מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת וארא

הפרשה נמצאת בספר שמות מפרק ו' פסוק ב' – פרק ט' פסוק ל"ה.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי יְהוָה. וָאֵרָא, אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקֹב–בְּאֵל שַׁדָּי; וּשְׁמִי יְהוָה, לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם..

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותTab titleלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

הפרשה נפתחת בכך שאלוהים מתגלה אל משה ומבטיח לו לקיים את ההבטחה שניתנה לאברהם, ליצחק וליעקב, להוציא את בני ישראל ממצרים, ולהשיבם לארץ כנען. אלוהים פונה אל משה, ומבקש ממנו לדבר עם בני ישראל, ולומר להם כי הוא עומד לשחרר אותם ממצרים. משה מדבר עם העם, אך הם עייפים ורעבים ולא מקשיבים לו.

בהמשך, מבקש אלוהים ממשה לדבר עם פרעה ולדרוש ממנו לשחרר את בני ישראל, כך שיוכלו לשוב לארץ כנען. משה חושש כי לא יצליח במשימה שהטיל עליו ה', ומתווכח עם ה'. הוא אומר לאלוהים כי הוא כבד לשון וכבד פה, הוא מגמגם, ואיננו יודע לדבר. אלוהים אומר למשה כי ייקח איתו את אהרון, ואהרון ידבר במקומו.

משה ממשיך להתווכח, ואומר כי פרעה איננו מכיר את ה', ולא יאמין לו. אלוהים מחזק את משה, ונותן לו אות. משה משליך את המקל שבידיו ארצה, והמקל הופך לתנין. אלוהים נותן למשה אות נוסף, והפעם מקלו הופך לנחש.

משה ואהרון הולכים לדבר עם פרעה, ומבקשים ממנו לשחרר את בני ישראל, ולתת להם לצאת ממצרים. כאשר הוא מסרב, הם מפעילים את האותות, המקל הופך לתנין, אך ראה זה פלא. גם חרטומי מצרים מצליחים לעשות כך. כאשר המקל של משה הופך לנחש, גם שלהם הופך לנחש, אך הנחש של משה בולע את הנחשים של החרטומים.

פרעה איננו משתכנע, ואיננו מסכים לשחרר את בני ישראל, כי אלוהים הקשה את לבו.
אלוהים מעניש את המצרים בעשר המכות. שבע מתוכן, מופיעות בפרשה שלפנינו. ראשונה: מכת דם. אחריה, צפרדע, כינים, ערוֹב (בעלי חיים מזיקים), דֶבר, שְחין (מחלת עור) וברד. אחרי כל מכה ומכה חוזר בו פרעה, וממָאֵן לשחרר את בני ישראל.

נושאים מתוך הפרשה

במדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

גמגום

ידוע שאדם מגמגם יכול לעתים לשיר שירים מבלי לגמגם כלל, אבל לא ידוע מהי הסיבה לכך שחלקנו מגמגמים וחלקנו לא.

הגמגום, חוסר היכולת לדבר באופן רצוף, מבלי לחזור על הברות ומבלי "להיתקע", עשוי לנבוע ממספר סיבות. אך התופעה, למי שסובל ממנה, עלולה להיות מביכה. למרות זאת, משה מסכים להנהיג את העם, ואף מצליח בכך. הוא התגבר על הקושי שלו.

תוכלו לכתוב בדרשה שלכם דוגמאות לקשיים שהיו לכם ושהצלחתם להתגבר עליהם.

קשה לי

בני ישראל לא מקשיבים למשה כי רוחם קצרה וכי העבודה קשה להם – תוכלו לעסוק בשאלה איך אנשים מתמודדים עם קשיים, או – מה עוזר לנו כשקשה לנו.

האם תהליך ההתבגרות הוא תהליך שיש בו קושי לדעתכם? כיצד מתמודדים עם קשיי ההתבגרות?

האם יש בסביבתכם אדם שלמדתם ממנו כיצד להתמודד עם קשיים?

קל יותר בשניים

משה ואהרון – דוגמא לשיתוף פעולה ועבודה בצוות. אהרון נואם בפני בני ישראל את הדברים שמשה מעביר לו משום שמשה מגמגם. זהו קשר בין אחים, המשלימים אחד את השני.

