מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

פרשת משפטים

הפרשה נמצאת בספר שמות מפרק כ"א פסוק א' – פרק כ"ד פסוק י"ח
.
הפרשה מתחילה במילים הבאות: וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם. כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי, שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד; וּבַשְּׁבִעִת–יֵצֵא לַחָפְשִׁי, חִנָּם..

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשהפרשה זו, כפי ששמה רומז, עוסקת בעיקר בחוקים ובמשפטים הנוגעים לסדר החברתי ולצדק שבין אדם לאדם.

הפרשה מתחילה בחוקים הקשורים לעבדים ומורה לנו מה לעשות עם העבד העברי, במצבים שונים. על פי הכתוב בתורה, צריך לשחרר עבד אחרי שש שנים, אלא אם כן הוא מסרב להשתחרר. במקרה כזה, רוצעים את אוזנו. כלומר, מסמנים אותו באופן בלתי הפיך כעבד לכל החיים. לאחר דיני העבדים, מחוקקת התורה חוקים רבים הקשורים באלימות בין בני אדם. למשל, "מכה איש ומת, מות יומת". (שמות כ"א יב'). או, למשל, "עין תחת עין ושן תחת שן" (שמות כ"א כד').

גם דינו של מי שמקלל את אביו ואת אימו הוא מוות. לאחר מכן, עוברת הפרשה לדון במקרים של רשלנות, גניבה או מקרים בהם כוונה רעה הביאו לפגיעה בגוף או ברכוש. לדוגמא, מה קורה אם גנב נטפל דווקא אל הכבש שלכם? מה עושים כאשר אדם מבעיר אש בשדה של איכר תמים, או כאשר מישהו מעמיד פנים ששכנו לא נתן לו לשמור על כלים יקרים, ומחליט לשמור אותם לעצמו, או כאשר מישהו שומר על החמור של חברו ולא שם לב שהחמור מת או נפצע?

לאחר שהפרשה מסיימת לדון בדיני "נזיקין", כאלו שגורמים נזק לרכוש ולנפש, היא מגיעה לטפל בחוקים חברתיים, שגורמים נזק לחברה כולה. למשל, לא להיטפל למי שהוא גר (זר), כי גם אנחנו היינו גרים בארץ מצרים, וצריך לזכור איך התייחסו אלינו שם. לא לקחת שוחד, לא לענות יתומים ואלמנות, ובקיצור, לשמור על המוסר, ועל החלשים בחברה.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על הפרשה:

בשביל מה יש חוקים?

פרשת משפטים היא, למעשה, החלק הראשון של החוקים בתורה. יחד עם פרקים נוספים בויקרא ובדברים, היא מהווה את הבסיס לחוק העברי הקדום. חוקים אלו עובדו מאוחר יותר להלכה, ויחד עם ספרות חז"ל, מהווים את הבסיס למוסר האנושי ולחוקים הקיימים בינינו כבני אדם עד היום.

  • בשביל מה, לדעתכם, יש צורך בחוקים?
  • אילו חוקים מפרשת "משפטים" מוצאים-חן בעינכם? לאלו אתם מתנגדים?
  • אילו חוקים יש בבית שלכם? ומה דעתכם עליהם?
  • אילו חוקים חדשים הייתם רוצים להוסיף לחיי המשפחה שלכם? לחוקק במדינה?
  • האם ישנם חוקים מפרשת "משפטים" שהייתם רוצים לאמץ לחברה שלנו ? מה הם?
כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם

בפרשת שלנו נאמר : "וְגֵר לֹא תִלְחָץ". היחס לגר נשנה שוב ושוב בתורה. הסיבה שהתורה מדגישה כל- כך הרבה פעמים את הצורך ליחס הולם ואפילו מיוחד לגר היא הנטייה של האדם להתנהג בדר"כ להפך.

