מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת ויגש

הפרשה נמצאת בספר בראשית, פרק מ"ד פסוק י"ח – פרק מ"ז פסוק ל"א.

 

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר: בִּי אֲדֹנִי, יְדַבֶּר-נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי, וְאַל-יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ, כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

תארו לעצמכם, שמישהו שם בילקוט בית הספר שלכם את הארנק שלו, ואחר כך מאשים אתכם בגניבה. נורא, לא?

כך עשה יוסף לאחיו, בנימין, בסוף הפרשה הקודמת, כשהטמין גביע כסף בשק שלו. יוסף עשה זאת בניסיון ללמד את אחיו לקח על שהשליכו אותו לבור ומכרו אותו לסוחרים שלקחו אותו למצריים. עכשיו, האחים של בנימין צריכים לצאת מהעניין בשלום. מצבם חמור, כי יוסף הוא שר בממשלת מצרים, והאחים שלו, שאינם יודעים עדיין שהוא יוסף אחיהם, באו לבקש ממנו אוכל בגלל הרעב הכבד שיש בארצם.

פרשת ויגש נפתחת בתחנוניו של יהודה אל יוסף, שלא יגע לרעה בבנימין. יהודה מספר ליוסף את כל הסיפור על אחיהם יוסף שהיה בנה של רחל, אשתו האהובה של יעקב, שנטרף למוות על ידי חיה רעה, ואיך אביהם עדיין מתאבל עליו. הוא מספר לו כי בנימין הוא הבן היחיד שנשאר ליעקב מרחל, והוא בן זקונים, וכי יעקב לא יעמוד באובדן של בן זה. הוא מבקש את רחמיו של יוסף, ומציע ליוסף שייקח אותו לכלא במקומו.

יוסף לא מתאפק, ולשמע הסיפור קורע הלב, הוא פורץ בבכי. הוא מבקש מכל יועציו והאנשים שבחדר לצאת, ונשאר לבד עם אחיו. יוסף מגלה לאחיו כי הוא אותו יוסף, אשר זרקו לבור. האחים נרעשים מהגילוי, ולא יודעים מה לומר. יוסף שואל אותם "העוד אבי חי?". הוא מספר להם כי לא נטרף על ידי חיה, וכי נשאר בחיים ואף עלה לגדולה בבית פרעה המלך.

אחיו נדהמים מהגילוי, ואינם יודעים מה לומר. הם חוששים שעכשיו, שעלה לגדולה, ינקום בהם על מה שעשו לו. אך יוסף מרגיע אותם ומבקש מהם להביא למצרים את יעקב, כדי שיוכל לפגוש אותו. הוא אף שולח אתם מתנות רבות ואוכל רב לבני המשפחה.

יעקב, בניו וכל בני המשפחה האחרים מגיעים למצרים. בפרשה מתוארת פגישתם המרגשת של האב – יעקב ובנו – יוסף לאחר שנים בהם חשב האב שבנו מת. יוסף דואג לאביו, אחיו ומשפחותיהם ומאחר והם רועי צאן, מקבל אישור מפרעה לתת להם את "ארץ גושן" שהיא, ככל הנראה, ארץ פורייה בתוך מצרים, שם לא ידעו עוד רעב.

נושאים מתוך הפרשה

במדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

נקמה

הייתכן שיוסף האשים את בנימין בגניבה בשל הרצון לנקום באחים שזרקו אותו לבור?

מה דעתכם על נקמה?

האם חשתם פעם רצון לנקום במישהו על עוול שעשה לכם? מה עשיתם? האמנם נקמתם?

האם נקמה באמת פותרת בעיות בין בני אדם?

שמירת סוד וגילויו
יהודה מספר ליוסף סיפור משפחתי מורכב: איך יוסף נטרף למוות, ואיך אביהם עדיין מתאבל עליו. יהודה יודע שזוהי איננה האמת. הוא נושא בליבו את הסוד האפל על מכירת אחיו במשך שנים רבות, עם שאר אחיו.

