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