פרשת יתרו
הפרשה נמצאת בספר שמות מפרק י"ח פסוק א' – פרק כ' פסוק כ"ג.
הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן, חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה, וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ.
למחרת, יושב משה כהרגלו לשפוט בין בני ישראל, מהבוקר עד הערב. יתרו רואה את זה ומתפלא שכל העבודה הקשה נופלת על כתפיו של משה בלבד. הוא פונה אל משה ואומר לו: אם תמשיך ככה, אתה תתמוטט, ולא תוכל עוד להנהיג את העם. תבחר לך אנשים שאתה סומך עליהם, כאלה שאינם רודפי בצע (שהכסף חשוב להם יותר מרגשותיהם של בני אדם), אנשים ישרים, ותמנה אותם לשופטים. כך תוכל אתה להתרכז בהנהגה.
משה מקבל את העצה, ונפרד מיתרו לשלום. ואז מגיע הרגע הגדול מכולם…..
"בחודש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים" (פרק י"ט פסוק א') עולה משה להר סיני, והעם מתכונן לקבל את התורה. הם מתרגשים, הם מצפים, ואפילו מבוהלים מהידיעה כי אולי אלוהים בכבודו ובעצמו יתגלה אליהם. ואז, כאשר ההר מלא עשן, וקולות השופר חזקים וכל ההר רועד, מקבל משה את התורה מה', ומוסר אותה לעם. ואלה עשרת הדברות שניתנו לעם ישראל בהר סיני:
1. אָנֹכִי ה'
2. לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה
3. לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם אלוהים אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא
4. זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ
5. כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ
6. לֹא תִרְצָח
7. לֹא תִנְאָף
8. לֹא תִגְנֹב
9. לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר
10. לֹא תַחְמֹד
וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים ואת קול השופר, ואת ההר עשן, ומבינים את גודל הרגע, מבוהלים ונרגשים. ומאז ועד היום מלוות אותנו עשרת הדיברות ודורשות מאיתנו להיות בני אדם מוסריים.
בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:
עצת יתרו התוותה את הדרך לבחירת השופטים ובניית המערכת השיפוטית בישראל. הוא היה הראשון שהציע להפריד את הרשות השיפוטית מהרשות המחוקקת, בהציעו למשה: "הֱיֵה אתה לָעָם מול הא-לֹהים" (יח:יט), כלומר יתרו מציע למשה להביא את החוקים מאלוהים ואילו הרשות השופטת תפעל לפיהם. הצעות יתרו, שניתנו מתוך אמונה באלוהים ובדרך הנהגתו את העולם סייעו למשה בהנהגת העם.
נסו גם אתם לחשוב על מערכת משפט. לא כזו של מדינה, אלא כזו, שהייתם רוצים שתהיה בבית הספר שלכם, ושהייתם מסכימים להיות חלק ממנה. מערכת משפט, שתפחית את כמות הקללות וההצקות, את ההעלבות של חבריכם, ואת כל מה שמפריע לכם. את מי הייתם ממנים? איך הייתם דואגים שיהיה צדק? איך הייתם רוצים לפעול להקמתה? תוכלו לכתוב בדרשה שלכם על רצונכם זה, ועל היוזמה שאתם מוכנים ליזום בתחום הזה בבית הספר שלכם.
יתרו נותן למשה עצה טובה. האם יש לכם עצה אחרת, או נוספת, למשה? מה דעתכם על העצה שקיבל מיתרו?
משה מקשיב לעצה ומודה ליתרו. מה דעתכם על האופן שבו מקבל משה את עצת חותנו? איך אתם מתייחסים לעצות שנותנים לכם? האם הצעתם הצעה טובה שהתקבלה? ואולי תרצו לספר על עצה טובה שקיבלתם ויישמתם?
תוכלו גם לספר על עצה טובה שנתתם אתם לחבר או לחברה, ואשר עזרה לחבר או לחברה באופן כלשהו.
"וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ: וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".
הפירוש הפשוט של הפסוקים מסביר שבני ישראל הופכים לעם הסגולה בזכות מעשיהם ופועלם של בני ישראל. סגולה היא דבר מותנה. עם ישראל אינו עם סגולה אלא נדרש להיות עם סגולה בכך שיקיים אתה ציווי "ושמרתם את בריתי ושמעתם בקולי".
