פרשת ויקרא
הפרשה נמצאת בספר ויקרא מפרק א' עד פרק ה' .
הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיִּקְרָא אֶל-מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר יְהוָה אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר.
חומש ויקרא נודע גם בכינויו "תורת כהנים", מכיוון שהוא עוסק בעיקר בתורת הקורבנות ובכהנים המשרתים במשכן. יש קורבנות שהם בגדר חובה, ויש שהם רְשות – לפי רצון המקריב וצרכיו. ספר ויקרא מתרחש כולו במסע של בני-ישראל במדבר סיני. לאחר יציאת מצרים וחטא המרגלים נענש עם ישראל בשהייה של 40 שנה במדבר עד כניסתם לארץ כנען (ארץ ישראל).
במהלך שהותם במדבר מצווה ה' את בני-ישראל באמצעות משה המנהיג להקים מקום מקודש שיקשר בינם לבין ה'. המקום הזה מכונה "אוהל מועד" או "המשכן".
המשכן משמש לשתי מטרות עיקריות:
- הראשונה- תקשורת של משה רבנו עם האל.
- השניה- הקרבת קורבנות, בעיקר כדי לכפר על חטאים.
האם שמעתם על בית-המקדש שעמד בירושלים? המשכן היה למעשה "בית מקדש זמני" עד הגעתם לארץ-ישראל, אז בנו משכן קבע ובשלב הסופי נבנה בית-המקדש בתקופת שלמה המלך בירושלים.
מה התרחש בתוך אוהל מועד שהיה עטוף ביריעות בד ונראה כמו אוהל גדול ומסתורי? איך ידעו הכהנים את עבודתם, ולפי אילו הוראות פעלו?
אילו קורבנות הקריבו, ואיך ידע כל אדם מישראל מה ומתי צריך להקריב?
כל ההוראות האלה כתובות בספר ויקרא ובפרשה שלך, פרשת ויקרא, מפורטים סוגים שונים של קורבנות:
(חשוב לדעת ולהבין, שבתקופה ההיא, הקרבנות היו הדרך הראשית לקיים את אורח החיי היהודי. תפילות היו פחות נפוצות בקרב בני ישראל שנדדו במדבר).
- קורבן עולָה – קורבן שמביא אדם מרצונו, על פי החלטתו החופשית, מן הבקר, הצאן או העוף. הקורבן הזה נשרף כולו על המזבח ולא נוֹתָר ממנו דבר לכהנים.
- קרבן מנחה – קורבן צמחוני. תודה ותחינה לאל. מצטרף לקרבן נוסף בדרך כלל.
- קרבן שְלָמים – קורבן שבחלקו נשרף לגמרי על המזבח, חלק אחר שלו ניתן לכהן, וחלק נאכל על ידי מקריב הקורבן.
- קורבן חַטָאת – קורבן שמביא כל מי שחטא בשגגה (לא בכוונה) , או נטְמָא, ונודע לו חטאו לאחר מכן. מטרת הקורבן היא לכפר על החטא.
- קורבן אָשָׁם – קורבן שמביאים חוטאים המתחרטים על מעשיהם, או אנשים שיש להם סָפֵק האם חטאו או לא
במדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.
בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:
מהי המשמעות של משכן, של בית מקדש, כמקום שמסמל התקשרות עם ה'? האם צריך מקום כזה, כדי לקיים את הקשר הזה? האם כל אחד יכול לקיים קשר עם ה'? האם קיים מקום כזה גם בעולמנו (למשל בית-תפילה, בית כנסת)? האם לי יש קשר כלשהו עם ה'? אם כן, מהו הקשר שלי עם ה'? האם אני צריך/צריכה בניין גשמי בשביל הקשר?
זוהי ההזדמנות שלכם לברר לעצמכם מה זה חטא? מה פרוש המילה, ומול מי אני "מחטיא" את המטרה? מה הקשר בין המילים "חטא" ו"להחטיא" מטרה? איך אתם מבינים ומבינות את הקשר?
האם ישנם מעשים שנהגתי לעשות כילד, שישתנו עכשיו כשאני הופך לבוגר? מה האחריות שלי על מעשי? אם אני "חוטא" מה אני עושה? איך אני מתקן את מעשי?
מה דעתך על הקרבת קורבן? האם זו התעללות בבע"ח?
האם ניסויים שעורכים על בעלי חיים כדי להמציא תרופות זו התעללות בהם? מה דעתכם? האם צריך להפסיק את זה? אם כן, מהי האלטרנטיבה?
בעבר, הקרבת קרבנות הייתה הדרך להביע חרטה ולבקש סליחה. מהן הדרכים העומדות בפנינו כיום, כאשר אין הקרבת קורבנות כדי לכפר על מעשים, כאשר אנו מבקשים להביע חרטה, ולבקש סליחה?
האם יש עוד דרכים להתחרט ולכפר?
