מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת וישב

הפרשה נמצאת בספר בראשית מפרק ל"ז פסוק א – פרק מ' פסוק כג..

הפרשה מתחילה במילים הבאות:

וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו–בְּאֶרֶץ כְּנָעַן. אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן, וְהוּא נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי אָבִיו; וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-דִּבָּתָם רָעָה אֶל-אֲבִיהֶם..

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

בפרשה שלפנינו אנו מתוודעים אל יוסף (בנה של רחל) ואל יחסיו עם אחיו. מסתבר שיחסים אלו היו בעייתיים, בלשון המעטה. יוסף היה רועה צאן, כמו שאר אחיו. אביו, יעקב, אהב אותו יותר מכל בניו ותפר לו כתונת פסים מיוחדת. יוסף מספר לאביו יעקב דברים רעים על אחיו, (מוציא דיבתם רעה) ויש להניח שהם יודעים זאת. האחים מקנאים ביוסף ושונאים אותו בגלל היחס המיוחד והמועדף שהוא מקבל מאביהם.

אם לא די בכך, יוסף מספר לאחיו את חלומותיו המשונים. בחלומו הראשון הוא רואה אחת עשרה אלומות שיבולים, המייצגות את אחד עשר אחיו, משתחוות לאלומה שלו. כמובן שהאחים מתרגזים כשהם שומעים שאפילו בחלומותיו הוא החשוב והמועדף, וכל השאר משתחווים לו.

כאילו על מנת להכעיס, הוא מספר להם על חלום נוסף שחלם, ובו השמש והירח ואחד עשר הכוכבים משתחווים לו. בשלב הזה אפילו אביו האוהב כועס עליו ונוזף בו: "וַיִּגְעַר-בּוֹ אָבִיו, וַיֹּאמֶר לוֹ מָה הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתָּ: הֲבוֹא נָבוֹא, אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ, לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְךָ אָרְצָה?!" (בראשית ל"ז, 10). בשלב הזה לאחים כבר ממש נמאס מאחיהם הקטן המפונק והמתנשא.

יום אחד, כשרעו האחים עם צאנם רחוק מהבית, שלח יעקב את יוסף לבדוק בשלומם ובשלום צאנם. כשהאחים רואים את יוסף מגיע, הם אומרים בלגלוג: הנה מגיע בעל החלומות הזה. הם מחליטים שזוהי ההזדמנות לנקום בו- רחוק מהבית ומעיניו של אביהם. התכנית: הם יהרגו אותו, ישליכו גופתו לתוך בור ויגידו לאביהם שהוא נטרף על ידי חיה רעה.

ראובן, בכור האחים, שומע את התכנית ונבהל. הוא מציע תכנית חלופית: בואו נזרוק אותו לבור בלי להרוג אותו, הוא ימות שם לבד (הוא מתכנן להוציא אותו משם אחר כך ולהשיבו לאביו). האחים מפשיטים את יוסף מהכתונת היפה, זורקים אותו לבור ויושבים לאכול. לפתע עוברת שם שיירת סוחרים בדרכה למצריים ויהודה (שמנסה גם הוא להימנע מרציחת יוסף) משכנע את אחיו שבמקום להרוג את אחיהם ימכרו אתו כעבד לסוחרים.

ראובן, שלא היה בסביבה בזמן המכירה, מזדעזע לשמוע שהילד נמכר. הוא קורע את בגדיו ואומר: מה אומר לאבא עכשיו?? האחים טובלים את הכותונת של יוסף בדם של חיה ומביאים אותה אל אביהם יעקב. הוא מזהה את הבגד של בנו וקורע את בגדיו לאות אבל. ילדיו מנסים לנחמו אך הוא מסרב להתנחם ומתאבל על בנו עוד שנים ארוכות (עד הסוף המפתיע בפרשת ויגש!)

כעת יש בפרשה הפסקה קצרה מסיפור יוסף ואחיו ומסופר לנו על היחסים המורכבים בין יהודה לכלתו תמר, סיפור של הפרת אמונים והבטחות שווא.

הפרשה מסתיימת בכך שיוסף נמכר לעבד לשר הטבחים של פרעה, פוטיפר, שם הוא מצליח מאד. כאשר הוא לא מוכן להיכנע לרצונותיה של אשת פוטיפר, היא מעלילה עליו עלילת שקר לבעלה, שר הטבחים, והוא מושלך לכלא. בינתיים גם שר הטבחים ושר המשקים מושלכים לכלא ושם פותר עבורם יוסף את חלומותיהם, דבר שבפרשה הבאה יביא לשחרורו המפתיע מהכלא.