חשבתם פעם, כמה סוד יכול להיות קשה לשמירה, כמה קשה לחיות עם סוד? קרה לכם שביקשו מכם לשמור על סוד? איך התאפקתם לא לספר? סיפרתם למישהו? מה קרה לאחר שסיפרתם?

בפרשה שלכם, יוסף מגלה לאחיו את זהותו האמיתית, ופורץ בבכי.

מה, לדעתכם, הסיבה לבכיו של יוסף?

מה הרגישו האחים כשהתגלה הסוד הנורא, וסופו הטוב?

בדרשה שלכם תוכלו לספר מה אתם לומדים על שמירת סודות וגילוים, מתוך הפרשה. האם אתם יודעים לשמור סוד? האם קל לשמור סוד? האם תמיד נכון לשמור סוד ולא לגלות, או שאולי יש מצבים שחובתנו לגלות סוד, למרות שהתבקשנו לא לעשות זאת?

סליחה

יוסף סלח לאחיו על מה שעשו לו- ולא רק שסלח להם, אלא שדאג להם ולמשפחותיהם והושיב אותם בחלקת ארץ טובה בה לא יאלצו לחוות מחסור ורעב.

סליחה היא ההחלטה לוותר על הכעס בשל מה שנעשה לך. להסכים לראות, שאפשר לחשוב גם באופן אחר על הדברים.

הסליחה אינה כרוכה במעשה או בקורבן, ותלויה כולו ברצונו של הסולח. זוהי החלטה בתחום המוסרי.

האם קרה לכם שפגעתם במישהו מאד אך הוא/היא מצאו בליבם את הכח לסלוח לכם?

האם קרה לכם שאתם נפגעתם מאד, אך מצאתם בלבכם כח לסלוח?

מהי, בעיניכם, חשיבותה של הסליחה? ומדוע כל כך קשה לנו לסלוח?

מוזמנים לצפות במצגת בנושא הסליחה ולקבל השראה…

ארץ גושן

המקבילה המצרית ל"ארץ זבת חלב ודבש" היא ארץ גושן. ארץ גושן מוגדרת בפרשה כחבל הארץ אשר אליו יוסף מזמין את יעקב אבינו וכך הוא מציע לו:"וְיָשַׁבְתָּ בְאֶרֶץ-גּשֶׁן וְהָיִיתָ קָרוֹב אֵלַי אַתָּה וּבָנֶיךָ וּבְנֵי בָנֶיךָ וְצֹאנְךָ וּבְקָרְךָ וְכָל-אֲשֶׁר-לָךְ"(ספר בראשית, מ"ה,י').

מיקומה של ארץ גושן מצויין בהמשך:"וַיִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזָּה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּמֵיטַב הָאָרֶץ בְּאֶרֶץ רַעְמְסֵס"(י"א). והכתוב מסכם:וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּאֶרֶץ גּשֶׁן וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד (כ"ז).

חפשו במפת מצרים, באיזה חלק של מצרים יכולה הייתה להיות ארץ גושן ממוקמת? מה דעתכם? קשה לכם? תוכלו להתייעץ עם המורה לגיאוגרפיה שבוודאי יוכל/תוכל לתת לכם כמה רמזים.

תכננו את המסע של משפחת יעקב אל ארץ מצרים. מה לקחו אתם? מה השאירו מאחור?

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

בחצי הלילה - עמוס אטינגר

צמד דרום הוותיק שר שיר של עמוס אטינגר ודוד קריבושיי, שנקרא בחצי הלילה ומתאר את ירידתם של משפחת יעקב למצרים.

קראו כאן את מילות השיר, ולאחר מכן לחצו באותו עמוד על-מנת להאזין לפיוט.

כיצד הוא מתייחס לפרשת השבוע שלכם?

פגישת יוסף עם אחיו במצרים, גוסטב דורה

הצייר גוסטב דורה (1883-1832) צייר את פגישת יוסף עם אחיו במצרים.

איך ראה הצייר את הפגישה הזו? מה דעתכם?

בדרשה שלכם תוכלו לספר על מפגשים מרגשים שהיו לכם עם קרובי משפחה אותם לא ראיתם זמן רב, ואשר באו לחגוג אתכם את בר/בת המצווה שלכם.

