מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

אזור המורים

על המיזםהשלביםכלי עזר לכתיבהפרויקטים ויוזמותתיאום הנחיהדרשות לדוגמהקול קורא

הרעיון שעומד מאחורי מיזם 'מסע אל הדרשה'

שנה שלישית


חל"ד
מפעלים חינוכיים, יוצאת, זו השנה השלישית, למיזם החינוכי "מסע אל הדרשה". אנו קוראים לכם להצטרף אלינו, ולקחת חלק בתהליך יצירת הדרשה של בני ובנות המצווה בבית ספרכם.

דרשה אישית

מסע אל הדרשה הוא מיזם לקידום יצירת דרשה אישית, כפי שבאה לידי ביטוי בתכנית הלימודים בכיתות ו'.

מטרת המיזם לעודד בנות ובני נוער להכיר ולעסוק בפרשת השבוע האישית שלהם, כחלק מציון שנת המצוות בחייהם האישיים והמשפחתיים בדרכם אל טקס בר/בת המצווה – טקס ההתבגרות היהודי. זאת באמצעות כתיבת דרשה אישית בשיח עם פרשת השבוע במועד ציון בת או בר המצווה.

פרויקט ויוזמה

השנה אנו רוצים לתת במה והוקרה גם לפרויקטים ויוזמות שלכם, אנשי החינוך, שפיתחתכם ויזמתם כהעשרה ועיבוי לתהליך כתיבת הדרשות הקיים בתכנית הלימודים. לדוגמה: למידה בין בתי ספר סביב דרשות, כרטיסיות משחק לערכים בפרשות, עבודה במקביל על יצירה אמנותית המביאה לידי ביטוי פרשנות אישית בפרשה. מוזמנים לשתף בכל פרויקט ויוזמה מוצלחים בשטח, המעודדים את כתיבת הדרשות של התלמידים בחיבור לפרשת השבוע שלהם.

ICON3

תלמידי הכיתות בעלי הדרשות הבולטות והמובילות במסלול כתיבת הדרשה יוזמנו ליום שיא חוויתי ומעשיר בפארק נאות קדומים. אל היום הזה נזמין גם את הצוותים החינוכיים שיזכו בהוקרה מיוחדת במסלול פרויקט מיוחד.

 

מה אנו רוצים להשיג במיזם?

  1. לעודד את תלמידי כיתות ו' בבתי הספר הממלכתיים לעבור תהליכי למידה, חשיבה והתבוננות עצמית, תוך חיבור אקטואלי ומשמעותי לפרשת השבוע שלהם.
  2. לעורר עניין בעיסוק בדרשה ובפרשת השבוע באמצעי ביטוי מגוונים כדוגמת: כתיבה יוצרת, מוסיקה, ריקוד, אמנות חזותית, מיצג דיגיטלי – בהתאם לבחירה, לכשרון ולייחודיות של כל תלמידה ותלמיד.
  3. לתת במה והוקרה ליוזמות בית ספריות ייחודיות ביצירת דרשות אישיות תוך עיסוק בפרשות השבוע.

 

 

שלבי המיזם – מסלול הדרשות האישיות

במסלול זה התלמידים מתבקשים להשקיע ולכתוב דרשות אישיות. ביה"ס ישלח את הדרשה המובילה מבין כל הדרשות הבית ספריות להערכה ארצית.

הטבות לנרשמים מראש

בתי ספר שנירשמו למיזם במהלך החודשים ספטמבר-אוקטובר זכו לליווי מקצועי של צוות חל"ד בתהליך יצירת הדרשות ובהמשך יקבלו משחק חינוכי חדשני להוראת החברותא בכיתה.

 ניתן עוד להצטרף בטופס כאן

 שימו לב!  ניתן להצטרף למיזם עד ליום האחרון להגשת הדרשות – 5.3.2015.

