מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת בא

הפרשה נמצאת בספר שמות מפרק י' פסוק א – י”ג פסוק טז.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: ויאמר אלוהים אל משה: ב˙א אל פרעה כי אני הכבדתי את ליבו ואת לב עבדיו למען שתי אותותי אלה בקרבו.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

הם נאלצו לשתות ולהתרחץ בדם, למצוא צפרדעים בארון, להתגרד מכינים על הראש, לברוח מחיות רעות, לראות את הבהמות שלהם מתות ממחלות, להתגרד שוב – הפעם בכל הגוף ואפילו לחטוף כדורי ברד ענקיים כמו סלעים מהשמים.

אבל המצרים ופרעה מלכם, עדיין לא השתכנעו לשחרר את בני ישראל ממצרים.

בפרשת ב˙א נפגוש בשלוש המכות האחרונות שחוטפים המצרים, עד שפרעה מסכים, סוף סוף, לשחרר את בני ישראל. אחרי מכת הברד מפרשת ''וארא" (הפרשה הקודמת לנו), לא נשארו יותר מדי פירות וירקות בשדות של המצרים, והם התקשו להתקיים. משה ואהרון מביאים שוב את הדרישה: "שַׁלַּח עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי"(שמות, פרק י' פסוק ג) הם מאיימים במכה נוספת – מכת ארבה. אבל פרעה סירב שוב לשחרר את העם, למרות שעבדיו התחננו שישחרר אותם כבר.

בגלל סירובו של פרעה אלוהים מטיל על המצרים מכה שהרסה גם את המעט שעוד נשאר בשדה – מכת הארבה. גדודים של ארבה – מעין חרגול מעופף – הגיעו למצרים וחיסלו את העצים והצמחים שעוד נותרו אחרי הברד. למצרים לא נותר דבר לאכול.

כשפרעה לא יכול היה יותר – הוא קרא למשה ואהרון והתחנן בעצמו: הפסיקו את זה! המכה נפסקת אבל פרעה ממשיך לא לשחרר את העם.

המכה התשיעית גרמה לשלושה ימים של חיים קשים במיוחד עבור המצרים. במשך שלושה ימים "לֹא רָאוּ אִישׁ אֶת אָחִיו, וְלֹא קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו שְׁלֹשֶׁת יָמִים; וּלְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר, בְּמוֹשְׁבֹתָם" (שמות, פרק י' פסוק כ"ג) החושך היה כל כך כבד, שהמצרים לא יכלו לזוז מהמקום שלהם כלל במשך כל הזמן. מעניין שלבני ישראל שהיו במצרים, לא היה חושך באותו הזמן.

"אני מוכן שתלכו להתפלל לאל שלכם, אבל תשאירו את הבהמות שלכם!” אמר פרעה למשה. “בשום פנים ואופן,” ענה מנהיג העבדים. הכעס של פרעה היה גדול, ושוב לא הסכים לשחרר את בני ישראל.

ואז, בשיאו של המתח, אמר אלוהים למשה: “אכה את המצרים רק עוד פעם אחת, ואז ישחררו אתכם. באמצע הלילה ימותו כל הילדים הגדולים, הבכורים, במצרים – אנשים וגם בהמות, אבל אצל בני ישראל לא ימות אף אחד. אתם עומדים לצאת ממצרים וזהו המאורע החשוב ביותר בתולדותיכם. אתם עומדים לצאת לחופשי.

לפי המסופר בפרשה, באמצע הלילה מתו כל הבכורים בארץ מצרים. פרעה והמצרים הזעיקו את משה ואהרון וצעקו עליהם: “צאו! צאו כבר ממצרים!”. בני ישראל לא חיכו, הם לקחו את הילדים, הבהמות והתיקים והזדרזו לצאת לדרך. הם יצאו במהירות, לפני שפרעה ישנה את דעתו, ולכן לא הספיקו להכין לעצמם לחם כצידה לדרך. הבצק לא הספיק להחמיץ אפילו.

כדי לזכור את יציאת מצרים, ציווה אלוהים לחגוג בכל שנה את חג הפסח. ואתם, איך אתם חוגגים את החג?