יוסף חושף את זהותו לאחיו, גוסטב דורה

יוסף חושף את זהותו לאחיו, גוסטב דורה

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות
הפרשה מספרת לנו, בין השאר, על כך שיוסף נגלה לפני אחיו, ומספר להם מי הוא.
נשאלת השאלה, מדוע חיכה יוסף, ומדוע בחר דווקא אז לגלות לאחיו את זהותו. מדוע גרם להם להיבהל, כאשר החביא את גביע הזהב בכליו של בנימין, ומדוע לא המשיך להסתיר מהם את זהותו.

נסו לחבר סיפור המשך לתורה, כאשר העלילה מקבלת תפנית, ויוסף מחליט שלא לגלות לאחיו שהוא אחיהם. מה קורה? איך מתפתחים הדברים? איך ממשיך הסיפור מכאן?

כעת, הבה ננסה לבדוק, מדוע החליט יוסף לגלות את זהותו לאחיו.

בתורה כתוב: "אֲדֹנִי שָׁאַל, אֶת-עֲבָדָיו לֵאמֹר: הֲיֵשׁ-לָכֶם אָב, אוֹ-אָח. כ וַנֹּאמֶר, אֶל-אֲדֹנִי, יֶשׁ-לָנוּ אָב זָקֵן, וְיֶלֶד זְקֻנִים קָטָן; וְאָחִיו מֵת, וַיִּוָּתֵר הוּא לְבַדּוֹ לְאִמּוֹ וְאָבִיו אֲהֵבוֹ. כא וַתֹּאמֶר, אֶל-עֲבָדֶיךָ, הוֹרִדֻהוּ, אֵלָי; וְאָשִׂימָה עֵינִי, עָלָיו. כב וַנֹּאמֶר, אֶל-אֲדֹנִי, לֹא-יוּכַל הַנַּעַר, לַעֲזֹב אֶת-אָבִיו: וְעָזַב אֶת-אָבִיו, וָמֵת. … "וְעַתָּה, כְּבֹאִי אֶל-עַבְדְּךָ אָבִי, וְהַנַּעַר, אֵינֶנּוּ אִתָּנוּ; וְנַפְשׁוֹ, קְשׁוּרָה בְנַפְשׁוֹ. לא וְהָיָה, כִּרְאוֹתוֹ כִּי-אֵין הַנַּעַר–וָמֵת; וְהוֹרִידוּ עֲבָדֶיךָ אֶת-שֵׂיבַת עַבְדְּךָ אָבִינוּ, בְּיָגוֹן–שְׁאֹלָה. לב כִּי עַבְדְּךָ עָרַב אֶת-הַנַּעַר, מֵעִם אָבִי לֵאמֹר: אִם-לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ, וְחָטָאתִי לְאָבִי כָּל-הַיָּמִים." (בראשית מד' יט – כב, ל' – לא')

  • מה אומר יהודה ליוסף? נסחו זאת במילים שלכם.
  • האם הפסוקים הללו יכולים להסביר את החלטתו של יוסף להתוודע אל אחיו? מהו ההסבר, אם להתייחס לפסוקים אלו?

הבה נראה, מה חשבו חכמים על שאלה זו.

  • רש"י אומר, שיוסף ידע שאחיו חזקים ונקמנים, וכי אם לא יגלה להם אחרי שהחביא בכליו של בנימין את הגביע, הם יתנקמו בפרעה ובו, ועלולה לפרוץ מלחמה.
  • רבי חייא בר אבא אומר, שכל הדברים שדיבר יהודה אל יוסף, גרמו ליוסף להתרגש, ולא יכול יוסף להתאפק. יוסף התרגש מנכונותו של יהודה לשבת בכלא במקום אחיו, והוא אומר זאת לפני כל האחים. יוסף מגלה כי אחיו השתנו, ועכשיו אכפת להם איש מאחיו, ולא כמו שהיה, כאשר זרקו אותו לבור.

