פרשת תולדות
הפרשה נמצאת בספר בראשית מפרק כה' פסוק יט' עד פרק כח' פסוק ט'.
הפרשה מתחילה במילים הבאות:
וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם: אַבְרָהָם, הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק. וַיְהִי יִצְחָק, בֶּן-אַרְבָּעִים שָׁנָה, בְּקַחְתּוֹ אֶת-רִבְקָה בַּת-בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי, מִפַּדַּן אֲרָם–אֲחוֹת לָבָן הָאֲרַמִּי, לוֹ לְאִשָּׁה.הפרשה פותחת בתפילות של יצחק ורבקה. יצחק פונה לה' כיוון שרבקה עקרה ואינה מצליחה ללדת ילדים. לאחר שה' מאזין לתפילתו ורבקה נכנסת להריון, פונה היא בתפילה לה' כיוון שההריון קשה לה. ה' עונה לרבקה שהריונה אכן קשה כיוון שתאומים בבטנה. עוד הוא מוסיף ואומר, כי תאומים אלו, הנאבקים כעת בבטנה, ימשיכו להיאבק גם לאחר לידתם. בסיפור היחסים המורכבים בין שני אחים אלו עוסקת שאר הפרשה.
יעקב ועשו מגלים כבר מגיל צעיר אופי שונה. עשו מתואר כ: "אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה" ואלו יעקב כ: "אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים". הבדלים אלו באופי הילדים גוררים גם הבדל ביחס ההורים כלפיהם. יצחק אוהב יותר את תכונותיו ואופיו של עשו, ואילו רבקה אוהבת יותר את אופיו של יעקב.
חיכוך ראשון בין האחים מתרחש, כאשר עשו חוזר יום אחד מן השדה עייף "והוא עייף מאוד". בכניסתו לאוהל רואה עשו את אחיו מכין נזיד עדשים אדום. יעקב, משום מה, מסרב לכבד את אחיו סתם כך, והוא מבקש מעשו שיתן לו את הבכורה, ובתמורה יקבל נזיד עדשים. עשו הרעב מסכים ועסקת החליפין מתבצעת.
חיכוך שני, שישפיע רבות על חיי האחים, מתרחש כאשר יצחק הזקן חש שהוא מגיע אל אחרית ימיו. הוא פונה אל עשו ומבקש ממנו: הכן נא לי סעודה גדולה, שלאחריה תזכה לקבל את ברכתי בטרם אמות. רבקה שומעת את בקשת יצחק ואינה מוכנה לקבל את אשר שמעה. ברכת האב ראויה ( לדעתה ) להינתן ליעקב ולא לעשו. על כן היא רוקמת מזימה: יצחק הזקן כבר כמעט ואינו רואה, ולכן ניתן לשלוח אליו את יעקב והוא לא ישים לב שאין זה בנו הגדול. ואכן, כך נעשה, והברכה מוענקת ליעקב. כאשר עשו חוזר אל אביו, הוא מגלה, ולהפתעתו, שיעקב גנב את ברכתו. הוא כועס כעס גדול, ומחליט שלאחר מות אביו יהרוג את האח הקטן שלקח לו גם את הברכה וגם את הבכורה.
רבקה המבינה את כוונות בנה הגדול מחליטה לעשות מעשה ופונה אל יצחק בבקשה שיורה ליעקב ללכת ולמצוא אישה בארץ הולדתה, בחרן. יצחק שומע לרעיון אשתו, שולח את יעקב, וכך ניצלים חייו.
כיצד יסתדר בארץ הרחוקה? איזו אישה ימצא? ומתי יחזור? על כך בפרשה הבאה!
בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על פרשת תולדות:
הפרשה מתחילה בסיפור קצר על תולדות המשפחה של יצחק. האם אתם יודעים את תולדות המשפחה שלכם? בן כמה היה אבא כאשר אתם נולדתם? בת כמה הייתה אמא? מי היו ההורים שלהם? מי היו ההורים של ההורים שלהם? עד כמה רחוק אתם מכירים את תולדות המשפחה שלכם? מאיפה הגיעו ההורים של ההורים? ואיפה נולדו הוריהם?
את כל אלו, ועוד, אנו מזמינים אתכם לברר לקראת בר/בת המצווה שלכם.
תוכלו לספר על כך בדרשה שלכם, ולהזכיר גם את אלו שאינם עוד בין החיים. בדיוק כמו בפרשה.
לאורך השנים הרבות מאז כתיבת המקרא נכתבו פרשנויות רבות על דמותו של עשו, מהן ביקורתיות מאוד ומהן קצת פחות. על דבר אחד אין הדעות חלוקות . על הקפדתו בנושא כיבוד הורים . כשאביו מבקש סעודה, הוא רץ מיד לשדה לצוד למענו אוכל, וכשהוא שם לב שאביו אינו רוצה שבניו יתחתנו עם בנות כנען, הוא הולך ונושא את נכדתו של אברהם לאישה.
מהו כיבוד הורים? והאם המשמעות היא בציות להורים? או אולי כיבוד כולל דברים נוספים?
" אפילו נטלו כיס של זהובים (אפילו לקחו כסף ששייך לו) שלו והשליכו בפניו לים לא יכלימם (לא יבייש אותם) ולא יצער בפניהם ולא יכעוס כנגדם, אלא יקבל גזירת הכתוב וישתוק…" (ממרים ו,ז). האם ניתן לחלוק מדי פעם על ההורים ועדיין לכבד אותם? עד היכן הוא כיבוד אב ואם ?
איך אתם מכבדים את הוריכם? תוכלו לספר על כך בדרשה שלכם, ולהודות להם על כל מה שהעניקו לכם עד כה.
בפרשה יצחק מברך את בנו יעקב: "וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ: יַעַבְדוּךָ עַמִּים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ וְיִשְׁתַּחֲוּוּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ אֹרְרֶיךָ אָרוּר וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ".
קראו את הברכה של יצחק ליעקב, וחשבו: האם יש חלקים מהברכה שהייתם רוצים שיברכו בה אתכם? אם כן, מהם?
במה לא הייתם רוצים שיברכו אתכם מתוך הברכה של יצחק ליעקב?
ברכתו של יצחק הייתה בוודאי חשובה מאוד לבניו, ושניהם רצו מאוד לזכות בה. יתכן והאמינו שלברכה יש כוח, ואולי הייתה ברכה זו מעין צוואה. בעולם העתיק האמינו כי בכוחו של דיבור הפה להטיב או להרע – על ידי ברכה או קללה: לכל אדם, אפילו לאדם פשוט, מיוחס כוח הברכה: "לעולם אל תהי ברכת הדיוט (אדם פשוט) קלה בעיניך." (מסכת מגילה טו, א).
האם גם לכם חשובות המילים? האם גם אתם מאמינים שלמילים יש כוח להיטיב או להרע? חשבו על הפעמים שבהם מילים שנאמרו לכם שימחו אתכם או פגעו בכם.
מסיבת בר/בת המצווה שלכם היא זמן מיוחד עבורכם. בדרשה שלכם אתם יכולים לברך את היקרים לכם.
תוכלו גם להתייחס לנושא הברכות: מתי אנו מברכים אחד את השני? מה משמעותה של הברכה?
האם אנו באמת מאמינים בכוחה או אולי ברכה היא רק עידוד או חלק מן הנימוסים בין בני אדם.
כמובן שכדאי לסיים את הדרשה בהמון ברכות ואיחולים לעצמכם לקראת דרככם החדשה כבוגרים.
בפרשה אנו נתקלים בכעסו של עשו על יעקב, אשר גנב ממנו את הברכה. עשו כל כך כועס עד אשר מחליט להרוג את אחיו. כעסו של עשו מוצדק בהחלט אך ללא כל ספק הוא קצת נסחף בתגובתו.