תוכלו להשוות בין הקשר של משה ואהרון לבין הקשר שלכם עם אחיכם – מה משיתוף הפעולה הזה קיים ביניכם? איזה אופי הייתם רוצים שיהיה לקשר ביניכם?

אפליה

אלוהים מפלה בין ארץ גושן שבה יושבים בני ישראל לבין ארץ מצרים, כך שבני ישראל אינם נפגעים מהמכות.

תוכלו לכתוב ולתאר – מה זו אפליה? האם יש לדעתכם מקרים בהם נכון וצודק להפלות בין אנשים? מתי אפליה אינה צודקת, לדעתכם?

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

אני העבד - עוזי חיטמן

השיר מדבר על אמונה על צניעות, ועל הדברים החשובים בחיים, בעיני מחבר השיר.

בדרשה שלכם תוכלו לומר, מה באמת חשוב לכם בחיים, אילו ערכים, אילו תכונות, כדי שהמקשיבים לכם יוכלו ללמוד עליכם קצת יותר.

עשר המכות - דודו ברק

השיר מתאר את העונש הכבד שקיבלו המצרים – עשר המכות. שבע מתוכן מוזכרות בפרשה שלך.

מוזמנים לקרוא את המילים לשיר כאן.

חשבתם פעם שבעצם העם המצרי קיבל עונש קולקטיבי? מה דעתכם על כך?

בדרשה שלכם תוכלו להתייחס למידה שבה אתם מאמינים באחריות חברתית. שכולנו ערבים זה לזה, בטוב וברע.

שלח את עמי - עממי

איזה אומץ היה לפרעה להתייצב בפני פרעה, שהיה, בעצם, גם אבא בשבילו. וכעת הוא בוגד בו, וחובר לעם העבדים של פרעה.

היזכרו במילות השיר שלח את עמי כאן באתר זמרשת, ומוזמנים להאזין למספר ביצועים של השיר.

בדרשה שלכם תוכלו לכתוב על הערכים עליהם חונכתם ולפיהם גידלו אתכם הוריכם, ואשר אותם אתם הייתם רוצים להנחיל הלאה, לא רק לעצמכם, אלא גם להמשך חייכם, לילדיכם בעתיד.

יהודה פוליקר - להתגבר על מכשול

מכירים שירים של יהודה פוליקר? בוודאי תופתעו לשמוע שכמו משה רבנו, גם הזמר המוכשר מגמגם. ידוע שאדם מגמגם יכול לעתים לשיר שירים מבלי לגמגם כלל, אבל לא ידוע מהי הסיבה לכך שחלקנו מגמגמים וחלקנו לא.

הגמגום, חוסר היכולת לדבר באופן רצוף, מבלי לחזור על הברות ומבלי להיתקע, עשוי לנבוע ממספר סיבות. בין הסיבות שנבדקות לתופעה הזו – בעיות תורשתיות, כלומר – אם אבא או אמא גמגמו – יכול להיות שגם הבן או הבת ימשיכו בדרך הזו.

סיבה אפשרית נוספת – בעיה בזרימת הדם בתוך המוח, דבר שבו אפשר לטפל באמצעות תרופה. סיבה נוספת – חוסר בטחון ופחד מפני תגובות הזולת. בכל מקרה, משה מפרשת וארא וירמיהו הנביא מההפטרה, מלמדים אותנו שגם אם גמגום אפשר להגיע להנהגה ולדבר ואפילו לדרוש ולהתנבא.

מעניין לראות, שאלוהים מעדיף מנהיגים מגומגמים, שלא בטוחים שנועדו להנהיג, ביישנים ומעט חששנים

פרשנות על הפרשה

כאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות

בפרשה הקודמת מסופר לנו שמשה היה כבד פה וכבד לשון. בפרשה זו אומר משה לאלוהים שהוא ערל שפתיים.

מה זה אומר? מה אנחנו מבינים מביטוי זה?

מדוע בוחר אלוהים מנהיג שהוא ערל שפתיים? מה אתם חושבים על כך? גם חכמים חשבו על כך, והביאו מספר תשובות.