נושאים מתוך הפרשה

במדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

רועה צאן

יוסף רעה את הצאן עם אחיו. אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן…(בראשית,ל"ז,ב).

מה כולל תפקידו של רועה צאן? האם פגשת פעם רועה צאן אמיתי?

בתנ"ך אנו פוגשים רועי צאן רבים, בהם כאלה שהפכו למנהיגי עם ישראל. מהן התכונות הנדרשות מרועה צאן? איך קשורות תכונות אלה לתכונותיו של מנהיג?

אם תרצו, תוכלו להתנסות ברעיית צאן. תגלו שזו משימה לא פשוטה! זו יכולה להיות עבורכם משימת התבגרות, וטקס חניכה. תוכלו לרעות צאן, לצלם את החוויה ולכתוב עליה ולספר לאורחיכם על חווית רעיית הצאן, התכונות שנדרשו מכם כרועים ומה למדתם מהן שישמש אתכם במסע שלכם אל עולם המבוגרים.

הוצאת דיבה

יוסף "הביא אל יעקב את דיבת אחיו". 'הבאת דיבה' היא אמירת דברים רעים על אנשים, דברים שיכולים להזיק לשמם הטוב או ליחסיהם עם אנשים אחרים.  האומר אותם, מביא את המידע אל השומע, או השומעים. בספר תהילים לשון הרע מתואר כחץ מחודד שפוגע ברחוקים, וכרעל שמרעיל את האווירה החברתית. המקור לאיסור לשון הרע הוא בתורה בספר ויקרא (יט, טז) "לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ".

חז"ל אומרים שלהוציא דיבה על מישהו זה כמו להכות אותו בסתר. הם אוסרים על אמירת לשון הרע, ומשווים זאת לעבודת אלילים ולשפיכות דמים, שאלו שתי העברות החמורות ביותר בעיניהם.

בדרשה שלכם תוכלו להתייחס לנושא, ולבדוק, מה אתם יכולים לעשות כעת, כאשר אתם על סף גיל ההתבגרות, כדי למנוע הוצאת דיבה בסביבה שלכם, בקרב חבריכם ובקרב אלו הקרובים אליכם. תוכלו לקחת על כך אחריות, ולמנוע פגיעה בכם, או בילדים אחרים.

יוסף בעל החלומות

בפרשה נזכרים ארבעה חלומות: שני חלומות של יוסף, וחלומותיהם של שר המשקים ושר האופים.

הגישה הרווחת במקרא ובמיוחד בספר בראשית היא שלחלום יש תפקיד חשוב בתקשורת עם אלוהים ובגילוי רצונו ואף העתיד לבני האדם.

האם אתם מאמינים שהחלומות מפרשים את המציאות שלנו? האם קרה שחלמתם חלום שהתגשם? ומהם החלומות שלכם לקראת בגרות?

גאווה

יוסף חולם חלומות, ואחיו מאשימים אותו בגאווה, בהתנשאות מעליהם. מה דעתכם? האם באמת חלומותיו של יוסף מעידים על התנשאות או גאווה? האם יכול להיות שם משהו אחר?

נסו להבין את יוסף ולבדוק, מה עוד יכול היה להיות שם, חוץ מגאווה או התנשאות.

האם קרה לכם שאמרתם משהו למישהו מתוך כוונה מסוימת, והבינו אתכם אחרת לגמרי? מה הרגשתם? מה עשיתם?

בדרשה שלכם תוכלו לתאר את תחושותיו של יוסף בעקבות ההאשמות של אחיו, ולבדוק, מה אתם יכולים לעשות כדי למנוע או להפחית אי הבנות ביניכם לבין חבריכם, וביניכם לבין אחיכם.

יחסים בין אחים

הכעס של האחים על יוסף גרמה למכירתו. "שנאת אחים" היא אחת התופעות המורכבות בתולדות עם ישראל. קין רצח את הבל, יעקב גנב את הבכורה לעשיו, והאחים של יוסף תכננו להרוג אותו, ולבסוף מכרו אותו לעבד.בפרשה כתוב: "וישנאו אותו ולא יכלו דברו לשלום". וכמו אין הדבר מספיק, ממשיך הכתוב ומלמדנו שלאחר שיוסף מפרט באוזניהם חלום נוסף, תגובת האחים היא הגברת השנאה: "ויוסיפו עוד שנוא אותו".

מהי מערכת היחסים ביניכם לבין האחים והאחיות שלכם? האם תרצו להבטיח לעצמכם משהו בתחום זה לקראת כניסתכם לגיל מצוות? האם תרצו לכתוב משהו על כך בדרשה שלכם?

