מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת לך לך

הפרשה נמצאת בספר בראשית מפרק י"ב – פרק י"ז.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות

תקציר הפרשהבפרשה זו אנו פוגשים לראשונה את אברם, הוא אברהם אבינו, המאמין הגדול, ומייסד האומה העברית.

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה, בְּרָכָה".

התורה איננה מספרת לנו מיהו אברהם ומדוע ה' מתגלה דווקא אליו. הפרשה פותחת בציווי של ה' לאברהם: לקום ולהתחיל מחדש. לך למסע לארץ לא נודעת-ארץ כנען, והאמן באלוקים אחד. ה' מבטיח את ברכתו לאברהם ולצאצאיו.

אברהם מתאפיין בנדודים הרבים שלו בדרך אל ארץ ישראל ובתוכה. בזמן הרעב בארץ ישראל, נודדים אברהם ומשפחתו למצרים. שם מתרחשת "תקרית דיפלומטית" בין אברהם לפרעה, מלך מצרים, בגלל יופייה של שרה.

לא רק אברהם נודד בפרשה, גם לוט (בן אחיו של אברהם) נודד מהמשפחה, ופונה לכיוון סדום. ההחלטה על המעבר לסדום מתקבלת לאחר שרועי הצאן של אברהם רבים עם רועי הצאן של לוט. אברהם מפשר ביניהם ואומר:"אַל-נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ, וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ: כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ. הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי: אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה". (בראשית פרק י"ג פסוקים ח'-ט')

אברהם מאפשר ללוט לבחור את דרכו, והם נפרדים, כדי שלא תהיה מריבה ביניהם ובין הרועים שלהם. אם תבחר ללכת שמאלה, אומר אברהם ללוט, אלך אני ימינה. אם תבחר ללכת ימינה – אלך אני לשמאל. כך נפרד, אך נשאר חברים טובים.

בפרשה מסופר גם על מלחמה של ארבעת המלכים נגד חמישה מלכים אחרים. במהלך המלחמה נופל לוט בשבי, ואברהם יוצא לשחרר אותו. לאחר המלחמה, כורת אלוהים ברית עם אברהם – "ברית בין הבתרים", ומבטיח את ארץ ישראל לזרעו של אברהם, עם ישראל: "ויאמר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וספור הַכּוֹכָבִים,אִם תּוּכַל לִסְפור אֹתָם; ויאמר לוֹ, כּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ… לְזַרְעֲךָ, נָתַתִּי אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת, מִנְּהַר מִצְרַיִם, עַד-הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר-פְּרָת". (בראשית, פרק ט"ו, פסוקים א ו-ה)

בהמשך הפרשה- מסופר ששרי, היא שרה אמנו אשת אברהם, לא מצליחה ללדת. היא מציעה שהגר שפחתה תהיה עם אברהם ותלד לו בן במקומה. הגר אכן נכנסת להריון, ומזלזלת בשרה על שלא הצליחה להרות. שרה פונה אל אברהם האומר לה- זוהי שפחתך! זכותך להחליט איך להתייחס אליה. שרה מתנהגת אל הגר ביד קשה והגר בורחת מן הבית. מלאך ה' נגלה אליה, מנחה אותה לשוב לביתה ומבטיח לה שבנה – ישמעאל, יהיה גם הוא בעל צאצאים רבים. הגר חוזרת הביתה ויולדת את ישמעאל, בנו בכורו של אברהם.

בסוף הפרשה נגלה ה' אל אברהם ולצד ההבטחות נוספות על ריבוי צאצאיו וירושת ארץ ישראל, משנה ה' את שמותיהם של אברם ושרי לאברהם ושרה ומצווה על עריכת ברית המילה. אברהם מל את עצמו בגיל 99 (!) וגם את בנו ישמעאל.

הפרשה נחתמת בבשורה אותה מבשר ה' לאברהם: למרות גילם המופלג, עתיד להיוולד לו ולשרה בן: יצחק.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ
אברהם אבינו היה "העולה החדש" הראשון. הוא עזב משפחה, בית ותרבות מוכרת ויצא אל הלא נודע.

האם אתם או הוריכם עליתם לארץ? האם יש בכיתתכם ילדים שעלו? במה דומה חוויית העליה היום ל"עלייה" של אברהם? במה היא שונה? מדוע הוריכם או אתם עליתם דווקא לארץ ישראל?