רש"י טוען כי הכוונה היא שמשה מדבר בכבדות, ובמילים אחרות, שהוא מגמגם.

הרשב"ם עונה לרש"י ואומר: "וכי אפשר שנביא אשר נגלה אליו אלוהים פנים אל פנים וקיבל תורה מידו לידו שיהיה מגמגם בלשונו?" כלומר, לא יכול להיות שאלוהים יבחר באדם שאיננו מסוגל לדבר. לכן, על פי הרשב"ם משה אמר שאיננו מכיר עוד את השפה המצרית, כי בקטנותו ברח משם ועתה הוא בן שמונים, ולא זוכר את השפה.

  • אם איזה הסבר אתם מסכימים?
  • האם אתם יכולים להביא הסבר נוסף, שלכם למושג "ערל שפתיים" או "כבד פה וכבד לשון"?

רש"י – רבי שלמה בן יצחק נולד ב – 13 ביולי 1105 ונפטר בסביבות 1040/1041 . היה תלמיד חכם צרפתי נודע. נחשב לגדול מפרשי התנ"ך והתלמוד, והראשון שעשה זאת באופן כמעט מקיף.

רשב"ם – רבי שמואל בן מאיר (1080 לערך – 1160 לערך) היה פרשן המקרא נכדו של רש"י. חי במחצית הראשונה של המאה ה-12.

טבע הדברים

אם אתם מתעניינים בתופעות טבע, פרשת "וארא" מאפשרת לכם לחקור ולכתוב על תופעות שונות ולעתים גם משונות:

יש לך דם?

הרבה קטשופ זורם בסרטים, כדי שנחשוב שנשפך שם דם. הנוזל הזה, שזרם בפרשת וארא בנהר הנילוס הגדול, זורם בדרך כלל בתוך מערכת הדם שבגוף הקטן שלנו. הדם צריך להגיע לרוב איברי הגוף, להביא אליהם חמצן ומזון וגם לנקות אותם. אל רחבי הגוף מגיע הדם במערכת שנקראת "מחזור הדם”.

על כל התנועה ברחבי הגוף אחראית משאבה אחת של דם, שאנו מכירים יותר בשמה "לב". הלב שולח את הדם אל רחבי הגוף באמצעות שני מחזורים. המחזור האחד (הקטן) מעביר דם ריק מחמצן ומלא בלכלוך אל הריאות, שם מתנקה הדם ומתמלא בחמצן – משם הדם חוזר אל הלב. המחזור השני (הגדול) מעביר דם נקי ומלא חמצן אל כל איברי הגוף.

תפוס מרחק, צפרדע!

"Litoria phyllochroa" מאת User:Froggydarb - english wikipedia. מתפרסם לפי רישיון Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 דרך ויקישיתוף - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Litoria_phyllochroa.JPG#mediaviewer/File:Litoria_phyllochroa.JPG

פרט בוגר מהמין Litoria phyllochroa שבמשפחת האילניתיים – אתר ויקיפדיה

חיות קטנות וחמודות, הצפרדעים, אבל חלקן ארסיות כל כך – שהן עלולות אפילו להרוג בן-אדם לא זהיר. הצפרדעים הארסיות חיות במקומות שונים ברחבי העולם, אולם אל דאגה – בישראל אין כאלה.

איך מזהים צפרדע ארסית? בדרך כלל צריך פשוט להביט: הצפרדעים הארסיות צובעות את עצמן בצבעי אזהרה בולטים כמו כתום, צהוב ואדום. הצבעים הללו מרחיקים טורפים אפשריים שפוחדים להיפגע. כל כך משכנעים הצבעים עד שישנן צפרדעים לא-ארסיות שצובעות את עצמן בצבעי האזהרה – ולא נטרפות.

את הרעל מייצרות הצפרדעים הארסיות מהמזון שלהן שכולל לעתים חיות קטנות. מגוון הרעלים שמייצרות אותן צפרדעים גדול מאוד והרפואה המודרנית למדה להכין מהם תרופות שונות ואפילו סמי הרגעה.

למה בערד ירד ברד?