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

יוסף וכתונת הפסים המשגעת - יהודה לוי ועינת ארליך

יוסף היה בנו האהוב של יעקב, והוא תפר לו כתונת פסים מיוחדת. האם גם אתם מרגישים, לפעמים, שהוריכם עושים למענכם משהו מיוחד, רק בשבילכם? בדרשה שלכם תוכלו להודות להם על כך.

בן פורת יוסף - יהורם גאון

השיר מתאר את ברכת יעקב ליוסף. במה אתם הייתם רוצים שהוריכם יברכו אתכם?

בדרשה שלכם תוכלו לשלב את הברכות שבירכו אתכם הוריכם, ולהוסיף, במה אתם מודים להם ומברכים אותם, ואת משפחתכם.

פרשנות על הפרשה

כאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות

ראובן או יהודה?

בואו וננסה להבין ולפרש את כוונותיהם ומעשיהם של ראובן ויהודה, שניים מאחיו הבוגרים של יוסף. כוונת האחים הייתה להרוג את יוסף. ראובן מנסה להציל אותו, ומציע להם להשליך אותו לבור במקום להרוג אותו. גם יהודה מנסה להציל את אחיו, אך האם מניעיו הם כמו של ראובן? האם הם שונים?

בואו נתבונן בפסוקים:

"וַיֹּאמְרוּ, אִישׁ אֶל-אָחִיו: הִנֵּה, בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה–בָּא. וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ, וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת, וְאָמַרְנוּ, חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ; וְנִרְאֶה, מַה-יִּהְיוּ חֲלֹמֹתָיו. וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן, וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם; וַיֹּאמֶר, לֹא נַכֶּנּוּ נָפֶשׁ. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רְאוּבֵן, אַל-תִּשְׁפְּכוּ-דָם–הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל-הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר, וְיָד אַל-תִּשְׁלְחוּ-בוֹ: לְמַעַן, הַצִּיל אֹתוֹ מִיָּדָם, לַהֲשִׁיבוֹ, אֶל-אָבִיו. וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר-בָּא יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו; וַיַּפְשִׁיטוּ אֶת-יוֹסֵף אֶת-כֻּתָּנְתּוֹ, אֶת-כְּתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלָיו. וַיִּקָּחֻהוּ–וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ, הַבֹּרָה; וְהַבּוֹר רֵק, אֵין בּוֹ מָיִם."

  • מה אומר הפסוק? מה היו מניעיו של ראובן, על פי הפסוק?
  • מה אתם חושבים? מדוע ביקש ראובן מהאחים להשליך אותו לבור, ולא להרוג אותו? נסו לדמיין את מה שאמר ראובן לעצמו בליבו

הבה נראה מה אומרים על זה אחרים:

הרמב"ן שואל: מדוע אמר ראובן "אל תשפכו דם" ולא "אל תשפכו את דמו של יוסף"? והוא עונה: משום שלא אהבו אותו, לא היה מצליח לשכנעם. אלא אמר להם שאסור לשפוך דם, כי זה חטא גדול.

המלב"ים אומר: בהתחלה רצה להצילו לגמרי שלא יעשו לו מאומה. אך כאשר לא שמעו לו אמר: "לא נכנו נפש" – אל תהרגו אותו, די בעונש אחר. כאשר לא שמעו גם לזה "ויאמר להם: אל תשפכו דם" זאת אומרת, תוכלו להרוג אותו ע"י כך שתשליכו אותו אל הבור הזה העמוק שלא יוכל לצאת ממנו… ואז לא ידיכם שפכו את הדם. יכול להיות שהתכוון להציל אותו מהבור, לאחר שילכו האחים.

  • מה דעתכם? עם איזה פירוש אתם מסכימים? מדוע?

"וַיֹּאמֶר יְהוּדָה, אֶל-אֶחָיו: מַה-בֶּצַע, כִּי נַהֲרֹג אֶת-אָחִינוּ, וְכִסִּינוּ, אֶת-דָּמוֹ. כז לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים, וְיָדֵנוּ אַל-תְּהִי-בוֹ, כִּי-אָחִינוּ בְשָׂרֵנוּ, הוּא; וַיִּשְׁמְעוּ, אֶחָיו."

  • מה אומר להם יהודה?
  • האם דבריו של יהודה שונים מאלו של ראובן? במה?
  • מה דעתכם? האם מניעיהם של ראובן ויהודה דומים? במה? האם הם שונים? במה?