גם אם אתם והוריכם לא עליתם לארץ, תוכלו לספר על דרך חדשה שיצאתם אליה, שהיתה מלווה בתחושה של הליכה אל הלא נודע. מהם הפחדים שליוו אתכם? ומה נתן לכם את האומץ לצאת לדרך בכל זאת? האם בת/בר המצווה שלכם מהווים סוג של יציאה למסע בעיניכם?

ריב בין אחים
הריב בין רועי אברם לרועי לוט אחיו: "אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ: כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ" (בראשית, פרק י"ג,פסוק ח').

בפרשה מסופר על הדרך בה פותר אברהם את הסכסוך בין הרועים של לוט לרועים שלו.

אברהם היה בעל הכוח, ויכול היה בקלות להשליט את סמכותו על לוט ורועיו. אך הוא בחר להימנע מסכסוך, ולהיפרד.

מה, לדעתכם, הניע את אברהם לנהוג כפי שנהג?

מה אנו לומדים מכך על דרכים לפתרון סכסוכים? האם ישנן מצבים בחייכם, בהם תוכלו ליישם את גישתו של אברהם?

בדרשה שלכם תוכלו לספר על הדרכים השונות בהם אתם פותרים סכסוכים ביניכם לבין חבריכם או אחיכם ואחיותיכם. האם התבגרתם בהקשר הזה? האם השתנה האופן בו אתם מתייחסים למריבות עם אחיכם או חבריכם?

ברית בין הבתרים
על פי התורה, ברית בין הבתרים היא אירוע מכונן בחיי אבות האומה של עם ישראל.

במעמד מלא מסתורין, התגלה אלוהים אל אברם וכרת עמו ברית (במקום המזוהה כיום כהר הבתרים). ה' בישר לאברם שזרעו יהיה עבד בארץ זרה, ולאחר מכן יירש את ארץ ישראל. הברית מבטיחה, למעשה, את ארץ ישראל לזרעו של אברם. זוהי הראשונה מתוך סדרת הבטחות לאבות.

במעמד זה הובטח לאברם שארץ ישראל וזרעו, עם ישראל, יהיו לגוי גדול (בראשית, פרק י"ג, פסוקים י"ד-י"ח). (כלומר, לעם גדול מאד). אולם אברם מקשה – "במה אדע כי אירשנה", ובתגובה באה הברית: "וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה' אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָתֶת לְךָ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ. וַיֹּאמַר אֲ-דֹנָי ה' בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה… בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת. אֶת הַקֵּינִי וְאֶת הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִי. וְאֶת הַחִתִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הָרְפָאִים. וְאֶת הָאֱמֹרִי וְאֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי וְאֶת הַיְבוּסִי" (בראשית טו, ז-כא).

מהי, בעיניכם, ברית? האם יש הבדל בין ברית להבטחה? אם כן, מהו ההבדל?

האם יש לכם בריתות עם חברים, משפחה, או עם עצמכם? האם אתם מקיימים את הברית שלכם עם עצמכם או עם אחרים?

מהי לדעתכם החשיבות של הבטחות בחיי היומיום?

האם קרה לכם שהובטח לכם משהו שמילא אתכם בכוח וחשק לפעול?

מה אתם רוצים להבטיח לעצמכם? תוכלו לספר על כך בדרשה שלכם.

שינוי שם
לאחר שאלוהים ואברהם כורתים ברית, אלוהים משנה את שמותיהם של אברם ושרי: "וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם; וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב-הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ. (בראשית, פרק י"ז, פסוק ה'). במדרש נכתב על כך: "אברם אינו מוליד – אברהם מוליד; שרי אינה יולדת – שרה יולדת". (מדרש קהלת, פרשה ה'‏)

מהי משמעות השם שלכם? מדוע נקראתם דווקא בשם זה?

האם שמו של האדם משפיע עליו לדעתכם?

מדוע לדעתכם מלאה התורה בסיפורים על שמותיהם של אנשים ובהסברים על שמות אלו?

באתר מכון עתים תוכלו למצוא מאגר שמות, ואולי ללמוד גם על השם שלכם.

פדיון שבויים
בפרשה מוזכר לראשונה נושא המלחמה, שבויים והחלפתם. כאשר לוט נופל בשבי, אברהם יוצא בראש עבדיו להציל אותו. פדיון שבויים הינה מצווה מוכרת וחשובה.