טבעי לא לאהוב את הגר, השׁונה, הנכרי, המדבר במבטא זר ואוכל מאכלים מוזרים, הלובש בגדים משונים, ולא גדל עמנו וחווה את חוויות הילדות שלנו. באופן כללי הוא נחשב זר בחברה ולכן יש רתיעה חזקה מלקבל אותו באהבה. דווקא בגלל נטייה זו התורה מדגישה שוב ושוב שעלינו להתגבר על עצמנו, ולנהוג כראוי ובכבוד בגר וגם בכל מי ששייך למעמד החלשים בחברה, כמו האלמנה והיתום הנזכרים בפרשתנו בסמוך לגר.

  • איך לדעתכם צריך להתייחס לזרים? מה הופך מישהו לזר?
  • האם אחד החוקים בפרשה המתייחס לזרים דיבר אליכם?
  • בדרשה שלכם תוכלו להתייחס לחוקים הללו, להשוות אותם ליחס החברה שלנו לזרים, לתאר תחושת זרות שחשתם; מי הם הזרים בחברה שלנו? כיצד עלינו להתנהג אליהם? האם יש לחוקק חוקים בנושא היחס לזרים?
דואגים לכדור הארץ?

בשלושה מקומות מפרטת התורה את מצוות שמיטה. בפרשת משפטים מופיעה מצווה זו בפעם הראשונה (שמות כג):

(י) וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע אֶת אַרְצֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ:
(יא) וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ וְיִתְרָם תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה כֵּן תַּעֲשֶׂה לְכַרְמְךָ לְזֵיתֶךָ:

מצוות שמיטה היא מצווה שבה מצווה עם ישראל לשבות מחלק גדול מהמלאכות בשדות חקלאיים בארץ ישראל ולהפקיר את הפירות לכל המעוניין לקוטפם. שנת שמיטה מתקיימת אחת לשבע שנים. במשנה ישנה מסכת העוסקת בענייני השמיטה – מסכת שביעית. מצוות השמיטה היא אחת מהמצוות הנהוגות רק בארץ ישראל.

בדרשה שלכם תוכלו להסביר מדוע בחרתם לעסוק דווקא במצוות השמיטה,  ואיך היא קשורה לשמירת הסביבה.

האם תוכלו לקבל עליכם חוקים שיסייעו בשמירה על כדור הארץ?

החוק שלי

בחרו אחד מהחוקים בפרשה והסבירו אותה במילים שלכם.

האם אתם מזדהים ומסכימים עם החוק? מדוע? האם הוא מזכיר לכם חוק הקיים היום?

הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

הומה יונה - צרויה להב

כנסו לאתר של דיויד ברוזה לשמוע ביצוע של השיר ולקרוא את המילים של השיר "יונה הומה", שנכתב על-ידי צרויה להב.

בשיר מוזכרות המילים "עין תחת עין" מילים שמופיעות גם בפרשה. האם זו, בעיניכם, דרך לפתור בעיות? בדרשה שלכם תוכלו לספר, כיצד, בהתבגרותכם, למדתם לפתור קונפליקטים בדרך בוגרת יותר.

מכשפה – נעמי שמר
"מְכַשֵּׁפָה, לֹא תְחַיֶּה" (שמות כב' יז') כתוב בפרשה.

האם אתם מאמינים יש מכשפות בעולם? מה זו מכשפה?

האזינו לשיר "מכשפות" של נעמי שמר. מה הוא מזכיר לכם? בדרשה שלכם תוכלו לספר על התהליך שעברתם בהתבגרות שלכם, מלהאמין למשהו, ללהטיל בו ספק.

הדליקו נר - זלדה

ביום השביעי, הוא יום שבת, נקרא משה לעלות אל הר סיני, לקבל את התורה.

כנסו לאתר זמרשת לשמוע את הביצוע לשיר "הדליקו נר" של זלדה.

מהי השבת שלכם? כיצד היא נראית ?האם אתם עושים דברים מיוחדים בשבת, שאינכם עושים במהלך השבוע? אם כן, מהם?

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

מקום לפרשנות

פרשת משפטים עוסקת בבניית חברה מתוקנת, אשר בה חוקים הבאים להגן על הפרטים החיים בה.

