מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת כי תשא

הפרשה נמצאת בספר שמות מפרק ל' פסוק י"א – פרק ל"ד פסוק ל"ה.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר: כִּי תִשָּׂא אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לִפְקֻדֵיהֶם, וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַיהוָה, בִּפְקֹד אֹתָם; וְלֹא-יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף, בִּפְקֹד אֹתָם..

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

פרשת "כי תשא" נפתחת בהוראת ה' לספור את העם. הספירה נעשית על ידי איסוף תרומה בת חצי שקל מכל אדם שהוא מעל לגיל עשרים. ההוראה ברורה: "הֶעָשִׁיר לֹא יַרְבֶּה וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט" (ספר שמות, פרק ל' פסוק ט"ו). ה' מורה למשה: קח את הכסף שנאסף במפקד, "וְנָתַתָּ אֹתוֹ עַל עֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד" (ל', ט"ז) . מטרת הכסף שייאסף היא בניית אהל מועד.

בהמשך הפרשה מורה ה' למשה לקדש את כלי המקדש והחומרים שבהם משתמשים הכהנים, ביניהם, "כִּיּוֹר נְחֹשֶׁת וְכַנּוֹ נְחֹשֶׁת לְרָחְצָה" (ל', י"ח) וגם בְּשָׂמִים, קְטֹרֶת, סַמִּים (לא מה שאתם חושבים…) ושֶׁמֶן זַיִת, שבו משתמשים הכהנים לעבודה במשכן (בית המקדש הנייד שנדד עם בני ישראל במדבר).

לאחר מכן, אנו פוגשים את בְּצַלְאֵל בֶּן-אוּרִי, האמן שיעצב ויכין את כלי המקדש (מנורה, כיור ועוד), עליו אומר ה': "ואמלא אותו רוּחַ אֱלֹהִים, בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת, וּבְכָל מְלָאכָה" (ל"'א, ג') . יחד איתו עובד אומן נוסף בשם אָהֳלִיאָב. אחד הדברים שהאומנים צריכים להכין הוא "בִּגְדֵי הַשְּׂרָד… בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ לְאַהֲרֹן הַכֹּהֵן, וְאֶת בִּגְדֵי בָנָיו לְכַהֵן" (ל"'א, י') .

פרשת כי תשא מתארת את אחד הרגעים הידועים והחשובים והמפורסמים ביותר בתולדות עמנו, פרשת חטא העגל. משה נמצא על הר סיני מזה ארבעים יום, והעם מחכה לו למטה. הציפייה קשה לבני ישראל. כאשר ראו כִּי "בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר" (ל"ב, א') פנו אל אהרן, ואמרו לו "קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים" (ל"ב , א'). אהרון הורה להם לפרוק מעליהם את תכשיטיהם ואת כל הזהב אשר להם, התיך את הזהב, "וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה – עגל הזהב" (ל"ב, ד'). ואז פנו בני ישראל אל העגל ואמרו לו: "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (ל"ב, ד').

ה' ראה את המתרחש ומרוב זעם, רצה להשמיד את החוגגים. משה הרגיע אותו והזכיר לו את ההבטחה שלו לעם ישראל וה' חזר בו. משה ירד מההר, ראה את חגיגת העגל הגדולה "וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדָו אֶת הַלֻּחֹת, וַיְשַׁבֵּר אֹתָם תַּחַת הָהָר. וַיִּקַּח אֶת הָעֵגֶל אֲשֶׁר עָשׂוּ, וַיִּשְׂרֹף בָּאֵשׁ, וַיִּטְחַן עַד אֲשֶׁר דָּק" (ל"ב, י"ט). את האבקה השליך משה למים ובמים אלו השקה את בני ישראל.

הנקמה הייתה קשה. משה הורה לאנשיו להרוג את האחראים למעשה, ובאותו היום נהרגו שלושת אלפים איש. לאחר מכן בקש משה מחילה מה'. גם הפעם סלח ה' לבני ישראל, הבטיח להם את ארץ כנען, היא ארץ זבת חלב ודבש, וכרת ברית עם העם.