הרמב"ם כותב: "פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותן, ואין לך מצוה גדולה כפדיון שבויים, שהשבוי הרי הוא בכלל הרעבים והצמאים והערומים, ועומד בסכנת נפשות. והמעלים עיניו מפדיונו, הרי זה עובר על "לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך"‏, ועל "לא תעמד על דם רעֶך"‏, ועל "לא יִרדנו בפרך לעיניך", ובטל מצות "פתח תפתח את ידך לו"‏, ומצות "וחי אחיך עמָך"‏, "ואהבת לרעך כמוך"‏, ו"הצל לקוחים למות" והרבה דברים כאלו. ואין לך מצוה רבה כפדיון שבויים" . רמב"ם, הלכות מתנות עניים, פרק ח, הלכה י.

לצערנו, לאורך קיומה של מדינת ישראל עסקנו רבות בנושא של פדיון שבויים. כולכם התרגשתם ודאי כשגלעד שליט נפדה מהשבי לאחר למעלה מחמש שנים ואילו רון ארד, נווט חיל האוויר, נפל בשבי לפני למלעלה מ-25 שנה ומאז נעלמו עקבותיו.

לקראת חגיגת בת או בר המצווה שלכם, תוכלו ללמוד את נושא פדיון השבויים בפרשת "לך לך", ולחקור מעט את חייו של אחד החיילים שהיו בשבי ואשר נפדה על ידי המדינה, במהלך שנות קיומה.

תוכלו לספר על כך בדרשה שלכם, ולהזכיר את שמו של חייל, שנפדה מן השבי.

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

קום והתהלך בארץ - יורם טהרלב

איפה אתם אוהבים לטייל בארץ? מה אתם מעדיפים? ים? מדבר? יער ירוק? אגם? נחל?

בארץ הקטנה שלנו אפשר לשלב את כל אלו. בדרשה שלכם תוכלו לספר אילו מקומות אהובים עליכם ביותר.

אברהם ושרה - איציק מאנגר

הפרשה מספרת לנו, בין השאר, על יחסיהם של אברהם ושרה. האזינו לשיר שכתב איציק מאנגר. בדרשה שלכם תוכלו לספר על אהבה בתוך משפחתכם, ולהשוות לאהבה כפי שהיא באה לידי ביטוי בשיר, וגם בפרשה עצמה.

הגר - שלום חנוך

בפרשה, הגר מגורשת למדבר. האזינו לשירו של שלום חנוך שעוסק בדיוק בנושא זה.

מה הוא מוסיף לכם על מה שאתם יודעים מתוך הפרשה? האם, לדעתכם, הוא משדר אופטימיות או פסימיות?

כשתבוא- אהוד מנור

מה, לדעתכם הקשר בין השיר הזה לבין הסיפור אותו מספרת לנו הפרשה? חשבו על כך.

בדרשה שלכם תוכלו להזכיר אנשים שאינם עוד בין החיים, לספר עליהם משהו, ובכך להנכיח אותם בחגיגה שלכם.

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות

"וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו יְהוָה, וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ, לוֹט; וְאַבְרָם, בֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה, בְּצֵאתוֹ, מֵחָרָן" (בראשית יב' ד)

אברהם היה בן 75 כאשר פנה אליו ה', והורה לו: "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". (בראשית יב' א')

מה עבר עליו עד אז? כיצד נראו חייו? מה גרם לה' לפנות דוקא אליו, ולא אל מישהו אחר?

מה עשה, אשר זיכה אותו בברכה האלוהית, "לך ולזרעך אתן את הארץ הזו"?

  • נסו לכתוב סיפור קצר על חייו של אברהם, ועל מעשה או מעשים אשר זיכו אותו בהתגלות האלוהית.
הטיילת

בפרשת "לך לך" מראה אלוהים לאברהם את הארץ שמובטחת לו ולבניו: "קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ" (בראשית,פרק י"ג, פסוק י"ז). הביטוי "קום והתהלך בארץ" הפך לסיסמת המטיילים בישראל.

אם אתם אוהבים טיולים בארץ, תוכלו לספר על האהבה לטיולים במסגרת הדרשה שלכם, או לערוך טיול במסגרת חגיגת המצוות, ולהדריך אותו.

אחד המסלולים המיוחדים והמגוונים הקיימים כיום בישראל הוא שביל ישראל – מצפון הארץ לדרומה.

במסלול זה מטיילים ברחבי הארץ ומכירים את הנופים, המראות והאנשים שבה.