גם לכם קרה שנסחפתם עם הכעס שלכם למקומות שאחר כך לא הבנתם על מה כעסתם כל כך?
בדרשה שלכם תוכלו לעסוק בנושא ההתמודדות עם כעס. שלמה המלך כותב רבות על רעת מידת הכעס, כגון: "אַל תְּבַהֵל בְּרוּחֲךָ לִכְעוֹס, כִּי כַעַס בְּחֵיק כְּסִילִים יָנוּחַ", (קהלת, ז, ט).
הגמרא אומרת (פסחים סו,ב): "כל הכועס, אם חכם הוא חכמתו מסתלקת ממנו, ואם נביא הוא נבואתו מסתלקת ממנו".
הרמב"ם (פ"ב מהלכות דעות ה"ג) כותב דברים חמורים בקשר למידת הכעס: "הכעס מדה רעה היא עד למאד, וראוי לאדם שיתרחק ממנה עד הקצה האחר, [ולא כמו בשאר המידות שיש לנהוג בהן במידה בינונית]. וילמד עצמו שלא יכעוס ואפילו על דבר שראוי לכעוס עליו… אמרו חכמים הראשונים, כל הכועס כאילו עובד עבודת כוכבים… ובעלי כעס אין חייהם חיים".
האם אתם מסכימים שהכעס הוא דבר שצריך להימנע ממנו? האם זה בכלל אפשרי?
מה אתם עושים עם כעס כאשר הוא מתעורר בכם? מה, לדעתכם, מבקש הרמב"ם להשיג בעמדה שהוא מציג?
כעת, כאשר אתם על סף גיל ההתבגרות, האם תוכלו לקחת על עצמכם את האחריות לשלוט יותר בכעס, ולבטא אותו בדרכים מועילות, ולא בדרכים שיפגעו בכם ובמי שאתם כועסים עליו?
לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.
שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.
הקשיבו למילות השיר. דרך השיר, ביאליק מבקש להעביר לנו מסר על ראוי ועל לא ראוי. על "עשה" ו"אל תעשה". בדרשה שלכם תוכלו להביע את הציפיות שלכם מעצמכם לקראת גיל ההתבגרות. מה נכון ואיך נכון להתנהג, ומה אתם מוכנים ויכולים לקחת על עצמכם בהקשר זה.
למילים ומנגינה – כנסו לאתר זמרשת כאן.
בעקבות התנהגותו של יעקב, הוא נאלץ לברוח מפני עשיו, לארץ רחוקה. בתמונה, הוריו מלווים אותו בעיניים דואגות.
בדרשה שלכם אתם יכולים לספר על האופן בו מלווים אתכם ההורים במסעכם אל עבר גיל ההתבגרות. מה עושות לכם העיניים הדואגות של אבא ואמא?
מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.
אז מה? מה כל כך חשוב בבכורה? יש לכם רעיונות? האם אתם בכורים? אכפת היה לכם להתחלף, ולהיות הצעירים? האם זה משנה לכם?
הציור מתאר את עשו השב רעב מהשדה ואת יעקב באוהל המבשל נזיד עדשים."וַיָּזֶד יַעֲקֹב נָזִיד וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן הַשָּׂדֶה וְהוּא עָיֵף: וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה … וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי:" (בראשית כה 29-31) |
בצילום נראים אנשים יושבים בבית תמחוי, מקום שבו יכולים לסעוד נזקקים. ליד השולחן הקרוב אלינו יושבים שלושה גברים – גבר מבוגר ומשני צידיו גברים צעירים. בין שני הצעירים ישנה צלחת עם מזון, ונדמה שקיים ביניהם מתח, ואולי מאבק על המזון. ייתכן וכוונת הצילום לתאר מציאות חיים שבה הנזקקים נאלצים להיאבק זה בזה על מקומם, על האפשרות לשרוד.