עם מי מהפרשנים אתם יותר מסכימים? עם רש"י או עם רבי חייא? מדוע?


 

רש"י – רבי שלמה בן יצחק נולד ב – 13 ביולי 1105 ונפטר בסביבות 1040/1041 . היה תלמיד חכם צרפתי נודע. נחשב לגדול מפרשי התנ"ך והתלמוד, והראשון שעשה זאת באופן כמעט מקיף.

רבי חייא בר אבא הכהן – נולד בבבל, עלה לארץ ישראל בתקופת התלמוד, בסוף המאה השנייה ובתחילת המאה השלישית לספירה.

ביטויים

טרף טורף יוסף

האם שמעתם פעם את הביטוי "טרף טורף יוסף"? מה דעתכם? מה משמעות הביטוי?

היום משתמשים בביטוי הזה כדי לתאר אסון נורא, שאין ממנו חזרה. זה מה שיעקב חשב שקרה ליוסף, בנו האהוב.

הוריד ביגון שאולה

ומה על הביטוי "הוריד ביגון שאולה"? שאלו את אבא או את אמא, הם יגידו לכם, שכשהם היו קטנים, אבא ואמא שלהם אולי אמרו להם: "את/ה עוד תוריד/י אותי ביגון שאולה".

יגון הוא עצב עמוק. השאול הוא הקבר. משמעות הביטוי היא: אתם מקצרים לי את החיים עם הצרות שאתם עושים לי.

עשיתם פעם להורים שלכם כאלה צרות?

אל דאגה, אתם לא באמת מורידים אותם ביגון שאולה, זה רק ביטוי…

העוד אבי חי

אנשים שלא ראו אלו את אלו המון המון זמן, אומרים זה לזה "העוד אבי חי?"

כמו יוסף ששאל את אחיו, לאחר שגילה להם את זהותו, כאשר ביקש לדעת אם אביו עדיין בחיים, אחרי כל כך הרבה שנים שלא התראו.

היום אנחנו אומרים את זה, ומתכוונים לומר "שנים שלא ראיתי אותך, איפה היית?"

ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

הנביא מנבא – דרך מעשה סמלי של קירוב שני עצים – את איחודם של שבטי ישראל (יוסף-אפרים), שנפוצו וגלו בין הגוים, עם יהודה, תחת מלך אחד מבית דוד.

הקשר לפרשה

ההפטרה קשורה לסיפור הפיוס ואחדות האחים שבפרשה, בדגש על האחדות בין יוסף ליהודה, תוך שהיא מזכירה את שמותם במפורש: "דַּבֵּר אֲלֵהֶם, כֹּה-אָמַר אֲדֹנָי ה', הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת-עֵץ יוֹסֵף אֲשֶׁר בְּיַד-אֶפְרַיִם, וְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָו; וְנָתַתִּי אוֹתָם עָלָיו אֶת-עֵץ יְהוּדָה, וַעֲשִׂיתִם לְעֵץ אֶחָד, וְהָיוּ אֶחָד, בְּיָדִי" (יט).

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

באחריותי: לבקש סליחה

פרשת יוסף ואחיו מגיעה לקיצה לאחר מריבה ומתח כאשר יוסף חי שנים לבדו במצרים בגללם… ובפרשה שלנו מתקיימת סולחה בינהם.

בחיים אנו רבים עם קרובים לנו… לפעמים הקשר מתנתק לגמרי ולפעמים רק קצת מדברים.

חשבו עם עצמכם על אדם חשוב עבורכם (חבר, אח/ות, בן משפחה) איתו רבתם והייתם רוצים לסלוח ולהשלים.

ועכשיו – לא משנה מי התחיל… כי לכל מריבה יש תמיד שני צדדים. גשו לאדם שעלה בלבכם להשלים אתו ובררו: האם הוא עדיין כועס, האם הוא זוכר בכלל על מה הייתה המריבה, ואם יש צורך בכך, בקשו סליחה. נסו לדבר על מה שהיה ולפתור את המריבה. הרבה יותר כיף לחיות בשלום עם האנשים שסביבנו!

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ

WhatsApp chat