מושגים - בית אל

חשבתם פעם איפה גר אלוהים? האם יש לו בכלל בית? אולי העולם הוא הבית שלו, והוא מרחף בַּחֲלָל? ואולי יש לאלוהים בתים אחדים? איך יודעים?

בסיפורי התנ"ך מוזכרים מקומות אחדים שֶה'הִתְגַלָה בהם, וגם שָכַן בהם. למשל, הַמִשְכָּן נקרא כך מפני שה' שוכן שם, כלומר מתגלה לעם ישראל.

בית אל הוא יישוב שמוזכר בפרשתנו, וגם הוא "ביתו" של הא-ל, משום שאלוהים התגלה שם לאברהם, ואחר כך גם ליעקב. יעקב עצמו מְכַנֶה אותו "בית אלוהים".

אולי השם "בית אל" נשמע לכם מוּכָּר, ואכן קיים ישוב כזה גם היום והוא נמצא בקרבת אותו מקום שֶשָכְנָה בו העיר בית אל התנכי"ת. המקום הוא בגבול נַחֲלָתָם של שני שְבָטִים: אפרים ובנימין. היא נמצאת ממזרח לירושלים. ליד היישוב בית אל קיים הכפר הערבי "בְּיתֵין", שֶמְשַמֵר אף הוא את השם העתיק עד היום. כיום הישוב נמצא מעבר לקו הירוק.

האם אתם מכירים מקומות נוספים שמוזכרים בתנ"ך, הנושאים את שמותיהם התַנָכִיִים גם היום?

מדרשים

לעולם לא מאוחר מדי להתחיל ללמוד

מַה הָיְתָה תְּחִלָּתוֹ שֶׁל רַבֵּי עֲקִיבָא?
בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה הָיָה, וְלֹא שָנָה דָּבָר.
פַּעַם אַחַת הָיָה עוֹמֵד עַל פִּי הַבְּאֵר וְרָאָה כִּי הָאֶבֶן שֶׁבּוֹ קְעוּרָה,
שָׁאַל עֲקִיבָא: מִי חָקַק אֶבֶן זוֹ ?
אָמְרוּ לוֹ: הַמַּיִם, שֶׁנּוֹפְלִים עָלֶיהָ תָּדִיר בְּכָל יוֹם.
אָמַר ר' עֲקִיבָא: וְכִי לִבִּי קָשֶׁה מֵהָאֶבֶן?
אֵלֵךְ וְאֶלְמַד פָּרָשָׁה אַחַת בְּכָל יוֹם.
הָלַךְ לוֹ אֶל בֵּית הַמִּדְרָשׁ וְהִתְחִיל לוֹמֵד עִם תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן,
כָּתַב לוֹ הַמְּלַמֵּד א' – וּלְמָדָהּ .
כָּתַב לוֹ ב' וּלְמָדָהּ ,
וְכֵן הָלְאָה וְכֵן הָלְאָה כָּל הָאוֹתִיּוֹת כֻּלָּן,
וְכָךְ הָיָה הוֹלֵךְ וְלוֹמֵד עַד שֶׁלָּמַד אֶת כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ.

עַל פִּי אָבוֹת דְּרַבִּי נָתַן ו'
  • למחשבה- מהו, לדעתכם, הקשר בין הספור על רבי עקיבא לספור אברהם אבינו בפרשה?

מי הוא הבורא?

כְּשֶׁהָיָה אַבְרָהָם בֶּן שָׁלוֹשׁ שָׁנִים יָצָא מִן הַמְּעָרָה,
הִרְהֵר: מִי בָּרָא שָׁמַיִם וָאָרֶץ וְאוֹתִי?
הִסְתַּכֵּל בַּשָּׁמַיִם וְרָאָה אֶת הַשֶּׁמֶשׁ.
אָמַר אַבְרָהָם: הַשֶּׁמֶשׁ הִיא וַדַּאי זוֹ שֶׁבָּרְאָה אוֹתִי,
הִתְפַּלֵּל כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ לַשֶּׁמֶשׁ.
לְעֵת עֶרֶב שָׁקְעָה הַשֶּׁמֶשׁ בַּמַּעֲרָב וְזָרְחָה הַלְּבָנָה בַּמִּזְרָח.
כְּשֶׁרָאָה אֶת הַיָּרֵחַ וְהַכּוֹכָבִים סָבִיב לַיָּרֵחַ, אָמַר:
הוּא שֶׁבָּרָא אֶת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ אוֹתִי, וְהַכּוֹכָבִים הַלָּלוּ הֵם שָׂרָיו וַעֲבָדָיו.
עָמַד כָּל הַלַּיְלָה בִּתְפִלָּה לַיָּרֵחַ.
לְעֵת בֹּקֶר שָׁקַע הַיָּרֵחַ בַּמַּעֲרָב וְזָרְחָה הַשֶּׁמֶשׁ בַּמִּזְרָח.
אָמַר: אֵין בְּיַד אֵלּוּ כֹּחַ, אָדוֹן יֵשׁ עֲלֵיהֶם אֵלָיו אֶתְפַּלֵּל וְאֶשְׁתַּחֲוֶה.