מדוע נקראים הגברים בציור יעקב ועשיו? כפי שבצילום מתואר מאבק הישרדות, מאבק על המקום, בין שני אנשים בעלי גורל דומה, כך במקרא התקיים מאבק מתמיד בין יעקב לעשיו. עשיו הוא הבן הבכור, אך יעקב קנה ממנו את הבכורה במרמה (בראשית, כ"ה, כ"ט-ל"ד). הצלחת מעלה בזיכרון את נזיד העדשים באמצעותו קנה יעקב את הבכורה מעשיו. יעקב גם גנב מעשיו את הברכה שנועדה לו (בראשית, כ"ז, י"ט-כ"ד).
שני הציורים הם פרשנויות לאותו העניין בפרשה. יעקב גונב מעשיו את הבכורה, תמורת נזיד העדשים.
• איזה ציור אתם אוהבים יותר?
• כיצד מפרש כל ציור את מכירת הבכורה ליעקב?
• האם גם לכם יש פרשנות משלכם, אותה תוכלו לצייר בעצמכם? אם כן, מה יהיה בציור זה? איזה מסר הוא ינסה להעביר?
מטבע לשון זה שהוטבע בעברית בעקבות מכירת הבכורה של עשו תמורת נזיד עדשים מבטא קנייה או רכישה במחיר הנמוך משמעותית מהמחיר האמיתי של מה שנרכש.
נושא ההפטרה
תחילת הנבואה בהשוואת יחס ה' אל עשו ויעקב. הנבואה מתארת את שנאתו של ה' לעשו וזרעו ואת החרבת ארצו. לעומת אהבת ה' ליעקב וזרעו. המשך הנבואה בדרישת ה' מישראל לכבדו ככבד בן את אביו. הנביא מבקר את הכהנים שאינם מכבדים כראוי את ה', מזלזלים בקרבנות, מחטיאים את העם ואינם עושים תפקידם כראוי.
הקשר לפרשה
תחילת הנבואה משווה בין זרעו של יעקב – עם ישראל לבין זרעו של עשו – אדום.
"אָהַבְתִּי אֶתְכֶם אָמַר ה', וַאֲמַרְתֶּם בַּמָּה אֲהַבְתָּנוּ; הֲלוֹא-אָח עֵשָׂו לְיַעֲקֹב נְאֻם-ה', וָאֹהַב אֶת-יַעֲקֹב. וְאֶת-עֵשָׂו, שָׂנֵאתִי; וָאָשִׂים אֶת-הָרָיו שְׁמָמָה, וְאֶת-נַחֲלָתוֹ לְתַנּוֹת מִדְבָּר".
באחריותי ומחובתי: יחסים בין אחים
יעקב ועשיו תאומים. הם מאוד מאוד שונים אחד מהשני ולא תמיד מסתדרים…מוכר לכם? בפרשה יש מריבה גדולה בינהם בה יעקב גונב מעשיו את הבכורה ומקבל ברכה חשובה מאבא יצחק… הדבר מרתיח את עשיו ויעקב בורח מביתו הרחק הרחק והם לא נפגשים 20 שנה.
חישבו על אדם קרוב (חבר, בן משפחה) שהיחסים בינכם לא הכי טובים או אפילו ממש ברוגז… חישבו עם עצמכם- על מה רבנו בעצם? האם זה רע בעיני שאני לא מדבר איתו? האם הייתי רוצה לשנות את היחסים ביננו?
משימת סליחה – כשמתבגרים, לקיחת אחריות היא אחת המשימות שהיא גם זכות וגם חובה. לא משנה מי התחיל את המריבה העיקר שתשלימו…חישבו איך? מה תעשו כדי להשלים?
מה בתכלס'- איך תפתרו את המריבה….לא חייבים להיות חברים הכי טובים אך חבל להיות בכעס.
בהצלחה.