נושאים מתוך הפרשה

במדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

מפקד

בראשית הפרשה מסופר כי משה פוקד את העם. מהו מפקד? מהי חשיבותו? האם אנחנו יודעים כמה אזרחים יש היום במדינת ישראל? האם אנחנו יודעים כמה יהודים יש כיום בעולם? איפה הם מפוזרים? האם חשוב לדעת את כל זה? אם כן, מדוע?

האם הייתם רוצים לברר, כחלק מהדרשה שלכם, כמה יהודים יש כיום בעולם, והיכן הם יושבים? האם רובם נמצאים במדינת ישראל? אולי יש ריכוז גבוה של יהודים במקומות אחרים בעולם?

שוויון

לקראת המפקד מצווה כל אחד לתת מחצית השקל. העני לא ייתן פחות מזה, והעשיר, גם אם הוא יכול, לא ייתן יותר מזה. הדרישה שווה לכולם. אך האם יש כאן שוויון באמת? האם חצי שקל לאדם עני זה כמו חצי שקל לאדם עשיר?

האם אתם יכולים לחשוב מתי שוויון הוא הערך הנכון, ומתי צריך שלא יהיה שוויון? האם בבית הספר צריך להיות שוויון בין כל התלמידים? מתי כן, ומתי לא? האם הייתם רוצים שידרשו מכם בדיוק אותו הדבר שדורשים מכל אחד אחר, גם בתחומים כמו ספורט, מתמטיקה או שפות?

יש לך חצי שקל?

לשם מה צריך חצי שקל בעת הספירה? כיצד זה עוזר לספור את האנשים? לאן הולך הכסף? האם זוהי הדרך היחידה לספור אנשים? או שמא, מתן הכסף מסמל משהו על הנכונות להשתייך למפקד, לעם?

האם גם אתם מוכנים לתת משהו סמלי, כדי להשתייך למקום כלשהו? האם יש לכם דוגמא לכך?

אמנות לעם

בצלאל בן אורי הוא אמן. הוא איננו אדריכל, איננו בנאי, ובכל זאת, אלוהים מטיל עליו לבנות את המשכן. מדוע?

מה יש באומנות, שהופך אותה לכל כך חשובה בעיני אלוהים, עד כדי הפקדת מלאכת בניית המשכן בידי אמן?

האם גם לכם "יש את זה"? האם גם אתם חשים שאתם אוהבים לעסוק באמנות, ושאמנות היא חלק מכם? באיזה סוג של אומנות אתם עוסקים? האם אתם מציירים?מפסלים? מנגנים? מצלמים? מכיירים? כותבים? מלחינים? מהו סוג האומנות בו אתם עוסקים? מהי האמנות שלכם בשבילכם?

בדיוק בדיוק

תהליך בניית המשכן מתואר בפרטי פרטים. המידות, החומרים, הכמויות, אין משאירים שום דבר ליד המקרה. נסו לחשוב על הסיבה לכך. למה לא ניתנת לבני ישראל יד חופשית בעיצוב המשכן ובגדי הכהונה?

האם גם אתם מתכננים דברים שאתם רוצים לעשות עד לפרט האחרון? האם גם אתם מדייקים במה שאתם רוצים? האם חשובה לכם מידת הדיוק, או שמא, אתם משאירים מקום גם לספונטניות, ולמקריות? מה חשוב לכם יותר, לדייק, או להשאיר דברים ליד המקרה? אתם יכולים להיזכר במקרה בו תכננתם משהו והוא קרה בדיוק כמו שרציתם שיקרה? איך הרגשתם? האם אתם זוכרים מקרה בו לא תכננתם משהו, והופתעתם?האם הופתעתם לטובה? האם התאכזבתם?

עגל הזהב

עגל הזהב מוגדר בתורה כחטא כבד. מה היה החטא? מדוע חטאו בני ישראל בחטא עגל הזהב?

האם אתם יכולים להבין אותם? האם הציפייה למשה, שלא ירד מההר, או שמא הפחד שההבטחה לא תמומש, הם אלו שגרמו לבני ישראל לדרוש מאהרן להכין להם אלוהים אחר?