ברדבפנים אנו קוראים בפרשת וארא ובחוץ, אולי ממש עכשיו, יורד ברד תוקפני. אבל איך זה קורה, בכלל? ובכן, הברד הוא תוצאה של מזג אוויר הפכפך. הכל מתחיל בטיפות מים קפואות קטנטנות שנמצאות להן בתוך ענן של סופות רעמים. מזג האוויר ההפכפך מעלה ומוריד את הטיפות וכך הן סוחפות איתן טיפות מים שקופאות על הטיפות הקפואות. הטיפות הללו גדלות והולכות עד שהן כבר לא מסוגלות להיצמד אל הענן – ואז הן נופלות. עלינו.

כשטיפות הברד עוזבות את הענן אנו קוראים להן "כדורי ברד" ואז הם מגיעים לגודל של מספר מילימטרים. במקומות שונים מגיע גודלם של כדורי הברד לסנטימטרים ואפילו לגודל של תפוח שמנמן. במזרח הרחוק, בעיקר, כשכדורי הברד גדולים כתפוחים והרוח חזקה – קורים אסונות גדולים, קצת כמו שפגשו המצרים כשלא שחררו את עם ישראל. עוד על ברד ועל מקרים מדהימים של מכת ברד בימינו, תוכלו לקרוא כאן.תמונות של ברד ונזקי ברד תוכלו לראות כאן.

מסביב לעולם

מצרים, לא מה שחשבתם

נכון, הם חיו שם לפני המון שנים, אבל החוקרים מסכימים: המצרים היו עם מתקדם מאוד לפני אלפי שנים. כבר לפני 8,000 שנה (!) הייתה במצרים חקלאות מסודרת וזה אומר שהיו להם שיטות לשאיבת כמות גדולה של מים, הם הבינו איך לגדל צמחים שונים בסביבה לא-טבעית בשבילם וידעו איך לשמור על הקרקע. למצרים היו הישגים רבים בתחומים נוספים. עד לפני כמאתיים שנה היינו עוברים ניתוח בלי הרדמה (כן, כן), אבל כיום ישנה הסכמה שהמצרים ידעו להרדים לפני אלפי שנים.

על הפירמידות סיפרנו בפרשת שמות ורק נזכיר שעד היום אדריכלים ומהנדסים מתרגשים מהעצמה של הפירמידות המצריות, שנבנו כבר לפני 4,500 שנה. למצרים היו גם הישגים בתחומי התרבות, האמנות והתחבורה. אז איפה כל ההישגים האלה? – כיום הם נמצאים במוזיאונים. כמו שקורא במקרים רבים, גם האימפריה המצרית החלה להיחלש וסבלה מפלישות מבחוץ. היא הלכה ונחלשה בימי רעמסס השלישי, עד שחדלה להתקיים כאימפריה.

רוצים לדעת עוד על מצרים העתיקה? – הכנסו לאתר ה-BRITISH MUSEUM ותוכלו ללמוד על התרבות, הממשל, חיי היום יום, הכתב והתרבות במצרים העתיקה. גם אם אנגלית אינה הצד החזק שלכם, מומלץ לשוטט בין הדפים ולהביט בממצאים היפים.

טוב לדעת

"שלח את עמי" – הסיסמא לחירות

"שלח את עמי" – סיסמת המבקשים להשתחרר מעבדות. "שלח את עמי" הוא שם השיר שכתבו עבדים שהגיעו לארה"ב מאפריקה, וחלמו על השחרור. "שלח את עמי" הייתה סיסמתם של יהודים בכל רחבי העולם שהפגינו ופעלו על-מנת לאפשר ליהודים בברית המועצות לעזוב ולחיות על פי אמונותיהם.

היאור – מקור מים חיים

התוכלו לדמיין מה היה קורה, אילו הכינרת שלנו, זו המשמשת לנו מקור מים מרכזי, הייתה נעלמת מן העולם, או מזדהמת כך, שאין אפשרות לשתות שוב את מימיה? זו סכנה של ממש – שהרי בלי מים, אין חיים.