כבוגר וכילד מה האמצעים להתחרט ולתקן מעשים? מה הפרשה שלך מציעה לך לעשות ומה המסר שעומד מאחורי הקרבת קורבנות? האדם המתחרט שחטא עושה הרבה מעשים משקיע כסף, זמן, כבוד ובא למשכן להקריב קורבן- מדוע התורה מצווה על כך? מה חשוב בפעולות שאנו עושים כדי לתקן?
חטאתי או שאני רוצה להגיד תודה לה' בעזרת הקרבן ואני עני, אין לי כסף לקנות חיה שאוכל להקריב… אולי אפילו אין לי כסף נוסף לנסוע לירושלים! מה אעשה? האם אני מחוץ לתמונה? "וְאִם לֹא תַשִּׂיג יָדוֹ לִשְׁתֵּי תֹרִים אוֹ לִשְׁנֵי בְנֵי-יוֹנָה" ?
מכירים את שם המשפחה "כהן"? איזו שאלה מגוחכת… השם הזה כ"כ נפוץ בספר טלפונים. כל הכהנים, לפחות באופן עקרוני, הם צאצאיו של אהרן, אחיו של משה. "אהרן הכהן" וילדיו, נכדיו, ניניו וכל היתר עבדו בבית המקדש לטובת עם ישראל – במקום לדאוג לעצמם לפרנסה.
אגב, כהנים אינם מסתפקים בשם "כהן". לעתים קוראים להם בכל מיני שמות שנשמעים כמו כהן בשפות שונות – כמו קגן, קאהן או כהנא. במקרים אחרים זוכים כהנים לשם משפחה שהוא ראשי תיבות הקשורים לעניין. דוגמאות: כ"ץ (כהן צדק), מזא"ה (מזרע אהרן הכהן) וקפלן שהוא תרגום "כהן" ל chaplain הלועזי.
אולי שם משפחתכם כהן? תוכלו לכתוב על כך בדרשה…
לפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.
שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.
על חטא הימים – בצלאל אלוני
השיר עוסק בחטא, אשר ברבות הימים, גם אם לא שמים לב, גובה את מחירו. הפרשה שלכם מציעה אפשרות לכפר על החטאים, באמצעות הקרבת קרבנות לה'. האם גם אתם, מתחרטים לפעמים על דברים שעשיתם? כיצד אתם מכפרים?
https://www.youtube.com/watch?v=hAVCUgg12zc
כאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.
מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.
מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי חֲנִינָא בֶּן אֶלְעָזָר
שֶׁהָיָה לוֹ אִילָן נָטוּעַ בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ
וַעֲנָפָיו נוֹטִים לְשָׂדֶה אַחֵר.
פַּעַם בָּא אָדָם אֶחָד לְפָנָיו לַמִּשְׁפָּט לְפָנָיו וְאָמַר:
אִילָנוֹ שֶׁל אִישׁ פְּלוֹנִי נוֹטֶה לְתוֹךְ הַשָּׂדֶה שֶׁלִּי.
אָמַר לוֹ רַבִּי חֲנִינַא: לֵךְ עַכְשָׁו לְבֵיתְךָ, וּבוֹא שׁוּב מָחָר.
הִתְפַּלֵּא אוֹתוֹ אָדָם וְאָמַר לוֹ:
אֶת כָּל הַדִּינִים הַבָּאִים לְפָנֶיךָ
אַתָּה שׁוֹפֵט אוֹתָם וּפוֹסֵק בָּהֶם מִיָּד,
וְאֶת מִשְׁפָּטִי אַתָּה מְאַחֵר? וְהָלַךְ לוֹ.
מֶה עָשָׂה רַבִּי חֲנִינַא בֵּינְתַיִם?
מִיָּד שָׁלַח פּוֹעֲלָיו
וְקָצַץ אֶת הָאִילָן שֶׁהָיָה בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ וְנוֹטֶה לְשָׂדֶה אַחֵר.
לְמָחֳרָת בָּא בַּעַל הָאִילָן לְפָנָיו לַדִּין.
אָמַר לוֹ רַבִּי חֲנִינַא:
צָרִיךְ אַתָּה לָקוֹץ (לִקְצֹץ, לִגְזֹם) אֶת הָאִילָן שֶׁלְּךָ.
עָנָה לוֹ הָאִישׁ: וְלָמָּה אִילָן שֶׁלְּךָ עֲנָפָיו נוֹטִים לְשָׂדֶה אַחֵר?
אָמַר לוֹ רַבִּי חֲנִינַא:
צֵא וּרְאֵה, כְּשֵׁם שֶׁאַתָּה רוֹאֶה אֶת הָאִילָן שֶׁלִּי
כָּךְ עֲשֵׂה לָאִילָן שֶׁלְּךָ!
מִיָּד הָלַךְ הָאִישׁ וְקָצַץ גַּם הוּא אֶת אִילָנוֹ.
פתרון בעיות- איך פותרים בעיות? מהי דוגמא אישית לפי המדרש? ומה הקשר בין דוגמא אישית לפתרון בעיות?
