פרשת השבוע א' של ראש השנה
לפי לוח השנה העברי ראש השנה לא יכול לחול ביום שישי, אלא רק בערב שבת (בשנים מסויימות). במקרים כאלו, קריאת פרשת השבוע משתנה בהתאמה.
הפרשה נמצאת בספר בראשית פרק כא' פסוק א' עד פרק כב' פסוק כד'.
הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיהוָה פָּקַד אֶת-שָׂרָה כַּאֲשֶׁר אָמָר וַיַּעַשׂ יְהוָה לְשָׂרָה כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר.
לאחר המסיבה וההתרגשות מתחילים החיים האמיתיים. יצחק גדל לו בבית אביו בשמחה ובאושר, אך שרה אינה מרוצה מכך שבבית גדל ילד נוסף – ישמעאל שמו. ילד זה הוא בנם של הגר (שפחתה של שרה) ואברהם, ושרה רוצה שבנה יהיה הילד היחידי בבית. לשם כך היא מבקשת מאברהם שיגרש את הגר וישמעאל מן הבית.
לאברהם קשה לשמוע בקשה זו. הבקשה מכאיבה לו, אבל אלוהים מורה לו:"כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה, שְׁמַע בְּקֹלָהּ" (פרק כ"א פסוק י"ב) -ואברהם משכים בבוקר, מצייד את הגר בלחם ומים, ומגרש אותה ואת ישמעאל בנה. השניים יוצאים לדרך ואובדים בלב המדבר החם , הלחם והמים אשר קיבלו מאברהם טרם צאתם אזל ולא נותר להם אלא לשבת ולבכות.
לפתע הם פוגשים במלאך האלוהים שמנחם את הגר, מבטיח לה שהבן יגדל ויתעצם ולאחר מכן מוביל אותם אל באר מים כדי שהם יוכלו להתקיים. שם הופך הילד למומחה לקשת ומתחתן. לקראת סיום, הפרשה שלנו נודדת לדרום הארץ שם כורתים אבימלך (מלך פלישתים) ואברהם אבינו ברית שלום ומייסדים את באר שבע.
בסוף הפרשה מתרחש אחד מן הסיפורים המפורסמים במקרא:
האל מנסה את אמונתו של אברהם ופוקד עליו לעשות את הדבר הנורא מכל, ללכת עם בנו אל הר המוריה: "קַח-נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ, אֶת יִצְחָק, וְלֶךְ-לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיך". (פרק כ"ב פסוק ב). אברהם מציית ומתחיל להתכונן להקריב את בנו יחידו ואז, כשהסכין כבר מונפת מעל צווארו של יצחק עוצר אותו מלאך האל ואומר לאברהם שלא יפגע בבנו!
אברהם עמד בניסיון הקשה והוכיח את נאמנותו הגמורה לאל. האל מברך את אותו שבזכות אמונתו ירבו צאצאיו כחול אשר על שפת הים.
במדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.
בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות הקשורות לנושאי הפרשה בראש השנה:
בפרשתנו מסופר שיצחק נקרא על שם צחוקה של שרה. שמות רבים בתנ"ך מופיעים לצד ההסבר שלהם.
מהי משמעות השם שלכם? מדוע נקראתם דווקא בשם זה? האם, לדעתכם, שמו של האדם משפיע עליו? אם ברצונכם להעמיק במשמעות שמכם תוכלו לחפש אותו במאגר השמות העבריים של מכון עתים.
פרשת בר/בת המצווה שלכם חלה בראשית השנה ואתם יכולים להתייחס לכך בדרשה שלכם. אתם יכולים לדבר על ההתחלה החדשה שלכם כבוגרים ועל ההתחלה החדשה של השנה, שחלות יחד.
אתגר: נסו לחשוב מה הקשר בין הקריאה של ראש השנה לחג עצמו. מדוע נבחרה דווקא פרשה זו להיקרא ביום ראש השנה. יש לכם רעיונות?
בפרשתנו אחד הספורים הדרמטיים התורה האל מבקש מאברהם לקחת את בנו ולהקריבו לקרבן, לסיפור כמובן הפי אנד אך אנו יכולים לראות שאברהם הייה מוכן להקריב את היקר לו מכל למען רצון אלוהיו. גם אנו נדרשים להקריב למען אחרים למשל במדינתנו כל בחור ובחורה בגיל 18 נדרשים להקריב את החופש שלהם לטובת שירות בצבא.