כך מתיישב הציווי (להיות סגולה לה') עם הכלל הגדול של היהדות, בנוסחו של הרמב"ם:
"רשות לכל אדם נתונה אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע הרשות בידו" (רמב"ם הלכות תשובה פרק ה' הלכה א').
האם אנחנו עם סגולה? מה זה לדעתכם להיות עם סגולה? האם זו תכונה שאנחנו נולדים איתה או שעלינו להתאמץ כדי להיות עם סגולה? מה צריך לעשות כדי להיות עם סגולה?
תגובת העם לדברי אלוהים הייתה פה אחד, "יחדיו", וחד משמעית: "כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר אלוהים נַעֲשֶׂה".
ההכנות לקראת ההתגלות והמעמד נמשכו שלושה ימים, ובמהלכם נצטווה משה לקדש את בני ישראל, והם נצטוו לכבס את בגדיהם ולהימנע ממגע מיני עם אישה כדי להיות מוכנים ליום השלישי שבו "יֵרֵד אלוהים לְעֵינֵי כָל הָעָם עַל הַר סִינָי". בשל האצלת קדושת אלוהים על הר סיני לקראת ההתגלות, אסר אלוהים על בני ישראל להתקרב אל ההר או לגעת בו – פן ימותו (יט 3 -15).
למה צריך הכנות? בדרשה שלכם תוכלו להשוות בין ההכנות לקבלת עשרת הדברות לבין ההכנות לאירוע החשוב שלכם –בת/בר המצווה
מעמד הר סיני למעשה הוא מעין כריתת ברית בין העם לאלוהים, שנעשה בהסכמת שני הצדדים, ועל כן הלוחות עליהם כתובות הדיברות מכונים גם לוחות הברית. מתן תורה נחשב לאחד האירועים החשובים בדת היהודית, ביחד עם יציאת מצרים. את חג מתן תורה מציינים בחג השבועות.
איזו דיבר מדבר אליכם במיוחד? מדוע? האם הייתם רוצים להוסיף דיבר נוסף לעשרת הדברות? איזו דיבר ומדוע?
שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.
בפרשה שלכם ניתנים לעם ישראל עשרת הדברות. הדיבר הרביעי הוא : "זכור את יום השבת לקדשו". שירים לכבוד השבת הם אחת הדרכים לקדש את השבת, לקבלה בשאר רוח. בדרשה שלכם תוכלו לספר, כיצד אתם נוהגים במשפחה שלכם, לקבל את פני השבת.
בשיר שאתם מאזינים לו כעת, מוזכרת המצווה לכבד את ההורים. כמו כן, השיר מבקש מהשומעים לדעת מאיפה הם באים. האם יש קשר בין המצווה לכבד את ההורים, לבין לדעת מאיפה באתם? מה דעתכם? ומהו הקשר לפרשה?
כנסו וקראו את מילות השיר של יצק שנהר כאן באתר זמרשת.
במה מיוחד עם ישראל? האם בעובדה שקיבלנו על עצמנו את התורה? למה זה מחייב אותנו? מה מחייבת אתכם העובדה שהגעתם לגיל מצוות? בדרשה שלכם תוכלו לספר על המחויבות של עם ישראל לתורה, ועל המחויבות שאתם מרגישים, עם הגיעכם לגיל מצוות.
השיר של עמיר בניון מדבר על עשרת הדברות, אשר מוזכרות בפרשה. בדרשה שלכם תוכלו לדבר על אחת הדברות, ולחשוב, מהו הדיבר החשוב ביותר בעיניכם, ומה אתם יכולים לעשות כדי ליישם את הדיבר קצת יותר.
מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.
"כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך על האדמה אשר אלוהים נותן לך" (שמות כ' פסוק יא').
זהו הדיבר החמישי בתורה.
השאלה היא, עד היכן יש לכבד את ההורים. האם תמיד? בכל מקרה?
בואו ונראה מה אומרים על זה חכמים, בספר "קיצור שולחן ערוך".
"איזהו כבוד? מאכילו ומשקהו, מלביש ומכסה, מכניס ומוציא. ויתננו לו בסבר פנים יפות, שאפילו מאכילו בכל יום פטומות, (עופות מפוטמים, שמנים וטובים) והראה לו פנים זועפים, נענש עליו".
על הבן להאכיל, להשקות, להלביש ולכסות את אביו. אבל….
אפילו אם האכיל אותו בכל יום בשר טרי ומשובח, אך עשה זאת בפנים חמוצים, לא קיים מצוות כיבוד אב ואם.