כך הייתה מכת הדם על המצרים כולם. היאור, או הנילוס, כפי שאנו מכירים אותו, הוא מקור המים המרכזי של מצרים. הוא עורק תחבורה ראשי בין חלקיה הצפונים והדרומיים, הוא מהווה את המקור לחקלאות ולחיים לכל אורכו, ובלעדיו, אין למצרים יכולת קיום.

ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

נבואת חורבן על מצרים של ימי יחזקאל (ולא של שעבוד מצרים).

הקשר לפרשה

העיסוק המשותף בעונש למצרים.

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

באחריותי: השגת מטרה לשיפור עצמי!

בפרשה משה נשלח להציל את בני-ישראל מהעבדות הקשה בה הם נתונים כבר 200 שנה… משה מגיע עם מוטיבציה ושליחות מהאל לעזור להם ולפניו משימה לא קלה. לשכנע את פרעה לשחרר את העבדים שלו שבונים לו את המדינה ומשרתים אותו ובנוסף לשכנע את בני-ישראל להאמין לו…

בנוסף למשה יש קשיים בדיבור, הוא מגמגם ולא בטוח בעצמו… כל הקשיים האלה עומדים לפניו ואיתם הוא מנסה להצליח במשימה…

חשבו על עצמכם:

נסו לחשוב על משימה, מטרה שהייתם רוצים להשיג וקשה לכם להשיג אותה…

  1. הגדירו מה המטרה? (למשל: שפור בציון במקצוע… שפור יחס למורה, להשיג גביע בחוג שאני משתתפ/ת בו…להפסיק לאכול ממתקים…ועוד ועוד)
  2. מה אתם צריכים לעשות כדי להשיג מטרה זו?
    כתבו את כל הדברים שיעזרו לכם גם אם יש רעיון שנראה לכם חסר סיכוי לקבל אותו, רשמו ותראו שיש לכם יכולת להשיג הכל אם תרצו. למשל: מורה/מאמן פרטי 3 פעמים בשבוע…
  3. מהם הקשיים? למה ומה יכולים להיות הקשיים להשיג את המטרה?
  4. פתרונות לקשיים שיעמדו לפניכם.
  5. זמן- הקציבו לעצמכם זמן להשגת מטרה זו…זה יתן לכם כוח לפעול ולקחת אחריות למילוי המשימה!

זכרו- עם אמונה בעצמי וביכולותיי- כל אחד יכול הכל!!!

מחובתי: עזרה לילד/ה עם מוגבלויות

בפרשה מסופר שמשה המנהיג היה מגמגם…הוא מאוד נלחץ מהתפקיד שהאל נתן ולא רצה את התפקיד כי הוא מגמגם ואיך יוכל לעמוד מול העם ופרעה? איך יהיה לו בטחון אישי ולא יתביש מול החברה ששמועת אותו? אולי ילעגו ויצחקו לו??

חשבו בעצמכם:

האם אתם מכירים אישית ילד/ה או מבוגר/ת קרוב שיש לו בעיה פיזית או מגבלה שמפריעה לו לתפקד כמו כולם? איך הסביבה מתייחסת אליו? האם קשה לו עם המגבלה הזאת?

מחובתי ומרצוני לעזור לו… מה ניתן לעשות?

  1. חשבו על אדם קרוב או בסביבתכם שאתם יכולים לסייע לו.
  2. מהן האפשרויות שאתם יכולים להציע לו עזרה? למשל בפרשה האל פתר את בעיית הגמגום שהצמיד למשה את אהרון אחיו שלא גמגם ואהרון עזר לו בנאומים ובדיבור מול האנשים…כאילו הפה של משה..
  3. האם האדם עם המוגבלות שחשבתם עליו ירצה את עזרתכם? איך הכי נכון להציע לו את העזרה? מה באמת יעזור לו..אולי כדאי לשאול אותו..
  4. איך נגשים אליו? עד כמה חשוב לכם לעזור לו?
  5. חשבו איך האדם עם המוגבלות יכול לעזור לכם בקושי שיש לכם.. אף אחד לא אוהב להרגיש נזקק אך אם תציעו "עזרה הדדית" יתכן ויהיה לאדם עם המוגבלות יותר קל לקבל את עזרתכם וגם להעניק לכם…

בואו עם הרבה ענווה ורצון טוב.

בהצלחה!

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