מהו אותו החיפוש אחר אלוהים אחר? האם קרה לכם שהתאכזבתם ממשהו או ממישהו ומצאתם לו תחליף? מה למדתם מאותה חוויה? האם הדבר דומה או שונה מסיפור חטא העגל?

הברית

בפרשה שלנו ישנה התייחסות אל השבת כאל סוג של ברית בין אלוהים לעם ישראל. עם ישראל ישמור על השבת, ואלוהים ישמור על עם ישראל.

מהי ברית, בעיניכם? האם היא מחייבת? האם אנחנו שומרים, באופן כלשהו, על הברית עם ה'? באיזה אופן? מהי השבת שלכם? איך היא נראית? האם אתם נוהגים לעשות ביום שבת, משהו, שמציין את השבת באופן שונה משאר הימים? זה יכול להיות טיול עם המשפחה, הליכה ים, לבית כנסת, קריאת ספר, או כל דבר שאתם נוהגים לעשות ביום שבת, ולא ביום רגיל אחר.

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

עגל הזהב - אהוד בנאי

השיר מספר את מצוקתם של בני ישראל, כאשר משה איננו יורד מההר, והם מחכים, אובדי עצות, מיואשים.

"אין מי שיכה על סלע, מי ייתן כיוון", שר אהוד בנאי. בדרשה שלכם תוכלו לספר על רגעים שבהם גם אתם חשתם כך, ולספר, מי היה שם בשבילכם. הורים, חברים, מורים. כך תוכלו לקשור בין הפרשה שלכם לסיפור מחייכם.

שברו את הכלים - דן אלמגור

השיר מתאר באופן הומוריסטי את המצאותיהם של אנשים, ואת שבירת עגל הזהב בידי משה רבינו. גם אתם יכולים לתאר באופן הומוריסטי כיצד, ברגע של ייאוש, כמו שבני ישראל בנו את העגל, אתם בניתם משהו, או המצאתם משהו. האם מישהו שבר לכם את "עגל הזהב" שלכם.

ענה לי - אהוד בנאי

פרשנות על הפרשה

כאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות

פרשת כי תשא מספרת לנו, בין השאר, על חטא העגל, ומעמידה באופן מעניין את היחסים בין אלוהים למשה.

מי כאן הבוגר? מי מגלה אחריות? מי מתנהג באופן אימפולסיבי ומתפרץ בכעס? שימו לב… זה לא מובן מאליו.

החטא

"וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר; וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַהֲרֹן, פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם וְהָבִיאוּ אֵלָי. וַיִּתְפָּרְקוּ כָּל הָעָם אֶת נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם וַיָּבִיאוּ אֶל אַהֲרֹן. וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט, וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה; וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם." שמות לב' א – ד

  • מהו החטא?

התגובה לחטא

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה: לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. ח סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה; וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ וַיִּזְבְּחוּ לוֹ, וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה: רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה, וְהִנֵּה עַם-קְשֵׁה-עֹרֶף הוּא. וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי, וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם; וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל." שמות, פרק לב, פסוקים ז-י

  • מה מבקש ה' לעשות?
  • האם הוא מבקש רשות לעשות את זה? ממי?
  • מהי המילה המבטאת את העובדה שהוא מבקש זאת ממשה?
  • מהי, לדעתכם, מערכת היחסים בין ה' למשה על פי פסוקים אלו?

תגובת משה

"וַיְחַל מֹשֶׁה אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהָיו; וַיֹּאמֶר לָמָה ה' יֶחֱרֶה אַפְּךָ בְּעַמֶּךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּכֹחַ גָּדוֹל וּבְיָד חֲזָקָה. לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר, בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים, וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה; שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ, וְהִנָּחֵם עַל הָרָעָה לְעַמֶּךָ. זְכֹר לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לָהֶם בָּךְ, וַתְּדַבֵּר אֲלֵהֶם אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲכֶם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמָיִם; וְכָל הָאָרֶץ הַזֹּאת אֲשֶׁר אָמַרְתִּי, אֶתֵּן לְזַרְעֲכֶם וְנָחֲלוּ לְעֹלָם."[drugulin] שמות, פרק לב, פסוקים יא-יד

  • אילו תכונות מגלה משה בתגובתו לאלוהים?
  • מה דעתכם? האם לתגובה זו ציפה האל?