נושאים מתוך הפרשה

במדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

הכל או כלום?

פרעה מציע למשה שרק הגברים יעזבו, והנשים עם הילדים יישארו במצרים. משה לא מסכים להצעתו של פרעה. הוא דורש שכולם יצאו ממצרים.

האם יש, לדעתכם, אנשים חשובים יותר וחשובים פחות? האם כולם חשובים באותה מידה? מה דעתכם על אפליה בין ילדים?

תוכלו לכתוב בדרשה שלכם על מצב בו הייתם עדים לאפליה ועל תחושותיכם בעקבות זאת.

מכת בכורות

אלוהים מכה את המצרים מכה אנושה, היא מכת בכורות.

מיהו הילד הבכור במשפחתכם? האם יש משמעות לבכור? האם הוא מקבל את הצעצועים החדשים, שעוברים לאחיו הצעירים? האם הוא מקבל יחס אחר במשפחתכם? אולי לצד זכויות מסויימות מוטלת עליו גם יותר אחריות?

פסח

בפרשה מוזכר לראשונה חג הפסח, וניתנות ההוראות כיצד לחגוג אותו.

איך חוגגים פסח במשפחתכם? האם ישנה דרך מיוחדת? האם אתם זוכרים חוויה מיוחדת של משפחתכם, שקשורה בחג הפסח?

זיכרון עולם

חג הפסח נחגג לזיכרון לעולם – מהי החשיבות של לזכור את העבר?

תוכלו להעלות בדרשה שלכם דוגמאות לזיכרון אישי, משפחתי, לאומי והיסטורי שהשפיעו עליכם וממשיכים להיות משמעותיים עבורכם היום.

בחירה חופשית

על פי הכתוב בפרשה, לפרעה לא הייתה בחירה חופשית. אלוהים הקשה את ליבו, ולא נתן לו לשחרר את בני ישראל. רק אחרי המכה העשירית, מכת בכורות, אומר אלוהים שאחרי המכה הזו, יסכים פרעה לשחרר את בני ישראל.

מדוע, לדעתכם, הקשה אלוהים את ליבו של פרעה? למה הוא לא ריכך את ליבו כבר בפעם הראשונה שמשה ואהרון באו אל פרעה, ודרשו ממנו לשחרר את בני ישראל? נסו לענות בעצמכם על השאלה, ולאחר מכן, בדקו תשובות של חכמים אחרים, בנוסף אליכם, שניסו אף הם לענות על שאלו זו. את התשובות תוכלו למצוא תחת הכותרת: "פרשנות" בהמשך הדף.

האם לכם יש בחירה חופשית בבית הספר? בבית? בקרב החברים שלכם? האם אתם נתונים, לפעמים, ללחץ חברתי? מה אתם עושים במקרים שמופעל עליכם לחץ חברתי?

בדרשה שלכם תוכלו לספר כיצד אתם מתמודדים עם הקשיים שיוצר לחץ חברתי שמופעל עליכם, ומהי האחריות שאתם רוצים לקחת על עצמכם בנושא זה לקראת גיל ההתבגרות.

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

עשר המכות - דודו ברק

השיר מתאר את העונש הכבד שקיבלו המצרים – עשר המכות. שבע מתוכן מוזכרות בפרשה שלך.

מוזמנים לקרוא את המילים לשיר כאן.

חשבתם פעם שבעצם העם המצרי קיבל עונש קולקטיבי? מה דעתכם על כך?

בדרשה שלכם תוכלו להתייחס למידה שבה אתם מאמינים באחריות חברתית. שכולנו ערבים זה לזה, בטוב וברע.

שלח את עמי - עממי

איזה אומץ היה לפרעה להתייצב בפני פרעה, שהיה, בעצם, גם אבא בשבילו. וכעת הוא בוגד בו, וחובר לעם העבדים של פרעה.

היזכרו במילות השיר שלח את עמי כאן באתר זמרשת, ומוזמנים להאזין למספר ביצועים של השיר.