תהליך העבודה

במהלך שלושה וחצי חודשים, תלווה/ילווה המורה את התלמידים ביצירת הדרשה האישית. לצורך התהליך פתחתנו עבורכם את הכלים הבאים:

בחירת דרשה מייצגת

בתום תהליך כתיבת הדרשות האישיות - תהליך בחירה כיתתית ולאחר מכן בחירה שכבתית של הדרשה שתייצג את בית הספר במיזם הארצי.

ההמלצה שלנו היא לבחור את הדרשה המייצגת באמצעות הערכת עמיתים.

הצעות לתהליך בחירת הדרשה הכיתתית והבית ספרית.

אנו רוצים להציע לכם להפוך את אירוע בחירת הדרשה הזוכה לאירוע משמעותי, שבו התלמידים לוקחים אחריות, מפגינים בגרות, ובוחרים יחד את הדרשה שהם רוצים שתייצג אותם. תוכלו להציג מהלך זה כמשימה שמוכיחה בגרות ואחריות, ולעודד אותם לבחור את הדרשה שיש לה את הסיכוי הגבוה ביותר לזכות בשם הכיתה. זהו תהליך כיתתי, בו הכיתה כולה יכולה לזכות בפרס.

שלב-א

שלב א : בחירת הדרשה הכיתתית

  1. חלוקת הכיתה לארבע עד שש קבוצות.
  2. בכל קבוצה, כל ילד מציג את הדרשה שלו. התלמידים בקבוצה מעריכים על פי המחוון המופיע כאן באתר.
  3. הדרשה שזכתה למספר הנקודות הרב ביותר בכיתה כולה עולה לשלב הבית ספרי.

שלב-ב

שלב ב : בחירת הדרשה הבית ספרית

  1. ניתן לבחור את הדרשות הזוכות בכל אחת מהדרכים הבאות:
    • התלמידים הזוכים מקריאים את הדרשות בפני תלמידי השכבה שבוחרים את הדרשה הזוכה. תפקיד המורה להסב את תשומת לב התלמידים להצביע עבור הדרשה הטובה ביותר, ובעלת הסיכוי הטוב ביותר להיבחר בתחרות הארצית, ולאו דווקא על פי השתייכות כיתתית.
    • חברי מועצת התלמידים בוחרים בתהליך מונחה את הדרשה, שמוצגת להם בעילום שם.
    • כל המורים המלמדים את השכבה בוחרים את הדרשה, שמוצגת להם בעילום שם.

בהצלחה!

שליחת הדרשה המייצגת
שליחת הדרשה שתייצג את בית הספר להערכה. כל בית ספר רשאי לשלוח דרשה אישית אחת בלבד.

את הדרשות יש לשלוח אל המייל [email protected]. לקראת המועד, יפתח עמוד אינטרנט עם רשימת הדרשות שהגיעו ונקלטו אצלנו לבדיקה.

שימו לב שאין צורך במצגת מלווה או כל קובץ נוסף. כן חשוב להקפיד על ציון שם מלא, בית הספר והישוב.

הערכת הדרשות

צוות מקצועי יעריך את כל הדרשות מכל הארץ ויאתר את הדרשות הראויות ביותר לשבח.

יום שיא חוויתי

הכיתות של ארבעת כותבי הדרשות הראויים לשבח יוזמנו ליום חוויתי משותף בפארק נאות קדומים. היום יכלול:

  • סיור חווייתי בשטח.
  • משחק אינטראקטיבי בנושא.
  • טקס חלוקת תעודות ופרסים לתלמידים.
  • חלוקת תעודת הוקרה ופרס ליוזמה הבית ספרית המובילה.

*** לאירוע יצטרפו צוותי בתי ספר בעלי פרויקטים ויוזמות ראויים להוקרה מיוחדת במסלול בתי הספר – פרטים על המסלול להלן.

לוחות הזמנים

לוז מיזם תשעז - חדש

 

כלי עזר  להנחיית תלמידים בתהליך כתיבת הדרשה האישית

האתגר הגדול הוא כמובן ליווי והנחיית התלמידים בתהליך כתיבת הדרשה. יש מגוון הנחיות בספרי הלימוד הקיימים במקצוע, אך עם זאת – האתגר הוא עצום.

