מסע אל הדרשה לבני ובנות המצווה

קריאה בתורה בשבת שמיני עצרת

שמיני עצרת הוא חג שמחת תורה – היום בו גם מסיימים לקרוא את התורה וגם מתחילים את קריאת התורה מההתחלה – ולכן יש לנו שילוב של שתי פרשות!

הפרשה האחרונה בספר דברים: וזאת הברכה –  נמצאת בספר דברים מפרק ל"ג ועד פרק ל"ד. הפרשה הראשונה בבראשית: בראשית – ספר בראשית פרק א' ועד פרק ב' פסוג ג'.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וְזֹאת הַבְּרָכָה, אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה, אִישׁ הָאֱלֹהִים, אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לִפְנֵי מוֹתוֹ.

תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות
תקציר הפרשה

פרשת וזאת הברכה, היא הפרשה האחרונה בספרי התורה, ובה מסתיים למעשה רצף הקריאות בתורה. היא נקראת תמיד בחג 'שמיני עצרת' ולכן חג זה נקרא גם חג 'שמחת תורה'.

בפרשה, מברך משה את שבטי ישראל לפני מותו. לכל שבט מייחד משה ברכה משלו. לאחר הברכות, משה עולה להר נבו והאל מראה לו מרחוק את כל הארץ. שם משה מת ונקבר במקום אשר איש אינו יודע היכן הוא נמצא. בני ישראל בוכים ומתאבלים על משה שלושים יום ויהושע מחליף אותו. התורה מסתיימת באמירה שמשה היה גדול הנביאים של עם ישראל.

בפרקים א' ב' בספר בראשית מסופר סיפור בריאת העולם.

בואו נקרא ונראה מה ברא האל בכל יום מימי הבריאה:
ביום הראשון ברא ה' את האור והחושך,

ביום השני, את הרקיע והשמים,

בשלישי, היום בו נאמר פעמיים כי טוב, ברא ה' את היבשות והימים ואת עולם הצומח.

ביום הרביעי ברא ה' את המאורות: המאור הגדול – השמש, המאור הקטן – הירח, ואת הכוכבים. ביום החמישי ברא ה' את בעלי החיים למיניהם,

וביום השישי את הבהמות, ואת הזוג הראשון על במת ההיסטוריה: אדם וחוה. " וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם". בראשית א' פסוק כז'

ביום השביעי קבע ה' שבת מנוחה "וינח אלוקים ביום השביעי ויקדש אותו".

בפרק ב' מסופר לנו שוב סיפור בריאה, הפעם הוא אחר לגמרי.

על פי סיפור הבריאה בפרק ב', בורא ה' קודם את האדם, ואז את חית השדה, ואדם הוא זה שנותן שמות לחיות. בפרק זה מסופר גם, שחווה נבראה מצלעו של אדם.

נושאים מתוך הפרשהבמדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

בכל פרשה ישנם נושאים מרתקים רבים שיכולים לשמש אתכם בכתיבת הדרשה שלכם. הנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על פרשת וזאת הברכה:

ברכות ואיחולים
יציאה לדרך חדשה
מעגליות והמשכיות
הר נבו
יצירה ובריאה
שבת
צלם אלוהים
שני סיפורים
הרחבות על הפרשה

לפניכם מספר יצירות תרבותיות הקשורות לפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

להביט מרחוק
אדם בתוך עצמו - שלום חנוך
בראשית - חיים חפר
בראשית - אהוד מנור
פעמיים כי טוב - ירון לונדון
כשאלוהים אמר בפעם הראשונה - נתן זך
עורה אדם - אביהו מדינה

פרשנות על הפרשהכאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

עד 120!!!

ההפטרה של הפרשהנושא ההפטרה

הפרק הפותח את ספר יהושע: חיזוק יהושע, ממשיכו של משה, קריאה להתכונן למעבר הירדן וקריאה לשבטי ראובן גד וחצי המנשה, לעמוד בהתחייבותם לעזור לאחיהם בכיבוש הארץ, לפני שינחלו בעבר הירדן המזרחי.

הקשר לפרשה

המשך ישיר לסוף ספר דברים והתורה: בסוף הפרשה מת משה וההפטרה ממשיכה לספר את שקרה לאחר מותו – החלפתו על ידי יהושע וההכנה לכניסה לארץ.

אחריות ומחויבות מתוך הפרשה

שמחת תורה הוא חג המאגד בתוכו סוף והתחלה.

סוף הקריאה בתורה, ותחילת הקריאה מחדש.

קל לנו לקחת להחליט לקחת אחריות על התחלה. אנו מחליטים להתחיל חוג, משחק, שנה, או כל דבר אחר, ולוקחים אחריות על ההחלטה שלנו.

אך האם אתם חושבי שצריך לקחת אחריות גם על סיום? האם, בעיניכם, חשוב לסיים דברים באופן אחראי? למשל, כשעוברים דירה לעיר אחרת או לשכונה חדשה, להיפרד מהשכנים ומהחברים באופן מסודר, כשמסיימים חוג, לומר תודה למדריכים, למשתתפים האחרים שליוו ואתנו, ועוד. מה דעתכם? אולי זה מיותר, כי לא תיפגשו שוב, אז למה צריך להיפרד? אולי זה חשוב, כי זה סוגר מעגל ומשאיר תחושה טובה יותר?

איך זה אצלכם?

בראשית
שמות
ויקרא
במדבר
דברים