מה עוד נאמר באותו הספר?
"עד היכן מוראם? היה הבן לבוש חמודות ויושב בראש הקהל, ובאו אביו או אמו וקרעו את בגדיו והכוהו על ראשו וירקו בפניו, לא יכלים אותם ולא יצער בפניהם ולא יכעס כנגדם, אלא ישתוק ויירא מן מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שציווה בכך. אבל יכול לתבוע אותם לדין על ההפסד".
תארו לעצמכם את הבן יושב בישיבה חשובה, עם עוד אנשים. אביו מגיע, מקלל אותו, קורע את בגדיו, ויורק בפניו. איך יגיב הבן, על פי "קיצור שולחן ערוך"? ישתוק, ולא יבייש את אביו לפני אנשים אחרים. למה? בכדי לקיים את מצוות כיבוד אב ואם.
• מה דעתכם על כך? האם אתם הייתם יכולים לנהוג כך?
• תארו מקרה שבו שמרתם על כבוד הוריכם, למרות שכעסתם עליהם.
קיצור שולחן ערוך, ספר הלכה מן המאה ה-19 המתמצת את השולחן ערוך, בעיקר את חלק "אורח חיים" שלו ועוסק בהלכות היומיומיות, בתפילות, בדיני שבת וחג וכדומה.
הנביא יתרו נחשב לנביא הקדוש ביותר לדרוזים. קברו נמצא בצפון הארץ, בגליל, לא רחוק מקרני חיטין בגליל ונקרא "נבי שועייב". המקום הוא מקום עלייה לרגל מרכזי לעדה הדרוזית. החל מ-24 לאפריל במשך ארבעה ימים עולים לרגל רבים מבני העדה הדרוזית. במקום מתחם גדול הכולל את הקבר, חדרי לימוד ואירוח לעולי הרגל הרבים. בסמוך נמצא מעיין.
מוזמנים לקרוא עוד על קברו של נבי שועייב.
"וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי" – כך מתאר אלוהים את יציאת מצרים, רגע לפני קבלת עשרת הדברות. "על כנפי נשרים" הוא גם שמו של המבצע להעלאת יהודי תימן לישראל: יהודי תימן היו מהראשונים לעלות לארץ ישראל. עליית יהודים מתימן בעליית "אעלה בתמר" בשנת 1881-1882, קדמה לעליית הבילויים לארץ ישראל.
אך העלייה הגדולה הייתה לאחר קום המדינה: בשנת 1949 איפשר שליט תימן החדש ליהודי תימן לעזוב ולעלות לישראל. יהודי תימן היו נתונים בסכנת פרעות ובמבצע מזורז הועלו ארצה כמעט 50 אלף איש במשך כל שנת 1949. המבצע כונה גם "מרבד הקסמים".
מוזמנים לקרוא עוד על המבצע להעלאת יהודי תימן.
נושא ההפטרה
ההפטרה עוסקת בהתגלות אלוהים לישעיהו בעת הקדשתו לנביא. ישעיהו חוזה בה', כמלך אנושי ומסביבו דמויות של 'שרפים' מעופפים, המהללים את ה'. השרפים, מטהרים את ישעיהו מעוונו. הספרדים, הוסיפו גם את דבר שליחותו של ישעיהו. האשכנזים והתימנים, הוסיפו שני פסוקים מפרק אחר, המדברים על מלכות בית דוד שתיכון בשלום, משפט וצדקה.
הקשר לפרשה
הקשר לפרשה, הוא בהתגלות האלוהית. בפרשה – מעמד הר סיני ושמיעת העם את קול אלוהים מדבר. בהפטרה – ההתגלות לישעיהו במראה ובקול.
הוספות האשכנזים והתימנים, יכולות להתקשר לנושא קודם בפרשה, המדבר על הקמת מערכת משפט וצדק ועל הבאת העם אל מקומו בשלום.
יתרו מציע למשה למנות שרי רבבות, אלפים ומאות, ולמעשה, לבנות מערכת משפט מסודרת עבור בני ישראל.
האם בבית ספרכם יש "מערכת משפט" שבה לכם, התלמידים, יש חלק? תוכלו להציע למורים שלכם ולתלמידים, לנסח חוקים אשר יעזרו להתמודד עם תופעות שאינן מוצאות חן בעיניכם, בבית הספר. חשבו יחד עם חברים, מה מפריע לכם בבית הספר, ומה אתם יכולים להציע כדי לשנות זאת.