"מַכֵּה אִישׁ וָמֵת, מוֹת יוּמָת. … וְגֹנֵב אִישׁ וּמְכָרוֹ וְנִמְצָא בְיָדוֹ, מוֹת יוּמָת… וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ, מוֹת יוּמָת…
וְכִי-יְרִיבֻן אֲנָשִׁים–וְהִכָּה-אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ, בְּאֶבֶן אוֹ בְאֶגְרֹף; וְלֹא יָמוּת, וְנָפַל לְמִשְׁכָּב. אִם-יָקוּם וְהִתְהַלֵּךְ בַּחוּץ, עַל-מִשְׁעַנְתּוֹ–וְנִקָּה הַמַּכֶּה: רַק שִׁבְתּוֹ יִתֵּן, וְרַפֹּא יְרַפֵּא."

שמות כא', יב' – יח'

  • האם גם בכיתתכם צריך שיהיו כתובים על הקיר חוקים אלו?
  • מדוע, לדעתכם, היה צריך לכתוב חוקים אלו בתורה? האם אנחנו יכולים ללמוד מהם משהו על המציאות שהייתה קיימת בעולם העתיק?

בפרשת משפטים מצווה כתוב: "כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו עזוב תעזוב עימו". (שמות כג' ה')

מעשה בשני אנשים שהלכו בדרך עם חמוריהם. כיוון שלא אהבו זה את זה, לא דיברו כל המסע. באמצע הדרך נפלו שקיו של אחד מהם מהחמור. כשראה זאת האיש האחר, נזכר במצווה זו, ורץ לעזור לחברו להרים את השקים. כשראה האיש את מעשהו של חברו, שעזר לו, חש בליבו: "טעיתי כשחשבתי אותו לאויבי! הנה הוא בא ועוזר לי להטעין את המשא!". התחילו השניים לשוחח ביניהם, עד שהגיעו לאכסניה, שם אכלו ושתו יחד ונעשו חברים טובים ואהובים. (מעובד על פי אגדה עממית)

  • מה הביא אותם לאהוב זה את זה?
  • איך הייתם אתם נוהגים, אילו ראיתם ילד שרבתם איתו, נקלע למצוקה?
דברי אתי על כסף / מיכה שיטרית (קטע מהשיר)

… לא איכפת לי מכל הדם שנשפך – זה לא הדם שלי!

סבלם של האנשים הרעבים לא נוגע לקיבה המלאה שלי!
ילדים, נשים, קשישים עולים באש לא איכפת לי…
הם לא המשפחה שלי!

חמוש באקדח אני צועד אל תוך המאה העשרים ואחת.
והיום כמו אתמול וגם מחר לא יקרה שום דבר מיוחד.
ילדים, נשים, קשישים עולים באש לא איכפת לי…
הם לא המשפחה שלי!

  • איזו מציאות מתאר השיר?
  • האם, לדעתכם, השיר מעודד מציאת זו, אלא בה למחות כנגדה?
  • על פי מה קבעתם את דעתכם זו?

קודם, כשלקחו את היהודים, שתקתי, כי לא הייתי יהודי;
אחר כך, כשלקחו את הצוענים, שתקתי, כי לא הייתי צועני;
אחר כך, כשבאו לקחת את הקומוניסטים, שתקתי, שהרי לא הייתי קומוניסט;
כשלקחו את הכמרים שתקתי, כי לא הייתי דתי,
ולבסוף, כשבאו לקחת אותי – לא היה מי שידבר בשבילי

ברטולד ברכט

  • כיצד, לדעתכם, קשור שיר זה לפרשת משפטים?
  • האם אתם יכולים לשער על איזו תקופה מדבר השיר?
  • מהו הלקח אותו מבקש השיר לומר לנו?
תורנות מטבח

בשר בחלב

"לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ" (שמות, פרק כ"ג פסוק י"ט) – אחד הטעמים לאיסור אכילת בשר בחלב, נגזר מסיבה מוסרית לפיה התורה מבקשת למנוע מאיתנו את האכזריות שבהריגת שני בע"ח מאותה משפחה, ואכילתם בצוותא.

בדרשה שלכם תוכלו לכתוב על היחס לבעלי חיים בתורה, על היחס שלכם לבעלי חיים, ואולי גם לחוקי כשרות. ואולי תרצו גם לבשל ארוחה?