בדרשה שלכם תוכלו לכתוב על הערכים עליהם חונכתם ולפיהם גידלו אתכם הוריכם, ואשר אותם אתם הייתם רוצים להנחיל הלאה, לא רק לעצמכם, אלא גם להמשך חייכם, לילדיכם בעתיד.

שבחי החושך - נתן אלתרמן

קראו כאן את מילות השיר "בשבחי חושך" של נתן אלתרמן. השיר נכתב לפני קום המדינה, בזמנים בהם הישוב היהודי היה חייב להגן על עצמו בדרכים יצירתיות.

בשיר, שבניגוד למסופר בפרשה מתאר את החושך כזמן טוב בו יכול הצבא הקטן של היהודים בזמן מלחמת העצמאות להילחם נגד האויבים, יש לחושך יתרונות רבים.

בדרשה שלכם תוכלו גם אתם למצוא משהו בפרשה שלכם, שמתואר כדבר רע, ולהקנות לו משמעות טובה, כמו שעשה אלתרמן עם החושך בשיר "שבחי החושך".

הצעקה של אדוארד מונק
וַתְּהִי צְעָקָה גְדֹלָה בְּמִצְרָיִם (שמות, פרק יב פסוק ל')

"The Scream". דרך ויקיפדיה - http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5:The_Scream.jpg#mediaviewer/File:The_Scream.jpg

הצעקה, אדוארד מונק, 1893

הצעקה הגדולה, שנשמעה על פני ארץ מצרים בעקבות מותם של בכורות מצרים, מזכירה לנו צעקה אחרת, שעונה לשם הצעקה. הכוונה היא לציורו של אמן נורווגי מוכשר בשם אדוורד מונק, משנת 1893. בציור נראה אדם שלופת בידיו את ראשו וצועק באימה. מאחוריו שמים אדומים, לשון ים מפותלת ומזח מעץ.

"הלכתי עם חברים בדרך", כתב מונק, "השמש שקעה ומיד השמים הפכו אדומים כדם. עצרתי, חשתי מותש ונשענתי על הגדר. היה דם ולשונות אש על לשון הים (הפיורד) ועל העיר. חברי המשיכו ללכת ואני רעדתי מאימה. חשתי בצעקה אינסופית על פני הטבע".

מדוע צייר מונק את הציור? לא בגלל מכת בכורות, כנראה, אולם יש חושבים כי הושפע מאחד מארועי הטבע הקשים שהיו בהיסטוריה. מדובר בסדרת התפרצויות הר הגעש קרקטואה באינדונזיה ב-1883, עשר שנים לפני שצייר מונק את הצעקה.

סדרת ההתפרצויות הזו הייתה אחת החזקות בהיסטוריה, היא נמשכה כשלושה חודשים ולוותה בנתונים מדהימים: את רעשי ההתפוצצויות וההתבקעויות שמעו ממרחק של אלפי קילומטרים, הלבה והסלעים עפו לגובה של כשמונים קילומטרים והם גרמו לגלי צונאמי הרסניים ולמאות רבות של הרוגים. בחלק גדול מהשמיים של העולם, כולל שמי נורווגיה – מולדתו של מונק – היה אובך אדמדם קל במשך חודשים רבים וכך גם תושבי צפון אירופה, הרחוקים מאוד מאינדונזיה, חשו באסון.

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות

בפרשה מסופר לנו כי אלוהים הכביד את לב פרעה, ולא נתן לו לשחרר את בני ישראל. לאחר מכן, נענש פרעה, על שלא שחרר את בני ישראל. האם זה הוגן? מה אתם אומרים על כך? מה אומרים על כך הפרשנים? בואו ונבדוק.

הרמב"ם אומר על כך, שחטאו של פרעה איננו מתחיל בכך שלא שחרר את בני ישראל, ולא על כך בלבד הוא נענש. חטאו מתחיל בהעבדתם של בני ישראל בפרך, בתנאי עבדות, ובאכזריות, ובגזרה על התינוקות הזכרים שיש להשליכם ליאור. הכבדת הלב, לפי הרמב"ם, היא חלק מהעונש.