אנו מכירים את הביטוי "לְהַחְטִיא את המטרה", שמשמעו "לפַסְפֵס", לסטות מהמטרה. כך גם מי שחוטא – סוֹטֶה מדרך הישר באותו רגע, עוזב את הדרך הנכונה, ולא מקיים את מצווֹת האֵל, שהרי הַחֵטְא הוא עבֵירה על אחת המצווֹת שבתורה. המקרא מלא בסיפורים על חֲטָאִים, עוֹנָשִים ותיקון החטא.
כמה דברים שכדאי לדעת על חֲטָאִים:
החֵטְא ניתָן לתיקון; בֶּעָבָר נעשָׂה התיקון על ידי הבאת קורבן אל בית המקדש, ובימינו – על ידי בקשה שבלב לחזור בתשובה. כך לגבי חֲטָאִים שבין אדם לאלוהים. אולם, כאשר מדובר בחטא שבין אדם לחברו (כמו, למשל, הַעְלָבַת אדם אחר), צריך האדם, ראשית, לבקש את סליחתו של האדם הנפגע, ורק אז יִפְנֶה אל אלוהים ויִתְוַודֶה על מעשיו.
מהו החטא הראשון בתולדות האדם, על פי המקרא? חטאם של אדם וחווה בגן עדן, אשר אכלו מפרי עץ הדעת לאחר שקיבלו הוראה מפורשת שלא לאכול ממנו! אדם, חוה והנחש נענשו על חטאם כל אחד בדרכו, וגם גורשו מגן עדן.
ישנה הבחנה בין שני סוגים של חטא: חטא שנעשה בִּשְגָגָה, בטעות, כמו פגיעה בגופו של אדם ללא כוונה, או חטא שנעשה בזָדוֹן, בכוונה תחילה, למשל, פגיעה באדם מתוך כוונה. חשוב להדגיש כי אדם אחראי גם על מעשה שנעשה גם אם נעשה בשגגה (לא בכוונה).
האל דורש מבני האדם להיות מודעים ואחראים כל הזמן למעשיהם ואין דבר כזה "קרה לי בטעות". נכון שלא התכוונת לחטוא אך גם לא נזהרת מספיק ולא היית ער לסביבתך!
כשמישהו עושה מעשים מיוחדים כדי להתחמק מעונש, אומרים עליו שהוא "נאחז בקרנות המזבח". בפרשה שלנו, ויקרא, אנחנו נתקלים בצורך לשפוך את דם הקרבן על מקום שנקרא "קרנות המזבח".
קרן היא הפינה (חובבי כדורגל מכירים היטב את המונח!). למזבח היו ארבע קרניים – או קרנות. אלו גם נראו מעט כמו קרניים, שבולטות מקצה המשטח העליון של המזבח.
דרך המזבח הוקרבו קרבנות כדי לפנות ישירות לאל ולכן המזבח נחשב למקום קדוש במיוחד. היות שהמזבח קדוש כל כך, לעתים ברחו אליו אנשים שרדפו אחריהם, תפסו בידיהם את קרנות המזבח – וכך איש לא העז לפגוע בהם לרעה. לפחות כל עוד הידיים לא התעייפו והם נפלו מהמזבח…
התורה מקדישה התייחסות מיוחדת אל אותם האנשים הנאחזים בקרנות המזבח בנסיון לחמוק מעונש ואומרת כי אם מדובר באדם שרצח אדם אחר – מותר למשוך אותו אפילו מקרנות המזבח, כדי להעניש אותו.
בספר מלכים שבתנ"ך מסופר על הרמטכ"ל של דוד המלך, יואב, שנאחז בקרנות המזבח כדי לברוח משלמה – בנו של דוד, לאחר שניסה למרוד בו. האחיזה בקרנות המזבח לא עזרה ליואב, שנלקח משם ונענש.
נושא ההפטרה
הנבואה פותחת בתוכחה לישראל, על כך שחטאו לה' במקום להביא לו קרבנות. המשך הנבואה בנחמה לעם שבגלות שה' יזכור אותו ויגאלהו. הנבואה ממשיכה בתיאור ההבל והשטות שבעבודת אלילים.
הקשר לפרשה
פרשת ויקרא פותחת את נושא עבודת הקרבנות בתורה, שהיא חלק מרכזי בעבודת ה'. וההפטרה קוראת לישראל לזנוח את עבודת האלילים ולחזור לעבודת ה'.
קרבנות זה הכי לא אחי
המילה קרבנות מתקשרת היום גם למצבים חברתיים, בהם ילדים מסוימים הופכים להיות קרבנות של ילדים אחרים. זה יכול להיות בכיתה, בשכונה, בפייסבוק, או בחוג. היום, כאשר אתם על סף גיל ההתבגרות, אנו מציעים לכם לקחת אחריות, ולנסת ולמנוע תופעות כאלו, של הרחקה של ילדים מהחברה. זו משימה לא פשוטה, אך חשובה מאד. האם יש ילדים בסביבה שלכם, שהם פחות מקובלים? פחות שותפים לחיים החברתיים בכיתה? מה אתם יכולים לעשות כדי לעזור להם?
גיסו את חבריכם, ויחד, צאו למשימה חברתית חשובה ויקרה.