החלטת האל

[drugulin]"וַיִּנָּחֶם ה' עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לְעַמּוֹ." שמות, פרק לב, פסוקים ז-יד

  • מה, לדעתכם, שכנע את אלוהים לוותר על הנקמה?

מדרש

"ויאמר ה':
'ועתה הניחה לי ויחר אפי בהם ואכלֵם'

(שואל המדרש:) אפשר להעלות על הדעת שמשה תפס אותו בצווארון ולא אפשר לו לעשות כרצונו ולנקום בעם?

אלא למה הדבר דומה? למלך שכעס על בנו והכניסו לקיטון (לחדר) ומתחיל לבקש להכותו. והיה המלך מצעק מן הקיטון הניחה לי שאכנו, (תן לי להכות אותו) והיה פדגוג (המורה הפרטי של הילד) עומד בחוץ. אמר הפדגוג – המלך ובנו לפנים (לבדם) בקיטון למה הוא אומר הניחה לי, אלא מפני שהמלך מבקש שאלך ואפייסנו על בנו, לכך הוא מצעק הניחה לי. (מפני שהמלך צריך עכשיו שארגיע אותו)

כך אמר הקב"ה למשה – ועתה הניחה לי. אמר משה, מפני שהקב"ה רוצה שאפייס על ישראל, לפיכך הוא אומר ועתה הניחה לי, מיד התחיל לבקש עליהם רחמים.

שמות רבה, פרשה מב, ד"ה

  • ספרו את המדרש בלשונכם. מה הבנתם?
  • מה מוסיף לנו המדרש על הסיפור?
פינת התקשורת

היו עיתונאים בפעולה. ראיינו את משה, מה ראה ומה הרגיש כאשר ירד מן ההר, וראה את המוני בית ישראל חוגגים סביב עגל הזהב.

מדוע הסכים? מה הרגיש כאשר ראה את משה יורד מההר? מה חשב?

ראיינו נציגים מקרב בני ישראל, כאלה שרצו את עגל הזהב, וכאלה שהתנגדו. מה חשבו? מה רצו שיקרה

ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

במרכז ההפטרה, סיפור 'מעמד הר הכרמל' – מלחמתו של אליהו הנביא בעבודה הזרה. אליהו, עושה מבחן פומבי, בינו כנביא ה' לבין נביאי האל-בעל (נביאי שקר של עבודה זרה). במבחן עונה ה' לאליהו, באכילת קרבנו באש מן השמים ואילו נביאי הבעל לא נענים. העם מצהיר על אמונתו בה' ואליהו והעם הורגים את נביאי הבעל.

הקשר לפרשה

המשותף לפרשה ולהפטרה, הוא מאבק נביא ה' בעבודה הזרה: בפרשה – הריסת העגל בידי משה והריגת החוטאים. בהפטרה – נצחון אליהו את נביאי הבעל.

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

באחריותי: לבקש סליחה

בני ישראל חטאו. הם לא עמדו במתח של הציפייה לחזרתו של משה מהר סיני, וביקשו מאהרן שיבנה להם עגל זהב, כדי שיסגדו לו. החטא היה כבד בעיני משה וה', והעונש היה בהתאם.

כל אחד מאיתנו חטא בחייו. ולא פעם אחת. פעמים רבות קשה לקחת אחריות על מעשה שעשינו, או להודות בו ולהסכים לשלם את מחירו, גם אם המחיר איננו נעים. כעת, כאשר אתם על סף גיל ההתבגרות, תוכלו לחשוב על מעשה שעשיתם אותו, ואשר אתם מוכנים היום לקחת עליו אחריות. להתנצל בפני מי שצריך, או לתקן, אם אפשר, את מה שצריך תיקון.

 

 

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