בדרשתכם תוכלו לעסוק בהקרבה.
האם גם אתם נתקלים במצבים בהם אתם נדרשים להקריב למען אחרים? מה דעתכם על הקרבה?
לאברהם ולשרה נולד בן, וזו שמחה גדולה. התורה איננה מספרת לנו איך נחגגה השמחה, או האם נחגגה. אנו יודעים מתוך הפרשה שאברהם מל את בנו כעבור שמונה ימים. האם זו הייתה הדרך לחגוג?
ואתם? איך אתם נוהגים לחגוג שמחה במשפחה? איך בחרתם לחגוג את בר/בת המצווה שלכם?
איך אתם נוהגים לציין חגיגות משפחתיות? בדרשה שלכם תוכלו לספר על מנהגים מיוחדים של המשפחה, בעת שמחות משפחתיות.
בפרשה שלכם מסופר על שרה, המקנאת בהגר, וגורמת לגירושה מתוך המשפחה.
מהי קנאה, בעיניכם? האם קנאה היא רק דבר רע? האם קנאה יכולה להביא, לפעמים, לתוצאה טובה? האם גם אז זו קנאה?
האם אתם מכירים את הביטוי : "קנאת סופרים תרבה חוכמה"? חפשו את פירושו של הביטוי, ובדקו, האם הוא מתאים לכם.
בדרשה שלכם תוכלו לספר, איך אתם מתמודדים עם רגשות קשים שלכם, עכשיו, שאתם מתבגרים. האם זה שונה מהאופן בו התמודדתם איתם כשהייתם יותר קטנים? במה?
אברהם דואג להגר. הוא מכין צידה לדרך, מניח את הצידה על שכמה, ושולח אותה לדרכה. האם יש מישהו שאתם דואגים לו? מהי דאגה, בעיניכם? מי דואג לכם? איך דואגים לכם? מה אתם חושבים על כך?
בדרשה שלכם תוכלו לספר על הדאגה שלכם לבעל חיים או לאחים קטנים. תוכלו לספר גם על הדאגה של הוריכם לכם, וזה המקום להודות להם על כך.
אבימלך ואברהם כורתים ברית ביניהם. ברית היא דרך להימנע מסכסוכים.
האם גם לכם יש רעיונות איך להימנע מסכסוכים? בדרשה שלכם תוכלו לספר כיצד אתם מונעים סכסוכים ביניכם לבין אחיכם ואחיותיכם, ביניכם לבין חברים, או בין חבריכם.
ברית היא הסכם, שיש לשמור עליו לאורך זמן.
האם אתם נוהגים לקיים הבטחות גם לאורך זמן? בדרשה שלכם תוכלו לספר על הבטחה שהבטחתם וקיימתם לאורך זמן, ולספר, מה היו הקשיים שלכם, ואיך התמודדתם איתם.
לפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.
שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.
השיר "אדם בתוך עצמו" מדבר על כך שכמו שאדם נברא יחידי, כך "אדם בתוך עצמו הוא גר". כל אדם הוא בריאה בפני עצמה, לפעמים הוא פותח דלת למכר, אבל לרוב, אדם בתוך עצמו נסגר. ואיך אתם? האם אתם פותחים דלת לאחרים? למי כן? למי לא?
האזינו למילות השיר, ודמיינו לעצמכם – איך היה נראה העולם אילו לא היו בו בני אדם? מה דעתכם?
במקביל לשיר, פתחו וקראו את המילים כאן באתר מט"ח.
https://www.youtube.com/watch?v=mie4YpU7tbw&list=PLZ_nDy-de48Ub4PZLzzzXRxFXFMhyxfLz
על מה אתם רוצים לומר "פעמיים כי טוב"? אילו שני דברים טובים קרו לכם בשנה הזו?
אתם יכולים להוסיף את השיר, עם הדברים הטובים שקרו לכם, לדרשה שלכם. את המילים תמצאו כאן.
ראש השנה הוא זמן של התעוררות.
האזינו למילות השיר, והשתמשו בהן כדי לעשות חשבון נפש בנושא האחריות. האם יש מי שקורא לכם "עורה אדם"?
השיר מספר את סיפורה של הגר, כפי שרואה אותו שלום חנוך בדמיונו. כיצד אתם רואים את הסיפור בדמיונכם?