חכם אחר, בשם ספורנו, אמר כי ללא הכבדת הלב, היה פרעה משחרר את בני ישראל, אך לא מתוך כך שהוא מכיר בגדולת אלוהים ונכנע לרצונו, אלא מתוך טעמים של פחד מפני מכות נוספות. אלוהים רצה שפרעה יכיר בכוחו של ה', ובגדולתו.

  • מה דעתכם על דבריהם של הרמב"ם וספורנו? עם מי אתם נוטים להזדהות יותר? מדוע?
  • האם יש לכם הצעה אחרת לפרשנות? מהי?

הרמב"ם: רבי משה בן מימון, נולד ב-28 במרץ 1138, בקורדובה, ספרד – נפטר ב-13 בדצמבר 1204, בפוּסטאט, היא קהיר העתיקה במצרים. היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, היה מדען, רופא, חוקר ומנהיג.

ספורנו: רבי עובדיה ספורנו (1475 לערך – 1550 לערך) היה מחכמי איטליה במאה ה-16, רופא, גדול בתורה ובמדעים, מפרשני המקרא.

ארבה: דווקא מותר לאכול אותו

מה פתאום הופיע כאן מתכון לחרקים?! חרקים, הרי, אינם כשרים לפי ההלכה היהודית. אולם ישנם חרקים שהם יוצאים מהכלל הזה, וביניהם הארבה.
את אלה מהם תאכלו", כתוב בספר ויקרא (פרק י”א) “את הארבה למינו".

מזה אלפי שנים שאוכלים באזורנו את חרקי הארבה – כולל יהודי תימן וכנראה שגם יהודי צפון אפריקה – מרוקו, מצרים, אלג'יר וטוניס.

מעניין שעל כשרותו של הארבה ישנה הסכמה גורפת, אבל לא כל ארבה הוא ארבה כשר: גם אלו שמתירים לאכול את הארבה מבקשים, לרוב, מרב תימני שיתיר אכילת ארבה זה או אחר, כיוון שלא כל סוגי הארבה נחשבים לכשרים, ונדרש זיהוי.

הארבה נחשב למאכל טעים – וגם בריא במיוחד. הסיבה: הוא עשיר בחלבונים ושאר מרכיבים בריאותיים מומלצים, וכל זאת בזמן שהוא מזין ודל בשומן.

פיתות כשרות לפסח – יש דבר כזה

לא היה להם זמן, לבני ישראל, כשברחו ממצרים. אבל הילדים רעבים, וחייבים לתת להם משהו לאכול.

אז מה בכל זאת אוכלים בדרך כשממהרים? מצות, כמובן.

יתרונן הגדול של המצות נמצא בזמן ההכנה המהיר. לשים בצק מקמח ומים, מרדדים (עם מערוך, למשל) היטב, נותנים לו זמן קצר מאוד לנוח – עד 18 דקות ולא שנייה יותר (אחרת המצה לא כשרה) ואז אופים.

אנו מכירים היטב את המצות הקשות שנמכרות בכל חנות מזון, בעיקר בתקופת הפסח. אולם יהודי תימן – וגם אחרים פה ושם – אוכלים מצות רכות.
המצות הללו מזכירות מעט פיתות רכות ודקות, והן כשרות לפסח בהחלט – אם מקפידים על כללי הפסקה הראשונה.

אז מי אמר שאין פיתות כשרות לפסח?

ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

אשכנזים וספרדים: נבואה על חורבן מצרים של ימי ירמיהו (ולא של ימי השעבוד), בידי בבל ועידוד ישראל שלא לפחד, כי אלוהים מושיעם.

תימנים: נבואה על חורבן מצרים של ימי ישעיהו (ולא של ימי השעבוד), על-ידי אלוהים: שעבוד, אבדן המים הפרנסה והחכמה. המצרים יפחדו, ידעו את אלוהים ויעבדוהו.

הקשר לפרשה

אשכנזים וספרדים: העיסוק המשותף בחורבן מצרים ובהושעת ישראל על ידי ה'.

תימנים: ההפטרה קשורה לפרשה בשני נושאים: האחד, העיסוק המשותף בחורבן מצרים. השני, החורבן יביא את מצרים לידיעת ה': "וְנוֹדַע אלוהים לְמִצְרַיִם, וְיָדְעוּ מִצְרַיִם אֶת-אלוהים בַּיּוֹם הַהוּא" (שם, כא).