טוב לדעת

עבדות

עד לפני שנים לא רבות הייתה העבדות עניין מקובל בחלקים נרחבים של העולם. עבד הוא רכושו של בעליו – הבעלים לא חייב לשלם לעבד משכורת, לדאוג לבריאותו או לאפשר לו מנוחה. רבים מהעבדים היו שבויי מלחמה, או ילדים שנולדו לעבדים.

אחת התופעות המזעזעות בתולדות העבדות היא המסחר בעבדים מאפריקה, שהגיעו לאירופה ולאמריקה בהמוניהם, בתנאים מחרידים, ורבים מהם מתו בדרך. המסחר בעבדים החל בתחילת המאה ה-16 והסתיים לאחר אמצע המאה ה-19. מעריכים שרק לאמריקה נשלחו למעלה מ-12 מליון עבדים! נושא העבדות היה הסיבה לפרוץ מלחמת האזרחים בארצות הברית – מלחמה אכזרית ועקובה מדם.

בשנת 1861 נבחר אברהם לינקולן לנשיא ארה"ב. הוא עמד על כך שהעבדות תמשיך להתקיים רק במקומות בהם היא כבר קיימת ולא תתרחב לשאר שטחי ארה"ב. מדינות הדרום זעמו ופרשו מארה"ב וכך פרצה המלחמה בין הצפון לדרום. במהלך המלחמה הכריז לינקולן על שחרור עבדים במדינות הדרום המורדות. המלחמה גבתה את חייהם של 600 אלף איש. בסיומה, הוכרז בתאריך 18 בדצמבר 1865 על ביטול העבדות בארה"ב.

אם חשבתם שהעבדות נעלמה מהעולם – טעיתם! סחר בבני אדם עדיין מתקיים כיום – בסודן, במזרח אירופה ועוד. בעולם קיימים ארגונים הפודים עבדים מתרומות; המתנגדים להם טוענים כי הכספים הללו רק מעודדים חטיפת עוד בני אדם לעבדות.

ההפטרה של הפרשה

נושא ההפטרה

אשכנזים וספרדים: בחלקה הראשון של ההפטרה, תוכחה לשרים, אשר שחררו את עבדיהם, אולם שעבדו אותם מחדש והעונש שיקבלו על כך. בחלקה השני, הלקוח מפרק אחר, הבטחה לישראל, שה' לא יפר את בריתו איתם.

תימנים: בחלקה הראשון של ההפטרה, תוכחה לשרים, אשר שחררו את עבדיהם, אולם שעבדו אותם מחדש והעונש שיקבלו על כך. בחלקה השני, הלקוח מפרק אחר, ישנה תוכחה לעם על כי אינם שומעים אל דברי הנביאים שנשלחו אליהם מאת ה'. התוכחה מודגמת דרך ציון הקפדתם על מסורתם המשפחתית של בני יהונדב בן רכב.

הקשר לפרשה

אשכנזים וספרדים: הקשר לפרשה הוא בשני נושאים: האחד, נושא העבדות. בפרשה – חוקי עבד עברי. בהפטרה – תוכחה על העם אשר לא מקיימים את חוקי העבדים שבתורה, אשר עליהם כרת ה' את בריתו איתם. הפטרה מזכירה את החוק מהתורה: "כֹּה-אָמַר ה', אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: אָנֹכִי, כָּרַתִּי בְרִית אֶת-אֲבוֹתֵיכֶם, בְּיוֹם הוֹצִאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבֵּית עֲבָדִים לֵאמֹר: מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תְּשַׁלְּחוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו הָעִבְרִי אֲשֶׁר-יִמָּכֵר לְךָ, וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים, וְשִׁלַּחְתּוֹ חָפְשִׁי, מֵעִמָּךְ; וְלֹא-שָׁמְעוּ אֲבוֹתֵיכֶם אֵלַי, וְלֹא הִטּוּ אֶת-אָזְנָם" (יג-יד). השני, כריתת הברית בפרשה. הפרת הברית בסוף חלקה הראשון של ההפטרה וההבטחה על שמירת הברית בחלקה השני של ההפטרה.