ורהגן, צייר פלמי בן המאה ה – 18. הגר וישמעאל מגורשים על ידי אברהם.
התמונה מתארת את הגירוש, כפי שראה אותו ורהגן, הצייר. מה אתם רואים בתמונה? מה אתם מרגישים כאשר אתם מתבוננים בה?
http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/v/verhaghe/hagar_is.html
מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.
הרעיון מופיע במשנה מסכת סנהדרין, פרק ד', ה':
דיני ממונות (משפט שקשור לרכוש או כסף) -, אדם נותן פיצוי כספי ונסלח לו; ודיני נפשות (משפט שקשור לחיי אדם, כמו רצח)- דמו של הנרצח ודם צאצאיו תלויים בו עד סוף העולם -כך למדנו מקין, שנאמר "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה" (בראשית ד,י), אינו אומר קול דם אחיך בלשון יחיד, אלא "דמי אחיך" ברבים, והכוונה לדמו ולדם צאצאיו.
המשנה טוענת כי כאשר השופטים דנים במקרה שבו הנזק הוא כספי, ניתן לפצות על הנזק בתשלום. אך כאשר דנים בחייו של אדם, אין יכולת לפצות על מוות: שכן, לא רק האדם עצמו נפטר, אלא יחד עמו נכחדים כל הצאצאים שיכלו להיות לו. הדברים נלמדים מהפסוק "קול דמי אחיך צועקים…" – הדם מופיע ברבים כדי לרמוז גם על הצאצאים שיכלו להיות להבל.
שְלֹשָה שֵׁמוֹת נִקְרְאוּ לוֹ לָאָדָם,
אֶחָד שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ,
וְאֶחָד שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ בְּנֵי אָדָם,
וְאֶחָד שֶׁקּוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ.
טוֹב מִכֻּלָּן מַה שֶּׁקּוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ.מִדְרָש תַּנְחוּמָא, פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל א'
ניתן להרחיב על הקשר שבין שם שניתן על ידי ההורים ל"שם" (מוניטין) שאדם יוצר בעצמו. אפשר גם להקריא את השיר לכל איש יש שם של זלדה. (לעשות קשור בשיר הזה)
מַעֲשֶׂה בְּכוֹפֵר שֶׁאָמַר לְרַבִּי עֲקִיבָא: הָעוֹלָם הַזֶּה מִי בְּרָאוֹ?
עָנָה עֲקִיבָא: הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
אָמַר לוֹ: הַרְאֵה לִי הוֹכָחָה בְּרוּרָה.
אָמַר לוֹ: מָחָר תָּבוֹא אֵלַי.
לְמָחֳרַת בָּא אֶצְלוֹ.
אָמַר לוֹ רַבִּי עֲקִיבָא: מָה אַתָּה לוֹבֵשׁ?
עָנָה לוֹ: בֶּגֶד.
אָמַר לוֹ: מִי עֲשָׂאוֹ?
אָמַר לוֹ: הָאוֹרֵג.
אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא: אֵינִי מַאֲמִין לְךָ, הַרְאֵה לִי הוֹכָחָה בְּרוּרָה!
אָמַר לוֹ: וּמָה אַרְאֶךָ וְאֵין אַתָּה יוֹדֵעַ שֶׁהָאוֹרֵג עֲשָׂאוֹ?
אָמַר לוֹ: וְאַתָּה אֵינְךָ יוֹדֵעַ, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּרָא אֶת עוֹלָמוֹ?
הָלַךְ אוֹתוֹ הַכּוֹפֵר.
אָמְרוּ לוֹ תַּלְמִידָיו: מַהִי הַהוֹכָחָה הַבְּרוּרָה?
אָמַר לָהֶם: בָּנַי, כְּשֵׁם שֶׁהַבַּיִת מוֹדִיעַ עַל הַבַּנַּאי, וְהַבֶּגֶד מוֹדִיעַ עַל הָאוֹרֵג, וְהַדֶּלֶת עַל הַנַּגָּר. כָּךְ הָעוֹלָם מוֹדִיעַ עַל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁהוּא בְּרָאוֹ.ע"פ מִדְרַשׁ תְּמוּרָה בְּתוֹךְ בֵּית הַמִּדְרָשׁ שֶׁל לִינְק, חֵלֶק ב' עמ' כ"ו
קידוש השבת
כולם יודעים שהעולם נברא בשישה ימים, וביום השביעי אלוהים נָח מכל מלאכת הבריאה. מכיוון שכך, גם אנחנו, בני האדם, מצוּוִים לנוח ביום השביעי של כל שבוע – יום השבת. אך כיצד אנו מציינים את מהותו של היום החשוב הזה? אחת הדרכים היא באמצעות מנהג הקידוש. הקידוש הוא תפילה הנאמרת בשבת ובחג, על כוס יין.