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

באחריותי: עונש קולקטיבי- מה אני אשם?!

מכות מצרים, בפרשות מסופר על 10 מכות קשות שניתכו על המצרים והזיקו להם ברכוש, תבואה ונפש כעונש להתעללות שלהם בעבדים העבריים (יהודים של אז).

דמיינו לעצמכם שאתם חיים במצרים הקדומה לפני 3,500 שנה ואתם בני העם המצרי, בגיל 25 והתפקיד שלכם להעביד קבוצה של עבריים ופתאום יש את כל המכות הקשות. האם זו אשמתכם? אתם עושים מה שהבוס הגדול אמר…מה אתם יכולים לעשות כדי שהמכות לא יפלו עליכם כעונש לשיעבוד העבריים…למה כל המצרים נענשים בגלל פרעה??…

חשבו על עצמכם:

  • מהו עונש קולקטיבי?
  • מה דעתכם על עונש קולקטיבי? יתרונות וחסרונות…
  • האם הייתם פעם חלק מקבוצה שקיבלה עונש קולקטיבי? איך הרגשתם? האם היה "מגיע" לכם העונש הזה? תנו דוגמא לעונש כזה שאתם חוויתם…(בבי"ס, בבית, בתנועה…)
  • האם אתם מכירים מקרים בהם עונש קולקטיבי הוא מוצדק?
  • לקיחת אחריות גם כשזה לא באשמתי- אם הייתם פעם חלק מקבוצה שנענשה והרגשתם לא אשמים…חשבו על המקרה הזה! האם הייתם יכולים לגרום לכך שהמקרה האסור לא היה קורה? האם כחלק מקבוצה אין לי אחריות על מה שחברים שלי עושים?!

לדוגמא: שמעתי בהפסקה ששלושה מחבריי הכיתה מתכננים לשבור חלון בהפסקה… לאחר ההפסקה המורה נכסנה, ראתה חלון שבור, כעסה והענישה את כל הכיתה בביטול הפסקה ותשלום עבור החלון. האם את/ה באמת לא קשור לארוע? האם יכולת למנוע את שבירת החלון?!

לעתים אנו ראש קטן כאשר יש לנו כוח להשפיע ולקחת אחריות על מעשים…זה תפקיד הבוגר!

מחובתי: זיכרון אישי ולאומי

חג הפסח נחגג לזיכרון לעולם – אנו כעם חוגגים את חג הפסח דורות שלמים כדי לזכור את יציאת מצרים והארוע שבו הפכנו לעם.

למה בכלל חשוב לזכור את העבר? למה חשוב לזכור אנשים שנפטרו? מה המשמעות של יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי הטרור? בהסטוריה של העם שלנו בגלויות ובמדינת ישראל נרצחו ונפלו הרבה חללים…במדינה יש ימים המוקדשים לזכרון עם טקסים לאומיים ואישיים-אילו ימי זכרון אתם מכירים?

משימה יישומית:
לזכור זו משימה לא קלה וככל שמתבגרים מבינים את חשיבותה יותר ויותר.

במשימה לפניכם את מוזמנים לבחור דמות אחת שאתם מכירים באופן אישי או שמעתם עליה מההסטוריה של העם שלנו או דמות שנהרגה בארוע שאתם זוכרים.
דמויות שנתן לבחור:
אדם שנפטר במשפחה, אדם מהשכונה או מבי"ס שנפטר, חלל צה"ל , הרוג בתאונת דרכים, אזרח שנרצח בפיגוע.

ליצור משהו לזכרו. (מכתב לדמות, גל-עד, פסל, שיר ועוד…)

חשבו יצירתית על משהו שהייתם עושים, כותבים או בונים לזכר האדם שבחרתם. ב"גל עד" הזה נסו לספר על הדמות, תכונותיה, מעשיה ומה אתם לומדים ממנה…אפשר לגעת בזיכרון אישי, משפחתי, לאומי והיסטורי שהשפיעו עליכם ואיך הדמות יכולה להיות משמעותית עבורכם היום.

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