תימנים: הקשר לפרשה הוא בשני נושאים: האחד, נושא העבדות. בפרשה – חוקי עבד עברי. בהפטרה – תוכחה על העם אשר לא מקיימים את חוקי העבדים שבתורה, אשר עליהם כרת ה' את בריתו איתם. הפטרה מזכירה את החוק מהתורה: "כֹּה-אָמַר ה', אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: אָנֹכִי, כָּרַתִּי בְרִית אֶת-אֲבוֹתֵיכֶם, בְּיוֹם הוֹצִאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבֵּית עֲבָדִים לֵאמֹר: מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תְּשַׁלְּחוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו הָעִבְרִי אֲשֶׁר-יִמָּכֵר לְךָ, וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים, וְשִׁלַּחְתּוֹ חָפְשִׁי, מֵעִמָּךְ; וְלֹא-שָׁמְעוּ אֲבוֹתֵיכֶם אֵלַי, וְלֹא הִטּוּ אֶת-אָזְנָם" (יג-יד). השני, ההפטרה מזכירה את עניין שליחותם של הנביאים וסופה של הפרשה עוסקת גם כן בתפקיד הנביא הראשון-משה.

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

באחריותי: אדם עבר על החוק, מה קשור אלי?

בפרשת משפטים מופיעים הרבה חוקים ואסורים כדי שנוכל לקיים חברה צודקת שנתן לחיות בה אחד עם השני בלי לפגוע באף אדם, לא ברכוש ולא בבע"ח ואף לא לפגוע בסביבה…

אילו חוקים אתם בגיל 12,13 צריכים לקיים? הרי אתם לא נוהגים, לא משלמים מס למדינה ועוד… אילו חוקים חלים עליכם למשל? מי אוכף את החוקים שאתם צריכים לעמוד בהם? איפה בעיקר חלים החוקים?

ככל שגדלים הזכויות מתרבות ואיתם החובות והחוקים.

חישבו טוב טוב על חוק "חדש" בבית או בבי"הס שחל עליכם מכיתה ו' ואיתך ושלא הייתם חייבים לקיימו עד היום.

כיתבו- מהו החוק/הכלל החדש שחל עליכם מגיל ההתבגרות:_________________________

מה דעתכם עליו:______________________________________________________

האם אתם מוכנים ורוצים לקיים אותו:________________________________________

מה נדרש מכם כדי לקיים אותו ומה יקרה אם תפרו חוק זה:__________________________

חבר/ה או אח/ות עבר על חוק מסויים והזיק לסביבה או לרכוש,איך תגיבו? האם יש לכם אחריות גם על שמירת חוקים של אדם אחר? למשטרה יש אחריות על אכיפת חוקים ומה אתכם?? _________________________________________________________________

מחובתי: משימה יישומית בהקשר לשמירה על אכות הסביבה

כנסו לאתר של המשרד לאכות הסביבה לילדים וערכו רשימה של 5 נזקים סביבתיים שאתם רואים סביבכם (באתר תחשפו למספר רב של נזקי סביבה הנכללים בפגיעה באיכות הסביבה). הנזקים יכולים להגרם על ידכם, משפחה, חברים, קהילה, אנשים בסביבת מגוריכם ועוד.

המשימה שלכם כבוגרים הלוקחים אחריות ומתחייבים לשמירת הסביבה:

בחרו נזק אחד סביבתי (למשל: השלכת בקבוקי פלסטיק וזכוכית לפחים רגילים בבית- הספר ובביתכם) וחישבו על דרכי פעולה למניעת הנזק.

תוך חודש ממילוי משימה זאת אתם מתחייבים לפעול למיגור הנזק. ההשפעה שלכם נראית לכם קטנה אך יכולה לגרור לשינוי חיובי מקיף יותר.

כמובן שלמגדילי הראש נתן לפנות עם "תכנית פעולה" למורה ולפעול באופן כתתי או שכבתי…

בהצלחה!

Error: Only up to 6 widgets are supported in this layout. If you need more add your own layout.

תבנית נגישות פופ אפ