ואתם – מה יחסיכם עם אחיכם? האם גם אתם רבים לפעמים? מה מאפיין את המריבות שלכם? איך אתם מתפייסים?

האם כעסתם פעם על מישהו מבין אחיכם עד כדי כך, כמו האחים של יוסף? מה עשיתם? האם זה משהו שאתם מצטערים עליו? אם כן, האם יש לכם דרך לכפר על זה?


 

רמב"ן: רבי משה בן נחמן; חי בין השנים 1194 -1270 בערך. היה מגדולי חכמי ספרד, פוסק, פרשן, הוגה, מקובל ורופא.

המלב"ים: רבי מאיר ליבוש בן יחיאל מיכל וייזר; נולד ב 7 במרץ 1809, נפטר ב – 18 בספטמבר 1879, רב ותיאולוג (איש דת, יליד אוקראינה, שבזמנו נודע גם בכינוי המגיד מקמפן, היה מפרשני המקרא והפוסקים האחרונים. פעל באימפריה הרוסית, בפרוסיה וברומניה.

מושגים

כתונת פסים

בפרשתינו נזכר הביטוי "כתונת פסים", אותו בגד מיוחד שעשה יעקב ליוסף, ועורר, בין היתר, את קנאת האחים. לאחר שמכרו האחים את יוסף הם טובלים את הכותנת בדם של עיזים, כדי להוכיח את מותו של יוסף.

עיינו בתנ"ך, היכן אנו מוצאים כותנות? והיכן אנו מוצאים בגדים עם פסים? ומה מציינים בגדים אלו?

(רמז: בידקו בבגדי הכהנים, ובידקו גם את הבגדים בסיפור אמנון ותמר בספר שמואל ב, פרק יג).

ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

תחילת הנבואה בתוכחה לממלכת ישראל, על אשר לא הלכו בדרך ה', למרות שה' השמיד את אויביהם. הנבואה מתארת את עונשם שיפלו במלחמה. המשך ההפטרה עוסק במעמד הנביא ונבואתו. הנביא מוכיח את אלו שאינם מאמינים בשליחותו מאת ה'.

הקשר לפרשה

בתחילת הנבואה מופיע פסוק, בו ראו חז"ל רמז למכירת יוסף על ידי אחיו: "כֹּה, אָמַר ה', עַל-שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל, וְעַל-אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ: עַל-מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק, וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם".

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

באחריותי: יחסים בין אחים

הפרשה חושפת אותנו ליחסים בתוך המשפחה של יעקב, בני-ישראל. הם 12 אחים וכמו תמיד יש גם מתחים…אך המתח בין יוסף-הבן האהוב על יעקב לבין שאר אחיו הופך למעשה קשר של האחים נגד יוסף. (פרוט בתקציר הפרשה)

כמתבגרים אנו אמורים לקחת יותר אחריות על היחסים שלנו במשפחה. אי אפשר יותר לרוץ לאבא ואמא על כל ריב עם אחים שלנו, או עם בני משפחה אחרים. מצפים מאיתנו לפתור קונפליקטים בעצמנו, ואפילו להמנע מהם.

אנו מציעים לכם לקחת על עצמכם משימה לא פשוטה: לשפר את היחסים שלכם עם אחד/אחת מבני משפחתכם, שם אתם מרגישים שהיחסים לא ממש טובים. (מי שאין אחים/אחיות אפשר בני דודים או הורים…) חשבו, מה תוכלו לעשות כדי שהיחסים איתם ישתפרו? מדוע בחרתם דוקא לתקן יחסים אלה?

קחו את זה ברצינות וככל שתרבו אהבה מעצמכם בטוחים אנו שהצד השני ישמח ויתקרב גם הוא אליכם.

מחובתי: חוק הוצאת דיבה

בפרשה האחים מוציאים דיבה על יוסף ולהפך. הידעתם? ב-1965 חוקקה הכנסת את "חוק הוצאת דיבה".

חיקרו- מהו החוק ומה הוא אומר? מהי הסכנה שבהוצאת דיבה?

לשון הרע- קרה לכם שדיברו עליכם לשון הרע? איך הרגשתם? מה קרה בעקבות זה?

ולהיפך- האם קרה לכם שהוצאתם אתם דיבה על משהו אחר? מה דעתכם על מעשה זה? למה הוא הוביל?

לקראת ההתבגרות- במה אני יכול להשתפר בעניין הוצאת דיבה ולשון הרע על חברים/ות…אפילו לדבר סרה (להגיד דבר רע) על מורים והורים זה הוצאת דיבה- במה אתם יכולים להשתפר בתחום זה?!
זכרו! "חיים ומוות ביד הלשון"

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