מלבד הדברים הבאים, לחם חוקנו בחל"ד מפעלים חינוכיים הוא הנחיית מורים – נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה ועניין.

סרטון לפתיחה
אתם מוזמנים להציג את סרטון האנימציה שהכנו עבורכם לתלמידים, כדי להפיג חששות, ולהפוך את משימת כתיבת הדרשה למשמחת.

הנחיות לכתיבה
היעזרו בהנחיות הבאות:

  • ראשית הפנו אותם למצוא מהי הפרשה שלהם.
    בכל עמוד פרשה יש תפריט מצד ימין (בסמארטפון יש לפחות את סמל התפריט )
    התפריט מכיל את הנושאים המרכזיים שיש בכל פרשה, פרשנויות, ההפטרה, וכן לוקחים אחריות – ערך מהפרשה שהתלמידים יכולים להפוך למעשה.
  • בנוסף, לרשותכם עומד מאגר השמות, ומאגרי מידע וספרי עזר אליהם ניתן להפנות את הילדים להרחבה והעמקה.
  • הפנו את התלמידים להנחיות כיצד לכתוב דרשה.
  • היעזרו בחוברת לומדים פרשת שבוע – מערכי שיעור מוכנים ללימוד פרשת השבוע.לומדים פרשת השבוע - חוברת למורה
    מבנה ההוראה של פרשת השבוע מהווה הדגמה חיה עבור התלמידים כיצד עוברים מפרשה לדרשה.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה ועצה כיצד ליצור תהליך מיטבי של כתיבת הדרשות.

מוזמנים ליצור קשר כאן.

מחוון לכתיבת הדרשה האישית

מחוון לדרשה

כאן תוכלו למצוא את המחוון שיעזור לתלמידים לכתוב דרשה, ולאחר מכן, לכיתה, לבחור את הדרשה הכיתתית לצורך שליחה לתחרות הדרשה.

לומדים פרשת השבוע - כלים למורה

לומדים פרשת השבוע - חוברת למורהכבר הזכרנו זאת קודם, אבל החוברת הזו היא אוצר – אסור לפספס את ההזדמנות להיעזר בה!

החוברת מכילה שבע פרשות שבוע עם מערכי שיעור איכותיים.

תוכלו להיעזר בה כדי ללמד מתוכה את התלמידים איך להתייחס לפרשת השבוע, איך ללמוד בחברותא, ואיך להפיק ממנה נושא אישי ורלוונטי. תהליך הלימוד של כל פרשה מהווה הדגמה [מודלינג] לתהליך הנדרש מהתלמיד לעבור מפרשה לדרשה.

מסלול פרויקט/יוזמה להעמקה ולהרחבה של כתיבת הדרשה

פרויקט ויוזמה

השנה אנו פותחים במסורת חדשה ורוצים לתת במה והוקרה גם לפרויקטים ויוזמות שלכם, אנשי החינוך, שפיתחתכם ויזמתם כהעשרה ועיבוי לתהליך כתיבת הדרשות הקיים בתכנית הלימודים. מוזמנים לשתף בכל פרויקט ויוזמה מוצלחים בשטח, המעודדים את כתיבת הדרשות של התלמידים בחיבור לפרשת השבוע שלהם.

דוגמאות מהשטח: כרטיסיות משחק להוראת ערכים בפרשת השבוע; חקר פרשות שבוע בקבוצות של תלמידים משני בתי ספר; הפקת תערוכה של חקר חפץ משפחתי בשילוב הדרשה האישית. אלו רק דוגמאות – אתם מוזמנים להעלות רעיונות נוספים משלכם.