עַל-פִּי בֵּית הַמִּדְרָשׁ שֶׁל לִינְק, חֵלֶק א', ע"מ 118
  • מהי גדולתו של אברהם, אשר עליה מדבר המדרש, לדעתכם?

לסיכום, האם הסיפור שכתבתם אתם, דומה במשהו לאחד מהספורים שלעיל? אם כן, במה?

 

ההפטרה של הפרשהנושא ההפטרה

הנבואה באה לעודד את ישראל שלא יתייאשו מתשישות כוחם, לחזקם וללמדם להאמין בכוחו של ה'. הנבואה אומרת שכל התהפוכות והמלחמות שנעשו בעולם בימים ההם – ימי נצחונותיו של כורש מלך פרס – כולם מכוונים מאת ה'. ה' הוא שהעיר את הכובש המנצח ממזרח (כורש) והוא מכוון את הגויים לחבור ביחד למלחמה. אולם על ישראל לא לפחד, כי ה' איתם כי בחר בזרע אברהם אוהבו.

הקשר לפרשה

פסוק ח' בנבואה, מזכיר את בחירת ה' באברהם וזרעו, כמסופר בפרשה: "וְאַתָּה יִשְׂרָאֵל עַבְדִּי, יַעֲקֹב אֲשֶׁר בְּחַרְתִּיךָ; זֶרַע אַבְרָהָם אֹהֲבִי. אֲשֶׁר הֶחֱזַקְתִּיךָ מִקְצוֹת הָאָרֶץ, וּמֵאֲצִילֶיהָ קְרָאתִיךָ; וָאֹמַר לְךָ עַבְדִּי-אַתָּה, בְּחַרְתִּיךָ וְלֹא מְאַסְתִּיךָ".

אחריות ומחויבות מתוך הפרשהבאחריותי: לצאת למסע של חיי… הזדמנות לשינוי

אברהם עזב הכל, משפחה, ארץ, פרנסה ויצא בעקבות האמונה והלב שלו לארץ לא נודעת… אתם עדיין צעירים לנטוש הכל וגם לא צריך אך בר/בת מצוה זו הזדמנות לעשות שינוי…
במה הייתם רוצים לעשות שינוי?
בחרו משימה אחת, משהו אחד שבו אתם רוצים להשתנות או להוסיף לחייכם…
לדוגמא: פיתוח כשרון שזנחתם, שפור תכונה שאתם פחות אוהבים בעצמכם…סליחה וחברות עם חבר/ה שרבתם איתם לפני שנים…ועוד ועוד
שינוי תמיד עושה טוב! בהצלחה!

באחריותי: לחקור את מסעה של המשפחה שלי מארץ מוצאה לארץ ישראל

אברהם מצוּוֶה: לך לך מארצך… אל המקום אשר אראך.

מה עזב אברהם מאחור? האם את משפחתו, את חבריו, את השפה שהכיר, את הנוף אשר אהב?

האם גם במשפחתכם יש מי שעזב ארץ, שפה, חברים, משפחה, נוף אהוב, ועלה לארץ?

במהלך השנה, אנו מזמינים אתכם לחקור את ה"לך לך" המשפחתי שלכם. מי עלה לארץ? מאין עלו? מה השאירו מאחור? האם אתם יכולים לחשוב על עצמכם כעוזבים הכל, ועוברים למקום זר לגמרי, ללא שפה, ללא חברים? האם תוכלו להבין טוב יותר את אלו ממשפחתכם שעשו זאת? שאלו אותם, בקשו מהם שיספרו על הקשיים, על הדרך אותה עשו כאן בארץ, עד שחשו שייכים יותר.

בדרשה שלכם, תוכלו לומר להם תודה, על שלימדו אתכם להתמודד עם קשיים.

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