מעניין לדעת ש:
- את הקידוש עורכים ביום שישי בשעות הערב, ובשבת בבוקר. מוזגים גביע של יין, ומברכים את ברכות הקידוש.
- נוסח הקידוש של ערב שבת נפתח בפסוקים מתוך פרשת השבוע שלנו, פרשת בראשית: "וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם, וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה…"
- גְביע הקידוש יכול להיות עשוי מכל חומר; ישנם גביעים רבים מכסף, אך יש גם גביעי זכוכית, או גביעים ממתכות שונות. הגביע מְעוּטָר, על פי רוב, ולפעמים חרוטות עליו גם מילים.
בעל החיים היחיד שנזכר במפורש בפרשה הוא הנחש. תוכלו לצאת למסע של חקר בעקבות הנחשים. אילו סוגי נחשים אתם מכירים? ממה ניזון הנחש? מה ההבדל בין החש ארסי לנחש רגיל? היכן נמצאים נחשים? ומהו אורכו של הנחש הארוך ביותר בעולם?
על שאלות אלו ואחרות תוכלו לענות במסגרת הדרשה שלכם. אז צאו לשדה, וזהירות מנחששששים!!!
מתי צחוק איננו מצחיק?
מדוע כועסת שרה?
כל אלו הן שאלות שהעסיקו גם מפרשי תורה שונים.
גם רש"י עסק בשאלה, על מה כעסה שרה? מדוע ציוותה לגרש את האמה, אשר הזמינה אל ביתה כדי להרות לאברהם?
רש"י אומר:
"מתשובת שרה כי לא יירש בן האמה הזאת עם בני אתה למד (כלומר, אנחנו לומדים) שהיה רב עם יצחק על הירושה ואומר אני בכור ונוטל פי שנים ויוצאים בשדה ונוטל קשתו ויורה בו חצים כדרך אגב ואמר הלא משחק אני: (כמו מישהו חזק, שמרביץ למישהו חלש, ואומר: הכל בצחוק)
הראב"ע אומר: מצחק – כי כן מנהג כל נער, ותקנא בו בעבור היותו גדול מבנה. (ראב"ע ט')
מה אתם אומרים? האם אתם מסכימים עם רש"י או עם הראב"ע? האם יש לכם מחשבה אחרת לגבי השאלה למה כעסה שרה, ומדוע ביקשה לגרש את הגר וישמעאל?
* רש"י – רבי שלמה יצחקי; נולד בצרפת, בסביבות שנת 1040, ונפטר בערך בשנת 1105. נחשב לגדול מפרשי התנ"ך והתלמוד, והראשון הידוע כמי שעשה זאת באופן שהקיף את כל התנ"ך, ואת כל התלמוד.
* הראב"ע – רבי אברהם בן מאיר אִבּן עזרא מכונה ראב"ע, , נולד בספרד בשנת 1089, ונפטר בשנת 1164. הוא כתב שירים, עסק בחקר השפה העברית, והיה פרשן של המקרא.
ראש השנה מייצג תחילת שנה ופתיחת דף חדש. גם אתם פותחים כעת דף חדש ותוכלו לשתף את האורחים במסע התבגרות וחיפוש עצמי. לצורך כך תוכלו לעצב את המסיבה כולה כמסע בשביל של התבגרות וכן תוכלו להפעיל אורחים בהבאת שירים וקטעי קריאה רלוונטיים או בסיפורים על רגעי שינוי בחייהם.
לחלופין, תוכלו לפתוח באירוע מעין שולחן ראש השנה בו אוכלים מאכלים ומתברכים בברכות: במקום אכילת הדג 'שנהיה לראש ולא לזנב', ואכילת גרגרי הרימון 'שירבו זכויותינו', תוכלו לבקש מן הקהל להמציא ברכות מקוריות במשחקי מלים על המאכלים המוגשים.