מטרות המסלול
  1. מתן במה וביטוי לפרויקטים ויוזמות מוצלחות בשטח, המעודדים את כתיבת הדרשות של התלמידים בחיבור לפרשת השבוע שלהם.
  2. הוקרה לפרויקטים ויוזמות חינוכיות של צוותי בתי הספר ומוריהם.
הקריטריונים למסלול
  • יכלול הרחבה והעמקה מעבר לתהליך כתיבת הדרשות הקיים בתכנית הלימודים.
  • יוביל בסופו של תהליך לכתיבת דרשה אישית של התלמידים בהתאם למחוון.
  • הינו יוזמה של מורה או צוות בית הספר.
  • בפרויקט יש מרכיבים ייחודיים ומקוריים אשר מובילים לחיבור האישי של כל תלמיד במסעו מהפרשה אל הדרשה.
  • בפרויקט יקחו חלק פעיל קבוצת תלמידים, כיתה או שכבה.
  • יישום הפרויקט מתוכנן לשנה"ל תשע"ז.
שלבי ההגשה במסלול פרויקט/יוזמה
  1. עד ליום שני 2.1.2017, ד' טבת, תשע"ז:
    יש להגיש טופס הצעה לפרויקט.
  2. עד ליום ראשון, 12.2.2017, ט"ז בשבט תשע"ז (מועד הגשת הדרשות האישיות):
    • הגשת מסמך תיאור ותיעוד ביצוע הפרויקט/היוזמה.
    • אפשרות לתיעוד ויזואלי של התהליך או לתוצרים מיוחדים שלו עד למועד השליחה.
    • רפלקציה בכתב של מספר תלמידים על התהליך אותו עברו, וכיצד קידם אותם בכתיבת הדרשה.

את הטופס והמסמכים יש לשלוח אל המייל [email protected].

תיאום הנחיה, יעוץ וליווי מקצועי

חל"ד – מפעלים חינוכיים מתמחה בהנחייה, יעוץ וליווי מקצועי של צוותים חינוכיים בבתי ספר יסודיים ממלכתיים בארץ.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל עצה ודרך. מוזמנים לפנות אלינו ישירות בהתאם למיקום הגיאוגרפי, או דרך האתר.

ליאורה אילון

[email protected]

טל: 052-6236398

באזורים:

  • מחוז דרום
  • מחוז מרכז (החלק הדרומי: ראשל"צ, חולון, רחובות, יבנה, נס ציונה)
  • מחוז ירושלים

su_row]

שושי כורם

[email protected]

טל: 052-4234128

באזורים:

  • מחוז חיפה
  • מחוז צפון
  • מחוז מרכז [החלק הצפוני]

[/su_row]

מתוך 86 בתי ספר, שלקחו חלק ב'מסע אל הדרשה' תשע"ה,
אלה היו הדרשות המובילות והמצטיינות מבין כולן:

מסע אל הדרשה - קולאז מסכם לקריאת הדרשה דורין רוהר, רעות, מ.א. מנשה
לקריאת הדרשה של דורין
לקריאת הדרשה אלמוג אלבז, בן גוריון, גן יבנה
לקריאת הדרשה של אלמוג
לקריאת הדרשה אברהם מיקו יגל, אהבת ציון, תל אביב
לקריאת הדרשה של אברהם
לקריאת הדרשה אוריין מתתיהו, תל"י אדם ועולמו, גבע בנימין
לקריאת הדרשה של אוריין
לקריאת הדרשה תומר דנגוט, רימלט, נתניה
לקריאת הדרשה של תומר
לקריאת הדרשה מישל דרידזו,  אריאל ג', ירושלים [תעודת הוקרה] לקריאת הדרשה של מישל

 

בשנת תשע"ו, אלה היו הדרשות המובילות והמצטיינות מבין כולן:

לקריאת הדרשה גיל אבידן, "א.ד.גורדון", חולון
לקריאת הדרשה של גיל
לקריאת הדרשה עלמא עובדיה, "רעות", מ.א. מנשה
לקריאת הדרשה של עלמא
לקריאת הדרשה נטע שטייר, "מולדת מופת", מבשרת ציון
לקריאת הדרשה של נטע
לקריאת הדרשה שליו בוחבוט, "רכסים", באר שבע
לקריאת הדרשה של שליו

 

מחכים לראות מי יהיה בתשע"ז…

 

 

 

 

תבנית נגישות פופ אפ